Permalänk
Medlem

Ryzens stabilitet

*Diskussion utbruten till egen tråd* /Vzano, Moderator

Intel utan tvekan, AMD har fortfarande kompatibilitetsproblem med Nvidia kort pga okänd anledning i AGESA mikrokoden. Ingen stabil upplevelse på AMD sidan kan jag säga. AMD har efter 6 år börjat jobba på instabiliteten i sin plattform men det kommer ta ett par år att fixa alla buggar, som bars över från tidigare generationer in i Ryzen.

Ska du inte streama så betalar du extra pengar för lägre prestanda med AMD alternativet hursom.

*edit*
lite mer info från andra användare som försökt djupdyka i Ryzens instabilitet https://forums.tomshardware.com/threads/hang-freeze-crash-eve...

TL:DR, Nvidia säger att AMD orsakar drivrutinskrascherna, AMD säger ingenting och håller total tystnad på alla fronter, från buggrapporter till social media sedan Zen lanserades. AMD vägrar yttra sig om instabiliteten och krascherna som kan återskapas, men endast på AMD system. Krascherna uppstår inte på Intel system trots samma hårdvara (utöver moderkort/CPU). Och i 99% av fallen kraschar AMD i idle, dvs krämar man ur 3D clock states ur korten 24/7 kraschar det aldrig.

Permalänk

@str8forthakill:
Läste igenom din länk. Har själv inga problem på min AMD 3600 ihop med mitt 1080. Såg i listan att de fanns användare som hade problem med sämre gpuer från Nvidia dessutom, och minst 2 system som va Intel system.

TS:
Uppgraderade själv från en 4770k till en AMD 3600. Fick en bra prestandaökning. Men en Intel 10700k är nog ingen dålig cpu heller. Den lär ju kunna uppnå 240fps bättre än en 3900X. Men en 3900X får du bättre renderingskraft och antagligen bibehåller prestanda vid streaming.

Alternativet är att göra som jag gjorde. Uppgraderade datorn nyligen, snålade på CPUn. För att slå till på en 4800X/4700X. Du kan ju köpa en AMD 3600 idag och uppgradera till en 4900X höst/vinter.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:
Nästan alla med Intel system hittar permanenta lösningar genom att byta PSU/RAM eller dra tillbaka överklockningar/undervoltningar som inte är stabila, i andra ord existerar fel som kan attribueras till annan hårdvara. AMD system med problemen har inga sådana enkla lösningar, där man bytt i princip sett hela system komponent för komponent utan att bli av med förbannelsen. Kort om en på Reddit som bytte CPU på RMA (som nekades pga ingen defekt, men togs på goodwill) och blev av med problemet.

Jag kan inte reklamera min R5 3600, den är inte defekt enligt AMD's policy. Är det CPUn som är defekt? Varför kom Agesa 1.0.0.6 Beta från ingenstans och vad rör den?

Kan inte rekommendera Ryzen tills AMD reder ut sina kvalitetsbrister, må det vara mjukvara eller hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@TaunyTiger:
Nästan alla med Intel system hittar permanenta lösningar genom att byta PSU/RAM eller dra tillbaka överklockningar/undervoltningar som inte är stabila, i andra ord existerar fel som kan attribueras till annan hårdvara. AMD system med problemen har inga sådana enkla lösningar, där man bytt i princip sett hela system komponent för komponent utan att bli av med förbannelsen. Kort om en på Reddit som bytte CPU på RMA (som nekades pga ingen defekt, men togs på goodwill) och blev av med problemet.

Jag kan inte reklamera min R5 3600, den är inte defekt enligt AMD's policy. Är det CPUn som är defekt? Varför kom Agesa 1.0.0.6 Beta från ingenstans och vad rör den?

Kan inte rekommendera Ryzen tills AMD reder ut sina kvalitetsbrister, må det vara mjukvara eller hårdvara.

Jag har kört ryzen och Nvidia utan att stöta på några stabilitetsproblem problem i alla fall. Min gamla r5 2600 och gtx 1080 (1060 i början) och min r7 3750h och rtx 2060 har varit stabila. Vad är det du gör när du får problem?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Bokstavligen talat ingenting, lägger i spoiler då mina problem är något offtopic

Kan 100% framkalla kraschen genom att formaterat datorn, (windows version/drivrutinsversioner spelar ingen roll), när grafikkortet ligger i idle/2D clock states, nvidia drivrutinerna kraschar random med nvlddmkm event-14. Även utan HW accelererat material, enklast att framkalla genom att köra Youtube med HW acceleration och skippa framåt/bakåt i timelinen. Kraschar även i spel när lasten sjunker på grafikkortet till 2D clock states då och då när man går in i menyer/tabbar ur spel.

Lägger över till Performance mode där kortet stannar i 3D clock states 24/7 och inga problem överhuvudtaget, inga krascher, inga fel överhuvudtaget.

Jag är en av de suckers som bytt varenda del i min dator, allt utom CPU har bytts ut och felet kvarstår.

R5 3600
Asus B450-F Gaming > Msi B450A Pro Max (Agesa 1.0.0.4, 1.0.0.5, 1.0.0.6 Beta testade)
Corsair Vengance LPX 2800mhz > HyperX 3200Mhz minnen
Corsair RM650 > Corsair RM750X V2
Samsung 830 > Samsung 840
Alla Sata kablar etc utbytta
Skärmen utbytt med.
*edit* glömde Asus 2070 Super > Gigabyte 2070 Super (med ett 2080 Super jag lånat för test med).

Allt utom processorn bytt och felet kvarstår, oavsett bios inställningar eller stock/överklock/underklock, XMP profiler på eller av. Och nu pratar vi noll fel eller instabilitet i load, inga spel kraschar, inga artefakter av något slag, inget stutter. Artificiella laster från OCCT till Furmark har jag kört i upp till 24 timmar sträck medans jag gjort annat. Men så fort RTX korten (Gigabyte 2080 Super, Gigabyte 2070 super, Asus 2070 Super) går idle och lasten ändras något, kraschar drivrutinerna. Och enbart på AMD Ryzen baserade system. Har ett 9700K bygge som allt går 100% felfritt i det med, dock utan idle krascherna.

Så mitt 2070 Super får ligga i 3D clock states helt enkelt. (även flashat om grafikkortet för good measure men ingen skillnad)

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Jag har byggt ihop alla mina datorer sedan 25 år tillbaka. Det börjar vara ett antal då man bytt relativt ofta och haft det som sitt stora intresse. Kan väl lugnt säga att min 3900X + Asus X570-E som köptes förra sommaren är den mest struliga jag någonsin haft. Det är först nu efter 11 bioversioner och ett år senare som datorn känns stabil.

För mig är det uppenbart att AMD låtit oss agera betatestare. De har hetsat ut nya AGESA-versioner som sedan Asus med fler snabbt fått implementera utan att hinna testa. Fort och fel... Till exempel så vägrade datorn boota efter en uppdatering om man hade ett PCIE-ljudkort installerat.

Man kan alltid hävda att det går att lösa med att ställa om spänningar, timings etc i bios. Visst, om man hade kört överklockat kan jag acceptera den handpåläggningen, men i standardutförande så ska det vara uttestat och fungera.

Om någon frågar mig så kommer jag aldrig att rekommendera att köpa AMD. Risken att det strular är alldeles för hög och den tiden det tar att felsöka äter snabbt upp glädjen av en hög poäng i Cinebench.

Låter mer som att Asus är felet och inte AMD, kan inte säga att jag haft problem med varken 1700X/1800X 3800X och då kört med 3 olika Gigabyte moderkort och har även ett Asus B450M som strular smått.
Dock lär jag ju få ett gratis Asus för 370 serien då det blev över från en annans uppgradering som får agera server men ska bli kul att se om det krånglar eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@jOnÄTÄn:
Bokstavligen talat ingenting, lägger i spoiler då mina problem är något offtopic

Kan 100% framkalla kraschen genom att formaterat datorn, (windows version/drivrutinsversioner spelar ingen roll), när grafikkortet ligger i idle/2D clock states, nvidia drivrutinerna kraschar random med nvlddmkm event-14. Även utan HW accelererat material, enklast att framkalla genom att köra Youtube med HW acceleration och skippa framåt/bakåt i timelinen. Kraschar även i spel när lasten sjunker på grafikkortet till 2D clock states då och då när man går in i menyer/tabbar ur spel.

Lägger över till Performance mode där kortet stannar i 3D clock states 24/7 och inga problem överhuvudtaget, inga krascher, inga fel överhuvudtaget.

Jag är en av de suckers som bytt varenda del i min dator, allt utom CPU har bytts ut och felet kvarstår.

R5 3600
Asus B450-F Gaming > Msi B450A Pro Max (Agesa 1.0.0.4, 1.0.0.5, 1.0.0.6 Beta testade)
Corsair Vengance LPX 2800mhz > HyperX 3200Mhz minnen
Corsair RM650 > Corsair RM750X V2
Samsung 830 > Samsung 840
Alla Sata kablar etc utbytta
Skärmen utbytt med.
*edit* glömde Asus 2070 Super > Gigabyte 2070 Super (med ett 2080 Super jag lånat för test med).

Allt utom processorn bytt och felet kvarstår, oavsett bios inställningar eller stock/överklock/underklock, XMP profiler på eller av. Och nu pratar vi noll fel eller instabilitet i load, inga spel kraschar, inga artefakter av något slag, inget stutter. Artificiella laster från OCCT till Furmark har jag kört i upp till 24 timmar sträck medans jag gjort annat. Men så fort RTX korten (Gigabyte 2080 Super, Gigabyte 2070 super, Asus 2070 Super) går idle och lasten ändras något, kraschar drivrutinerna. Och enbart på AMD Ryzen baserade system. Har ett 9700K bygge som allt går 100% felfritt i det med, dock utan idle krascherna.

Så mitt 2070 Super får ligga i 3D clock states helt enkelt. (även flashat om grafikkortet för good measure men ingen skillnad)

Dold text

Okej låter illa, nästan så att du skulle låna en annan am4 CPU för att se om det hjälper. Även om det är långsökt kan den ju vara defekt speciellt eftersom det är enda delen du ej bytt.
Och en annan grej du har inte ett äldre nvidia kort liggande så det inte är något med turing? Typ Pascal eller maxwell.
Men detta hör nog som du är inne på hemma i en annan tråd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:
Den enda personen med en Ryzen processor jag känner är i grekland med sin dator just nu (lillebror jag gav bort allt utom nätagget till).

Med tanke på att det finns en hel drös av folk i just min situation, undanskuffade under mattan av AMD, kan jag inte helhjärtat rekommendera AMD produkter. Speciellt inte när man dessutom får högre prestanda för användningsområdet med Intel alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Intel utan tvekan, AMD har fortfarande kompatibilitetsproblem med Nvidia kort pga okänd anledning i AGESA mikrokoden. Ingen stabil upplevelse på AMD sidan kan jag säga. AMD har efter 6 år börjat jobba på instabiliteten i sin plattform men det kommer ta ett par år att fixa alla buggar, som bars över från tidigare generationer in i Ryzen.

Ska du inte streama så betalar du extra pengar för lägre prestanda med AMD alternativet hursom.

*edit*
lite mer info från andra användare som försökt djupdyka i Ryzens instabilitet https://forums.tomshardware.com/threads/hang-freeze-crash-eve...

TL:DR, Nvidia säger att AMD orsakar drivrutinskrascherna, AMD säger ingenting och håller total tystnad på alla fronter, från buggrapporter till social media sedan Zen lanserades. AMD vägrar yttra sig om instabiliteten och krascherna som kan återskapas, men endast på AMD system. Krascherna uppstår inte på Intel system trots samma hårdvara (utöver moderkort/CPU). Och i 99% av fallen kraschar AMD i idle, dvs krämar man ur 3D clock states ur korten 24/7 kraschar det aldrig.

Det är lustigt, för jag har tre Ryzen system och bara Nvidia gpuer, har aldrig några krascher. Kan det inte bara vara att folk har instabila minnesinställningar, för det är faktiskt avsevärt knepigare att ratta in minne på AMD.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är lustigt, för jag har tre Ryzen system och bara Nvidia gpuer, har aldrig några krascher. Kan det inte bara vara att folk har instabila minnesinställningar, för det är faktiskt avsevärt knepigare att ratta in minne på AMD.

Tror även där att minnen är knepigare än själva processorn.
Min fars 3900x boostar ju 4.6ghz som den skall, till och med lite över det om jag inte minns helt fel. Medans min 3800X är överclockad till 4.5ghz på alla kärnorna , kan gå på 4.6 men inte kul att sitta med 1.48v. Minnen har funkat skit bra så länge jag använt Corsair men så fort jag köpte Hyper X Predator så går dom inte över 3000Mhz medans mina dominator minnen som är på 3000 gör 3333 på 1.2v utan problem.
Lite underligt är det enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Tror även där att minnen är knepigare än själva processorn.
Min fars 3900x boostar ju 4.6ghz som den skall, till och med lite över det om jag inte minns helt fel. Medans min 3800X är överclockad till 4.5ghz på alla kärnorna , kan gå på 4.6 men inte kul att sitta med 1.48v. Minnen har funkat skit bra så länge jag använt Corsair men så fort jag köpte Hyper X Predator så går dom inte över 3000Mhz medans mina dominator minnen som är på 3000 gör 3333 på 1.2v utan problem.
Lite underligt är det enligt mig

1.2V är lite lite, höghastighetsminne vill normalt ha från 1.35V och uppåt. Prova, du kommer att gilla det.

Jag har svindyra G.Skill B-die i ena datorn, dom gör bara 3733MHz stabilt i alla program, medans hälften så dyra HyperX gör 3800MHz på den andra datorn lika stabilt. Iofs kan jag köra med mycket bättre timings på B-die, så dom är ändå snabbare, men jag får upp IF-bussen i högre hastighet på den andra datorn. IF är en flaskhals hos Ryzen och det är trevligt om man kan köra den så högt som möjligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

1.2V är lite lite, höghastighetsminne vill normalt ha från 1.35V och uppåt. Prova, du kommer att gilla det.

Jag har svindyra G.Skill B-die i ena datorn, dom gör bara 3733MHz stabilt i alla program, medans hälften så dyra HyperX gör 3800MHz på den andra datorn lika stabilt. Iofs kan jag köra med mycket bättre timings på B-die, så dom är ändå snabbare, men jag får upp IF-bussen i högre hastighet på den andra datorn. IF är en flaskhals hos Ryzen och det är trevligt om man kan köra den så högt som möjligt.

Jo det vet jag , var mest imponerad att Dominator minnena klarar 1.2v med så höga hastigheter som är högre än vad dom ska gå i stock.
Tror mina minnen är SK-Hynix eller vad dom nu heter, det som folk brukar säga är kassa?
Imponerande hastigheter du har , jag köper ju dock bara 3000 och har nog haft tur att dom klarar 3333Mhz medans farsan har köpt 3333 direkt. Dock kan jag ju inget om Timings så jag gör som jag alltid gjort på mina intel Datorer, klockar manuellt och låter datorn bara tugga på om det är stabilt. Vet inte vad IF är så jag får nog ta och kolla upp det där

Permalänk
Medlem

Ryzens stabilitet

Skrivet av str8forthakill:

@jOnÄTÄn:
Den enda personen med en Ryzen processor jag känner är i grekland med sin dator just nu (lillebror jag gav bort allt utom nätagget till).

Med tanke på att det finns en hel drös av folk i just min situation, undanskuffade under mattan av AMD, kan jag inte helhjärtat rekommendera AMD produkter. Speciellt inte när man dessutom får högre prestanda för användningsområdet med Intel alternativen.

Jo men med tanke på att det är enda komponenten du ej bytt och att många kör Ryzen 3000 ihop med Nvidia kort utan de problemen du beskriver, så känns det som något du bör göra när du får tillfälle. Vissa konstigheter kan även avhjälpas genom att bara montera om processorn men det är nog inte ett särskilt vanligt problem på PGA socklar utan mest LGA där folk varit våldsamma med pinnarna. Och det är redan gjort när du bytte moderkort.

Hjälper det med en annan CPU borde ju butiken även byta processorn åt dig. Vad är det för butik? Bra att veta ifall man själv råkar ut för problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn:

Brände upp budgeten redan så kan inte testa med en annan så att säga, i höst någon gång blir det antagligen en 10600K + Z470 för att byta ut moderkort/cpu rakt av, hittade ett nytt jobb i corona~tiderna efter att ha förlorat mitt .

Inet köpte jag CPUn från, och CPUn är inte defekt enligt de parametrar/policys AMD lagt fram. Den är 100% funktionerande utan någon defekt överhuvudtaget. Inet har bytt annat på goodwill tidigare åt mig(1080Ti med extremt coilwhine) tidigare så vill inte kräva goodwill av dem. AMD säger att den inte är defekt, då får den helt enkelt representera vad AMD levererar till sina kunder.

Gissningsvis är det defekter i kislet som påverkar PCI-E kontrollern eller dylikt i processorn. Hela poängen med Zen chiplets är att kunna använda defekta chiplets i produkter med de defekta delarna avstängda. Har ingen aning då det enda AMD svarar på är att neka RMA ärenden.

AGESA 1.0.0.5 sänkte frekvensen idle krascherna sker i (mer sällan inte klockfrekvens), 1.0.0.6 känns som ytterligare ett steg åt rätt håll, men kan inbilla mig från 1.0.0.5.

Z490 är inte utan sina problem, folk har stött på diverse bugar i UEFI osv. Skillnaden mellan Intel och AMD är att Intel fixar buggarna relativt snabbt från erfarenhet, köpte Skylake på lanseringsdagen med problem, som var helt borta inom ett par månader. I mitt fall vägrar AMD kännas vid att problemen existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@jOnÄTÄn:

Brände upp budgeten redan så kan inte testa med en annan så att säga, i höst någon gång blir det antagligen en 10600K + Z470 för att byta ut moderkort/cpu rakt av, hittade ett nytt jobb i corona~tiderna efter att ha förlorat mitt .

Inet köpte jag CPUn från, och CPUn är inte defekt enligt de parametrar/policys AMD lagt fram. Den är 100% funktionerande utan någon defekt överhuvudtaget. Inet har bytt annat på goodwill tidigare åt mig(1080Ti med extremt coilwhine) tidigare så vill inte kräva goodwill av dem. AMD säger att den inte är defekt, då får den helt enkelt representera vad AMD levererar till sina kunder.

Gissningsvis är det defekter i kislet som påverkar PCI-E kontrollern eller dylikt i processorn. Hela poängen med Zen chiplets är att kunna använda defekta chiplets i produkter med de defekta delarna avstängda. Har ingen aning då det enda AMD svarar på är att neka RMA ärenden.

AGESA 1.0.0.5 sänkte frekvensen idle krascherna sker i (mer sällan inte klockfrekvens), 1.0.0.6 känns som ytterligare ett steg åt rätt håll, men kan inbilla mig från 1.0.0.5.

Z490 är inte utan sina problem, folk har stött på diverse bugar i UEFI osv. Skillnaden mellan Intel och AMD är att Intel fixar buggarna relativt snabbt från erfarenhet, köpte Skylake på lanseringsdagen med problem, som var helt borta inom ett par månader. I mitt fall vägrar AMD kännas vid att problemen existerar.

Kan tycka att butiken bör ta in processorn och provköra i sina testsystem speciellt med tanke på att du redan försökt med allt. Får de problem då är det ju självklart att de ska lösa problemet åt dig, du ska inte ens behöva kontakta tillverkaren själv (AMD i detta fallet). Du är kund till inet som i sin tur är kund till AMD.

Sen att AMD anser att den fungerar tillräckligt bra är ju kass.

Har du tur kan någon på forumet låna ut cpu till dig för test om du startar en tråd, brukar alltid gå att lösa något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om någon letar efter lösning på liknande stabilitetsproblem på Ryzen. AGESA 1.1.0.0 Patch D parat med Windows 10 20H2 med GPU hardware scheduler avstängt! löser dessa idle krascher helt med hårdvaran detta kunde replikeras på vid varje försök. Drivrutinsversion spelar ingen roll för Nvidia kort hursom, systemet har rullat i tre veckor nu utan en enda krasch i idle eller last. Inte testat med AMD grafikkort. Kan ej få felet att uppstå längre så kan bekvämt säga att AMD/Microsoft äntligen löst sina mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem

Körde 2700x vid lansering med X470, uppgraderade till 3900x med X570 och sedan till 5950X med dyrare X570 tillsammans med 2080 Ti. Aldrig haft några problem.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Körde 2700x vid lansering med X470, uppgraderade till 3900x med X570 och sedan till 5950X med dyrare X570 tillsammans med 2080 Ti. Aldrig haft några problem.

Inte konstigt, det är relaterat till den artificiella spärren av PCI-E 4.0 på 400 seriens moderkort som får PCI-E kontrollern i processorn att balla ur, närmaste man kom till att logga felkod är att Windows tappade bort grafikkortet när PCI-E länkhastigheten ska boosta upp från idle.

Senaste AGESA koden parat med senaste stora Windows uppdateringen verkar äntligen ha patchat den artificiella PCI-E 4.0 spärren att fungera som den ska utan att krascha grafikkortens drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft något problem relaterat till CPU eller GPU med mitt nya AMD bygge som byggdes i september. Kör med en Ryzen 5 3600 och ett MSI Geforce GTX 1060 6GB VRAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör b450 med 5600x och rtx 3070 funkar skit bra aldrig haft nå problem

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North