Permalänk
Medlem

Är inne på sista veckan av en tvåårig YH-utbildning som .NET-utvecklare.

Har i princip kodat färdigt mitt projekt och sitter nu med rapporten (som är det betygsgrundande arbetet, så rapporten måste bli bra).

Vad händer? De börjar renovera lägenheten ovanför mellan 8-17. Det är konstanta ljud av borrande, bilande, hamrande osv. Inte en lugn stund.

Jag hade åkt iväg och skrivit rapporten någon annanstans om det inte vore så att sonen även är hemma från skolan på grund av sjukdom.

Utbildningen har gått fint (i princip enbart distans) i två års tid, och just denna veckan börjar de med en massa oljud jag inte kan smita ifrån. Blä!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Står och hugger ved med en nyslipad yxa av inte billigaste modell.
Vafan händer, klyver klabben och hör ett ljud som inte går att missta. Visst jag klöv spiken också men fet blev ett fint jack i eggen.

Sen stör jag mig mer och mer på att folk måste ha nya bilar hela tiden. Folk kör hyrbil (leasing) och binder upp sig på dyra månadsavgifter. Försvarar det med värdeminskning pch fan hans moster.

Seriöst, en bil för 30k duger finfin till de absolut flesta.
Oj den har inte 4k upplösning på backkameran.

Men ser ju folk rulla ifrån byggvaruhusen med plankor rakt på taken (utan takräcke alltså) i nya bilar. Folk behandlar bilarna som skit! Varför behovet av en ny dyr bil är så högt förstår jag inte.

Ja, jag gillar bilar själv! Haft/har fina bilar också. Dem tar man hand om, kör dem oftast inte ens på vintern.

Folk (män i synnerhet) måste ju ha tappat allt praktiskt handlag nuförtiden. För skruvade folk ganska mycket på sina egna bilar idag ser man ju killar som inte ens kan byta däck! Den kunskapen föds man ju i princip med eller står de handfallna när de ska öppna saltgurkan eller skruva fast en skruv?

Raljerar på nu men blir fan besviken på folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Står och hugger ved med en nyslipad yxa av inte billigaste modell.
Vafan händer, klyver klabben och hör ett ljud som inte går att missta. Visst jag klöv spiken också men fet blev ett fint jack i eggen.

Sen stör jag mig mer och mer på att folk måste ha nya bilar hela tiden. Folk kör hyrbil (leasing) och binder upp sig på dyra månadsavgifter. Försvarar det med värdeminskning pch fan hans moster.

Seriöst, en bil för 30k duger finfin till de absolut flesta.
Oj den har inte 4k upplösning på backkameran.

Men ser ju folk rulla ifrån byggvaruhusen med plankor rakt på taken (utan takräcke alltså) i nya bilar. Folk behandlar bilarna som skit! Varför behovet av en ny dyr bil är så högt förstår jag inte.

Ja, jag gillar bilar själv! Haft/har fina bilar också. Dem tar man hand om, kör dem oftast inte ens på vintern.

Folk (män i synnerhet) måste ju ha tappat allt praktiskt handlag nuförtiden. För skruvade folk ganska mycket på sina egna bilar idag ser man ju killar som inte ens kan byta däck! Den kunskapen föds man ju i princip med eller står de handfallna när de ska öppna saltgurkan eller skruva fast en skruv?

Raljerar på nu men blir fan besviken på folk.

Jag kunde byta fläktrem på min gamla Golf utan förkunskaper på en regnig lördagseftermiddag på senhösten vid en benisnmack i Örebro med lånade verktyg. På min nuvarande Suzuki (2010) så över 20 år nyare än golfen, finns inte en chans att jag skulle kunna återskapa det. Finns det någon bil som är relativt ny som man kan skruva i utan erfarenhet nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag kunde byta fläktrem på min gamla Golf utan förkunskaper på en regnig lördagseftermiddag på senhösten vid en benisnmack i Örebro med lånade verktyg. På min nuvarande Suzuki (2010) så över 20 år nyare än golfen, finns inte en chans att jag skulle kunna återskapa det. Finns det någon bil som är relativt ny som man kan skruva i utan erfarenhet nuförtiden?

Finns det ens någon bensinmack kvar där man faktiskt kan/får skruva?
Sedan ett gäng år tillbaka ska man ju stänga ner alla GDS pga miljö- och säkerhetsskäl samt enbart sälja mjölk och avancerat kaffe…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns det ens någon bensinmack kvar där man faktiskt kan/får skruva?
Sedan ett gäng år tillbaka ska man ju stänga ner alla GDS pga miljö- och säkerhetsskäl samt enbart sälja mjölk och avancerat kaffe…

Får och får, jag tror vi stod ute under tak, ur vägen för pumparna. Så ingen gör det själv - hall eller så. Det var ju lite panik, hade inte kommit hem annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag kunde byta fläktrem på min gamla Golf utan förkunskaper på en regnig lördagseftermiddag på senhösten vid en benisnmack i Örebro med lånade verktyg. På min nuvarande Suzuki (2010) så över 20 år nyare än golfen, finns inte en chans att jag skulle kunna återskapa det. Finns det någon bil som är relativt ny som man kan skruva i utan erfarenhet nuförtiden?

Suzuki brukar ju göra fält-servicevänliga bilar… Har i och för sig bara haft fyrhjulsdrivet (saknar den där extra växelspaken då och då). Med den kategorin är det ju lite vanligare med fältarbete.

Men jag blev nyfiken på ditt exempel! Remmen borde ju bara löpa runt fläkt (om den inte är eldriven), ac, generator, servo, ev vattenpump. Kan ju vara två remmar också.
Oavsett så borde det finnas en spännare som du lossar på och lyfter av remmen.
Ok vissa bilar kan behöva lite kreativt tänkande/specialverktyg för att få loss fläkten och remmen inte går över den.

Men gissar att det sitter massa plastkåpor i vägen och att det är jäkligt tajt med plats.
Alltid lika kul när man tittar ner i motorrummet på en 7/940 och inser att man ser marmen och nästan kan kliva i och stå på marken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns det ens någon bensinmack kvar där man faktiskt kan/får skruva?
Sedan ett gäng år tillbaka ska man ju stänga ner alla GDS pga miljö- och säkerhetsskäl samt enbart sälja mjölk och avancerat kaffe…

Äh, pallbockar och domkraft kommer man långt med.
Bytte generator + remmar en januaridag i minus 15 på en flerbilsparkering. Hade tur för dagen innan var det minus 25 och någon dag efter minus 30.

Kan fortsätta gnälla lite mer på dagens bilar, de är så jäkla tråkiga! Alla ser likadana ut, alla ser lika tråkiga ut (med få undantag), fruktansvärt bekväma men otroligt tråkiga att köra, de är så... själlösa.
Prestandabilar existerar inte längre p.g.a. elbilarna. Men inte för att det egentligen spelar någon roll då dagens sportbilar har så mycket elektronik och hjälpmedel att tant Agda kan köra en. Launch control, gasen i botten, ett finger på ratten och swosh! Tant Agda vinner. Snart kan tant Agda sticka samtidigt som bilen kör 402 meter åt henne.

Fasiken, en Kia suv har samma 0-100 som en Ferrari 458 Italia...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Nattsuddarens gubbgnäll som relaterar till, framförallt, män (alltså inte gubbar (vi står ju över sådant fjant)). Det här med att ta bort miljöbilsbonusen. Rabalders rabalder blev det (nåja, men ni förstår). Vill bara ge ett enkelt råd när ni nu får den stora äran att uppleva känslan av att befinna er invid händelsehorisonten till svarta hål. Gubben oggans enkla råd är att ni alla införlivar principen att betala och se glad ut (ergo, sluta gnäll).

Ja, sedär. Äntligen är ni här. Ack så välkomna är ni. Njut av mörkret tillsammans med andra gubbar. Men kanske framförallt, välkomna till verkligheten för de allra, allra, flesta människor.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag kunde byta fläktrem på min gamla Golf utan förkunskaper på en regnig lördagseftermiddag på senhösten vid en benisnmack i Örebro med lånade verktyg. På min nuvarande Suzuki (2010) så över 20 år nyare än golfen, finns inte en chans att jag skulle kunna återskapa det. Finns det någon bil som är relativt ny som man kan skruva i utan erfarenhet nuförtiden?

Man kan skruva på inprincip alla nyare bilar utan jätte mycket erfarenhet. Dock inte elbilar, det är något jag starkt skulle avråda. Jobbat själv som mekaniker i 12 år och dem sista 4 åren med inriktning hybrid/el på en Volvo verkstad.

Byta bromsar, är en enkelt grej man kan göra själv med simpla verktyg.
Byta olja och oljefilter, luftfilter, kupéfilter osv. Så enklare service jobb går att göra på nyare bilar själv hemma om man är sugen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Äh, pallbockar och domkraft kommer man långt med.

Ja?

Det var väl inte vad jag gnällde över 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Sen stör jag mig mer och mer på att folk måste ha nya bilar hela tiden. Folk kör hyrbil (leasing) och binder upp sig på dyra månadsavgifter. Försvarar det med värdeminskning pch fan hans moster.

Seriöst, en bil för 30k duger finfin till de absolut flesta.
Oj den har inte 4k upplösning på backkameran.

En bil för 30k kan snabbt hamna på samma månadskostnad som en leasad, särskilt om man inte kan skruva själv.
Man får dessutom väga in hur viktigt driftsäkerheten är.

Jag har ägt bilar från 5-10k nivån till splitterny och testat att leasa en period.
Billigast blev 5-10k bilarna, men det var pga att jag hade farsan som support med att svetsa och laga.
När jag hade dem klarade jag mig utan bil när de blev stående ett tag dessutom.

Bland de övriga var kostnaderna utslagen på ägarperioden ganska lika.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag undrade hur det kunde ta upp till tre veckor att få något (i lager) levererat från franska Amazon. Nu börjar jag förstå varför det står ett intervall på två veckor för leveransen. De skiter helt enkelt i att packa och skicka iväg det om man inte betalar för ”snabb” leverans. Intressant nog beställde jag i samma veva från brittiska. De har skickat iväg och tulldeklarerat enligt spårningen. Runt en veckas leveranstid enligt prognosen. Befinner sig fn i Tyskland. I den här takten hinner nog den brittiska komma före fransoserna ens har skickat, om inte PostNord soppar till det.

På tal om franska Amazon så var just det valet av sida för att exakt samma sak (eller ena av dem) inte går att få levererat förrän nästa år från andra sidor. Helt obegripligt eftersom det är något tryckt på papper och årets utgåva är slut överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns det ens någon bensinmack kvar där man faktiskt kan/får skruva?
Sedan ett gäng år tillbaka ska man ju stänga ner alla GDS pga miljö- och säkerhetsskäl samt enbart sälja mjölk och avancerat kaffe…

OKQ8 har fortfarande många stationer med GDS och lyft. Ännu fler har dock tvätthall.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte skriva ett inlägg i någon slags "wohoo-tråd" eller dylikt om fastighetsskötaren som kom och drog ut mitt nya och väldigt fina, men tyvärr också rätt ordentligt väsnande kylskåp, och därmed gjorde det nästan dödstyst. Förutom att oljudet har tyvärr återkommit, och det bara en halv dag senare på sin höjd.

Man kan få knattrandet från kompressorn att försvinna om man tippar hela skåpet några centimeter framåt, men det är ju inte någon fantastisk lösning direkt... Lite trist att Sverige inte är som Japan, där vitvaruleverantörerna iallafall förr i tiden hade med sig två produkter istället för bara en, ifallatt kunden hittade någon liten skavank på den första...

Dessutom har någon även slipat/fräst i betong hela morgonen typ sedan halv nio-snåret. Nu hamras det tydligen in någon jävla vägglist också... Och där satte slipen igång igen! Ibland älskar man verkligen att bo i flerfamiljshus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Folk (män i synnerhet) måste ju ha tappat allt praktiskt handlag nuförtiden. För skruvade folk ganska mycket på sina egna bilar idag ser man ju killar som inte ens kan byta däck! Den kunskapen föds man ju i princip med eller står de handfallna när de ska öppna saltgurkan eller skruva fast en skruv?

Raljerar på nu men blir fan besviken på folk.

Kör tesla själv, så den blir aningen svår att meka själv med.. och däckhotell på det, smidigt!

Men på gamla V70n som vi har som andra bil brukar jag hyra in någon ungdom som åker runt i krokarna och byter däck för 200kr, det kan de väl få göra så de tjänar nån krona tänker jag

Permalänk
Avstängd

Suck vad ”den som skrattar”-podden har gått ner sig, nu är de uppe i nånstans 7 minuter sponsor-reklam per podd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck vad ”den som skrattar”-podden har gått ner sig, nu är de uppe i nånstans 7 minuter sponsor-reklam per podd.

Och jag tycker att YouTube avsnitten blir kortare.. eller med färre skämt per avsnitt

Tittar ändå för att jag behöver ett skratt så där på en fredagskväll...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Och jag tycker att YouTube avsnitten blir kortare.. eller med färre skämt per avsnitt

Tittar ändå för att jag behöver ett skratt så där på en fredagskväll...

Det också.
Sedan kommer det bara ett avsnitt i månaden på youtube dessutom

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det också.
Sedan kommer det bara ett avsnitt i månaden på youtube dessutom

Då har vi haft "tur" då de senaste var för 5d, 12d och 3v sedan de publicerades (räknar inte deras "nu-reser-vi-i-sverige"-post som kom 2d sedan.

Men jo kommer också ihåg att det var mer sällan de släpptes tidigare.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Man blir så glad att läsa att det går bättre för Energijättar när företag och privatpersoner i EU går på knäna på grund av energikostnaderna som ibland ökat med 300%.

Citat från tidningen Affärsliv.
"Finländska energijätten Fortum gjorde en vinst efter skatt för kvarvarande verksamhet på 600 miljoner euro, motsvarande 6,6 miljarder kronor, för tredje kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 2 888 miljoner euro samma period i fjol."

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Man blir så glad att läsa att det går bättre för Energijättar när företag och privatpersoner i EU går på knäna på grund av energikostnaderna som ibland ökat med 300%.

Citat från tidningen Affärsliv.
"Finländska energijätten Fortum gjorde en vinst efter skatt för kvarvarande verksamhet på 600 miljoner euro, motsvarande 6,6 miljarder kronor, för tredje kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 2 888 miljoner euro samma period i fjol."

Det gick väl sämre för dem Q3 detta året än föregående år ?
Dvs de fick sälja billigt till de med fastpris på sina avtal när det kostade mångdubbelt att köpa in elen ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Det gick väl sämre för dem Q3 detta året än föregående år ?
Dvs de fick sälja billigt till de med fastpris på sina avtal när det kostade mångdubbelt att köpa in elen ?

Jo precis. Men jag gråter inte för att de bara gick 6,6 miljarder med vinst detta katastrofår -kvartal för energibranschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Man blir så glad att läsa att det går bättre för Energijättar när företag och privatpersoner i EU går på knäna på grund av energikostnaderna som ibland ökat med 300%.

Citat från tidningen Affärsliv.
"Finländska energijätten Fortum gjorde en vinst efter skatt för kvarvarande verksamhet på 600 miljoner euro, motsvarande 6,6 miljarder kronor, för tredje kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 2 888 miljoner euro samma period i fjol."

Just Fortum har dock även gått på pumpen rejält med Uniper pga den ryska gasen.

https://www.fortum.com/media/2022/10/fortum-publishes-restate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det gick väl sämre för dem Q3 detta året än föregående år ?
Dvs de fick sälja billigt till de med fastpris på sina avtal när det kostade mångdubbelt att köpa in elen ?

Nja, från 2.9 miljarder kr till 6.6 miljarder kr trots sina bundna avtal.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Nja, från 2.9 miljarder kr till 6.6 miljarder kr trots sina bundna avtal.

Blev väl lite fel där

Citat:

Finländska energijätten Fortum gjorde en vinst efter skatt för kvarvarande verksamhet på 600 miljoner euro, motsvarande 6,6 miljarder kronor, för tredje kvartalet, vilket kan jämföras med vinsten på 2 888 miljoner euro samma period i fjol.

Om 600 M Euro motsvarar 6,6 Miljarder Kr så får jag 2888 M Euro till c:a 31,8 Miljarder Kr vilket betyder att vinsten för 3:e kvartalet i år bara var knappt 21 % av vinsten för motsvarande kvartal förra året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag kunde byta fläktrem på min gamla Golf utan förkunskaper på en regnig lördagseftermiddag på senhösten vid en benisnmack i Örebro med lånade verktyg. På min nuvarande Suzuki (2010) så över 20 år nyare än golfen, finns inte en chans att jag skulle kunna återskapa det. Finns det någon bil som är relativt ny som man kan skruva i utan erfarenhet nuförtiden?

Alltså, detta kräver ju ett visst bilintresse, men min uppfattning som bilfantast är att min BMW av årsmodell 2014 är tusenfalt lättare att skruva på än den Peugeot årsmodell 2006 som farsan hade. Vet inte vad detta beror på, men överlag så anser jag inte att nya bilar är svårare att skruva på. Men lär nog bero på modell, kollade en gång på en kompis KIA 2018, och insåg snabbt att jag inte skulle röra den för betalt.

Permalänk
Avstängd

Suck, å inte har mina YubiKeys kommit, fast det står att de skulle skeppas typ 28 oktober :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck, å inte har mina YubiKeys kommit, fast det står att de skulle skeppas typ 28 oktober :/

På det temat, enligt tidigare inlägg, så har franska Amazon fortfarande inte skickat. Hur man då kan ange tidigaste leveransdatum till måndag är obegripligt. Jag förstår om de använder seg leverans när man inte betalar extra, men att de inte ens packar och skickar skrotet förstår jag inte. Detta är världens största e-handelsföretag och är slöare än Nedsupne Pelle & Co i Grönskemåla. Brittiskas paket, som rimligen egentligen borde ta längre tid numera, befinner sig däremot i Jönköping… PostNord kan förstås fortfarande förstöra allt, men det är då troligen inte Amazons fel.

Jag noterar att jag hade hunnit köra till (södra) Frankrike och tillbaka, inkl hotellnätter o/e nattfärja och köpa samma saker innan Amazon ens fått iväg paketet. W T F ? ! Lite dyrt, men det visar ändå på absurditeten, för båda artiklarna finns alltjämt i lager hos Amazon själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, detta kräver ju ett visst bilintresse, men min uppfattning som bilfantast är att min BMW av årsmodell 2014 är tusenfalt lättare att skruva på än den Peugeot årsmodell 2006 som farsan hade. Vet inte vad detta beror på, men överlag så anser jag inte att nya bilar är svårare att skruva på. Men lär nog bero på modell, kollade en gång på en kompis KIA 2018, och insåg snabbt att jag inte skulle röra den för betalt.

Du får tänka på att detta är gubbgnälltråden så med nyare bilar menas allt som är producerat efter 1970 eller möjligen 1980-talet.

Permalänk
Avstängd

Suck, beställde tomma ”tepåsar” via amazon. alla bilder visar snöre för att stänga, skiten jag fick är några jävla påsar som ska förslutas med varmluftsfläkt….. sååååååå behändigt att använda som tepåsar…. 4x64kr bara att slänga i sopkorgen