Livslängd på datan på strömlös SSD

Permalänk
Medlem

Livslängd på datan på strömlös SSD

Hej!

Jag vet inte någon annan redan testat men jag slog av en dator med enbart SSD-diskar i sig 2016-04-28, den har stått i en garderob sen dess, drog igång datorn idag 2020-02-03, den har även en raid med SSD-diskar.
Den var lite seg i cirka 30 sekunder efter att Windows startat, efter det var den som tidigare, all data är kvar, inget är korrupt. Diskarna är Samsung Pro 512GB MLC, och två stycken Intel riktigt gamla SLC. Om det år annorlunda med TLC eller QLC vet jag inte tyvärr.

När jag använde den senast var det mycket snack om hur länge elektronerna ligger kvar i SSD-diskar, det var spelulationer om några månader till några år.

Är det någon som vet om datan någonsin försvinner?

Permalänk
Medlem

Förr eller senare försvinner det. Problemet är väl att nyare tekniker med fler cellnivåer är känsligare. En gammal med enklaste tekniken klarar sig förmodligen väldigt länge.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

SLC och MLC-baserade SSD kan hålla data en bunt med år men redan vid TLC kan det börja med bitfel redan efter ett år och med QLC-minnen..., mao. ingen långtidslagring utan en diskimage på en snurrdisk ungefär.

SSD förmåga är beroende av två saker - hur varmt chipet är när datat skrivs och hur kallt det förvaras och på samma minne kan man med kall skrivning (25 grader C) och varm förvaring (45 grader C) går från några veckors hållbarhet till att det skrivs varmt (45 grader) och förvaras kallt (20 grader) kan hålla över 10 år - detta gällde redan med MLC och TLC-minnen...

Med andra ord då ingen har en aning hur varm minnena var när datat skrevs men kan definitivt säga att datat som skrevs försvinner fortare om minne förvaras varmt under sin lagring i spänningslös skick.

Permalänk
Medlem

Jag har ett oavsiktligt experiment från 2014 med en dator som inte har varit igång sedan dess. Är en 180 GB Intel av någon sort, men jag minns inte på rak arm vilken (skulle kunna vara 330). Resten i den är dock snurrdiskar om 3*1 TB.

Spänningen (?) är oliiiidlig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har ett oavsiktligt experiment från 2014 med en dator som inte har varit igång sedan dess. Är en 180 GB Intel av någon sort, men jag minns inte på rak arm vilken (skulle kunna vara 330). Resten i den är dock snurrdiskar om 3*1 TB.

Spänningen (?) är oliiiidlig...

Oh, så när skall den startas?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!