Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

El-priset om man laddar hemma, jag kommer nog mestadels ladda vid köpcenter. Sedan finns det ju publika laddare man betalar för också, dessa är dock bra mycket billigare än bensin.

Tesla har ju också egna laddare som är gratis under en period, samt billigare än andras. Fast dessa finns bara för långresor.

Hörde nånstans att det finns 2 sorters laddare:
1. betalladdare där du betalar typ lika mycket som när du tankar diesel. Bilen laddas då på 30 min
2. gratisladdare. Det tar dock 8 timmar att ladda din elbil i dessa.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Tror nog försäkringspremien blir högre än mina bensinpengar dock

Du kan ju inte räkna ordentligt när det gäller bilar, där är det glädjekalkyler som gäller :p. Sen beror det ju på vad man jämför med, andra bilar jag kikade på var ju i kalibern BMW M3 så jämfört med den sparar jag in på både bensin och försäkring.

Skrivet av Savage_Gray:

Hörde nånstans att det finns 2 sorters laddare:
1. betalladdare där du betalar typ lika mycket som när du tankar diesel. Bilen laddas då på 30 min
2. gratisladdare. Det tar dock 8 timmar att ladda din elbil i dessa.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Det är fel, klart det finns laddare som är dyra men vid Teslas snabbladdare kostar det väl som värst 5 kr per verklig mil i en Model 3 (beror ju på hur snålt man kör).

Finns även gratisladdare som är snabbladdare (de är dock oftast lite långsammare), och det finns publika långsamladdare som är allt från gratis till att kosta något mer än snabbladdning hos Tesla.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Du kan ju inte räkna ordentligt när det gäller bilar, där är det glädjekalkyler som gäller :p. Sen beror det ju på vad man jämför med, andra bilar jag kikade på var ju i kalibern BMW M3 så jämfört med den sparar jag in på både bensin och försäkring.

Helt fel tråd men fan vad sugen jag blev att lägga 500k på bolånet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Gört! Jag är inne på min andra och det är riktigt trevliga bilar, det sparar ju pengar genom att man slipper betala bränsle ;).

Har funderat ett tag på om man faktiskt kan äga en elbil, trots att närmaste plats för möjlighet till laddning ligger en bit bort.

Antagligen är det en hybrid som är mer praktisk för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Helt fel tråd men fan vad sugen jag blev att lägga 500k på bolånet.

Äsch, why not both? Avbetala hela bolånet och köp en tesla

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Äsch, why not both? Avbetala hela bolånet och köp en tesla

För att mina investeringar genererar mer pengar än ett bolån på 1,5 miljoner kostar

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Gört! Jag är inne på min andra och det är riktigt trevliga bilar, det sparar ju pengar genom att man slipper betala bränsle ;).

Dags att börja spara bensin kan tyvärr inte ladda hemma, men får snålladda när jag handlar.

Kanske kör bee laddare på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:


https://i.imgur.com/L2VKDGJ.png
Dags att börja spara bensin kan tyvärr inte ladda hemma, men får snålladda när jag handlar.

Kanske kör bee laddare på vintern.

Trevligt! Vad blev det för skoj?

Permalänk
Hedersmedlem

Trådrubrik: Hur gör ni för att spara pengar?
Hela sidan 14: Snack om att köpa en bil för 500 000 kronor

Permalänk
Medlem

@pv2b:
ja..
från "jag skiter aldrig hemma och spar på dasspappret"
till "en ny Tesla är ju aldrig fel"

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

@pv2b:
ja..
från "jag skiter aldrig hemma och spar på dasspappret"
till "en ny Tesla är ju aldrig fel"

Jag har inte läst sidor 1-13 men det måste vara några riktigt bra spartips ändå om man lyckats spara 500 000 kr på denna korta tid tråden existerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Trådrubrik: Hur gör ni för att spara pengar?
Hela sidan 14: Snack om att köpa en bil för 500 000 kronor

Att köpa elbil kan ju faktiskt vara ett sätt att spara pengar beroende på vad man kollade på som alternativ. Skall man bara diskutera hur man snålar in maximalt behövs det ju bara typ ett inlägg, ät havregrynsgröt och bo i tält.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Att köpa elbil kan ju faktiskt vara ett sätt att spara pengar beroende på vad man kollade på som alternativ. Skall man bara diskutera hur man snålar in maximalt behövs det ju bara typ ett inlägg, ät havregrynsgröt och bo i tält.

Alltså, själv sparar jag i aktiefonder (lång sikt) och på ett räntebärande sparkonto hos Avanza (kort sikt). Havregrynsgröt vet jag inte hur man får avkastning på.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Trevligt! Vad blev det för skoj?

Vit model 3 long range, ville ha en grå men från att ha typ 15 lagerteslor i en månad så var alla utom en borta över bara någon dag. Så det blev ett hastigt köp på den sista bilen. Lär ta ett tag att komma nya tror jag.

Leverans första juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, själv sparar jag i aktiefonder (lång sikt) och på ett räntebärande sparkonto hos Avanza (kort sikt). Havregrynsgröt vet jag inte hur man får avkastning på.

Tråden handlar ju om val man gör i vardagen för att få mer pengar över, inte var man investerar dessa pengar...

Permalänk
Medlem

Bästa tipset är att inte frestas av att köpa saker. Sedan att sälja saker direkt då man inte använder dem igen. ALLT går att sälja. Sen tycker jag egentligen det är rätt jobbigt att sälja saker.

Men jag brukar välja ut cirka 3-4 saker som jag vill sälja. Sen rengör jag dem noga och tar bra foton av dem. Efter det får man välja en period då man känner man har ork för att sälja. Då lägger jag ut de här 3-4 sakerna med bra pris. Ofta får man sålt det väldigt snabbt då.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Tråden handlar ju om val man gör i vardagen för att få mer pengar över, inte var man investerar dessa pengar...

Jag pratar inte om investeringar heller (förutom fonderna, fast det följde med av bara farten.) Att sätta in pengar på ett sparkonto med ränta är ett smart sätt att "gömma" pengar från sig själv och göra dem mindre tillgängliga, och dessutom få ut några kronor extra på ett pengar som annars bara hade legat.

Sätter man undan pengar regelbundet (spelar ingen roll hur mycket) så har man mer pengar över när man väl behöver dem, och behöver man börja gräva i sina sparpengar så är det en signal att man kanske behöver tänka efter lite vad man lägger pengar på. Det är alltså mer av ett psykologiskt knep än en investering. Det gör sparandet till ett "måste", inte till något "om det blir över"-konto. Det har en väldigt stark effekt över tid.

En effekt av detta är att jag inte har någon bil alls, trots att jag egentligen hade haft råd för det om jag inte hade sparat pengar.

Permalänk
Medlem

Folk får väl göra vad de vill.

Men om man bor i utkanten av stockholms innerstad två pers på 24 kvadrat som herr Irregular gör så känns ju knappast en ny tesla som ett ekonomiskt klokt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vit model 3 long range, ville ha en grå men från att ha typ 15 lagerteslor i en månad så var alla utom en borta över bara någon dag. Så det blev ett hastigt köp på den sista bilen. Lär ta ett tag att komma nya tror jag.

Leverans första juni.

Trevligt, grattis till bra köp! Kan säga att den blir riktigt kvick om man köper acceleration boosten :). Kör en likadan själv i samma färg nu för tiden.

Skrivet av pv2b:

Jag pratar inte om investeringar heller (förutom fonderna, fast det följde med av bara farten.) Att sätta in pengar på ett sparkonto med ränta är ett smart sätt att "gömma" pengar från sig själv och göra dem mindre tillgängliga, och dessutom få ut några kronor extra på ett pengar som annars bara hade legat.

Sätter man undan pengar regelbundet (spelar ingen roll hur mycket) så har man mer pengar över när man väl behöver dem, och behöver man börja gräva i sina sparpengar så är det en signal att man kanske behöver tänka efter lite vad man lägger pengar på. Det är alltså mer av ett psykologiskt knep än en investering. Det gör sparandet till ett "måste", inte till något "om det blir över"-konto. Det har en väldigt stark effekt över tid.

En effekt av detta är att jag inte har någon bil alls, trots att jag egentligen hade haft råd för det om jag inte hade sparat pengar.

Då förstår jag hur du menar. Jag kör på ett mål var utgifterna ska ligga över tid istället men det blir väl lite samma sak.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Andreaz1:

Smålänning in i djupaste kärnan, det lättaste sättet att spara pengar är att aldrig spendera dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte stora inkomster utan små utgifter som man blir rik av.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Då förstår jag hur du menar. Jag kör på ett mål var utgifterna ska ligga över tid istället men det blir väl lite samma sak.

Och du låter du saldot på ditt lönekonto växa? Eller vad gör du med pengarna som blir över tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och du låter du saldot på ditt lönekonto växa? Eller vad gör du med pengarna som blir över tänker jag.

Mestadels kvar på lönekontot eller amorterat ner bostaden, har ca 7% i aktier.

Permalänk
Medlem

Har börjat månadsspara i början av månaden. Tänkte att jag var duktig nog att lägga undan sparande ändå men efter ett tag insåg jag att månadens spenderande på något sätt alltid tricklade upp över vad jag tänkt. Nu har jag lagt in att sparande till fonder dras automatiskt i månadens början, därmed så har jag en bättre överblick hur mycket jag har kvar att faktiskt spendera och jag lurar inte i mig själv att jag egentligen "har" mer att spendera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Mestadels kvar på lönekontot eller amorterat ner bostaden, har ca 7% i aktier.

Finns ju i så fall ingen nackdel att skaffa ett räntekonto med insättningsgaranti som t.ex. Avanza har isåfall framför att ha dem liggande på lönekontot. Jag får ut en ränta på 0,65% helt riskfritt (förutsatt att inte Riksgälden exploderar, men då har vi ju större problem). På en buffert på kanske 100 000 kr är det ändå 650 kr per år.

Det tar ju ändå några dagar med endast havregrynsgröt för att nå upp i detta, om man ska jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vit model 3 long range, ville ha en grå men från att ha typ 15 lagerteslor i en månad så var alla utom en borta över bara någon dag. Så det blev ett hastigt köp på den sista bilen. Lär ta ett tag att komma nya tror jag.

Leverans första juni.

Jag vill också köpa en elbil. Men jag kom fram till att det var sjukt dyrt just nu. I alla fall har det varit det de senaste åren, då priserna på batterier och nya elbilar går ner kraftigt så har ju värdeminskning på de elbilar jag kollat på legat på 30-40 kr/mil. ☹️.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Finns ju i så fall ingen nackdel att skaffa ett räntekonto med insättningsgaranti som t.ex. Avanza har isåfall framför att ha dem liggande på lönekontot. Jag får ut en ränta på 0,65% helt riskfritt (förutsatt att inte Riksgälden exploderar, men då har vi ju större problem). På en buffert på kanske 100 000 kr är det ändå 650 kr per år.

Det tar ju ändå några dagar med endast havregrynsgröt för att nå upp i detta, om man ska jämföra.

Ja vi får se, är inte så brydd över de tusenlapparna per år det skulle bli faktiskt och det blir enklare att hålla reda på ifall allt ligger hos samma bank. Tycker redan det är lite jobbigt när jag har 20% hos Avanza ifall jag hittar något skoj att investera i... Kanske kan slänga in de 13% jag inte investerat just nu som redan ligger hos Avanza, men de kommer jag ju ta ut så fort jag hittar något skoj.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Ja vi får se, är inte så brydd över de tusenlapparna per år det skulle bli faktiskt och det blir enklare att hålla reda på ifall allt ligger hos samma bank. Tycker redan det är lite jobbigt när jag har 20% hos Avanza ifall jag hittar något skoj att investera i... Kanske kan slänga in de 13% jag inte investerat just nu som redan ligger hos Avanza, men de kommer jag ju ta ut så fort jag hittar något skoj.

Ah, men det är ju också en strategi, att inte ha sparpengarna för lätt tillgängliga för investeringar.

Nåväl, det finns andra räntekonton med insättningsgaranti du kan köra också om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ah, men det är ju också en strategi, att inte ha sparpengarna för lätt tillgängliga för investeringar.

Nåväl, det finns andra räntekonton med insättningsgaranti du kan köra också om du vill.

Ja, hade helst velat ha det hos Handelsbanken som jag har som bank så jag slipper populera mitt Excelark från fler källor. Helst borde jag väl slänga in en stor del till typ Lysa eller nått men vi får se. Jag är hyfsad på att spara men sämre på att göra något med pengarna fram tills de skall användas.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Folk får väl göra vad de vill.

Men om man bor i utkanten av stockholms innerstad två pers på 24 kvadrat som herr Irregular gör så känns ju knappast en ny tesla som ett ekonomiskt klokt val.

Lägenheten funkar fint tack, trivs utmärkt.

Permalänk
Inaktiv

För att kunna spara pengar så är min teori att man måste vara medveten om vad man lägger pengar på.
1. Medvetenhet
2. Dokumentera
3. Optimera
4. Realisera

Jag använder mig utav ett program som heter MoneymanagerEX och det har jag gjort sen 2009. Har transaktioner från den tiden. Visst kan man använda ett excelark om man vill göra det manuellt. Jag bokför transaktionen och knyter det till en viss kategori. Det gör att jag kan snabbt få en överblick över vad jag har lagt pengarna på.

Därefter behöver man börja optimera. Måste jag lägga 10K på mat eller räcker det med 8K? När man har optimerat klart så får man följa sin plan. Vissa gör en budget. Det gör jag inte. Driv ditt hem som ett företag, in måste vara mer än ut. Resten sparas till buffert och sen kan man investera när bufferten är fylld.

Skrivet av Irregular Programming:

Lägenheten funkar fint tack, trivs utmärkt.

Jag tycker 114 kvadrat för min sambo och min son är för litet. Men tur att vi är olika.