Corsair minnen ger svart skärm i korrekt hastighet? 3600x+Asus B450

Permalänk
Medlem

Corsair minnen ger svart skärm i korrekt hastighet? 3600x+Asus B450

Hej, har en nybyggd rigg med nedanstående specs. Allt rullar bra men när jag klickade i DOCP för att få minnena att gå i 3600Mhz istället för standard 2666Mhz fick jag svart skärm vid reboot (funkade första starten efter ändring i bios).

3600x
Asus B450-E
Corsair CL18 3600Mhz (18-22-22-42)

Har nu clearat cmos och rullar i 2666Mhz tills vidare. Minnesmodulen finns med under stödda RAM så vad kan felet vara? Vet ju ej säkert att detta är felet men det är enda parametern jag justerat så allt tyder på det.

Behöver man göra något utöver att klicka i DOCP läget (hastighet samt timing stämde överens)? Bör jag ställa in spänning, frekvens och timing manuellt istället?

Edit: kör senaste bios samt minnena är i korrekt slots.

Edit 2: Läste följande på ett engelskt forum They say it's because asus b450 boards has a bios bug where memory defaults to 1.2v during cold boot...

Permalänk
Medlem

Kontrollera att minnesspänning sätts rätt till att börja med. Kolla även om det finns någon inställning för cold boot voltage. 3600 MHz är också hyfsat nära gränsen på Zen 2 om man kör FCLK 1:1 med MEMCLK, på min 3600:a tycks den vara kring 3733-3800. Förutom spänning kan det också vara idé att kolla så att ProcODT och liknande sätts till rimliga värden, dra hem "DRAM Calculator for Ryzen" så får du ett hum om riktvärden. Just ProcODT brukar av egen erfarenhet ha stor inverkan på om det bootar eller inte och Zen 2 gillar betydligt lägre värden här än Zen+.

EDIT: SoC 1.2V på Zen 2 tror jag inte är rekommenderat, det är bra högt. Någonstans 1.0-1.125 har jag för mig är vad man bör sikta på och högre spänning ger inte automatiskt bättre stabilitet, kan ha motsatt effekt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Kontrollera att minnesspänning sätts rätt till att börja med. Kolla även om det finns någon inställning för cold boot voltage. 3600 MHz är också hyfsat nära gränsen på Zen 2 om man kör FCLK 1:1 med MEMCLK, på min 3600:a tycks den vara kring 3733-3800. Förutom spänning kan det också vara idé att kolla så att ProcODT och liknande sätts till rimliga värden, dra hem "DRAM Calculator for Ryzen" så får du ett hum om riktvärden. Just ProcODT brukar av egen erfarenhet ha stor inverkan på om det bootar eller inte och Zen 2 gillar betydligt lägre värden här än Zen+.

EDIT: SoC 1.2V på Zen 2 tror jag inte är rekommenderat, det är bra högt. Någonstans 1.0-1.125 har jag för mig är vad man bör sikta på och högre spänning ger inte automatiskt bättre stabilitet, kan ha motsatt effekt.

Tack för svaret, får undersöka skiten lite men det är massa nya termer som jag behöver sätta mig in i inser jag. Trodde det skulle räcka med att pilla i DOCP men kanske är mer svårt än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tack för svaret, får undersöka skiten lite men det är massa nya termer som jag behöver sätta mig in i inser jag. Trodde det skulle räcka med att pilla i DOCP men kanske är mer svårt än så

Oftast fungerar det att köra DOCP men ju högre hastighet profilen har ju högre risk är det att det inte fungerar "out-of-the-box" tyvärr. 3200 MHz brukar t.ex. inte vara några som helst problem på de system jag byggt i alla fall. Sen har också en del ändrats sen Zen/Zen+ och jag kan tänka mig att många B450/X470 sätter en del värden "fel" om de står på Auto. Mitt X470-F satte t.ex. ProcODT på 60 Ohm när det är 34,3/36,9 som är rekommenderat för Zen 2.

Du kan ju testa att ladda DOCP och bara sänka hastigheten till t.ex. 3400 och se om det fungerar. Du kan också kolla i Ryzen Master vad t.ex. ProcODT är satt till (heter "CPU On-Die Termination" i Ryzen Master).

Det är en djungel med RAM men 3600 med DOCP-timings borde inte vara så svårt att få igång.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Har exakt samma problem som TS men om jag stänger av datorn och nätagget på knappen o sen på med allt igen så funkar det o rullar med rätt hastighet :s

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har försökt läsa mig till orsaken till att DOCP-läget ej bootar utan framgång.

Potentiella lösningar samlat från div forum
-Höja frekvensen i steg om 200-300Mhz. Reboot mellan varje höjning
-Boota med endast 1 sticka i 3600Mhz för att sedan stoppa i den andra

Inget av ovanstående funkade, verkar dock boota utan problem med DOCP-läget och manuellt nedställd hastighet till 3200 eller 3400Mhz (minns inte i nuläget).

Får duga tills jag förstått hur alla biosinställningar påverkar minnena.

Permalänk
Medlem

Kör i 3200MHz här, men det funkade inte att köra DOCP, utan jag satt dem manuellt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Kontrollera att minnesspänning sätts rätt till att börja med. Kolla även om det finns någon inställning för cold boot voltage. 3600 MHz är också hyfsat nära gränsen på Zen 2 om man kör FCLK 1:1 med MEMCLK, på min 3600:a tycks den vara kring 3733-3800. Förutom spänning kan det också vara idé att kolla så att ProcODT och liknande sätts till rimliga värden, dra hem "DRAM Calculator for Ryzen" så får du ett hum om riktvärden. Just ProcODT brukar av egen erfarenhet ha stor inverkan på om det bootar eller inte och Zen 2 gillar betydligt lägre värden här än Zen+.

EDIT: SoC 1.2V på Zen 2 tror jag inte är rekommenderat, det är bra högt. Någonstans 1.0-1.125 har jag för mig är vad man bör sikta på och högre spänning ger inte automatiskt bättre stabilitet, kan ha motsatt effekt.

Gjort detta och hittat en vettig guide för hur man skall gå tillväga men kör fast direkt. Var ser jag min "memory type"? Samsung, Hynix, micron osv.

Ser inget i CPU-Z om detta. https://www.corsair.com/ww/en/Categories/Products/Memory/VENG...

NVM: laddade ner thaiphoon och hittade det jag eftersökte. Gäller bara att förstå alla värden som matas ut i programmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Gjort detta och hittat en vettig guide för hur man skall gå tillväga men kör fast direkt. Var ser jag min "memory type"? Samsung, Hynix, micron osv.

Ser inget i CPU-Z om detta. https://www.corsair.com/ww/en/Categories/Products/Memory/VENG...

NVM: laddade ner thaiphoon och hittade det jag eftersökte. Gäller bara att förstå alla värden som matas ut i programmet.

Ja det är en djungel som sagt. Vad har du för IC's? 18-22-22-42 är ruggigt slappa timings, men LPX kan väl vara typ vad som helst. Är det någon av de sämre Micron-alternativen eller Hynix kan det ev. krävas en del manuellt pill för 3600 MHz, har ingen erfarenhet av annat än Samsung B-die och Micron E-die tyvärr.

Man kan plöja ner hur många timmar som helst och det är inte alltid värt det för den lilla extra prestanda man får.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag behövde öka VDDG CCD till 1.07 V för att kunna kallstarta på 3600-3800 MT/s. Kan sänka till 0.95 V och varmstarta från bios, men inte kallstarta. SoC behövde vara 1.125 V. Alla Zen 2 verkar kräva lite handpåläggning när det gäller 3600 MT/s och uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com