AMD smyger ut sexkärniga Ryzen 5 1600 med Zen+ på 12 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD smyger ut sexkärniga Ryzen 5 1600 med Zen+ på 12 nanometer

Den snart tre år gamla mellanklassaren Ryzen 5 1600 tillverkas fortfarande, men nu rapporteras om att AMD använder mer moderna kretsar än vid lansering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Halvår senare och ett pris på typ 800-900kr för den absolut ultimata budget cpu'n?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Lite nyfiken på om den fungerar på ett moderkort med 300 seriens chip och originalbios. Ex r5 2600 gör ju inte det och dessa kör ju samma teknik. Det borde ju fungera eftersom det skulle bli rörigt annars med r5 1600 som fungerar olika, men varför gör de i så fall inte så att ex 2600 också gör det utan bios uppdatering?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Denna tillsammans med en RX570 kan ju vara budgetkungen just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lite nyfiken på om den fungerar på ett moderkort med 300 seriens chip och originalbios. Ex r5 2600 gör ju inte det och dessa kör ju samma teknik. Det borde ju fungera eftersom det skulle bli rörigt annars med r5 1600 som fungerar olika, men varför gör de i så fall inte så att ex 2600 också gör det utan bios uppdatering?

För att siffrorna 1600 och 2600 inte är samma.
1600 12nm borde fungera utan problem på gamla bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

För att siffrorna 1600 och 2600 inte är samma.
1600 12nm borde fungera utan problem på gamla bios

Skickades från m.sweclockers.com

Okej så det är bara modellnamnet som avgör? Borde väl vara lite mer med tanke på att de fick ta bort stöd för bristolridge på många 400 serie kort pga platsbrist i chippet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej så det är bara modellnamnet som avgör? Borde väl vara lite mer med tanke på att de fick ta bort stöd för bristolridge på många 400 serie kort pga platsbrist i chippet.

Nä det är väl snarare utformningen av kretsen och hur den kommunicerar som avgör.
Att ändra tillverkningsstorlek behöver inte ändra något på den fronten. Det är väl antagligen fortfarande en Ryzen 5 1600 fast den kan nu göras lite mindre.
Har moderkortet stöd för 1ryzen 5 1600 på 14nm så kommer väl ryzen 5 1600 på 12nm fungera också. Det är väl samma processor liksom. Inga ändringar utöver att de nu är lite billigare att tillverka. Ja kanske drar de aningen mindre ström också, men det går väl att anpassa den spänningsregleringen i processorn att ta hänsyn till det - tänker jag mig iaf

Om det däremot inte är samma processor längre utan att de har ändrat funktioner/kommunikationsprotokoll på nå sätt så behövs BIOSuppdateringar. Men det skulle då vara märkligt att ha kvar namnet Ryzen 5 1600 om det inte längre är samma processor.

Det du tar upp om 400-seriens moderkort handlar ju just om att man fört in ändringar i hur processorn fungerar och kommunicerar. Det vill jag påstå skiljer sig från det här fallet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är väl snarare utformningen av kretsen och hur den kommunicerar som avgör.
Att ändra tillverkningsstorlek behöver inte ändra något på den fronten. Det är väl antagligen fortfarande en Ryzen 5 1600 fast den kan nu göras lite mindre.
Har moderkortet stöd för 1ryzen 5 1600 på 14nm så kommer väl ryzen 5 1600 på 12nm fungera också. Det är väl samma processor liksom. Inga ändringar utöver att de nu är lite billigare att tillverka. Ja kanske drar de aningen mindre ström också, men det går väl att anpassa den spänningsregleringen i processorn att ta hänsyn till det - tänker jag mig iaf

Om det däremot inte är samma processor längre utan att de har ändrat funktioner/kommunikationsprotokoll på nå sätt så behövs BIOSuppdateringar. Men det skulle då vara märkligt att ha kvar namnet Ryzen 5 1600 om det inte längre är samma processor.

Det du tar upp om 400-seriens moderkort handlar ju just om att man fört in ändringar i hur processorn fungerar och kommunicerar. Det vill jag påstå skiljer sig från det här fallet.

Jo är med på att det inte är så stor skillnad men både R5 2600 och nya r5 1600 kör ju Zen+ och har kodnamnet Pinnacle Ridge. Fast 2600 fungerar inte på ett x370 moderkort utan att ha uppdaterat bios. Så min tanke var mest varför inte AMD gjorde det enkelt för alla och gjorde även 2000 serien kompatibel utan att fixa bios speciellt för de modeller som hade en TDP på 95w och lägre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kanske är det så att alla moderkort med chipset ur 300-serien har levererats med UEFI kompatibelt med Zen+ så länge att man måste anstränga sig för att köpa en kombo som inte fungerar? Kanske till och med bara går att köpa 1600 Zen+ från återförsäljare som intygar att de inte har gamla ouppdaterade moderkort kvar?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Mer troligt att 14nm inte tillverkas längre enda valet blev 12nm och med den nyare noden. Har inte läst någon stans att AMD ska sluta med 1000serien så ett smart sätt för AMD att samtillverka 1 och 2000serien.
Kommer troligen bli samma sak med 3 och kommande 4000 serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ptja... Smäller ju i alla fall lite högre än Inte'l återlanserade Pentium G3420

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

För att siffrorna 1600 och 2600 inte är samma.
1600 12nm borde fungera utan problem på gamla bios

Skickades från m.sweclockers.com

Nja inte riktigt. Byggde en dator med en Ryzen 2600 och ett B350-moderkort för ett tag sedan men det gick inte att boota p.g.a. att den just då inte hade ett BIOS med stöd för Ryzen 2000-serien. Testade med en Ryzen 2200G, som kör med samma arkitektur som Ryzen 1000-serien, och då gick det att komma in i BIOS för att flasha om denna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Snusfri

Väldigt intressant att se tongångarna här.
AMD slänger ut en gammal prolle och det är idel "fan coolt, grymt smart AMD".

Intel gör liknande, då är det "Kom med något nytt, Intel mjölkar som fan, fy fan Intel".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo är med på att det inte är så stor skillnad men både R5 2600 och nya r5 1600 kör ju Zen+ och har kodnamnet Pinnacle Ridge. Fast 2600 fungerar inte på ett x370 moderkort utan att ha uppdaterat bios. Så min tanke var mest varför inte AMD gjorde det enkelt för alla och gjorde även 2000 serien kompatibel utan att fixa bios speciellt för de modeller som hade en TDP på 95w och lägre.

Anledningen till att exempelvis 2600 inte fungerar utan BIOSuppdatering på 300-serien moderkort är att processorn inte är likadan. De har gjort om i arkitekturen för att den ska vara snabbare. Ändringarna i hur processorn arbetar behöver man väl antagligen ta hänsyn till även i BIOS. Frekvenshantering, powerstates, spänningsreglering, hur processorn jobbar mot minnet och liknande. De hade kunnat släppa en processor som är identisk med 1600, och kallat den 1600 då också.
Det hade fungerat fint utan nytt bios. Men då hade den inte varit snabbare än 1600-processorn heller.

Det är ju just för att man ändrat i arktiekturen och hur processorn kommunicerar ut som gör att den både blir bättre, men också behöver nytt BIOS.

Ja sedan är det säkerligen så att det faktiskt räcker med att processornamnet inte finns med för att det ska ge problem i flera fall ;). Det går teoretiskt sett att lösa med tomma placeholders för namn framöver. Men det är vanligen inte så att man släpper nya processesorer som är identiska funktionsmässigt med äldre processorer så det hjälper inte riktigt om man också gjort om processorn på nå sätt.
Då behövs väl vanligen BIOSuppdatering också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Väldigt intressant att se tongångarna här.
AMD slänger ut en gammal prolle och det är idel "fan coolt, grymt smart AMD".

Intel gör liknande, då är det "Kom med något nytt, Intel mjölkar som fan, fy fan Intel".

Skillnaden är att Intel tar löjliga priser även för budget modeller... R5 1600 är ju mångdubbelt kraftigare än pentium till samma pris...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt intressant att se tongångarna här.
AMD slänger ut en gammal prolle och det är idel "fan coolt, grymt smart AMD".

Intel gör liknande, då är det "Kom med något nytt, Intel mjölkar som fan, fy fan Intel".

Du tror inte det kan ha med årgången och prestandan att göra? AMD har dessutom aldrig "lagt ner" 1000-serien för att sedan återintroducera den och blåljuga om att den någonsin planerades att läggas ner. Det handlar inte alltid om vad man gör utan hur man gör det

Men visst, fler och fler börjar bli heligt trötta på Intel så då är det klart att de får mer kritik för sina förehavanden, men å andra sidan så har de fått idel lovord av folk här i många långa år så jag tycker själv det är riktigt härligt att se att pendeln har svängt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror att detta har med Globalfoundries införande av 12LP+ nyligen och lär troligtvis fasa ut 14nm för 12LP och 12LP+.
https://www.globalfoundries.com/news-events/press-releases/gl...
GF sålde även FAB10 tidigare i år som bland annat tillverkade 14nm.
https://www.onsemi.com/PowerSolutions/newsItem.do?article=431...
Eftersom FAB10 är sålt och FAB8 som även det tillverkade 14nm ska tillverka 12LP+ så lär GF sluta tillverka 14nm.
GF har helt enkelt inte kapacitet längre för att fortsätta tillverka 14nm så jag gissar att vi snart får officiell information om detta.
GF 14nm tillverkning känns även onödig när de har 12LP och satsar mot att även tillverka 12LP+, jag ser ingen orsak till att behålla 14nm tillverkningen.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför AMD fortfarande tillverkar Ryzen 1600? Och hur ska man veta om det är en Zen+ 1600 man köper eller ej?

De borde ha döpt den till Ryzen 1600 mk2 eller liknande bara för att göra det enkelt för oss användare att veta om det är en gammal eller ny processor man köper.

Sedan såg jag på prisjakt att det skiljer 241kr mellan en Ryzen 1600 och en 2600, så då är det ett ganska lätt val i mina ögon att välja en 2600 istället och slippa att fundera på vilken generation det är.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av THB:

Väldigt intressant att se tongångarna här.
AMD slänger ut en gammal prolle och det är idel "fan coolt, grymt smart AMD".

Intel gör liknande, då är det "Kom med något nytt, Intel mjölkar som fan, fy fan Intel".

Nu överdriver du till den förbannelse, men visst kan jag instämma lite.
Köpa Ryzen 1600x idag, ja då får den vara väldigt billig. Även om man hittar den superbilligt så kostar ens övriga hårdvara pengar och frågan är vem som ska köpa en 1600x idag?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THB:

Väldigt intressant att se tongångarna här.
AMD slänger ut en gammal prolle och det är idel "fan coolt, grymt smart AMD".

Intel gör liknande, då är det "Kom med något nytt, Intel mjölkar som fan, fy fan Intel".

Det är ju lite skillnad.

Intel säljer samma produkt år efter år och lägger på 1000 på modellnumret och ett extra + på tillverkningsprocess och kallar det för en ny produkt.

AMD uppdaterar en gammal produkt och lägger den på en bättre process utan att justera priser och namn och går inte ut med någon publicitet eftersom det är en rent produktionsteknisk åtgärd.

Däremot tråkigt att AMD väljer att bundla nya 1600 med en sämre kylare och så var det det här med moderkort kompatibilitet...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Jag förstår inte varför AMD fortfarande tillverkar Ryzen 1600? Och hur ska man veta om det är en Zen+ 1600 man köper eller ej?

De borde ha döpt den till Ryzen 1600 mk2 eller liknande bara för att göra det enkelt för oss användare att veta om det är en gammal eller ny processor man köper.

Sedan såg jag på prisjakt att det skiljer 241kr mellan en Ryzen 1600 och en 2600, så då är det ett ganska lätt val i mina ögon att välja en 2600 istället och slippa att fundera på vilken generation det är.

Fick det till 300 kr, men i varje fall så är 300 kr när 25% högre pris. Så för ultimata budget grejer är ju 1600 bra, då man ändå inte behöver mer CPU kraft.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Du tror inte det kan ha med årgången och prestandan att göra? AMD har dessutom aldrig "lagt ner" 1000-serien för att sedan återintroducera den och blåljuga om att den någonsin planerades att läggas ner. Det handlar inte alltid om vad man gör utan hur man gör det

Men visst, fler och fler börjar bli heligt trötta på Intel så då är det klart att de får mer kritik för sina förehavanden, men å andra sidan så har de fått idel lovord av folk här i många långa år så jag tycker själv det är riktigt härligt att se att pendeln har svängt.

Inte för att jag tror någon på SweC bryr sig speciellt mycket om G3420, men reaktionerna visar att det faktiskt inte spelar någon roll vad som är sant och vad som är taget ur luften. G3420 hade aldrig slutat att tillverkats, hade man följt länken i SweC-artikeln (dokumentet det hela handlade om) så hade man sett att ändringen var att tänkt slutdatum 26:e mars 2020 (d.v.s. i framtiden) verkar nu vara framflyttad.

Tror man att den historien är uppdiktad i efterhand kan man t.ex. kolla med wayback-machine och se att modellen i fråga var listad som tillgänglig 4:e augusti i år.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Både Intel och AMD verkar sälja vad det kan tillverka och trots det finns de dem som verkar förvånande att äldre komponenter som tillverkas på andra noder fortfarande tillverkas.
Hur ska de annars täcka marknadsbehovet?

Permalänk
Medlem

Intel kommer va bättre sen kanske men vi får se jag är mer för intel en amd kanske blir amd nästa år kasnke mmm

Visa signatur

Hail to the king, Baby!

CPU: Intel Core I9 9900k 5000 mhz oc, Mobo = Asus maximus XI extreme, Asus ROG RYUJIN 360, Gskill 3600mhz 32 Ram,Samsung 1TB Evo Plus M.2, Samsung 2TB Evo Plus M.2, 2x Samsung 850 Pro 2 TB SSD, Samsung 860 Evo 1TB, Windows 10 Pro.
KeyBoard: Corsair K95, Asus Thor 1200w,Samsung g7 240hz 32 Inch, Asus 3090 Strix OC \m/

Permalänk
Medlem

Tror AMD kommer fortsätta köra över Intel likt MagLev.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Antagligen är det här chip som inte klarar specifikationerna för att vara Ryzen 5 2600. Därav inte sagt att de inte klarar samma klockfrekvenser på högre spänning. Perfekt i en sk. "Flickväns-rigg" där enda kravet är att burken ska klara Sims 5 när eller om det någonsin kommer ut. X)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Anledningen till att exempelvis 2600 inte fungerar utan BIOSuppdatering på 300-serien moderkort är att processorn inte är likadan. De har gjort om i arkitekturen för att den ska vara snabbare. Ändringarna i hur processorn arbetar behöver man väl antagligen ta hänsyn till även i BIOS. Frekvenshantering, powerstates, spänningsreglering, hur processorn jobbar mot minnet och liknande. De hade kunnat släppa en processor som är identisk med 1600, och kallat den 1600 då också.
Det hade fungerat fint utan nytt bios. Men då hade den inte varit snabbare än 1600-processorn heller.

Det är ju just för att man ändrat i arktiekturen och hur processorn kommunicerar ut som gör att den både blir bättre, men också behöver nytt BIOS.

Ja sedan är det säkerligen så att det faktiskt räcker med att processornamnet inte finns med för att det ska ge problem i flera fall ;). Det går teoretiskt sett att lösa med tomma placeholders för namn framöver. Men det är vanligen inte så att man släpper nya processesorer som är identiska funktionsmässigt med äldre processorer så det hjälper inte riktigt om man också gjort om processorn på nå sätt.
Då behövs väl vanligen BIOSuppdatering också.

Enligt artikeln så presterar ju faktiskt denna bättre än gamla r5 1600. Sen om det enbart beror på att den kan hålla turbon längre eller om den faktiskt har fördelarna från Zen+ vet jag ej (ex bättre cache och PBO2) Kan ju vara så att cpu z bara skriver ut zen+ för att det är 12nm.
Men vet vi om den fungerar på ett icke uppdaterat moderkort med 300 seriens chipset?
Jag har exempelvis haft moderkort med stöd för athlon x2 6000+ men bara 95w versionen inte 125w versionen. Provade dock aldrig att sätta i en 125w variant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Väldigt intressant att se tongångarna här.
AMD slänger ut en gammal prolle och det är idel "fan coolt, grymt smart AMD".

Intel gör liknande, då är det "Kom med något nytt, Intel mjölkar som fan, fy fan Intel".

Gammal prolle med gammalt namn för 1200 kr, jag kan leva med det.
Tristare att de bytt kylare, den gamla Sphire med kopparkärna är riktigt bra.
Vad menar du med att Intel gjort liknande och fått skäll för det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Gammal prolle med gammalt namn för 1200 kr, jag kan leva med det.
Tristare att de bytt kylare, den gamla Sphire med kopparkärna är riktigt bra.

Fläktarna är bättre på 2000 serien och nyare (antar jag har ej provat en referens kylare till ryzen 3000. Kylarna till min 1700 och 1600 hade ett lite brummande ljud från fläkten (samma som vega 64 lc fläkten). Kylaren som följde med min 2600 hade en mindre kylfläns men fläkten lät mindre speciellt vid låg belastning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Faktiskt så skiljer det ännu mindre i pris mellan Ryzen 1600 och 2600.

Computersalg säljer Ryzen 2600 för 1427kr inklusive frakt, medans Proshop säljer Ryzen 1600 för 1245kr inklusive frakt.
(Jag vet att det finns en firma med väldigt dåliga omdömen som har den listad för 1085kr, men de verkar ha hitta-på-priser för att hamna i fokus på prisjakt enligt recensionerna).

Så då skiljer det 1427 - 1245kr = 182kr mellan Ryzen 2600 och Ryzen 1600, så Ryzen 2600 är knappt 15% dyrare.

Skulle man få en Ryzen 1600 för runt 800kr så vore det ju perfekt däremot.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz