Vilken tillverkare å modell rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Vilken tillverkare å modell rekommenderar ni?

Hej!

Total n00b på VR, å undrar vad ni rekommenderar för VR Headset, vad jag önskar är ett VR Headset där jag inte behöver ställa ut / skruva upp sensorer i vardagsrummet. typ som HP Reverb VR Headset.

Dessa tre har jag tittat lite snabbt på nu ikväll.

Oculus Rift S VR headset 5 790 kr
HP Reverb VR Headset 6 990 kr
HTC VIVE Cosmos 9 490 kr

Vilken av dessa tre är mest bang for the buck?

är lite inne på Oculus Rift S då det verkar vara "sensorlös" lösning, prislappen samt att Oculus har ju hållt på ett tag så de borde väl kunna sin VR tänker jag gämfört med HP : )

jag har inga jätte höga krav, men jag vill att det skall fungera rätt så problemfritt och jag vill inte uppleva VR spel som om de vore ett spel anpassat för DOS 6.22

tacksam för alla tips ni har

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv välja Oculus Rift S då priset är så mycket mindre och oculus har lite bättre exklusiva spel som bara går att spela med ett Oculus headset så den är mest "bang for the buck"

HP har jag inte haft något med att göra så kan inte säga så mycket.
Vive är ganska bra på VR men för det priset är den inte tillräckligt mycket bättre.

Visa signatur

i7-7700K | Gigabyte RTX 2080 Super | STRIX H270I GAMING ITX | 32GB DDR4 2400MHz

Permalänk
Medlem

Tittar själv på att köpa ett VR headset.
Har redan ett från Lenovo men är sugen på en till.
Imo är det enda alternativet du skrivit upp jag skulle överväga är Oculus Rift S
Annars skulle jag titta på Oculus Quest eller Valve index (sensorer)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har ett HP Reverb, trackingen är lite sämre än Rift S men inte så farlig och upplösningen är helt enastående.

Kanske inte är värt fullpris men det finns ett begagnat på sweclockers marknad. https://www.sweclockers.com/marknad/177922-hp-reverb-pro-edit...

Cosmos är ett totalt misslyckande. Komplett sålde de för 5500 för ett par veckor sedan och det var inte värt det då heller.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Köp direkt från www.oculus.com, det skickas inom EU och kostar €449, eller cirka 4700kr, inkl frakt. Inga tillkommande avgifter. Du har fortfarande EU:s konsumenträtt med 2 års garanti och supporten är kanon.

Håll dig undan från Cosmos, som nämnt ovan. Oculus har bäst mjukvara, såsom bättre tracking, ASW, Guardian/Chaperone-system, osv. så jag hade kört på det om det stod mellan dessa. HP Reverb hade jag bara valt om jag dels hade en fläskig dator, dels var huvudsakligen inriktad på att köra simulatorer. Microsoft verkar ha gett upp VR så kontrollerna till Reverb är utdaterade och du kan inte räkna med att dom lägger så mycket energi på att förbättra mjukvaran heller.

Mitt personliga val är dock Oculus Quest, kostar samma som ovan men du kan ställa in linsernas avstånd (går inte på vare sig Rift S eller Reverb, för mig blir det suddigt om jag inte har dom längst in), du kan använda den trådlöst och fristående från datorn eller koppla in den till datorn med USB. Akilleshälen är komforten, vilket dock går att att åtgärda: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1580241-guide-komfortm...