Diablo IV – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, men det är ju vid lvl 100? Jag menar, jag har 45 levels kvar till 100? Jag tvivlar på att en gearbit jag får nu vid lvl 55 kommer vara viable vid level 100?
Mao så måste jag ju först grinda 45 levels där gearet lär vara förkastat tills jag ens kommer till lvl 100 och geargrinden börjar?

Är det nån skillnad på den char jag spelar på nu, mot den första jag flyttar över från en säsong?
Jag förstår ändå inte konceptet med att börja om var 3:e månad, man kommer väl knappt ha tid att få en gubbe till lvl 100 innan det börjar om?

Nej, gear du hittar nu kan vara aktuellt vid lvl 100, detta är inte WOW
Även om lvl 45 gear antagligen kommer bytas ut några gånger innan du har din bästa gear.

Nej, den char du spelar nu är likadan som den char som flyttas över från säsong 1. Men jag tänkte att om du vill uppleva 1 säsong så är det ett bra sätt att göra.

Men det låter som att säsonger inte är för dig, så det är ju tur att det finns eternal realm
Jag tycker inte heller säsonger är nått för mig, då jag har så begränsat med tid att spela.

EDIT: Du behöver bättre gear för att grinda dom där 55 lvls som återstår till lvl 100.
I t.ex. Diablo 2 så är din lvl meningslös efter ungefär lvl 85. Jag vet däremot inte hur det hänger ihop i D4.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo, men det är ju vid lvl 100? Jag menar, jag har 45 levels kvar till 100? Jag tvivlar på att en gearbit jag får nu vid lvl 55 kommer vara viable vid level 100?
Mao så måste jag ju först grinda 45 levels där gearet lär vara förkastat tills jag ens kommer till lvl 100 och geargrinden börjar?

Sitter fortfarande med lite gear jag hittade på 60ish, har inte hittat uppgradering än, jag är 98. När jag når 100 så kommer jag fortsätta grinda gearbitar. Och sitta och fila på gear för andra builds..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, gear du hittar nu kan vara aktuellt vid lvl 100, detta är inte WOW
Även om lvl 45 gear antagligen kommer bytas ut några gånger innan du har din bästa gear.

Nej, den char du spelar nu är likadan som den char som flyttas över från säsong 1. Men jag tänkte att om du vill uppleva 1 säsong så är det ett bra sätt att göra.

Men det låter som att säsonger inte är för dig, så det är ju tur att det finns eternal realm
Jag tycker inte heller säsonger är nått för mig, då jag har så begränsat med tid att spela.

EDIT: Du behöver bättre gear för att grinda dom där 55 lvls som återstår till lvl 100.
I t.ex. Diablo 2 så är din lvl meningslös efter ungefär lvl 85. Jag vet däremot inte hur det hänger ihop i D4.

Skrivet av CCWarlock:

Sitter fortfarande med lite gear jag hittade på 60ish, har inte hittat uppgradering än, jag är 98. När jag når 100 så kommer jag fortsätta grinda gearbitar. Och sitta och fila på gear för andra builds..

Tack för feedback.
Jag älskar spelet, men det är väldigt vad ska vi kalla det, svårspelat för oss som i vardagen bara har några timmar här och var. Att jag öht tog mig till lvl 55 var kohandel med frugan "nu är det 4 dagar early access gaming, du får ta kidsen! :P"

Jag köpte ju megadeluxpaketet så jag antar att jag får börja på lvl 20 i säsong 1 iaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för feedback.
Jag älskar spelet, men det är väldigt vad ska vi kalla det, svårspelat för oss som i vardagen bara har några timmar här och var. Att jag öht tog mig till lvl 55 var kohandel med frugan "nu är det 4 dagar early access gaming, du får ta kidsen! :P"

Jag köpte ju megadeluxpaketet så jag antar att jag får börja på lvl 20 i säsong 1 iaf?

nä, det är 20 battlepass levels

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för feedback.
Jag älskar spelet, men det är väldigt vad ska vi kalla det, svårspelat för oss som i vardagen bara har några timmar här och var. Att jag öht tog mig till lvl 55 var kohandel med frugan "nu är det 4 dagar early access gaming, du får ta kidsen! :P"

Jag köpte ju megadeluxpaketet så jag antar att jag får börja på lvl 20 i säsong 1 iaf?

Man behöver inte ha bråttom, om det tar 1 år att nå lvl 100 så får det väl göra det

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Sötast

Nådde 49 idag och well, jag spelar HC för att hålla mig vaken, att det finns nån risk med att dö men redan nu känns det lite som att döden är mer befriande än ledsam.
Jag har dock aldrig varit mycket för vad i min värld är sandbox grind. Men kan tycka det är mysigt sålänge det leder till något nytt och tja... då är ju inte den bästa genren

Om jag skall rösta med plånboken så skulle jag nog ge 200:- för grafiken och 100:- för gameplay,ljud,dialog,story och allt annat.

Så 300 var det nog värt...Kanske 250...

Efter storyn, som kändes mestadel rushad, kort och lat så känns resterande av spelet ännu mer rushat, copy pastat och enformigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det är för att du (och många med dig tydligen) inte begriper att mediat (kassetten, cd-skivan) samt distribution brukade vara en stor del av kostnaden och nu är allt digitalt.

Man har helt enkelt inte sänkt priserna så mycket som man skulle kunnat.

Nej, det är utvecklingskostnaden som förr var billig och krävde ofta en utvecklare men idag är det ofta bra många. Tycker man 500kr är mycket pengar och bor i ett västland bör man ta sig en riktig funderare över sitt liv, så till vida du inte är ett barn / student.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Hur många akter finns det? Jag är nu level 40 och har precis blivit klar med act 1. Känns konstigt om du endast får exp till level 50 i kampanjen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur många akter finns det? Jag är nu level 40 och har precis blivit klar med act 1. Känns konstigt om du endast får exp till level 50 i kampanjen.

6 akter är det

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

6 akter är det

Ok tack får köra endast kampanj tillsvidare.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej, det är utvecklingskostnaden som förr var billig och krävde ofta en utvecklare men idag är det ofta bra många. Tycker man 500kr är mycket pengar och bor i ett västland bör man ta sig en riktig funderare över sitt liv, så till vida du inte är ett barn / student.

Men nu kostar ju inte spelet 500kr utan styvt 800+kr beroende på aktuell kronkurs. Och det är för mycket för ett spel!
Precis som att 16 kr är för mycket för en liter mjölk.
Som att 20 kr är för mycket för en liter bensin. Som att 1kr är för mycket för en kilowattimme el. Som att 19kr är för mycket för en 1½ liter cola. Som att 100kr är för mycket för en öl på krogen. Som att 15 kr är för mycket för en burk matjessill. Som att 99kr är för mycket för ett kilo godis. Som att 37 kr är för mycket för ett bröd. Som att 165 kr är för mycket för ett kilo kycklingfile. Jag skulle kunna fortsätta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men nu kostar ju inte spelet 500kr utan styvt 800+kr beroende på aktuell kronkurs. Och det är för mycket för ett spel!
Precis som att 16 kr är för mycket för en liter mjölk.
Som att 20 kr är för mycket för en liter bensin. Som att 1kr är för mycket för en kilowattimme el. Som att 19kr är för mycket för en 1½ liter cola. Som att 100kr är för mycket för en öl på krogen. Som att 15 kr är för mycket för en burk matjessill. Som att 99kr är för mycket för ett kilo godis. Som att 37 kr är för mycket för ett bröd. Som att 165 kr är för mycket för ett kilo kycklingfile. Jag skulle kunna fortsätta...

800kr? Jag fick betala 1000kr 🥲
Men den summan jag betalade spelade ingen roll för jag spelade båda betan och ville ”sponsra” spelet så att de fortsätter med utvecklingen och får en motivator uppåt mot de giriga som bara vill se pengarresultat innan de tar beslut för nästa ”investering”.

Detta för att jag inte köper vilka spel som helst men jag kan tänka mig att de som köper alla nya spel i hypen och varje spel är minst 600kr då kanske det svider lite mer. Men finns det ens AAA spel under den summan idag ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

800kr? Jag fick betala 1000kr 🥲
Men den summan jag betalade spelade ingen roll för jag spelade båda betan och ville ”sponsra” spelet så att de fortsätter med utvecklingen och får en motivator uppåt mot de giriga som bara vill se pengarresultat innan de tar beslut för nästa ”investering”.

Detta för att jag inte köper vilka spel som helst men jag kan tänka mig att de som köper alla nya spel i hypen och varje spel är minst 600kr då kanske det svider lite mer. Men finns det ens AAA spel under den summan idag ens?

Aldrig är någon nöjd. Släps ett AAA spel som är dåligt så får det hur mycket skit som helst. Säkert förtjänat.

Släpps ett AAA spel som är bra på så mycket, som många tycker som D4 är. Ja, då får det skit för det är för dyrt för vara ett AAA spel.

Jag tyckte det också det var dyrt, men ändå uppgradera jag till Ultimate efter jag spelade betan.
Och är nöjd med mitt köp, för jag vet jag kommer spela detta väldigt länge. Som jag gjorde med D1, D2 och D3.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Man behöver inte ha bråttom, om det tar 1 år att nå lvl 100 så får det väl göra det

Jag spelar nog som sagt Diablo på fel sätt, vill lira med polarna. Det blir knas när alla dom redan ligger 20-30 levels före och gör grejor man själv inte har access till ännu.

Jag har även fått grova problem med min build. Sorceress. Googlade lite builds men verkar som att dom jag testat är för "hardcore" och inte funkar särskilt väl med för kasst gear?

Har nån tips på vad man ska köra lvl 50-100? Alla guider säger ju att just deras build är den "ultimata"

Den jag testade var kripps arc/ball lightning men funkade inte alls.

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Aldrig är någon nöjd. Släps ett AAA spel som är dåligt så får det hur mycket skit som helst. Säkert förtjänat.

Släpps ett AAA spel som är bra på så mycket, som många tycker som D4 är. Ja, då får det skit för det är för dyrt för vara ett AAA spel.

Jag tyckte det också det var dyrt, men ändå uppgradera jag till Ultimate efter jag spelade betan.
Och är nöjd med mitt köp, för jag vet jag kommer spela detta väldigt länge. Som jag gjorde med D1, D2 och D3.

Det är för att spelbolagen är greedy AF. Har ingenting med "ökad" utvecklingskostnad att göra.
Sen är väl deras VD med på listan över "mest överbetalda VDs i hela världen" Av en anledning.

De tjänade över 600 miljoner dollar på 5 dagar med D4.

Permalänk

Om jag utforskar kartan i de olika regionerna i tier 2. Är kartan då utforskad i tier 3 och 4?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Om jag utforskar kartan i de olika regionerna i tier 2. Är kartan då utforskad i tier 3 och 4?

Ja.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Kört igenom kampanjen och jag gillar verkligen spelet.

Läst en del reddit och folk är besvikna över Endgame. Min fråga är vad har folk förväntat sig egentligen? Det är en första versionen och för att vara en första version så finns det rätt mycket content att göra. Det går inte att jämföra med POE eller Lost ark som har utvecklats i 10+ år.

Permalänk
Medlem

Ett bra spel, det finns väldigt mycket att förbättra dock, men det kommer väl....
Bättre än D3, sämre än D2(än så länge)
7,5/10 atm

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Gillar spelat, men ska bli intressant och se hur de löser seasons. Jag gillar inte tanken på att jag måste levla upp alla regioner igen, vilket är ett måste för att få extra skillpoints/paragon.
Hitta alla altare var ingen hit!
Trots interaktiv karta från webben...

Gillade endgame mer i D3 måste jag säga.
Men som sagt, det kommer nog en hel del förbättringar.

Saknar också set items. Det var riktigt roligt att grinda efter.
Gillar inte att du inte kan re-roll uniqe item.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillar spelet skarp, sjukt bra enligt mig men visst finns det lite saker man kan störa sig på

en sak jag märkte igår när jag startade en ny char var att hela kartan är outforskad..lite surt att sitta och utforska allt igen när man ändå får välja att skippa storyn vid start av ny char.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Måste säga att jag gillar spelet skarp, sjukt bra enligt mig men visst finns det lite saker man kan störa sig på

en sak jag märkte igår när jag startade en ny char var att hela kartan är outforskad..lite surt att sitta och utforska allt igen när man ändå får välja att skippa storyn vid start av ny char.

Du får alla waypoints till stora städerna. Håller dock med att det är skumt att inte kartan sparas, världen är statisk.

Permalänk

Bra tråd här, känner att man kan synka med uppfattningarna samt spelare som levererar omdömet av spelet.
Är övermogen gamer själv som mest velar nu för tiden om jag ska köpa ett spel eller inte, ska försöka låta bli att slänga in ett "det var bättre förr", hoppsan.

Tillägger med ett jag drar till med ett köp idag då men det får bli standard versionen av spelet, så j*kla roligt ska vi inte ha det så summan blir det nya standardpriset för spelen, versionen för 1000+ riksdaler som mest cirka är lite för magstarkt när man inte vet i förväg var ens egen smak och tycke kommer att landa på, i.

Förresten en fråga också; bör man ladda ner Battle.net appen? Deras plattform där som finns att finna på Blizzards sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnubbenSned:

Bra tråd här, känner att man kan synka med uppfattningarna samt spelare som levererar omdömet av spelet.
Är övermogen gamer själv som mest velar nu för tiden om jag ska köpa ett spel eller inte, ska försöka låta bli att slänga in ett "det var bättre förr", hoppsan.

Tillägger med ett jag drar till med ett köp idag då men det får bli standard versionen av spelet, så j*kla roligt ska vi inte ha det så summan blir det nya standardpriset för spelen, versionen för 1000+ riksdaler som mest cirka är lite för magstarkt när man inte vet i förväg var ens egen smak och tycke kommer att landa på, i.

Förresten en fråga också; bör man ladda ner Battle.net appen? Deras plattform där som finns att finna på Blizzards sida.

tycker nog inte det var mycket bättre förr, mins jag rätt var snes spelen ganska så rejält dyra när dom kom ut också tex ännu svårare att veta om det var bra då också

och ja du behöver battle net appen om du kör på pc

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Önska det va free-look eller vad man brukar säga.
Inte en fast kamera vinkel.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men nu kostar ju inte spelet 500kr utan styvt 800+kr beroende på aktuell kronkurs. Och det är för mycket för ett spel!
Precis som att 16 kr är för mycket för en liter mjölk.
Som att 20 kr är för mycket för en liter bensin. Som att 1kr är för mycket för en kilowattimme el. Som att 19kr är för mycket för en 1½ liter cola. Som att 100kr är för mycket för en öl på krogen. Som att 15 kr är för mycket för en burk matjessill. Som att 99kr är för mycket för ett kilo godis. Som att 37 kr är för mycket för ett bröd. Som att 165 kr är för mycket för ett kilo kycklingfile. Jag skulle kunna fortsätta...

Även om det kostat 1200 kr och du får ut 6 eller kanske 40+ kvällar underhållning så är det billigt. Spel sett till inflationen och hur stora de är ofta är mycket billigt.
Givet förstås att du inte är ett barn/ student.

Hur många kvällar underhållning kommer du få ut av spelet själv samt med bekanta?

Testa ta spelpriset och dividera det på antal kvällar och se hur vad det blir.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Har lagt en hel del timmar och är lvl 75. Skulle nog säga att personligen tycker jag D3 har roligare endgame.

Står verkligen inte ut med att göra nightmare dungeons. Alla är likadana med exakt samma mål. Samt är dom för stora och tar lång tid att göra. Känns bara segt och tråkigt.

Alla mobs som gör att du springer i sirap.

Barbaren är sönder-nerfad redan.

Ne. Har faktiskt redan tröttnat rejält tyvärr. Känner inget sug att fortsätta.

Kommer definitivt inte starta om på seasonal sen och göra om allt. Finns inte en chans.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Barbaren är sönder-nerfad redan.

Ursäkta men hur är barb sönder-nerfad? Är 92 just nu på min och allt smälter

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Sötast

Är det bara jag som tycker att laddningsbilderna som innehåller screenshots från andra kameravinklar samt lookout points med hortizontellt synfält istället för isometriskt är rejält "triggande" på det viset att man blir jättesugen att se spelet i full 3d?

Känns så rått att de visar hur vissa delar ser ut, gärna gång på gång varje gång spelet laddar, vilket det gör konstant. (Sorry, men om jag har 64GB ram så kan ni väl för fan cacha grottor och zoner i minnet istället för att jag ska behöva ladda samma scen om och om igen, eller?)

Men ja, jag vill bara låsa upp kameran å springa varje gång jag ser bilderna.

Permalänk

Klarade precis kampanjen. Inte alls kul från act 2-6. Ville bara bli färdig med den så snabbt som möjligt. Får se om det blir roligare nu. Aja nu har Diablo suget släppt. Blev precis level 50 när jag klarade kampanjen så timade det bra.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||