Kan text från appar brännas in i tv:n?

Permalänk
Medlem

Kan text från appar brännas in i tv:n?

På den gamla plasma tv tiden körde jag en htpc innan smart apparaterna kom och då lyckades jag att somna framför min tv med datorn igång vilket va ett stort misstag. Visade sig då att loggan från min mediaspelare hade bränt sig fast i själv tv:n. Nu är man ju mer uppdaterat med en smart-tv där jag ofta kör appar typ spotify eller youtube. Kör man youtube så kan man ju hitta en mix som är en timma lång med samma text som visas konstant på tv:n. Kan denna text bränna in sig i tv:n eller har man löst detta på smart-tv?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Vad är det för panel? Oled kan väl fortfarande lida av inbränningar?

Om det är en smart eller inte spelar ingen större roll...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är det för panel? Oled kan väl fortfarande lida av inbränningar?

Om det är en smart eller inte spelar ingen större roll...

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är LED men är inte hundra.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vad är det för panel? Oled kan väl fortfarande lida av inbränningar?

Om det är en smart eller inte spelar ingen större roll...

Skickades från m.sweclockers.com

Alla paneler kan väl få inbränningar? Sen att t.ex OLED har större chans att få inbränningar än LCD är ju en annan sak.

Men det krävs väl mer rent generellt för att få in inbränning med dagans teknik jämfört med gamla Plasma paneler.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tror det är LED men är inte hundra.

Ja egentligen ger det inte heller så mkt ledtrådar.

Vi gör såhär. Vad är det för modell?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett kan alla paneler få det (finns lite olika former av det som ofta refereras till samma, burn in, retention etc), dock är det väldigt olika på nivå OLED är som nämnts ovan fortfarande väldigt känsligt för det precis som plasma var/är, nya OLEDs och liknande tekniker använder ofta shifting och liknande lösningar för att minimera problemet men det blir inte helt bra iaf.
Om din TV inte är en OLED eller Plasma kan du dock känna dig rätt säker på att det inte är någon fara.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja egentligen ger det inte heller så mkt ledtrådar.

Vi gör såhär. Vad är det för modell?

Skickades från m.sweclockers.com

@Ferrat LG55UK6100PLB denna är det https://www.amazon.co.uk/LG-Electronics-55uk6100plb-Televisor...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Har inte fått inbränningar på någon av dom 3 oled panelerna jag haft, Och då står dom ofta i viloläge med chromecast bakgrunden som har loggan på samma ställe, Men som tidigare skriver, Så kan dom flesta paneler få inbräningar om man har otur.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

@crew seven: Det är en IPS så du behöver inte oroa dig

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood