Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan Ubiquiti routrar?

Tjena! Tänkt skaffa en Ubiquiti router och försökt förstå mig på vad skillnaderna mellan routrarna är men inte kommit till någon vettig slutsats.
Vad är skillnaden mellan Unifi USG och en Ubiquiti EdgeRouter X eller EdgeRouter Lite? Många rekommenderar en USG men jag har har inte förstått syftet. (budgeten ligger runt 1.2k så det är en router på den nivån vi pratar om)
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Största skillnaden mellan deras Edgerouter serie och Unifi serie är att med Unifi så krävs det att du kör controller-programvaran separat. Det kan vara på din lokala dator, en dedikerad server eller en Unifi Cloud Key. Controller-programvaran är där du gör alla konfigurationer via GUI, du kan styra alla typer av komponenter i deras Unifi serie såsom router, access point, switch osv.

I Edgerouter så finns all programvara inne i själva enheten, som nog är en vanligare lösning för de flesta användare. Dvs. du loggar bara in i den enheten och gör dina GUI-konfigurationer där som en vilken som helst vanlig router.

Permalänk
Medlem

Här har du en jämförelse mellan deras olika Edgerouters:

https://www.ui.com/edgemax/comparison/

Vad har du för hastighet mot internet?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Hedersmedlem

Att tänka på med EdgeRouter är att det krävs lite grundläggande nätverkskunskap för att få igång dem. USG:n är mer plug n' play. Vill du få mycket för pengarna skulle jag kika på den nya EdgeRouter ER-10X som rätt nyligen lanserats.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Tjena! Tänkt skaffa en Ubiquiti router och försökt förstå mig på vad skillnaderna mellan routrarna är men inte kommit till någon vettig slutsats.
Vad är skillnaden mellan Unifi USG och en Ubiquiti EdgeRouter X eller EdgeRouter Lite? Många rekommenderar en USG men jag har har inte förstått syftet. (budgeten ligger runt 1.2k så det är en router på den nivån vi pratar om)
Tack på förhand!

USG och Edgerouter Lite har samma hårdvara, det som skiljer är mjukvaran. Fördelen med USG och Unifi Controller är att man sköter allt i samma gränssnitt, router såväl som switchar och accesspunkter. Edgerouter använder ett annat system, EdgeOS, som inte är lika välpolerat men som har vissa fördelar i att en del mer avancerade funktioner är lättare att komma åt. Jämfört med Edgerouter X så har USG/Lite högre throughput, ER-X maxar vid ungefär 500 Mbit/s medan de andra klarar runt 900. ER-X kostar dock bara hälften så mycket och har dessutom ett inbyggt switch-chip så att man slipper köpa en switch det första man gör för att koppla in mer än en pryl.

Jag har själv en ER-X och är mycket nöjd, inte minst för att jag kan koppla in både IPTV-boxen, en accesspunkt och en kabel till övervåningen utan att behöva en switch. Med 100/100 som jag har behövs inte heller kraftigare grejer. Visst har tankarna funnits på att byta till en USG men det är mycket pengar för marginell nytta. ER-X kan dessutom drivas med PoE-passthrough så jag behöver bara en matning till router+accesspunkt, med USG hade jag behövt minst två.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@Micke O:
Hemma har jag 1Gbit/s och hos päronen är det 100/100 mbit/s,

Permalänk
Medlem

min själva tanke var att skaffa en AP AC Pro till päronens villa, då skulle jag stänga av routerns wifi och endast ha AP igång, men jag blev ganska snabbt indragen till att skaffa en er/usg router också, vilket inte lockar päronen när det kommer till slutpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

@Micke O:
Hemma har jag 1Gbit/s och hos päronen är det 100/100 mbit/s,

Anledningen till att jag frågade är att ER-X inte orkar trycka 1 Gbit i vardera riktning samtidigt pga lustig konstruktion. Inte ofta det sker mot webben hemma men det är ju synd att begränsa sig i onödan.

Skrivet av 007onex:

min själva tanke var att skaffa en AP AC Pro till päronens villa, då skulle jag stänga av routerns wifi och endast ha AP igång, men jag blev ganska snabbt indragen till att skaffa en er/usg router också, vilket inte lockar päronen när det kommer till slutpriset.

Det går alldeles utmärkt att köra Unifi AP's även utan Unifi eller Edgemax-routers om man vill.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

min själva tanke var att skaffa en AP AC Pro till päronens villa, då skulle jag stänga av routerns wifi och endast ha AP igång, men jag blev ganska snabbt indragen till att skaffa en er/usg router också, vilket inte lockar päronen när det kommer till slutpriset.

Du som ska funderar på att ha det hemma och hos dina päron så skulle jag satsa på unifi dvs usg. Då kan du styra/kontrollera deras nät också utan att behöva åka dit Det kör jag hos mina, dock bara APs ingen router ännu. Men det är på G. Då kan man göra allt hemifrån så behöver jag inte åka dit för att konstatera att det är något fel. USG-3 klarar +900 mbit, om du inte använder DPI/IPS etc. Man kan göra mer avancerade saker med USGn också men då måste man knacka i CLI. Skiljer inte så mycket i pris mot ER Lite.

Visa signatur

.