timmar skillnad på Iphone kartor och Google maps

Permalänk
Medlem

timmar skillnad på Iphone kartor och Google maps

Tja, jag och vänner ska bila ner till Österrike. (Zell am See)

Google maps visar 16 timmar bilresa.

Apple kartor visar 14 timmar.

Waze visar 17 timmar.

Varför är det så stor skillnad på apparna och vilken har rätt?

mvh

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan bilade familjen ner till kroatien och använde telefonerna som navigering. Det vi märkte var att google maps visade längre tid för att den tog hänsyn till köbildning och liknande, mer eller mindre i realtid. Vi såg exempelvis med någon minuts förvarning att någon mil bort hade det nu blivit "stau", fick förslag på småvägar runt problemet. Eventuellt kan det vara så att hastighetsbegränsningen är olika i kartorna? Jag vill minnas att både apples kartor och googles kartor visade 120km/h på autobahn, även där det inte finns någon hastighetsbegränsning på vissa sträckor.

Kolla om det faktiskt visar olika restider beroende på när på dygnet du kollar samt om du zoomar in vid exempelvis gränserna om det är rödmarkerat där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Waze och Google visar väl restiden i realtid, dvs om det rapporteras köer så räknar dessa med det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Tja, jag och vänner ska bila ner till Österrike. (Zell am See)

Google maps visar 16 timmar bilresa.

Apple kartor visar 14 timmar.

Waze visar 17 timmar.

Varför är det så stor skillnad på apparna och vilken har rätt?

mvh

Jag har använt både apples- och googles kartor. Måste säga att google är bra mycket bättre gällande tid och navigering.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Jag har använt ett antal olika typer av GPS:er och mobiltjänster men måste nog säga att Waze visar den mest perfekta tiden men det kan snabbt förändras vid olyckor och liknande då det kan bli helt stopp. Fördelen på Waze är att du även kan ställa in olika avrestider så den räknar med beräknade köer eller vägarbeten vid just den tiden.

Lycka till på resan

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av theo0019:

Tja, jag och vänner ska bila ner till Österrike. (Zell am See)

Google maps visar 16 timmar bilresa.

Apple kartor visar 14 timmar.

Waze visar 17 timmar.

Varför är det så stor skillnad på apparna och vilken har rätt?

mvh

Kan hända att Waze vill att du tar en omväg eftersom en användare har rapporterat en olycka på rutten som Google/Apple vill att du tar.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|