Permalänk
Medlem

Vår KIA visar ca. 5km/h för mycket men dotterns Peugeot är nästan spot-on med 17'' lågprofil.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vill inte vara dryg med 16" är fälgdiametern, sen tillkommer däckprofilen. Mina vinterdäck t.ex. är 215-55-r16, dvs 215mm breda med 55% profil och 16" fälg. Korrekt diameter är alltså 2 * 215 * 0,55 + 16 * 25,4 = 643mm.

Alltså kommer 1mm slitage inte påverka full så mycket, dock påverkar 1mm precis lika mycket på mina 18" sommarfälgar då de har samma rullomkrets men lägre däckprofil.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att slutföra din beräkning:

Skillnaden i omkrets mellan ett däck med dia 643mm och ett med dia 629mm är ca 2,2%.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Både den förra V60 och den nya jag kör (3 veckor gammal) visar fel c:a 5km/h. Det är väl nån marginal de har.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Den ska aldrig nånsin råka visa för lite, samt att alla däck skiljer lite i omkrets. På min Golf 2011, har jag märkt att analoga mätaren visar ca 2-3km/h mer än den digitala. I de flesta nyare bilar kan du kalibrera hastighetsmätaren med rätt mjukvara. Men för TS så är det bara att köra ca 5% snabbare. Sen är ju hastigheten på vägen ett maxvärde, du får köra långsammare utan att någon ska irritera sig..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Alla bilar jag har kört med visar 3-4 km/h snabbare än vad man egentligen färdas, vilket jag tycker är bra med tanke på att man inte vet hur känsliga hastighetskamerorna kan vara osv.

Permalänk
Medlem

Tror att de flesta bilars hastighetsmätare visar för mycket. "Km"-mätaren brukar dock visa mer rätt om än i många fall lite för mycket.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Alla bilar jag har kört med visar 3-4 km/h snabbare än vad man egentligen färdas, vilket jag tycker är bra med tanke på att man inte vet hur känsliga hastighetskamerorna kan vara osv.

Det jag har hört är 5 kilometer i timmen över tillåten hastighet men det är inte alltid själva kameran är aktiverad.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Den ska aldrig nånsin råka visa för lite, samt att alla däck skiljer lite i omkrets. På min Golf 2011, har jag märkt att analoga mätaren visar ca 2-3km/h mer än den digitala. I de flesta nyare bilar kan du kalibrera hastighetsmätaren med rätt mjukvara. Men för TS så är det bara att köra ca 5% snabbare. Sen är ju hastigheten på vägen ett maxvärde, du får köra långsammare utan att någon ska irritera sig..

Man får köra långsammare och bör rentav göra det om man anser att det krävs för säker framfart. Tyvärr finns det folk som blir sjukt provocerade av detta och börjar köra aggressivt för att stressa den som inte vill maximera hastigheten vilket ju inte direkt minskar risken för olyckor...

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag kan inte säga emot dig kring den övriga texten, men uträkningen för rullomkrets stämmer inte. Jag räknade som du första gången och det som du missar är ju att förslitningen sker på varje punkt längs däckens omkrets. Slitaget finns inte bara i den högsta och den lägsta punkten. Tänk att du får ett däck som är 8 mm lägre runt hela hjulet.

Med formeln för däckets omkrets och gissningen att bilen körs på 185 / 65 / 14 fick jag genom en nätsida fram en rullomkrets. Denna fick jag till att ändras 3% vid 8 mm förslitning på däcket och då borde det också vara 3% som är felvisningen. Det blir ju då 3km /h om bilen körs i 100 km/h och det kändes inte som om sådär jättemycket (även om det är mer än jag först trodde).

måste ju också räkna in att tillverkaren måste lägga på marginal för ev skillnader i tillverkningsprocessen för olika däck även om däck generellt har väldigt små feltoleranser men tror inte att ~5% överdimension är orimligt dvs ska däcket nytt ska vara 65mm högt är det ju inte orimligt att det mäter nånstans mellan 65 och 68mm höga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

måste ju också räkna in att tillverkaren måste lägga på marginal för ev skillnader i tillverkningsprocessen för olika däck även om däck generellt har väldigt små feltoleranser men tror inte att ~5% överdimension är orimligt dvs ska däcket nytt ska vara 65mm högt är det ju inte orimligt att det mäter nånstans mellan 65 och 68mm höga.

Vad då 65 mm högt?

65 betyder att det är 65-profil, vilket betyder att höjden (antal varv med eltejpen) är 65% av däckets slityta. Ska du få 65 mm höjd på 65-profil så är däckets slityta endast 100 mm brett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man får köra långsammare och bör rentav göra det om man anser att det krävs för säker framfart. Tyvärr finns det folk som blir sjukt provocerade av detta och börjar köra aggressivt för att stressa den som inte vill maximera hastigheten vilket ju inte direkt minskar risken för olyckor...

Å andra sidan så minskar inte risken för olyckor när någon konsekvent kör för långsamt och det bildas långa köer och omkörningar som resultat.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta bilar har inte en enda däckdimension utan är godkänd med flera, se bilens dokumentation för vad den får ha för däck, diametern på dem kan skilja flera centimeter.
En gps mäter inte samma sträcka som bilhjulet med sensorn rullar, gpser är generellt dåliga på att mäta i höjdled och navigatorer tror också ofta att jorden är platt...

Det finns alltså ett flertal faktorer som gör att mätningarna skiljer och vad som är rätt och fel är mycket svårt att veta utan att testa det på en referenssträcka.
Det kommer alltså att skilja än mer mellan gpsen och den sträcka hjulen rullar om vägen ser ut så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta bilar har inte en enda däckdimension utan är godkänd med flera, se bilens dokumentation för vad den får ha för däck, diametern på dem kan skilja flera centimeter.
En gps mäter inte samma sträcka som bilhjulet med sensorn rullar, gpser är generellt dåliga på att mäta i höjdled och navigatorer tror också ofta att jorden är platt...

Det finns alltså ett flertal faktorer som gör att mätningarna skiljer och vad som är rätt och fel är mycket svårt att veta utan att testa det på en referenssträcka.
Det kommer alltså att skilja än mer mellan gpsen och den sträcka hjulen rullar om vägen ser ut så här
https://miro.medium.com/max/510/1*lmNaJKxqsdnaZvnvdjD7Lw.jpeg

Det där var tänkvärt och jag skulle gärna se hur moderna GPS navigations medel(google maps) faktiskt hanterar ojämna nivåer på vägarna. Det lär ju göra någon skillnad på både avstånd, fart och tidsberäkning. Tänk om man kör helt efter gps hastigheten(aldrig hört talas om det men ändå) och i backen så drar man på då mätaren visar en lägre farttack vare backen.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta bilar har inte en enda däckdimension utan är godkänd med flera, se bilens dokumentation för vad den får ha för däck, diametern på dem kan skilja flera centimeter.
En gps mäter inte samma sträcka som bilhjulet med sensorn rullar, gpser är generellt dåliga på att mäta i höjdled och navigatorer tror också ofta att jorden är platt...

Det finns alltså ett flertal faktorer som gör att mätningarna skiljer och vad som är rätt och fel är mycket svårt att veta utan att testa det på en referenssträcka.
Det kommer alltså att skilja än mer mellan gpsen och den sträcka hjulen rullar om vägen ser ut så här
https://miro.medium.com/max/510/1*lmNaJKxqsdnaZvnvdjD7Lw.jpeg

Om vägen ser ut sådär så kan med lite tur få bilens hastighetsmätare och gps att visa lika 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mätarna visas alltid för mycket.

Skrivet av Mangee75:

Hej.
Tänkte höra med er som har bil , vad era hastighetsmätare visar vid 70km/h eller 110km/h.
Min bil är en Renault Clio 2013 som jag pendlar till jobb med , den har en digital hastighetsmätare.
Mätaren visar 70km/h men med GPS kör jag i 62km/h i 110km/h visar GPS:en 102km/h.
Det skulle vara en kul grej att få veta om andra har tänkt på detta och vad era bilar i så fall visar , jag inte tänkt på detta förrns idag.
Idag fick jag veta av en arg bilist att jag va en JÄVLA söndags körare och borde skaffa mig en snabbare bil
Så jag körde på mobilens GPS och såg då att jag låg 8km/h under , så nu vet jag varför han va så irriterad
Mvh/ Mangee

Bilarna jag haft har visat mellan 5-8 km högre hastighet jämfört med GPS. Och denna ”arga bilist” borde ju också ha en hastighetsmätare som visar för mycket och borde då inte reagera på detta oförskämda sätt om hastigheten varit högsta tillåtna enligt bilarnas mätare. Alla har ju inte någon GPS och då är det bilens mätare som man rättar sig efter.
Jag måste säga att idag har fortkörning blivit mer regel än undantag och om man håller högsta tillåtna hastighet blir man ofta kallad för ”snigel”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Man får köra långsammare och bör rentav göra det om man anser att det krävs för säker framfart. Tyvärr finns det folk som blir sjukt provocerade av detta och börjar köra aggressivt för att stressa den som inte vill maximera hastigheten vilket ju inte direkt minskar risken för olyckor...

Bara hoppas att de blir av med körkortet innan de vållar någon olycka. Folk som kör aggressivt, håller för kort avstånd eller kör för fort förbi skolor/dagis eller andra områden där det vistas barn har inte i trafiken att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

65 betyder att det är 65-profil, vilket betyder att höjden (antal varv med eltejpen) är 65% av däckets slityta sektionsbredd.

Liten korrigering...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Trodde det var allmänt känt. På 90-vägar har jag alltid farthållaren på 100, då går det ca 94-95 och det ska vara inom polisens marginaler vid kontroll

Polisens laser drar av 3 km/h från din hastighet. Så du kan i regel köra 8 km/h för fort innan dom alltför nitiska stoppar dig.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag har hört är 5 kilometer i timmen över tillåten hastighet men det är inte alltid själva kameran är aktiverad.

Den officiella siffran är 5km/h över gällande hastighet för kameror. Jag lägger i regel farthållaren på 10km/h över gällande hastighet vilket enligt min GPS är 6-8 km/h för fort (om den stämmer). Avvikelsen är inte konstant utan varierar med hastigheten.
Än så länge, ta i trä, har det inte blixtrat till (Södra länken har ingen synlig blixt så där vet jag inte) så jag tror marginalen i verkligheten är lite högre än 5 km/h eller så är dom väldigt sällan aktiva...

Disclaimer: Detta är inga råd, bara iakttagelser och var och en ansvarar själva för att framföra sitt fordon på ett säkert och hänsynsfullt vis

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta bilar har inte en enda däckdimension utan är godkänd med flera, se bilens dokumentation för vad den får ha för däck, diametern på dem kan skilja flera centimeter.
En gps mäter inte samma sträcka som bilhjulet med sensorn rullar, gpser är generellt dåliga på att mäta i höjdled och navigatorer tror också ofta att jorden är platt...

Det finns alltså ett flertal faktorer som gör att mätningarna skiljer och vad som är rätt och fel är mycket svårt att veta utan att testa det på en referenssträcka.
Det kommer alltså att skilja än mer mellan gpsen och den sträcka hjulen rullar om vägen ser ut så här
https://miro.medium.com/max/510/1*lmNaJKxqsdnaZvnvdjD7Lw.jpeg

Höjdvariationer har obetydlig påverkan. En stigning på tio procent är riktigt brant (det finns inte många kilometer väg i Sverige med den lutningen eller mer - t ex är motorvägsbacken uppför nordsidan av Hallandsåsen ca 5-6 procent), men ger bara en halv procents skillnad i sträcka mellan längden längs lutningen och den projicerade längden i horisontalplanet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

72 enligt mätaren är 70 enligt gps. 104 enligt mätaren är 100 enligt gps. Ingen större skillnad men ändå säger ens reptilhjärna att man måste ställa farthållaren på 104 istället för 100...

Skrivet av Larskrister:

Det är enligt min erfarenhet tvärtom, mätaren visar oftast ca 5 km/h för fort.
Arbetar med taxibilar där vi plockar ut hastighets signalen för att mäta sträckan bilen kör, sedan kalibrerar vi taxametern på en utmätt sträcka på 1000 meter. Där får man ut antal hastighetspulser per 1000 meter och kan då räkna ut både sträcka och hastighet bilen kör.

Har svårt att tro att det blir mer exakt än så.

Jag skulle tro att eran metod brister i någon punkt. Som flera redan sagt är det enligt lag inte tillåtet att mätaren ska visa för lite, därför har biltillverkarna marginal för att vara säker.

Om ni bara använder en bilmodell kan det förstås vara fel på den men om ni testat flera modeller som alla visar för lite, ja då är det nog eran metod som är bristande.

I ärlighetens namn kan jag inte minnas att jag ens hört någon säga att deras mätare visar för mycket (om de inte gjort justeringar på bilen förstås).

Permalänk
Medlem

Jag körde post ett tag och postbilens mätare visade hysteriskt mycket fel. Ca 15 km/h för mycket i 70 km/h!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta bilar har inte en enda däckdimension utan är godkänd med flera, se bilens dokumentation för vad den får ha för däck, diametern på dem kan skilja flera centimeter.
En gps mäter inte samma sträcka som bilhjulet med sensorn rullar, gpser är generellt dåliga på att mäta i höjdled och navigatorer tror också ofta att jorden är platt...

Det finns alltså ett flertal faktorer som gör att mätningarna skiljer och vad som är rätt och fel är mycket svårt att veta utan att testa det på en referenssträcka.
Det kommer alltså att skilja än mer mellan gpsen och den sträcka hjulen rullar om vägen ser ut så här
https://miro.medium.com/max/510/1*lmNaJKxqsdnaZvnvdjD7Lw.jpeg

Har man extern modul som exempelvis Bobrik så har den altitudkorrigering, hur mycket den lyckas kompensera vet jag ej men man kan ju tycka att den ska bli mer precis.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har man extern modul som exempelvis Bobrik så har den altitudkorrigering, hur mycket den lyckas kompensera vet jag ej men man kan ju tycka att den ska bli mer precis.

Du kanske hade fått en högerstyrd bil med milesmätare....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag fattar inte

Permalänk
Medlem

Diffar ju i omkrets/bredd mellan däckstillverkarna fast det står samma dimensioner på däcken.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@mrqaffe: Jag fattar inte

Oj citerade fel.
Så här skulle det ha varit.

Skrivet av cyklonen:

Jag körde post ett tag och postbilens mätare visade hysteriskt mycket fel. Ca 15 km/h för mycket i 70 km/h!

Du kanske hade fått en högerstyrd bil med milesmätare....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör nya bilar rätt ofta, och alla bilar visar minst 5 km/h för mycket.. Detta kan variera beroende på däckdimensioner/vinter-sommardäck..

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

72 enligt mätaren är 70 enligt gps. 104 enligt mätaren är 100 enligt gps. Ingen större skillnad men ändå säger ens reptilhjärna att man måste ställa farthållaren på 104 istället för 100...

Jag skulle tro att eran metod brister i någon punkt. Som flera redan sagt är det enligt lag inte tillåtet att mätaren ska visa för lite, därför har biltillverkarna marginal för att vara säker.

Om ni bara använder en bilmodell kan det förstås vara fel på den men om ni testat flera modeller som alla visar för lite, ja då är det nog eran metod som är bristande.

I ärlighetens namn kan jag inte minnas att jag ens hört någon säga att deras mätare visar för mycket (om de inte gjort justeringar på bilen förstås).

Man kalibrerar varje enskild bilindivid när man monterat en taxameter. Det kan vara små variationer mellan olika motor-årsmodeller, men det nästan alla har gemensamt är att mätaren visar för mycket jämfört med det man mäter upp.

Permalänk
Medlem

Däck gör stor skillnad. Med 16" vinterdäck har jag 40km till jobbet, med 18" sommardäck har jag bara 37km.. Enligt bilen då..

min mätare (Mitsubishi) visar 10% fel med vinterdäcken på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@Larskrister: En offset på 3 kan ju tänkas ganska lagom (men gärna samma offset genom hela spannet istället för procentuell), då gör det inte så mycket om man rullar 71-72 enligt bilens hastighetsmätare vid fartkameror (inte för att dom klockar på det, vad jag vet). Om man kör med farthållaren på min bil så rullar det ofta upp till 2 extra nerför, typ 72 på mätaren när man passerar fartkameran.

Jag kör alltid extramodulen så man ligger på rätt hastighet oafsett fälgar, däck, däckslitage och lufttryck. Jag hade nog föredragit en mer precis mätare i bilen ändå, men jag kan tänka mig att folk inte vågar köra i 70 förbi en 70-fartkamera då men det kanske är lika bra om man får mer respekt för siffrorna som visas.