Köpa från utlandet? Kan man spara pengar på det?

Permalänk
Medlem

Köpa från utlandet? Kan man spara pengar på det?

I Sverige har vi ju straffskatter på lagringsmedium av olika slag, så tänkte att man kanske skulle kolla priserna i utlandet. Men där har man inte Prisjakt. Så kan vara svårt om man hittat det billigaste eller inte. Hittills har jag inte hittat något billigare ändå. Finns det några tips på varifrån man kan köpa SSD och HDD billigt?
Western Digitals Recertified-grejer är för det mesta slut.

Permalänk
Avstängd

https://www.pricerunner.se/

england, tyskland, sverige, danmark.

Permalänk
Hedersmedlem

@Aleshi: Någon extra skatt har vi väl egentligen inte på lagring. Elektronikskatten gäller inte lösa diskar och copyswedes avgift är inte en skatt. Men det är lite ordklyverier kanske. Avgiften finns där och jag förstår verkligen önskemålet att slippa denna.
Värt att nämna är att vi inte direkt är ensamma om att ha en organisation som samlar in ersättning på lagring för privatkopiering. De flesta andra länder inom EU har denna typ av organisation, Så det är inte helt givet att kringgå kopieringsavgiften genom att byta land inom EU och utanför EU tillkommer lite andra avgifter och mer frakt.
Men vad som innefattas skiljer sig från land till land där exempelvis danmark (copydan) inte har avgifter på hårddiskar men på DVDskivor. Copydan samlar generellt in mycket mindre pengar totalt så de verkar mer förnuftiga än svenska ditot.

Anyhow - back to the main question!
Prisjakt finns faktiskt i fler länder ;). Scrollar du längst ner på deras hemsida så finns där länkar till deras motsvarigheter i andra länder om man nu vill använda detta.
Annars som sagt pricerunner då kanske.
Andra tips är att kolla tyska amazon. Går att ställa om språket där till engelska om man likt mig inte läst just tyska ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det finns kanske inte prisjakt, men troligtvis kan du hitta motsvarigheter för olika länder. Problemet kan väl vara om du inte kan språket, men kan du engelska/franska/spanska/tyska kan du ju försöka googla fram dylika siter från dessa länder (eller givetvis andra om du kan deras).

Kan även funka om du inte kan språket. Jag har personligen lyckats hitta en liten privatägd spansk eshop som säljer en deodorant (Williams Ice Blue) som inte funnits i sverige sedan 5-10 år tillbaka, och som har bättre priser än de få större kedjor (också spanska, eller franska) som jag hittat som säljer den och skeppar utomlands, samt också billigare än diverse folk på typ ebay/amazon som säljer. Bör nämnas att jag varken kan spanska eller franska. Köpt två gånger hitintills, ska nog lägga en beställning på en 10-20 stycken snart igen (min pappa vill i regel också ha ett par).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@Xcm Ursäkta men Pricerunner är värdelöst. :/
@Söderbäck Semantiken är onödig, jag ser det som en straffskatt. På samma sätt som att vi har bensinskatt eller alkoholskatt.
Amazon har ingen vidare precision heller. Man måste söka på enskilda modeller alternativt väldigt svepande. Blir massa spam med skräp man måste traggla igenom.
Hade glömt att prisjakt fanns i utlandet, så tack för påminnelsen. Ska kolla det igen. Det hade ingen vidare täckning sist jag kollade.

@e1m1 Ja det är ju lite sånt där man hittar ibland. Och det är ju inte tack vare Pricerunner man hittar de där sidorna som faktiskt är lite värda. Har aldrig köpt vanliga datorprylar från utlandet direkt dock, så har ingen koll på sånt.
Hoppades att någon skulle känna till något bra. Men kanske får göra som eu fick göra och traggla igenom sökresultat på google för att hitta bra prisjämförelser eller billiga butiker. Synd bara att Google också blivit fruktansvärt inexakt i sökresultaten med massa bös som fyller ut. Det är inte vad det en gång var. :/

EDIT: Utländska prisjakt fungerar inte på mobiltelefon. Så får titta ikväll. :/

Permalänk
Avstängd

Sök på EBAY och klicka för enbart "Europa" så slipper du Postnords ockeravgift. Välj Price + shipping lowest first.