Permalänk
Medlem

Ny rigg, ser allt okay ut?

Hej!

Skulle uppskatta lite feedback från er som har lite koll på komponenter idag. Det var ett tag sen jag byggde senaste (den har levt läääänge med små uppgraderingar.)

Så här ser den ut:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12297678

Låg värmeutveckling och minimalt med oväsen är högprioriterade (förutom prestanda vill säga). Kylaren är säkerligen overkill, men men.

Grafikkort ska uppgraderas vid senare tillfälle. Gillar inte det jag sett från nuvarande Nvidiageneration, speciellt prismässigt. Kör därför vidare med nuvarande och en G-Sync 1080p-skärm. Kul med en framtida uppgradering kvar.

Vad tycks?

Permalänk
Medlem

Se till så att du köper K modellen av processorn, inte den du har lagt till nu.

Du klarar dig galant på 16gb ram, men om pengar inte är något bekymmer så kör på. Men jag hade hellre lagt mellanskillnaden på en 9700k istället för 8700k.

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle endast säga att minnet är lite udda i den burken. Om det är prestanda du är ute efter så vore det bättre med 2x8GB nånstans norr om 3200MHZ CL14. Allt snack om att Ryzen skalar utmärkt med minne har på något sätt suddat ut det faktum att Intel gillar raketminne med.

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/wCiGK/

Räcker med vanlig ssd för spel du kommer knappt märka nån skillnad i uppladdnings tid.
https://www.youtube.com/watch?v=OjWUGsQNSvE&t=14s

32GB för spel är för mycket räcker med 16GB

Och chassit
https://www.youtube.com/watch?v=KU6vIDpNaxw&t=241s

Sen köper du https://www.inet.se/produkt/5320421/corsair-ll-series-ll120-r...

Klart.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

*edit* Haha alla hann svara emellan
Nåja jag behåller texten nedan oredigerad.

---

Hmm säker på att du vill köra med Intels gamla 8xxx serie och 370 moderkort och inte gå på nya 9xxx serien och 390 istället?
Du får ju tex lödd IHS på nya chippen. (teoretiskt bättre kylning som håller nere värmen)

Om du nu ska köra 8xxx serien: Vill du verkligen ha en 8700 utan K? Då kan du inte överklocka om du skulle vilja, plus att klockfrekvenserna är lägre.
(beror väl lite på hur viktigt du anser det vara med temperaturen...)
Du verkar ju inte snål med budgeten precis, så råd har du nog?

Resten är väl mest budgetfrågor:

Behöver du 32 Gig RAM? Kostar ju en del fortfarande.

Behöver du två M2 SSD:er? Beroende på budgetkänslighet kanske du kan byta den ena mot en SATA disk istället?

Nätagget är tveklöst toppklass, men värde för pengarna är tveksamt. Du lär kunna få i princip samma tystnad från tex ett Corsair RM650. (OBS det bör vara v2 för att inte bli för trångt i den lådan!)

Om du ändå lägger de här pengarna kanske det finns mer påkostade lådor som ger lite extra fägring om det är din grej?
(funktionellt tror jag Define C är helt ok!)

Räkna kanske med att vilja byta åtminstone frontfläkten om du är riktigt kinkig gällande ljudvolym. Kanske byta den mot två påkostade riktigt lågvarvade 120 eller 140mm fläktar på sikt? Men vore jag dig skulle jag prova original först

CPU-kylaren är toppklass, men kostar därefter
Jagar du tystnad så är den bättre än i princip alla AIO vattenkylare så du är nog på rätt spår...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Lian lådan är inte bara snygg utan den håller tempen nere bland de bästa.
40db så högt låter den well här har du.
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3285-lian-li-o11-dynami...

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! <3

Skrivet av Fiddezz:

Se till så att du köper K modellen av processorn, inte den du har lagt till nu.

Du klarar dig galant på 16gb ram, men om pengar inte är något bekymmer så kör på. Men jag hade hellre lagt mellanskillnaden på en 9700k istället för 8700k.

Mvh

Glömde nämna att jag redan har processorn liggandes. Har även EVO-diskarna här. Fortfarande inte helt säker på minnet. Hmm. :/

Skrivet av Fey:

Skulle endast säga att minnet är lite udda i den burken. Om det är prestanda du är ute efter så vore det bättre med 2x8GB nånstans norr om 3200MHZ CL14. Allt snack om att Ryzen skalar utmärkt med minne har på något sätt suddat ut det faktum att Intel gillar raketminne med.

Sant. Jag gör mycket annat än spela på burken, ville mest säkra upp rejält för framtida behov. Hur viktigt är t ex "Samsung B-Die" som vänner tjatar om?

Skrivet av _F1GHT3R_:

https://komponentkoll.se/bygg/wCiGK/

Räcker med vanlig ssd för spel du kommer knappt märka nån skillnad i uppladdnings tid.
https://www.youtube.com/watch?v=OjWUGsQNSvE&t=14s

32GB för spel är för mycket räcker med 16GB

Och chassit
https://www.youtube.com/watch?v=KU6vIDpNaxw&t=241s

Sen köper du https://www.inet.se/produkt/5320421/corsair-ll-series-ll120-r...

Klart.

Haha ja det chassit har jag kikat på rejält. Har dock ingen ljudisolering så kände att det föll där. Är dessutom inte så road av att se insidan på chassit.

Skrivet av Roger W:

*edit* Haha alla hann svara emellan
Nåja jag behåller texten nedan oredigerad.

---

Hmm säker på att du vill köra med Intels gamla 8xxx serie och 370 moderkort och inte gå på nya 9xxx serien och 390 istället?
Du får ju tex lödd IHS på nya chippen. (teoretiskt bättre kylning som håller nere värmen)

Om du nu ska köra 8xxx serien: Vill du verkligen ha en 8700 utan K? Då kan du inte överklocka om du skulle vilja, plus att klockfrekvenserna är lägre.
(beror väl lite på hur viktigt du anser det vara med temperaturen...)
Du verkar ju inte snål med budgeten precis, så råd har du nog?

Resten är väl mest budgetfrågor:

Behöver du 32 Gig RAM? Kostar ju en del fortfarande.

Behöver du två M2 SSD:er? Beroende på budgetkänslighet kanske du kan byta den ena mot en SATA disk istället?

Nätagget är tveklöst toppklass, men värde för pengarna är tveksamt. Du lär kunna få i princip samma tystnad från tex ett Corsair RM650. (OBS det bör vara v2 för att inte bli för trångt i den lådan!)

Om du ändå lägger de här pengarna kanske det finns mer påkostade lådor som ger lite extra fägring om det är din grej?
(funktionellt tror jag Define C är helt ok!)

Räkna kanske med att vilja byta åtminstone frontfläkten om du är riktigt kinkig gällande ljudvolym. Kanske byta den mot två påkostade riktigt lågvarvade 120 eller 140mm fläktar på sikt? Men vore jag dig skulle jag prova original först

CPU-kylaren är toppklass, men kostar därefter
Jagar du tystnad så är den bättre än i princip alla AIO vattenkylare så du är nog på rätt spår...

Fantastiskt svar, tack! Glömde som sagt nämna att processorn redan ligger och väntar tillsammans med M2-diskarna.

Min nuvarande rigg som rullat i många år (förutom ett par uppgraderingar, byggdes sommaren 2010!), genererar galet mycket värme även i idle (i7 930 m.m.). Fokus har därför legat på en rejäl ändring där (även om jag såklart fortfarande vill se ett rejält kliv upp i prestanda!).

Som sagt, inte helt säker på mängden minne, eller vilket kit heller. Där är jag vilsen fortfarande. Har 12GB i nuläget, kände att 16GB var lite för lite förändring men det kanske räcker ändå? Uppgraderar ju generellt så sällan, och vill ha bra komponenter så burken lever länge. Det är mycket därför jag försöker satsa på bra grejer.

Har försökt kika på alternativ till Define C, men med ljudisolering som faktor känns det mest som BeQuiet! rekommenderas. Du råkar inte ha något annat tips?

Stort tack igen för din feedback!

Skrivet av _F1GHT3R_:

Lian lådan är inte bara snygg utan den håller tempen nere bland de bästa.
40db så högt låter den well här har du.
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3285-lian-li-o11-dynami...

40dB kanske inte är så farligt ändå. Oj oj, vad svårt det här är! ^^

Tycker ni val av moderkort verkar bra med allt i åtanke?

Permalänk

Du skulle klara dig med ett nätagg för runt tusenlappen. Inget fel med att punga ut lite extra för kvalité om du nu känner för det, men när det kommer till energieffektivitet är det nåt du tjänar mer på när ditt system drar mer ström.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Sant. Jag gör mycket annat än spela på burken, ville mest säkra upp rejält för framtida behov. Hur viktigt är t ex "Samsung B-Die" som vänner tjatar om?

Om jag har rätt för mig så är Samsung B-die viktigast om du har Ryzen (för att nå de speccade frekvenserna), eller tänker överklocka.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathan:

Har försökt kika på alternativ till Define C, men med ljudisolering som faktor känns det mest som BeQuiet! rekommenderas. Du råkar inte ha något annat tips?

Hmm ja om ljudnivån är högt i fokus och du inte ska peta in något extremt varmt grafikkort så kan Bequiet vara tystare.. (speciellt i idle)
Men under belastning lär det bli varmt, eller så får du dra upp fläktarna iallafall och så blir ljudnivåerna på ungefär samma nivå som Define C. Så kort sagt är Define C en bra kompromiss!
En annan liknande lite ovanligare låda du kan kolla på är Silverstone KL06. Kanske lite bättre GPU-temps än Define C när jag läste här:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2970-silverstone-kublai...
(fast Define C är nog en snäppet trevligare låda att jobba i)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@nathan: Som tidigare skrivet här så är Samsung B-die framförallt viktigt för Ryzen (Serie 1 i alla fall, vet ej hur tvåorna klockar på andra kretsar). Intel har lite mer frihet i val av minnen, även om Samsung B-die är en bra krets oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Du skulle klara dig med ett nätagg för runt tusenlappen. Inget fel med att punga ut lite extra för kvalité om du nu känner för det, men när det kommer till energieffektivitet är det nåt du tjänar mer på när ditt system drar mer ström.

Hmm, jo sant. Stormdiggar Seasonic och har varit så nöjd med nuvarande. Enligt System Builder (pcpartpicker.com) skulle effekten landa strax under/runt 300W vid full load. Med lite extra spelrum för framtida grafikkortsköp, och en vilja att ligga runt 50% som max på agget, verkar 650W vara vettigt? Eller borde jag klara mig med 550W?

Skrivet av sweisdapro:

Om jag har rätt för mig så är Samsung B-die viktigast om du har Ryzen (för att nå de speccade frekvenserna), eller tänker överklocka.

Skrivet av Fey:

@nathan: Som tidigare skrivet här så är Samsung B-die framförallt viktigt för Ryzen (Serie 1 i alla fall, vet ej hur tvåorna klockar på andra kretsar). Intel har lite mer frihet i val av minnen, även om Samsung B-die är en bra krets oavsett.

Okay! Tack för info.

Skrivet av Roger W:

Hmm ja om ljudnivån är högt i fokus och du inte ska peta in något extremt varmt grafikkort så kan Bequiet vara tystare.. (speciellt i idle)
Men under belastning lär det bli varmt, eller så får du dra upp fläktarna iallafall och så blir ljudnivåerna på ungefär samma nivå som Define C. Så kort sagt är Define C en bra kompromiss!
En annan liknande lite ovanligare låda du kan kolla på är Silverstone KL06. Kanske lite bättre GPU-temps än Define C när jag läste här:
https://www.gamersnexus.net/hwreviews/2970-silverstone-kublai...
(fast Define C är nog en snäppet trevligare låda att jobba i)

Förstår precis hur du tänker! Samma tankegång ledde mig till Define C, men det känns lite halvkul hehe. Har under alla dessa år kört med ett Fractal Design Define R2. Lägga massa pengar på ny rigg, och sen ser allt nästan identiskt ut ändå.

Gillar dock verkligen att bygga i dessa, och varit väldigt nöjd överlag genom åren. Önskar det fanns lite fler bra alternativ som fokuserade på just ljudisolering. Tack igen för trevlig feedback!

Hoppas jag gjort ett bra val avseende moderkort. Det jag haft under alla dessa år har varit en ren mardröm (Intel DX58SO Smackover). Nu måste jag bara kämpa mig igenom minnesdjungeln...

Permalänk
Medlem

Skulle tagit Z390-moderkort, samma modell med Z390 finns på komplett för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skulle tagit Z390-moderkort, samma modell med Z390 finns på komplett för samma pris.

Det är logiskt nu när jag tänker på det. Moderkorten är ju kompatibla även med gamla processorerna! Tänkte inte på det först...
Nu har jag inte kollat om det skiljer något i specen mellan modellerna, men annars verkar det ju bättre att köra det nyare moderkortet och öppna för bättre möjligheter för uppgradering längre fram.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Skulle tagit Z390-moderkort, samma modell med Z390 finns på komplett för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Roger W:

Det är logiskt nu när jag tänker på det. Moderkorten är ju kompatibla även med gamla processorerna! Tänkte inte på det först...
Nu har jag inte kollat om det skiljer något i specen mellan modellerna, men annars verkar det ju bättre att köra det nyare moderkortet och öppna för bättre möjligheter för uppgradering längre fram.

Funderade definitivt på Z390-modellerna. Hörde och läste dock en del som fick mig att vilja köra ett kort som är lite mer testat och bekräftat pålitligt. Det jag var mest sugen på av Z390-korten var det som eVGA skulle släppa (osäker på om det är ute nu?). Hade ju som sagt redan processorn liggandes, och det här är trots allt en revision som åtminstone stöder 9000-serien. Historiskt har jag aldrig kunnat stanna på samma plattform mellan processoruppgraderingar, men det kanske är annorlunda nu.

edit: Det var det här kortet jag kikade på: https://www.evga.com/articles/01296/evga-z390-dark-motherboar...