Nvidia ger Geforce-kort stöd för VESA Adaptive Sync med utvalda skärmar

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har du stora dippar i det spelet?

Det flyter på bra för mig, har inga ryck alls. Vad tjänar jag då på det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ni som kört med Freesync och Gsync (gärna båda) vad är the deal egentligen för er?

Vad gör det värt att lägga extrapengar på det för er och då även massa tid för att få det att fungera som det ska i dom fallen det strular?

För mig ligger Freesync och Gsync längst ned på listan över vad jag vill ha i en ny skärm.
För jag tänker så här: Spelen flyter på, det hackar inte, det är ingen tearing... vad ska jag då med det till?

Du får i princip fördelen med Vsync (bristen på tearing) utan någon av dess nackdelar. Samtidigt är känslan i spel i 120 Hz eller högre extremt smooth och gör det aningen enklare att sikta känns det som då du får mer direkt respons på dina musrörelser. Detta känner även jag som spelar relativt lite och därför inte är en särskilt duktig spelare.

Förr i tiden hade jag inget större problem med tearing men har sedan några år tillbaka börjat anse att det förstör spelupplevelsen så har länge spelat med Vsync på 60 Hz. Därför var G-Sync intressant för mig.

Skrivet av anon78208:

@Laxpudding: Bedrövligt rent ut sagt. Synd att det släpps så många ofärdiga Freesync-skärmar eftersom det även ger de bättre skärmarna ett dåligt rykte.

Ja, det var sådana skärmar som jag mest läst om när det gäller FreeSync. Det är därför man i min mening inte kan lita på den märkningen. Det skulle som vi tidigare diskuterade behövas striktare krav och gärna faktiska tester som hindrar problematiska skärmar från att få använda FreeSync-märkningen, vilket tyvärr lätt blir väldigt kostsamt. Säga vad man vill om de extra tusenlapparna en skärm med G-Sync kostar men då vet man åtminstone att man normalt får en väldigt bra upplevelse.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Bra det hjälper dig

Men jag som inte har tearing alls då?
Jag har skärm på 120Hz och låser min fps på 120 eller 60 i dom mest krävande spelen.
Har inga ryck, har ingen tearing. Det bara flyter.
Har ej Vsync på.

Så dom två teknikerna är bara för dom som har problem? Någon annan fördel borde det finnas kan jag tycka.
Varför inte fixa problemen annars och spara pengar och tid på att få det att funka om du är en av dom som har problem med att få Freesync och Gsync att fungera?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tror ni att det på sikt kommer innebära någon form av "crack" för att kunna köra det med alla skärmar som har motsvarande Freesync? Varje förbättring är ju är ju bra, även om det inte lever upp till Nvidias uttalade standard.

Crack? Står ju rätt klart här
Nvidia meddelar även att användare manuellt ska kunna aktivera G-Sync på skärmar med VESA Adaptive Sync som ännu inte certifierats, eller som av någon anledning inte godkänts av Nvidia. I praktiken kan således G-Sync aktiveras på samtliga skärmar med stöd för AMD Freesync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@blunden: Bra det hjälper dig

Men jag som inte har tearing alls då?
Jag har skärm på 120Hz och låser min fps på 120 eller 60 i dom mest krävande spelen.
Har inga ryck, har ingen tearing. Det bara flyter.
Har ej Vsync på.

Så dom två teknikerna är bara för dom som har problem? Någon annan fördel borde det finnas kan jag tycka.
Varför inte fixa problemen annars och spara pengar och tid på att få det att funka om du är en av dom som har problem med att få Freesync och Gsync att fungera?

Om din fps inte ligger helt spikad på 120 fps konstant har du nog tearing av och till då det inte alltid garanterat kommer finnas en hel frame för skärmen att rita ut. Sedan du kanske inte märker av det så mycket men din lösning håller inte rent teoretiskt.

Nja, alla har dessa "problem" i någon grad. Du kommer per definition inte undan det med någon form av lösning likt de du beskriver.

Skrivet av e3henri:

Crack? Står ju rätt klart här
Nvidia meddelar även att användare manuellt ska kunna aktivera G-Sync på skärmar med VESA Adaptive Sync som ännu inte certifierats, eller som av någon anledning inte godkänts av Nvidia. I praktiken kan således G-Sync aktiveras på samtliga skärmar med stöd för AMD Freesync.

Ett flertal i tråden har inte läst artikeln de kommenterar på, alternativt endast skummat den snabbt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Captain Cringe to the bridge please!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@blunden: Bra det hjälper dig

Men jag som inte har tearing alls då?
Jag har skärm på 120Hz och låser min fps på 120 eller 60 i dom mest krävande spelen.
Har inga ryck, har ingen tearing. Det bara flyter.
Har ej Vsync på.

Så dom två teknikerna är bara för dom som har problem? Någon annan fördel borde det finnas kan jag tycka.
Varför inte fixa problemen annars och spara pengar och tid på att få det att funka om du är en av dom som har problem med att få Freesync och Gsync att fungera?

Du reagerar troligtvis inte när tearing uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Man kanske vill köpa nytt grafikkort om några år. Som det ser ut kommer G-sync att fasas ut på längre sikt enligt min bedömning iallafall. Det gör att en ny generation grafikkort kanske inte stödjer tekniken, vilket gör att skärmens funktion inte kan utnyttjas.

Då är det väl bara att handla ny skärm om ett par år om det nu skulle vara som så att det inte stöds av ngn outgrundlig anledning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Det är väl ungefär som att använda v-sync fast utan nackdelen med input lag. Tycker g-sync märks mest när man ligger under typ 120 fps. Har man konstant 120+ fps så märks inte tearing alls lika mycket. Men spelar du spel med mellan typ 60-100 fps så gör g-sync ganska mycket för flytet. Sen är kanske inte alla lika kräsna och inte märker tearing osv, då kanske adaptiv synk inte är nödvändigt.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Du reagerar troligtvis inte när tearing uppstår.

Skrivet av gujukal:

@SCORPIUS: Det är väl ungefär som att använda v-sync fast utan nackdelen med input lag. Tycker g-sync märks mest när man ligger under typ 120 fps. Har man konstant 120+ fps så märks inte tearing alls lika mycket. Men spelar du spel med mellan typ 60-100 fps så gör g-sync ganska mycket för flytet. Sen är kanske inte alla lika kräsna och inte märker tearing osv, då kanske adaptiv synk inte är nödvändigt.

Vänta nu här, ni påstår att alla alltid har tearing och att det "märks inte lika mycket" eller att jag "inte reagerar" på det.
Är detta samma fenomen som gamers som absolut inte kan spela under 120 fps för det "flyter" inte då?
Ni vet dom som med ett experts öga kan ta en snabb titt och avgöra om det är 144 fps eller 120 fps.

1. Varför skulle jag (och då många andra) inte reagera på tearing?
2. Vad är det som gör att ni alltid ser det?
3. Varför utgår ni ifrån att det alltid är tearing?

Det är för mig förbryllande. För jag har haft spel med tearing. Det har gått att fixa.
Förlåt, men jag minns inte just nu specifika spel, men det var kass spelmotor så det krävdes fixar. Men det blev bra.
Så tearing har jag så klart upplevt.

Fascinerande detta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Extremt oväntat men ändå välkommet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vänta nu här, ni påstår att alla alltid har tearing och att det "märks inte lika mycket" eller att jag "inte reagerar" på det.
Är detta samma fenomen som gamers som absolut inte kan spela under 120 fps för det "flyter" inte då?
Ni vet dom som med ett experts öga kan ta en snabb titt och avgöra om det är 144 fps eller 120 fps.

1. Varför skulle jag (och då många andra) inte reagera på tearing?
2. Vad är det som gör att ni alltid ser det?
3. Varför utgår ni ifrån att det alltid är tearing?

Det är för mig förbryllande. För jag har haft spel med tearing. Det har gått att fixa.
Förlåt, men jag minns inte just nu specifika spel, men det var kass spelmotor så det krävdes fixar. Men det blev bra.
Så tearing har jag så klart upplevt.

Fascinerande detta.

Du läste in väldigt mycket i den meningen du.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har skärm på 120Hz och låser min fps på 120 eller 60 i dom mest krävande spelen.
Har inga ryck, har ingen tearing. Det bara flyter.
Har ej Vsync på.

Adaptiv synk innebär att du slipper fundera på hur du ska optimera spelen och låsa renderingen till 60 eller 120 fps. Du kan köra som du vill utifrån vad din CPU/GPU-kombo orkar med. Orkar den köra 82 fps kommer skärmen köra 82 Hz.

Din metod att låsa fps:n i spelen till 60 eller 120 fps med v-sync:off ger idealiskt inte tearing eftersom GPU aldrig renderar fler rutor än 60 respektive 120 Hz, jämnt upp med skärmens fasta cykler. Detta kräver i sin tur en stadig marginal där GPU aldrig används fullt ut, så att du alltid kan hålla dig på ett konstant flöde av 60 eller 120 fps.

Så fort du tappar den här möjligheten att hålla ett konstant flöde om 60 eller 120 fps kommer du få tearing med den lösningen. De flesta skulle säga att detta inte är så störande precis under 120 fps och viceversa när du droppar under 60 fps: störande tearing. När du får en dipp ned till 57 fps i Assassins Creed Odyssey uppstår tearing. Kanske en kort stund, kanske inte något just du märker, men det blir likväl tearing.

Vad adaptiv synk löser i den situationen är att skärmen anpassar sin frekvens. När du får en dipp ned till 57 fps i Assassins Creed Odyssey anpassar sig skärmen till 57 Hz och det uppstår inte tearing. När du kan rendera spelet i mer än 60 fps kommer skärmen anpassa sin frekvens till vad som renderas för stunden.

Tänk den situation där du kanske kan rendera spelet mellan 70-110 fps, men din nuvarande lösning kräver antingen 60 eller 120 fps? Här måste du välja att köra låst till 60 fps eller få tearing. Adaptiv synk gör att du kan köra 70-110 fps utan tearing.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det är ju bra. Bra förklarat. Jag kan se att tekniken har användning.
Jag verkar klara mig fint utan och skulle inte betala extra för det.
Får jag det på köpet så skulle jag så klart provat det om det var lätt att få det att fungera.

Men det är ju detta med att få det att fungera.. att det tydligen ska vara ett jävla aber rent ut sagt.

Så vad har ni? Freesync eller Gsync och hur funkar det för er?
Ärligt nu, kopplar ni in skärmen, ställer in det som ska ställas in och sen funkar det?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

@SCORPIUS: Det är lite en såndär grej som man kanske känner att man klarar sig utan men när man väl provat så är det plötsligt svårt att vara utan

Dock bytte jag till GNU/Linux för ungefär två år sedan och har lyckats leva utan Freesync sedan dess, men visst saknar jag det lite. Det håller faktiskt på att rullas ut support nu i och med att Linux 5.0-rc1 nyligen släpptes och så behöver man Mesa 19.0 vilket troligen landar i min distro om ett par månader och då kan man äntligen börja använda det på Debian och andra Linux-distros, fast det finns väl risk för att det inte kommer fungera perfekt i början.

När jag körde Windows så var det bara att koppla in skärmen med DP, gå in i skärmens OSD och aktivera Freesync där. I början behövde man även aktivera det i drivrutinerna, men efter några uppdateringar så var det aktiverat som standard. Svårare än så är det inte, fast jag gick ett steg längre och började experimentera med att modifiera Freesync-spannet i EDID med hjälp av CRU eftersom min skärm annars bara gick upp till 90hz med Freesync igång vilket jag inte riktigt gillade.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

Så vad har ni? Freesync eller Gsync och hur funkar det för er?
Ärligt nu, kopplar ni in skärmen, ställer in det som ska ställas in och sen funkar det?

Jag har kör en 2560x1440-60 Hz-skärm med i5-6600/GTX1070 och kör främst spel som inte kräver koordinationsförmåga. Typiska solospel som Fallout 4 (60 Hz-låst) och Far Cry-sviten. Samt även Civ. Där har jag idag stadiga problem med omväxlande ryckighet som uppstår under v-sync när CPU/GPU/spelmotor inte orkar hålla sig över 60 fps. Ofta är det små dippar ned till 50 fps som orsakar rycken.

I den mån jag kan testa samma spel med adaptiv synk märker man inte av de dipparna alls. Behöver inte tänka på det samtidigt som jag också märker av det bättre flytet när fps börjar kliva upp mot 80-100 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vänta nu här, ni påstår att alla alltid har tearing och att det "märks inte lika mycket" eller att jag "inte reagerar" på det.
Är detta samma fenomen som gamers som absolut inte kan spela under 120 fps för det "flyter" inte då?
Ni vet dom som med ett experts öga kan ta en snabb titt och avgöra om det är 144 fps eller 120 fps.

1. Varför skulle jag (och då många andra) inte reagera på tearing?
2. Vad är det som gör att ni alltid ser det?
3. Varför utgår ni ifrån att det alltid är tearing?

Fascinerande detta.

Det är lite av en "när du väl haft det vill du inte vara utan det" så visst finns det vissa likheter med de gamers som inte tycker det flyter under 120 Hz. Har själv tidigare tyckt att det var lite fjantigt men nu kan jag förstå dem till viss del. Tycker visserligen fortfarande att det går bra att spela många spel på 60 Hz men det är en väldigt märkbar skillnad trots allt.

1. Folk är helt enkelt olika känsliga för det eller har lärt sig att ignorera det.
2. Tror inte vi har sagt att vi alltid ser tearing men den märks ofta.
3. Det är helt enkelt en följd av hur skärmar och grafikkort fungerar. Du kommer helt enkelt inte ifrån det om din fps växlar. Tekniskt sett bör du kunna ha tearing även om din fps matchar din skärms uppdateringsfrekvens eftersom det inte nödvändigtvis betyder att de uppdaterar i synk, bara att de uppdaterar lika ofta.

Skrivet av SCORPIUS:

Så vad har ni? Freesync eller Gsync och hur funkar det för er?
Ärligt nu, kopplar ni in skärmen, ställer in det som ska ställas in och sen funkar det?

G-Sync. Det aktiveras automatiskt när man kopplar in skärmen och har hittills fungerat utmärkt utan ytterligare inställningar. Som alltid behövde jag sänka brightness på skärmen en hel del och ändra till 165Hz i Windows men inget som rör G-Sync.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@anon78208 @Laxpudding @blunden

Tackar för svar.
Kul att det funkar så bra för er.

@blunden "Som alltid behövde jag sänka brightness på skärmen en hel del och ändra till 165Hz"
Detta var något du skulle gjort med eller utan Gsync?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

PC World har en video hos Nvidia som visar problem med två skärmar som inte gick igenom deras test. Den ena är lite blurrig och den andra blinkar då och då. De säger också att Nvidia sagt att vissa skärmar har båda problemen.

Så antagligen när drivrutinen släpps kommer vi få rapporter och kanske en lista på nätet över hur bra skärmar utan "G-Sync Compatible" fungerar.

Permalänk
Inaktiv

@Fulci: Bra video. Får hoppas att detta sätter lite press på tillverkarna att göra bättre implementationer. Den första skärmen såg ganska anonym ut, men den andra kan man se en ganska distinkt fot på. Någon som känner igen modellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Brisse @Laxpudding @blunden

Tackar för svar.
Kul att det funkar så bra för er.

@blunden "Som alltid behövde jag sänka brightness på skärmen en hel del och ändra till 165Hz"
Detta var något du skulle gjort med eller utan Gsync?

Ja, det var något jag behövde ändra oavsett G-Sync. Som @Laxpudding beskrivit i andra trådar och videor tidigare är de flesta nya skärmar väldigt ljusstarka, alldeles för starka för att vara bekväma att använda med normal rumsbelysning. Skärmar brukar ofta köra 60 Hz som standard så även det hade jag behövt ändra oavsett.

Uppdaterade mitt tidigare inlägg också för att svara på ytterligare ett av dina tidigare inlägg.

Skrivet av Fulci:

PC World har en video hos Nvidia som visar problem med två skärmar som inte gick igenom deras test. Den ena är lite blurrig och den andra blinkar då och då. De säger också att Nvidia sagt att vissa skärmar har båda problemen.

Så antagligen när drivrutinen släpps kommer vi få rapporter och kanske en lista på nätet över hur bra skärmar utan "G-Sync Compatible" fungerar.

https://www.youtube.com/watch?v=6yCiBbQh2fA

Det är synd att de flesta skärmar inte kan firmware-uppdateras av användarna. Vissa av problemen kanske hade kunnat lösas med en ny firmware, på samma sätt som vissa FreeSync-skärmar fått firmware-uppdateringar som låter deras overdrive användas tillsammans med FreeSync.

Jag, vi kommer säkert få se forum-trådar och förhoppningvis även lite recensioner av hur väl olika FreeSync-skärmar fungerar med Nvidia-kort. Förhoppningsvis kommer även tillverkare i framtiden verifiera sina skärmar med båda tillverkarnas kort.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

@Fulci: Full spekulation i youtube-kommentarerna om vilka skärmar det är.

Annars ingenting nytt för mig. Så där ser det ut på flera skärmar och mycket av jobbet går ut på att försöka lista ut vad man kan göra för att kliva runt det. Med absolut noll guidning från handbok eller liknande. Det finns ofta en dagsform (och även timme-för-timme-form) i beteenden för exempelvis hur mycket det flimrar.

Andra tillverkare kanske sköter det bra å sin tur och det är krångelfritt. Så det handlar i väldigt hög grad om kvalitetskontroll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blunden:

Ja, det var något jag behövde ändra oavsett G-Sync. Som @Laxpudding beskrivit i andra trådar och videor tidigare är de flesta nya skärmar väldigt ljusstarka, alldeles för starka för att vara bekväma att använda med normal rumsbelysning.

Jo, men precis. Det får man göra på alla skärmar oavsett om man kör variabel uppdateringsfrekvens eller ej. Själv petade jag bara in värdena från tftcentrals recension och det var ungefär samma som laxpuddings recension kom fram till också. Fungerar bra, men efter ett tag insåg jag att jag fick sänka ljusstyrkan ytterligare lite, från 120nits till cirka 80nits för att inte bli trött i ögonen efter långa pass i mörkt rum.

Permalänk
Medlem

Kan vi snälla sluta säga Freesync om Adaptive sync?

Freesync är bara AMDs kvalitetsstämpel på Adaptive sync. Precis som Nvidas "Async" kommer vara.

Scenario: "Den här skärmen klarar våra krav på hdr, sync intervaller etc etc, den får kallas för Async!"

Förstår inte varför ni ska fortsätta förvirra om detta. Alla vet väl vid det här laget vad Vesa Adaptive sync är?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av Benizakura83:

Kan vi snälla sluta säga Freesync om Adaptive sync?

Freesync är bara AMDs kvalitetsstämpel på Adaptive sync. Precis som Nvidas "Async" kommer vara.

Scenario: "Den här skärmen klarar våra krav på hdr, sync intervaller etc etc, den får kallas för Async!"

Förstår inte varför ni ska fortsätta förvirra om detta. Alla vet väl vid det här laget vad Vesa Adaptive sync är?

Så länge vi befinner oss i mellanlandet där det inte står Async på en enda skärm i handeln känner jag ändå att "Freesync" har ett existensberättigande. Men jag håller med dig i teorin.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Kan vi snälla sluta säga Freesync om Adaptive sync?

Freesync är bara AMDs kvalitetsstämpel på Adaptive sync. Precis som Nvidas "Async" kommer vara.

Scenario: "Den här skärmen klarar våra krav på hdr, sync intervaller etc etc, den får kallas för Async!"

Förstår inte varför ni ska fortsätta förvirra om detta. Alla vet väl vid det här laget vad Vesa Adaptive sync är?

Vissa av inläggen diskuterade hur undermålig denna påstådda kvalitetskontroll verkar vara så då är det mer korrekt att tala om FreeSync. Skärmarna i fråga är även märkta så i de fall som diskuterats. Det är även lättare att på så sätt särskilja det från G-Sync då "Adaptive Sync" utan "VESA" först lätt kan tolkas som ett generiskt namn som inkluderar även G-Sync.

Tekniskt sett har du dock rätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vissa av inläggen diskuterade hur undermålig denna påstådda kvalitetskontroll verkar vara så då är det mer korrekt att tala om FreeSync. Skärmarna i fråga är även märkta så i de fall som diskuterats. Det är även lättare att på så sätt särskilja det från G-Sync då "Adaptive Sync" utan "VESA" först lätt kan tolkas som ett generiskt namn som inkluderar även G-Sync.

Tekniskt sett har du dock rätt.

Håller med.

Snart kommer vi dock befinna oss i en situation där vi har skärmar med:

Amd Freesync stämpel
Amd Freesync 2 stämpel
Amd Freesync 2 stämpel och Nvidia Async stämpel
Nvidia Async stämpel (då jag antar att dom har högre krav eller lika höga krav som Freesync 2)
VESA Adaptive Sync (dvs skärmar med adaptive sync som inte riktigt klarar kraven ens för Freesync, ja såna finns)

Och då kommer många vara jätteförvirrade och tänka i banorna: "Ooh denna här skärmen var billig, men va synd att den inte hade Async den har bara Adaptive Sync då kan inte jag utnyttja det för jag har ett Nvidia-kort!" vilket ju är fel eftersom när väl Nvidia tillåter sina kort att stödja adaptive sync så kommer alla skärmar vare sig det är Freesync, Freesync 2 eller Async att kunna användas med både AMD-kort och Nvidia-kort.

Jag blir överdrivet uppstressad av detta I-lands problem känner jag :)...

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benizakura83:

Kan vi snälla sluta säga Freesync om Adaptive sync?

Freesync är bara AMDs kvalitetsstämpel på Adaptive sync. Precis som Nvidas "Async" kommer vara.

Scenario: "Den här skärmen klarar våra krav på hdr, sync intervaller etc etc, den får kallas för Async!"

Förstår inte varför ni ska fortsätta förvirra om detta. Alla vet väl vid det här laget vad Vesa Adaptive sync är?

Async betyder ju osynk så det passar väl inte så bra.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att en skärm har en "AMD Freesync" eller "AMD Freesync 2"-stämpeln har i praktiken visat sig inte betyda något som helst för vilken kvalitetsnivå det är på skärmen. Det har också i flera fall varit svårt att veta om skärmen ska gå under "Freesync" eller "VESA Adaptive sync"-kategorin för att tillverkaren har talat om Freesync i reklamen men sedan när produkten skeppas finns ingen information om vare sig det ena eller det andra.

Och i slutändan är det kanske sak samma. Resultatet är det som räknas. Och denna utveckling gör det lättare att välja produkt. Både i form av en extra kvalitetsstämpel och för att fler blir medvetna om problemen som finns med mediokra skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Läste precis detta på en annan site. Ta det med en skopa salt:

Update: We received word from NVIDIA that you can manually enable G-SYNC on all adaptive Sync monitors, even non-certified ones: "For gamers who have monitors that we have not yet tested, or that have failed validation, we'll give you an option to manually enable VRR, too."

Skickades från m.sweclockers.com

Fan va Nice, beställde ju Acer nitro xv272up i mellandagarna å den va inte med på listan

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P