Betala moms/tull/extraavgifter på ersättningsvara från USA?

Permalänk
Medlem

Betala moms/tull/extraavgifter på ersättningsvara från USA?

(OBS jag är inte helt säker på om ”ersättningsvara” är rätt term att använda i detta sammanhang)

Hej!
Jag köpte nyligen några varor från USA och behövde betala tullavgift, mervärdesskatt (moms?), importförtullningsavgift samt moms på importförtullningsavgiften på dem när jag hämtade ut dem här i Sverige. När jag öppnade paketet insåg jag dock att vissa av varorna jag fick inte var enligt specifikation och jag kontaktade tillverkaren. Han gick tillslut med på att skicka nya varor till mig gratis men sa att jag förmodligen kommer behöva betala tull, moms osv på dem.

Hur funkar sånt här egentligen? Om jag får en vara levererad som inte är enligt specifikation och säljaren därmed har gjort fel, ska jag verkligen behöva betala tull, moms osv på de nya ersättningsvarorna då? (jag kommer inte behöva skicka tillbaka de felaktiga varorna). Jag läste någonstans på tullverket att man i vissa fall kan få tillbaka tullen och momsen, men jag tolkade det som att man bland annat behöver ha bevis på att de felaktiga varorna har skickats tillbaka, vilket de ju inte kommer göra.

Är det någon som vet hur lagen ser ut? Behöver jag stå för den kostnaden? Är det tillverkaren som ska stå för den kostnaden? Finns det någon regel/lag som säger att det helt enkelt inte ska bli moms/tull/extraavgifter på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

(OBS jag är inte helt säker på om ”ersättningsvara” är rätt term att använda i detta sammanhang)

Hej!
Jag köpte nyligen några varor från USA och behövde betala tullavgift, mervärdesskatt (moms?), importförtullningsavgift samt moms på importförtullningsavgiften på dem när jag hämtade ut dem här i Sverige. När jag öppnade paketet insåg jag dock att vissa av varorna jag fick inte var enligt specifikation och jag kontaktade tillverkaren. Han gick tillslut med på att skicka nya varor till mig gratis men sa att jag förmodligen kommer behöva betala tull, moms osv på dem.

Hur funkar sånt här egentligen? Om jag får en vara levererad som inte är enligt specifikation och säljaren därmed har gjort fel, ska jag verkligen behöva betala tull, moms osv på de nya ersättningsvarorna då? (jag kommer inte behöva skicka tillbaka de felaktiga varorna). Jag läste någonstans på tullverket att man i vissa fall kan få tillbaka tullen och momsen, men jag tolkade det som att man bland annat behöver ha bevis på att de felaktiga varorna har skickats tillbaka, vilket de ju inte kommer göra.

Är det någon som vet hur lagen ser ut? Behöver jag stå för den kostnaden? Är det tillverkaren som ska stå för den kostnaden? Finns det någon regel/lag som säger att det helt enkelt inte ska bli moms/tull/extraavgifter på detta?

tullverket öppnar på måndag klockan 09 dom borde ju kunna svara på dina frågor.
0771-520 520

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

tullverket öppnar på måndag klockan 09 dom borde ju kunna svara på dina frågor.
0771-520 520

Absolut kommer jag ringa dem på måndag om det inte är någon här som har koll
Tack för tipset!

Permalänk
Sötast

Posten ville att jag skulle betala 250kr för 3st keycaps ifrån steelseries.

Paketet gick lika snabbt i retur.
Jag chattade med postens kundtjänst och svaret var: "om det är import så..." i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

(OBS jag är inte helt säker på om ”ersättningsvara” är rätt term att använda i detta sammanhang)

Hej!
Jag köpte nyligen några varor från USA och behövde betala tullavgift, mervärdesskatt (moms?), importförtullningsavgift samt moms på importförtullningsavgiften på dem när jag hämtade ut dem här i Sverige. När jag öppnade paketet insåg jag dock att vissa av varorna jag fick inte var enligt specifikation och jag kontaktade tillverkaren. Han gick tillslut med på att skicka nya varor till mig gratis men sa att jag förmodligen kommer behöva betala tull, moms osv på dem.

Hur funkar sånt här egentligen? Om jag får en vara levererad som inte är enligt specifikation och säljaren därmed har gjort fel, ska jag verkligen behöva betala tull, moms osv på de nya ersättningsvarorna då? (jag kommer inte behöva skicka tillbaka de felaktiga varorna). Jag läste någonstans på tullverket att man i vissa fall kan få tillbaka tullen och momsen, men jag tolkade det som att man bland annat behöver ha bevis på att de felaktiga varorna har skickats tillbaka, vilket de ju inte kommer göra.

Är det någon som vet hur lagen ser ut? Behöver jag stå för den kostnaden? Är det tillverkaren som ska stå för den kostnaden? Finns det någon regel/lag som säger att det helt enkelt inte ska bli moms/tull/extraavgifter på detta?

Det finns någon form av blankett hos tullen för detta där man kan begära tillbaka alla kostnaderna (dock osäker på om avgifterna ingår men jag tror det) om man kan bevisa att paketet returneras så där ska det inte vara några problem. Det är dock lika bra att du kontaktar tullen direkt för att veta hur du ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Det finns någon form av blankett hos tullen för detta där man kan begära tillbaka alla kostnaderna (dock osäker på om avgifterna ingår men jag tror det) om man kan bevisa att paketet returneras så där ska det inte vara några problem. Det är dock lika bra att du kontaktar tullen direkt för att veta hur du ska göra.

Hmm, problemet är dock att eftersom det är specialbeställda varor som är gjorda utifrån min specifikation som jag har gett så finns det ingen direkt mening med att skicka tillbaka dem till USA eftersom de ändå kommer kastas av honom då. Därför blev det smidigare och billigare att jag helt enkelt behåller de felaktiga varorna. Jag kommer alltså inte returnera de felaktiga varorna. Tror du man kan förklara detta för tullverket och ändå få tillbaka sina pengar eller är det kört då?
Jag kommer göra så att jag kontaktar tullverket på måndag och ser vad de säger, tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hmm, problemet är dock att eftersom det är specialbeställda varor som är gjorda utifrån min specifikation som jag har gett så finns det ingen direkt mening med att skicka tillbaka dem till USA eftersom de ändå kommer kastas av honom då. Därför blev det smidigare och billigare att jag helt enkelt behåller de felaktiga varorna. Jag kommer alltså inte returnera de felaktiga varorna. Tror du man kan förklara detta för tullverket och ändå få tillbaka sina pengar eller är det kört då?
Jag kommer göra så att jag kontaktar tullverket på måndag och ser vad de säger, tack för ditt svar!

Jaha, nu förstår jag ditt problem. Jag fattade det som om du beställde något, såg att det inte var vad du förväntade dig och därför ska få en helt ny vara skickad till dig. Då vet jag inte vad tullen säger, men det är bara tull över 1 500kr, annars är det "bara" moms plus avgift.

Jag kan dock dela med mig av att jag beställde en vara från Japan genom Ebay med ett värde på cirka $60. Säljaren skickade varan med märkningen "spare parts with no commercial value" eller liknande vilket gick igenom utan att jag behövde betala en enda krona i moms. Är däremot svårt att göra om han redan har skickat ersättningsprylar.

Hur som, bäst är ändå att ringa på måndag och höra vad de säger.

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Nej du ska inte behöva betala moms eller tull på ersättningsvararor. Jag råkade ut för samma sak som du i våras när jag beställde delar till gitarrpickuper från USA. Speditören Fedex fakturade mig för moms och administrationsavgifter för en ersättningsvara. Jag överklagade givetvis och kollade även med tullverket:

"Hej, jag undrar om man behöver betala moms eller tull på en försändelse
som skickats till mig (från USA) som ersättning för en tidigare beställd,
men felaktig vara. Varan ifråga är en kåpa till en gitarrpickup till
ett värde av 158kr som jag beställ tillsammans med en del andra
småprylar. Ersättningsvaran skulle skickas gratis och paketet är märkt
"Goods under warranty. Goods sent free of charge". Fed Ex kräver mig på
229kr för importmoms och administrativa kostnader för förtullning."

Och fick svaret:
>>>>
Du behöver inte betala för samma vara två gånger. Det du kan göra är antingen att försöka få FedEx att ändra din deklaration eller får du hämta ut din försändelse och sedan be om att vi ändrar din deklaration i efterhand. Som privatperson räcker det att du skriver ett brev till oss och uppger det tull-id som din sändning fick vid importen. Gäller ärendet en ersättningsvara behöver vi två tull-id. Både det för den ursprungliga sändningen och det som gäller ersättningsvaran.

Förklara varför du anser att du betalt för mycket och skicka med handlingar som styrker dina uppgifter.

Skicka ditt brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Eller skicka e-post till omprovning@tullverket.se
<<<<

Jag mejlade en kopia av ordersedeln från leverantören där det klart framgick att det var ersättning för en tidigare felleverans, free of charge etc. Skickade även med ett foto av paketet som hade en klisterlappen "Goods under warranty. Goods sent free of charge"

Det funkade, så du borde ha goda chanser att få rätt, även om det kan bli lite mejlande först...