Min första lägenhetsbesiktning!

Permalänk
Medlem

Min första lägenhetsbesiktning!

Så nu börjar det att dra ihop sig blev kallad till min första lägenhetsbesiktning. Finns det nånting speciellt man ska kika efter? Vad kan ni erfarna ge mig för råd? Som sagt har jag aldrig varit med om detta och behöver råd om det är nånting speciellt man ska tänka på.

Det är jag som flyttar in

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@crew seven:

Kolla i taket, är där släpp? sprickor?

Är där tapeter? vilka tapeter? hur många lager? ålder?

Har där varit stambyte eller Proline eller är det snart dags?

Hur är golvet? sitter lister fast? och gungar det eller har hålrum?

Hur ser badrummet ut? ser allting korrekt monterat ut? finns där trälister som dratt åt sig fukt? är lutningen på brunnen korrekt?

Kolla bakom soffor,garderober,mattor,gardiner,tavlor om det finns efter skador/märken.

Vilka förråd finns där, hur är skicket på detta ? vad går att lagra där samt när kommer det tömmas?

Kolla efter släpp i fogar i köket, sitter allting korrekt monterat?

Alla uttag och lampknappar fungerar, ev nätverksuttag?

Skick och rengöring på ugn,kylskåp,mikro osv.

Hur är ventilationen, fungerar den korrekt?

Hur är föreningens ekonomi? kommer där bli några eventuella höjningar på hyra och såfall varför?

Är marken privat eller kommunalt ägd?

några grejjer jag kan komma och tänka på.

Kolla allt som kommer lämnas kvar till dig, är där sprickor och fukt i möblerna/skåpen? är elen dragen korrekt?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ibland så är det BRF som besiktar, men med tanke på att det rör sig om rätt mycket pengar så tycker jag du ska ta in en extern firma som besiktar åt dig. Jobbigt att missa en fuktskada, och få bygga om badrummet för 50k :/

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anndreeaas den listan tackar vi för ska printas ut

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@crew seven:

I vilken stad befinner sig lägenheten?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

@crew seven:

I vilken stad befinner sig lägenheten?

Sthlm

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Är det en bostadsrätt hade jag plockat in en extern besiktningsman. Hyresrätt har bra rekommendationer på listan ovan.
Allt helt och rent, sitter saker ordentligt eller vickar handtag och luckor? Är vettiga tillägg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är det en BRF eller en hyresrätt?

Är det en hyresrätt så är det att kolla att allting ser helt och fint ut, så att du inte kan klandras för skador som fanns när du flyttade in.

Är det en BRF så skall du kolla allt, på samma sätt som en Hyresrätt, men lite "djupare".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ibland så är det BRF som besiktar, men med tanke på att det rör sig om rätt mycket pengar så tycker jag du ska ta in en extern firma som besiktar åt dig. Jobbigt att missa en fuktskada, och få bygga om badrummet för 50k :/

Går inte detta under säljarens ansvar? Finns väl något som styr detta med osynliga skador osv om jag inte minns fel?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

För hyresrätt är det ju inte så mycket att kolla.
Jag förutsätter att fastighetsägaren/bolaget kör en slutbesiktning. Var med på den och se till att de skriver upp t.ex slitna luckor, dörrar, hack i väggar, färgkladd på golv/tak och övriga "defekter". Om de inte antecknas så kan du bli ersättningsskyldig när du flyttar ut(nästa hyresgäst kanske anmärker på det då och då åker du dit på det). Kolla om det ska ingå t.ex en router, tv-boxar etc..
När jag bodde i hyresrätt för ~6 år sedan så hade det bolaget att man kunde få omtapetserat gratis om den nuvarande tapeten var äldre än 10 år. Kan vara ett bra sätt att få sätta lite egen prägel på lägenheten. Detta upplägg varierar säkerligen dock mellan olika bolag/fastighetsskötare, värt att kolla dock!

Är det bostadsrätt så varierar det säkert en del mellan olika föreningar. Bor själv i ett parhus i en liten förening. Vår förening ansvarar för det yttre underhållet såsom fasad, tak, fönster, ytterdörrar, elcentral, förråd och dylikt. Invändigt så ansvarar föreningen enbart för varmvattenberedare, uppvärming, isolering på vind samt elcentralen. Detta gjorde att vi inte behövde "bekymra" oss om att kolla de sakerna.
Det enda vi besiktade invändigt var att mäta fukt i badrummen samt under diskbänken/diskmaskinen. Övrigt slitage "ingår" ju och är man missnöjd med det så får ju det visa sig på budgivningen. Även för en bostadsrätt kan du ju vara så att det ska följa med router, tv-boxar m.m.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...