Luftkylare till lägenhet, bullshit?

Permalänk
Medlem

Luftkylare till lägenhet, bullshit?

Har sett några annonser i GP från en större vitvarukedja som kraftigt marknadsför så kallade "luftkylare" vilka till skillnad från en AC inte behöver suga in luft utifrån och kyler istället luften med hjälp av en tank av vatten.

Håller på att smälta till döds i min lägenhet denna sommar, har ett litet AC-aggregat men det kräver en fet slang ut genom fönstret och det funkar inte för mig numera då jag har tre katter som kan få för sig att hoppa ut genom öppningen som är nödvändig.

Alltså för tusen år sedan i gymnasiet hade jag en femma i fysik men min hjärna har ballat ur sedan dess så jag klarar inte av att räkna på detta, men kan luftkylarna fungera?

Någon som har egen erfarenhet? Eller någon som vet om det överhuvudtaget kan fungera lika bra som reklamen påstår. Alla inlägg är välkomna, då jag som sagt sakta smälter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Det krävs ganska mycket energi för att förånga vatten så ja man kan kyla luft genom att låta den förånga vatten.
Görs det på rätt sätt och vettig nivå behöver man inte uppfatta det som att luften blir fuktig och "vattenångskylning" används i en hel del industriella kyllösningar, de finn också ibland i butiker i frukt och grönt avdelningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att det ska kyla något så måste ju värmen försvinna någonstans. Har man inget luftutlopp utomhus så försvinner ju då värmen innomhus och du går +- 0 i temperatur. Plus lite värme som "luftkylaren" avger för att gör vad den nu gör.

Permalänk

Jag har ingen aning om vad det är för luft-vatten kylare men värme(energi) flödar från varmt till kallt eller tas upp eller avges vid fasövergångar tex vätska till ånga (tar upp värmeenergi) och tvärtom.

Så antingen fungerar den som en värmepump/kylskåp som transporterar värme från ett ställe tille ett annat mha av fasövergångar och tryck.

Eller så kanske den fungerar som en vattenkylare till en processor dvs tar upp värme ur luften i en luftgenomströmmad "kylare" och avger den i en reservoar tex tank men så fort tanken når rumstemp måste man byta vattnet till kallt vatten eller placera hela tanken utanför systemet på ett kallare ställe.

Det kanske helt enkelt är en luftfuktare som sprayar en vätskedimma som sedan förångas och tar upp värme ur luften

Eller så svamlar jag bara friskt

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Vive la liberté!

Mer eller mindre mög, så länge du fysiskt inte flyttar i väg värmen någon annanstans, dvs luftkonditionering, så kommer det till slut, med samma värmekällor (solinsläpp, dator, kroppsvärme), fortsätta vara lika varmt i rummet.
En del av de där förutsätter att du har kallt/nerkylt vatten som du pumpar luften genom, och det funkar tills du mättar luften med vatten och det istället är varmt och fuktigt i rummet. I Svenska förhållanden så är luftfuktigheten vanligtvis för hög för att sådana lösningar ska fungera som tänkt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

För 4000 ish så är det vettigare att köpa en luftkonditionering som faktiskt kan flytta ut varmluft till utsidan av rummet och därmed göra rummet kallare på riktigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Den borde kunna fungera bra, det är ju en evaporeringskylare med en stor tank så den lär inte blir tom direkt, fysikaliskt är det korrekt, vet däremot inget om den specifika modellen men arbetsprincipen är det inget fel på.
Däremot så kanske den slutar kyla om du närmar dig/passerar daggpunkten, det skulle kunna förklara den som klagar på den, han kan ha dålig ventilation och om kylaren stängs av om det blir för fuktigt i luften kan det förklara omdömet.
Det uppförandet följer också fysikens lagar. en konventionell ac torkar däremot luften vilket gör att de tex tar bort imma i bilen och funkar i hög luftfuktighet vilket inte en evaporationskylare gör.
Vid regn och fuktig luft i omgivningen så brukar klimatanläggningen i bilar först kyla luften så vattendroppar bildas och fälls ut så de rinner ut under bilen via nått avlopp och sedan värmer man upp luften till rätt temp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har sett några annonser i GP från en större vitvarukedja som kraftigt marknadsför så kallade "luftkylare" vilka till skillnad från en AC inte behöver suga in luft utifrån och kyler istället luften med hjälp av en tank av vatten.

Håller på att smälta till döds i min lägenhet denna sommar, har ett litet AC-aggregat men det kräver en fet slang ut genom fönstret och det funkar inte för mig numera då jag har tre katter som kan få för sig att hoppa ut genom öppningen som är nödvändig.

Alltså för tusen år sedan i gymnasiet hade jag en femma i fysik men min hjärna har ballat ur sedan dess så jag klarar inte av att räkna på detta, men kan luftkylarna fungera?

Någon som har egen erfarenhet? Eller någon som vet om det överhuvudtaget kan fungera lika bra som reklamen påstår. Alla inlägg är välkomna, då jag som sagt sakta smälter.

Köp ett fönsterkitt, så slipper du att katterna hoppar ut. Eller kör en spånskiva/kartong som täcker glipan

länk

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den borde kunna fungera bra, det är ju en evaporeringskylare med en stor tank så den lär inte blir tom direkt, fysikaliskt är det korrekt, vet däremot inget om den specifika modellen men arbetsprincipen är det inget fel på.

TS har redan en kylanläggning som fungerar genom att vatten avdunstar -- sin kropp. Att installera ytterligare en som ska konkurrera om inomhusluftens förmåga att ta upp vattenånga är kanske inte optimalt.

Permalänk
Medlem

Principen att vatten skall avdunsta och på så vis kyla ner ett objekt fungerar ju bra så länge luftfuktigheten i luften är "normal". Är det hög luftfuktighet så blir det trögare att avdunsta och kyleffekten blir mindre effektiv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har sett några annonser i GP från en större vitvarukedja som kraftigt marknadsför så kallade "luftkylare" vilka till skillnad från en AC inte behöver suga in luft utifrån och kyler istället luften med hjälp av en tank av vatten.

Håller på att smälta till döds i min lägenhet denna sommar, har ett litet AC-aggregat men det kräver en fet slang ut genom fönstret och det funkar inte för mig numera då jag har tre katter som kan få för sig att hoppa ut genom öppningen som är nödvändig.

Alltså för tusen år sedan i gymnasiet hade jag en femma i fysik men min hjärna har ballat ur sedan dess så jag klarar inte av att räkna på detta, men kan luftkylarna fungera?

Någon som har egen erfarenhet? Eller någon som vet om det överhuvudtaget kan fungera lika bra som reklamen påstår. Alla inlägg är välkomna, då jag som sagt sakta smälter.

Varför inte bara göra nå ordentligt till fönstret?
Har själv så här, skivan sitter stenhårt. Tog typ 30min att göra om man inte räknar tiden det tog för färgen att torka.

Provmontering.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Teorin att ackumulera värmeenergin från luften till vätska fungerar ju. Skulle ju teoretiskt också kunna ha vattnet i en tank som den värmer upp genom att leda rumsluften genom en värmeväxlare. Hade däremot mättats och vattnet hade behövts bytas ut mot kallvatten för att göra av med den samlade energin.

Men nu var det inte så de kommersiella lösningarna fungerade.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Har inte testat själv men läste någonstans att man kan ha en skål med is framför en fläkt som då tydligen ska hjälpa till att svalka luften. Låter dumt men kanske funkar i brist på annat.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=ELbwD21-r3k
Finns denna teknologi i andra maskiner för större ytor?
Mitt tips är köpa en "portabel" (den är allt annat än portabel) AC från Elgiganten för 3500/4500kr så har du löst det, slangen ut någonstans bara så är det fint.
F.ö. kan jag ge ett tips som min pappa kör med under riktigt varma dagar och det är att ha det stängt - för att inte släppa in värmen, sen när solen gått ned lite och temperaturen är mer human så är det bara att öppna upp och lufta.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nja, komplett bluff & båg är det inte...men en AC hade varit betydligt effektivare.
Beroende på luftfuktigheten skulle en fläkt och en hink vatten kunna sänka temperaturen i ett rum genom att förånga vatten (energin fås från entalpiskillnaden mellan mättad luft och rådande luftfuktighet)...

https://en.wikipedia.org/wiki/Wet-bulb_temperature

Särskilt effektiv? Nej...men hårdvaran behöver man inte köpa. En bordsfläkt och en skål med kranvatten är allt som behövs.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

F.ö. kan jag ge ett tips som min pappa kör med under riktigt varma dagar och det är att ha det stängt - för att inte släppa in värmen, sen när solen gått ned lite och temperaturen är mer human så är det bara att öppna upp och lufta.

Det där är väl ganska så mycket bullshit? Du har ju fortfarande stora fönster som släpper igenom värme, så då ska man täcka över dom i så fall också. Då kanske det funkar som din pappa säger.
Annars kan man lika gärna ha öppet och sen fortsätta ha öppet när det blivit svalare ute tänker jag..

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Alltså för tusen år sedan i gymnasiet hade jag en femma i fysik men min hjärna har ballat ur sedan dess så jag klarar inte av att räkna på detta, men kan luftkylarna fungera?

Ja absolut. Fysiken fungerar ungefär såhär:

Du flyttar värme från luften till kranvatten -> Luften blir mindre varm.

Vatten kan bära väldigt mycket värme. Mycket mer än luft per liter. Om vattenet i kranen är 10 grader kommer rummet att långsamt värma upp vattnet med rumstemperaturen. Maskinen gör så att detta sker snabbare. Säg att du har 20 grader i rummet innan du använt varmluften för att värma vattnet, när temperaturskillnaden är utjämnad kanske vattnet är 18 grader och det är 18 grader i rummet. Det kan också vara så att maskinen har en värmeväxlare och kan på så vis koka bort vattnet med hjälp av lufttemperaturen i rummet, då kan man "trycka in" mycket mer energi i vattnet då det kostar mycket att flytta vatten från flytande till gas.
Därefter häller du ut vattnet i avloppet och fyller tanken med nytt, kallt vatten (eller fyller på om man nu ångar bort vattnet).

Själv kör jag med persiennerna nerdragna på solsidan av lägenheten när det är soligt ute, det brukar bli lagom varmt då.

Är det på tok för varmt skulle jag rekommendera en lösning med AC och slang ut. Det är absolut effektivast och du kan kyla väldigt mycket med även en mindre enhet om du ser till att bli av med varmluften den producerar.

Permalänk
Medlem

Ja, att kyla luft med vatten fungerar utmärkt. Har sen ett ta en sån här i lägenheten:

https://luftmiljobutiken.se/produkt/airwell-gcao-18-40/

Och efter att ha dragit upp den på max i början var det svinkallt i lägenheten på morgonen när jag vaknade (mot kanske 25 grader annars på morgonen typ som det var i maj). Men då snackar vi betydigt mer pengar samt att det går åt en del vatten. Numera är det främst inställd för att ta bort "topparna" på värmen snarare än att döda sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

Har inte testat själv men läste någonstans att man kan ha en skål med is framför en fläkt som då tydligen ska hjälpa till att svalka luften. Låter dumt men kanske funkar i brist på annat.

Det fungerar, men en AC för 2500-3500 kr kyler lika mycket på ett dyng som ett ton is (förutsatt att all is hinner smälta). Sen får man också massa fukt i luften som gör att kroppens egna kylning fungerar sämre (svett).

Skrivet av Jerban:

Det där är väl ganska så mycket bullshit? Du har ju fortfarande stora fönster som släpper igenom värme, så då ska man täcka över dom i så fall också. Då kanske det funkar som din pappa säger.
Annars kan man lika gärna ha öppet och sen fortsätta ha öppet när det blivit svalare ute tänker jag..

Det är verkligen inte bullshit, det är bland det bästa man kan göra. Varför tror du vi isolerar husen och har dubbel/trippelglas fönster?
Visst fönster släpper in värmen, men öppnar du någonting släpper du in ännu mer (speciellt luft som blir varm av solen kring väggar och då är ännu varmare än utetempen).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Har sett några annonser i GP från en större vitvarukedja som kraftigt marknadsför så kallade "luftkylare" vilka till skillnad från en AC inte behöver suga in luft utifrån och kyler istället luften med hjälp av en tank av vatten.

Håller på att smälta till döds i min lägenhet denna sommar, har ett litet AC-aggregat men det kräver en fet slang ut genom fönstret och det funkar inte för mig numera då jag har tre katter som kan få för sig att hoppa ut genom öppningen som är nödvändig.

Alltså för tusen år sedan i gymnasiet hade jag en femma i fysik men min hjärna har ballat ur sedan dess så jag klarar inte av att räkna på detta, men kan luftkylarna fungera?

Någon som har egen erfarenhet? Eller någon som vet om det överhuvudtaget kan fungera lika bra som reklamen påstår. Alla inlägg är välkomna, då jag som sagt sakta smälter.

med vanliga AC så suger man inte in luft man blåser ut varm luft (genom röret)..
ja det borde funka med förånga vatten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

Varför inte konstruera ett skydd som hindrar katterna att hoppa ut genom fönstret när du har ditt vanliga AC-aggregat inkopplat? Borde väl vara den enklaste lösningen om det är så att du vill ha kvar katterna (vilket i sig är suspekt ) och att den kylningen tidigare varit tillfredställande. Det borde ganska enkelt gå att snickra ihop ett skydd att montera i glipan mellan karm och fönster där du då har en genomgång för slangen från AC-aggregatet.

Permalänk

Det fungerar faktiskt ganska bra, inte som en AC förstås men livet blir lite enklare. Frun i Kambodja ha en sån, för mera effekt kan man alltid hälla ner isvatten i den.

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
Medlem

Man kan tillverka vatten-kondenserande kylanläggningar med petflaskor och vanligt vatten.

Tanken är sund och funkar i prakiken, används i många u-länder då det inte kräver energi i form av el eller annat.

Tanken är att vattnet kondenserar och ändringen från vatten till ånga sänker temperaturen och i sin tur rummet. Precis samma mekanism som kompressorer i AC och cykelpumpar använder, om än omvänt. Precis samma sak som gör sprayflaskan kall när du använder den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Det där är väl ganska så mycket bullshit? Du har ju fortfarande stora fönster som släpper igenom värme, så då ska man täcka över dom i så fall också. Då kanske det funkar som din pappa säger.
Annars kan man lika gärna ha öppet och sen fortsätta ha öppet när det blivit svalare ute tänker jag..

Produkten vet jag inget om personligen men för mindre ytor kanske det fungerar.
Mjo om man kör AC, vi har ingen AC i vårat hus så fönstrena står inte ens på glänt när det bränner ute.
Men värmen som kommer in under dagens gång värmer upp allt i ditt hus, möbler, väggar och tak t.ex. sen alstrar detta under nattens gång och hinner inte kyla ned tills läggdags.
Vet inte men vardagsrummet som vanligtvis är svalast i mitt hus blir det varmaste om balkongen stått öppen hela dagen, och det märks sen vid 03.00 på natten att det är bekvämare i soffan än i sängen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

med vanliga AC så suger man inte in luft man blåser ut varm luft (genom röret)..
ja det borde funka med förånga vatten.

Var lite snabb med inlägget där, jag är väl medveten om att det blåses ut ordentligt varm luft genom slangen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Hur fungerar apparaten? Ansluter vatten, låter rummet passivt förrånga vattnet, sedan avleda det uppvärmda kondensatet ut i avloppet? Ventilera ut ångan passivt?

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det är verkligen inte bullshit, det är bland det bästa man kan göra. Varför tror du vi isolerar husen och har dubbel/trippelglas fönster?
Visst fönster släpper in värmen, men öppnar du någonting släpper du in ännu mer (speciellt luft som blir varm av solen kring väggar och då är ännu varmare än utetempen).

Fönster gör att det blir varmare inne än ute om de utsätts för direkt solljus och man inte täckt för dem.
Mitt datorrum t ex är mer eller mindre oanvändbart på förmiddagen soliga sommardagar eftersom det är en vägg med stora fönster som är mot solen till efter ca 13 och jag har inte fixat något att täcka med. Och ja, det är moderna 3-glas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom alla svar i tråden, men jag kollade på denna väldigt långa videon där en visar just en sådan honeywell.
https://youtu.be/AhttvT0qZGo
Tycker han kunde ha kortat ner videon en aning men men 😛
Det blir ju kallare, men blir väldigt fuktigt, undrar dock om det skulle fungera här där det redan är rätt fuktig luft?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fönster gör att det blir varmare inne än ute om de utsätts för direkt solljus och man inte täckt för dem.
Mitt datorrum t ex är mer eller mindre oanvändbart på förmiddagen soliga sommardagar eftersom det är en vägg med stora fönster som är mot solen till efter ca 13 och jag har inte fixat något att täcka med. Och ja, det är moderna 3-glas.

Och du har mätt temperaturen på utsidan av glaset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och du har mätt temperaturen på utsidan av glaset?

Oklart om du menar yt-temperaturen på glaset, isåfall nej, ute-temperaturen vid väggen, ja.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."