Permalänk
Medlem

I5 6400 eller i3 8100

Hej. Äger just nu en i3 6100. Min tanke är att nu i sommar skaffa 4 core cpu. De jag har i tanke (pga budget) är i5 6400 (1500 på webhallen) eller i3 8100 (1700 på komplett med moderkort).

Mina tankar är så här: Är trebarnfar, så tiden vid burken är kanske några timmar i veckan (snitt på 2-5/v, ibland 10, ibalnd 0) så någon gamer är jag ej i det anseendet.

Spelen jag kör är: far cry primal, elex, sc2, mob warband och runt i de svängarna. Mycket single player.

Det är lättare att byta till 6400, då slipper jag all montering mm av nytt moderkort. Men 8100 är nyare, samtidigt som det kan ge mig uppgradering senare (8400 i tanken). Dock så kan jag skaffa 8400 och moderkort senare, och då blir summan typ samma (vet inte hur begnadmarknaden ser ut för skylake jmft med coffe lake).

Kan ni, medlemmar av clockers, hjälpa mig med detta - vad är era tankar?
Mvh
Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Medlem

Antingen köper du en i5 begagnad till ditt nuvarande moderkort, eller så sparar du lite till och köper en i5-8400 på en gång, det är iaf det jag skulle gjort.

Permalänk
Medlem

För 8100 behöver du även köpa nya minnen. Försök hitta någon begagnad processor till ditt nuvarande moderkort istället, eller gör en rejäl uppgradering direkt. Beroende på vad du har för moderkort kan det ha stöd för 7000-serien med en BIOS-uppdatering också.

Permalänk
Medlem

@perost: Varför behöver han nya minnen? Han har väl redan DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiiooL:

@perost: Varför behöver han nya minnen? Han har väl redan DDR4

Ja, det har du rätt i, jag vet inte varför jag fick för mig att han hade DDR3. Det är iofs. möjligt för allt vi vet eftersom 6100 har stöd för båda, men osannolikt.

Permalänk
Medlem

Har DDR4 så där är det lugnt.

Tack för era tankar - funderar på att köra på 6400 och sedan vänta med att byta moderkort - det kommer ju nya hela tiden - så bättre att ta det när det blir lite nytt o fräscht :). Har ju en budget att tänka på (prio på barnen har jag hört är uppskattat, så kör mycket på det).

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷

Permalänk
Hedersmedlem

Varför ska du byta processor till att börja med? Om i5-8400 är målet känns det rejält onödigt att lägga pengar på något annat som du ändå planerar att byta ut. Har du råd med i3-8100 + moderkort är det bara några hundralappar kvar att spara till i5:an.

Permalänk
Medlem

Jag stoppade en 8100 i grabbens dator, tillsammans med ett rx 560.
Det blir en kraftfullare dator än man kan tro!
Man kanske inte kan köra de högsta inställningar, men till oss småbarnsföräldrar som inte vill lägga en förmögenhet på datorer så duger de gott!
Rekommenderar verkligen 8100!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blev en 8100 med nytt mobo. Fick ett bra pris av en här på swec så att komma upp till en 8400 skulle gå på 1000 kr extra, lite mycket för min användning.

Väntar nu något år på att cannon kommer ut - då blir det fler 8400 på marknaden (hoppas jag) och då kan man slå till.

Tack för era tankar!

Simon

Visa signatur

Burk: Processor: i3 8100 stock cooler, Grafikkort: Sapphire RX 470 Nitro+ 8gb, Memory: HyperX Fury 16 GB Dual Channel, SSD: 128 GB + 240 GB, Display: AOC 24".

= > ÷