Nybyggd dator som gett upp efter en månad

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator som gett upp efter en månad

Byggde en ny dator åt grannpojken för ungefär en månad sedan. Asus Prime Z370-P, Intel 8600k, Corsair Vengeance 2x8GB DDR4. Har ett gammal Corsair HX620 nätagg i den och min gamla Noctua NH-U12P som kyler processorn. Ett 1050Ti grafikkort från MSI också.

Grannen hör av sig och säger att datorn inte går igång, får ingen bild. Fläktarna går igång, belysning på moderkort och grafikkort går igång, men ingen bild. Tar hem datorn till mig och provar, samma sak, och ingen ström till USB ens. Provar att ta ur grafikkort och hårddiskar men samma sak. Tar ur batteriet på moderkortet för att nolla det, hjälper inte. Tar ur ena ram-minnet, hjälper inte, och istället så startar datorn om sig efter efter kanske 15-20 sekunder.

Har inga komponenter att felsöka med tyvärr då jag själv sitter på en Z97 setup med 4790k och DDR3 minne, så det får bli att skicka tillbaka något på garanti tror jag. Vad är mest troligt att det är trasigt? Moderkortet? Processorn?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att ingen pin i sockeln har blivit böjd?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har du kollat så att ingen pin i sockeln har blivit böjd?

Inte tagit lös processorn och kikat, men hade så varit fallet så borde det väl ha blivit problem tidigare? Datorn har använts utan problem i minst en månads tid.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare