Varför döljer säljare serienummer för sina HDD?

Permalänk
Avstängd

Varför döljer säljare serienummer för sina HDD?

^
På Tradera ser jag många säljare av HDD som döljer serienumret på diskarna. I synnerhet när de postar benchmarks/hälsoskärmdumpar för att visa att den är okej. Det känns ju aningen lurt att de då tar bort den enda info som möjliggör en koppling mellan ett hälsotillstånd och den disk man eventuellt köper/får hem. Jag frågade en nisse per pm och hen svarade att det var av integritetsskäl eller nåt sånt. (Duh!) Finns det nån legitim anledning till att man mörkar ett serienummer på det sättet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

^
På Tradera ser jag många säljare av HDD som döljer serienumret på diskarna. I synnerhet när de postar benchmarks/hälsoskärmdumpar för att visa att den är okej. Det känns ju aningen lurt att de då tar bort den enda info som möjliggör en koppling mellan ett hälsotillstånd och den disk man eventuellt köper/får hem. Jag frågade en nisse per pm och hen svarade att det var av integritetsskäl eller nåt sånt. (Duh!) Finns det nån legitim anledning till att man mörkar ett serienummer på det sättet?

Foliehattar !

Permalänk
Inaktiv

För att man inte vet hur informationen kan komma och användas, kanske hittas ens hårddisk senare hos en alien på mars och då får man svårt att förklara sig och kan bli anklagad för de brott som alien hade gjort?

Det finns en smart strategi att dölja information som knyts. Är man osäker så dölj, vid foton ut på internet så är det för de flesta väldigt enkelt att dölja och då är det naturligt.

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att man inte vill basunera ut "privata" uppgifter till hela internet.
Just serienummer på hårddiskar kanske är en gråzon men i vissa fall kan man ju tänka sig serienummer används på fel sätt.
Ex, att person X river bort etiketten och försöker reklamera produkter med säljarens serienummer osv. Kanske inte för hårddiskar men du hajar.

Registreringsnummer på blocket är också en vanlig sak att censurera - vilket jag förstår helt!
Annars kan ju vem som helst koll upp ägaren för att sedan åka ut och ringa på kl 23.48 en tisdagskväll. Där står det och erbjuder en påse äpplen som byte för bilen som ligger ute för 200k.

Då är det helt klart bättre att man censurera det och pratar med intressenterna först. De personer som verkar seriösa och intresserade kan man självklart lämna ut reg.nr till.