Permalänk
Rekordmedlem

Hängmatta

Jag har tänkt byta från tält till hängmattesovande denna sommar och undrar om det är någon som har erfarenheter av olika hängmattesystem och dess för och nackdelar ?

Jag har i alla fall beställt ett paket från DD (en DD Frontline https://www.ddhammocks.com/product/dd-frontline-hammock?from_... ) för att komma igång och få prova på hängmatta och kunna upptäcka vad som ev behöver kompletteras med då jag inte vill ödsla hela sommaren på att komma i gång men det lär ju behövas en del kompletteringar och kanske blev det fel typ/storlek av hängmatta men jag tycker de verkar vara ett intressant alternativ till tält åtminstone då det inte är vinter och när man har träd tillgängliga.

Är det någon mer som använder hängmatta och har tips och tweaks att dela med sig av ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får man inte ont i ryggen av en hängmatta eller klarar man att spänna den så hårt att det blir rakt? Intressant koncept

Visa signatur

Blank

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lasseTM:

Får man inte ont i ryggen av en hängmatta eller klarar man att spänna den så hårt att det blir rakt? Intressant koncept

De ska inte vara hårt spända, ligger man rätt blir man bara lite böjd men man har ju stöd för hela kroppen men så finns det ju även olika stora vilket ger mer eller mindre böjning och det är ju där man kan behöva prova sig fram lite, visserligen är det väl i princip alltid bekvämare med större men de blir också tyngre och ibland bökigare att få plats att hänga upp.

Alternativet är ju tältande och det är inte alltid det ger bra möjligheter att ligga bekvämt det heller då marken inte sällan är ojämn och ska man släpa med sig luftmadrasser eller annat som är tillräckligt tjocka för att ta upp markens ojämnheter blir det tungt.
Hängmatta är inte beroende av marken på samma sätt så jag hoppas på bättre komfort med lite lägre totalvikt även om hängmattan i sig inte är så lätt jämfört med ett tält så tjänar man in vikt på lättare/inget liggunderlag på sommaren.

Det går många gånger också fortare att montera ett hängmattesystem än att resa tält och regnar det så kan man ju börja med tarpen och laga mat och hänga upp hängmattan i skydd av den eller bara ha den som regnskydd för att laga mat och är det bra väder behövs inte tarpen alls utan klarar sig med myggnätet och kan ligga och spana ut på naturen.

Jag hoppas ett hängmattesystem kan ge bättre sovkomfort och flexibilitet jämfört med tält och det går antagligen att spara in lite vikt också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag har tänkt byta från tält till hängmattesovande denna sommar och undrar om det är någon som har erfarenheter av olika hängmattesystem och dess för och nackdelar ?

Jag har i alla fall beställt ett paket från DD (en DD Frontline https://www.ddhammocks.com/product/dd-frontline-hammock?from_... ) för att komma igång och få prova på hängmatta och kunna upptäcka vad som ev behöver kompletteras med då jag inte vill ödsla hela sommaren på att komma i gång men det lär ju behövas en del kompletteringar och kanske blev det fel typ/storlek av hängmatta men jag tycker de verkar vara ett intressant alternativ till tält åtminstone då det inte är vinter och när man har träd tillgängliga.

Är det någon mer som använder hängmatta och har tips och tweaks att dela med sig av ?

Glöm inte att köpa till en presenning för regniga och soliga dagar.

Skrivet av lasseTM:

Får man inte ont i ryggen av en hängmatta eller klarar man att spänna den så hårt att det blir rakt? Intressant koncept

En hängmatta kommer bara förbli något sisådär rak så länge du inte ligger i den, så fort du utsätter hängmattan för tyng så sjunker den ner.

Fördelen med en hängmatta är dess vikt och att du inte är lika beroende att hitta plan mark att slå upp tältet på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag ger ett förslag på denna: https://www.ddhammocks.com/product/dd-xl-frontline-hammock?fr...

Fördelen jag ser med den är att du kan lägga in ett liggunderlag mellan två lager i själva hängmattan istället för att du ligger direkt på det och riskerar att det flyttar sig under natten när du sover.
Jag har en simpel hammock från ticket to the moon men en tarp och myggnät.
Skulle jag köpa ny så hade jag nog försökt hitta en sån som jag länkade där man kan lägga in liggunderlag mellan lagren.

Ska du sen vara "extrem" och sova i hängmattan även när det blir kallare ute så ska du försöka fixa en sovsäck eller liknande som du trär över hela hängmattan så att du kan ligga i en sovsäck i hängmattan och sen en extra som går över dig och hängmattan för att hålla värmen under ryggen.

Edit: https://www.hammockforums.net/forum/forum.php en bra hemsida med tips och allt du kan behöva veta.
Edit 2: Äsch, läste inte helt på din länk, din hängmatta hade också 2 lager.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Peppar2014:

Glöm inte att köpa till en presenning för regniga och soliga dagar.

En hängmatta kommer bara förbli något sisådär rak så länge du inte ligger i den, så fort du utsätter hängmattan för tyng så sjunker den ner.

Fördelen med en hängmatta är dess vikt och att du inte är lika beroende att hitta plan mark att slå upp tältet på.

Jag har skaffat ett "startpaket" med tarp också, däremot har jag tänkt prova med sovsäck och tunna liggunderlag till att börja med men det kanske blir mer delar eller annan storlek om hängmatta passar mig och om jag vill kunna använda det även när det blir kallare ute i stället för tält.
Tänkte som sagt bara kunna komma igång nu när vädret gör att man vill ut och ska börja mee att prova vilka "tältdelar" som även passar med hängmatta i stället för att köpa precis allt för att bygga ett helt nytt sovsystem.

Skrivet av lasseTM:

Får man inte ont i ryggen av en hängmatta eller klarar man att spänna den så hårt att det blir rakt? Intressant koncept

Det blir ju så här när man ligger i dem

Man böjer sig lite i midjan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cleaner:

Jag ger ett förslag på denna: https://www.ddhammocks.com/product/dd-xl-frontline-hammock?fr...

Fördelen jag ser med den är att du kan lägga in ett liggunderlag mellan två lager i själva hängmattan istället för att du ligger direkt på det och riskerar att det flyttar sig under natten när du sover.
Jag har en simpel hammock från ticket to the moon men en tarp och myggnät.
Skulle jag köpa ny så hade jag nog försökt hitta en sån som jag länkade där man kan lägga in liggunderlag mellan lagren.

Ska du sen vara "extrem" och sova i hängmattan även när det blir kallare ute så ska du försöka fixa en sovsäck eller liknande som du trär över hela hängmattan så att du kan ligga i en sovsäck i hängmattan och sen en extra som går över dig och hängmattan för att hålla värmen under ryggen.

Edit: https://www.hammockforums.net/forum/forum.php en bra hemsida med tips och allt du kan behöva veta.

Det är en Frontline jag länkade (och beställt) just för att de har dubbla lager och inte är vattentäta i botten
Har även kollat på stora Hennesymarttor men jag är lite osäker på vad som är bästa storlek för mig då jag är nybörjare på hängmatta, stor tarp verkar däremot vettigt så man kan kapsla in sig som i ett tält om det regnar och blåser lite mera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en Frontline jag länkade (och beställt) just för att de har dubbla lager och inte är vattentäta i botten
Har även kollat på stora Hennesymarttor men jag är lite osäker på vad som är bästa storlek för mig då jag är nybörjare på hängmatta, stor tarp verkar däremot vettigt så man kan kapsla in sig som i ett tält om det regnar och blåser lite mera.

Då lär du vara redo för att testa i vår/sommar.

Hoppas kunna testa att gå ut i skogen med dottern och se om hon kan sova en hel natt där i en hängmatta. Det är ju betydligt mindre att bära på än ett tält och mjukare för kroppen.
Enda problemet för mig är om jag sover på rygg för länge i en hängmatta så gör det ont i mina knän då dom ligger väldigt rakt hela tiden och nästan vill böja sig åt fel håll. Kan kanske åtgärdas genom att spänna upp hängmattan hårdare. Annars får man ju helt enkelt försöka sova lite på sidan.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cleaner:

Då lär du vara redo för att testa i vår/sommar.

Hoppas kunna testa att gå ut i skogen med dottern och se om hon kan sova en hel natt där i en hängmatta. Det är ju betydligt mindre att bära på än ett tält och mjukare för kroppen.
Enda problemet för mig är om jag sover på rygg för länge i en hängmatta så gör det ont i mina knän då dom ligger väldigt rakt hela tiden och nästan vill böja sig åt fel håll. Kan kanske åtgärdas genom att spänna upp hängmattan hårdare. Annars får man ju helt enkelt försöka sova lite på sidan.

Har läst om att en del lägger nått under knäna, tex en jacka/andra kläder eller en uppblåsbar kudde så att man inte får raka/överböjda ben, man får prova lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fördelen med tält är ju att man kan skapa trevlig kroppsvärme med partnern när det är kyligt Blir nog lite svårt i denna typ av lösningar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har läst om att en del lägger nått under knäna, tex en jacka/andra kläder eller en uppblåsbar kudde så att man inte får raka/överböjda ben, man får prova lite.

Ja, det får bli så man avhjälper det problemet.
Har ju faktiskt bara sovit en natt i min, men hoppas få till flera nu i sommar.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

Fördelen med tält är ju att man kan skapa trevlig kroppsvärme med partnern när det är kyligt Blir nog lite svårt i denna typ av lösningar.

Det finns stora hängmattor och det är lättare att skippa sovsäck i hängmatta, hursomhelst så är jag ofta trött, svettig och luktar illa så det kan vara en fördel att slippa dela tält eller hängmatta när man är ute med campingprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En underquilt är typ ett måste även nu när det varit 10-15 grader några dagar här nere i skåne. Det blir kallt om ryggen rätt snabbt märker jag. Min polare och jag meckade ihop egna underquilts med grejjor ifrån Biltema som funkade utmärkt när vi sov ute förra helgen. Temperaturen var runt 4-5 grader den natten. Låg med halvöppen sovsäck med. Fast det är riktigt skönt att ha när man bara chillar i hängmattan med.
Han har även en whoopie sling på sin Ticket to the moon hängmatta som strukturell ridgeline för att få det "pefekta" hänget. Lite svårt att se på bilden då den är grå. Får se om jag gör mig en, för det är rätt gött att ha något att hänga saker på om man inte hänger på ett rep som vi gör här.

Underquilt = Biltema Sovtäcke 149 SEK
Upphängning = Bagagestroppar 19.90 Sek
Sen en rulle 20 meter gul Gummilina på 4mm,där man dragit den igenom Sovtäckes söm för att kunna dra ihop den så det inte blir en vindtunnel. Så det går mecka ihop en egen Underquilt för runt 200 kronor. Går även stänga Biltema Sovtäcke runt sig och hängmattan och ligga inklämd som en mumie. Lite väl tight för mig på 186cm och 100kg.

Själv har jag en hängmatta köpt på Amazon ifrån något märke som heter Live Infinitely.
Där man får med allt man behöver även trästraps på 3 meter som har funkat ypperligt. Men jag föredrar att hänga på ett rep med ett par slingor gjort av 6mm rep och ett par prusik loopar så det är lätt att justera. Har planer på att hänga högt uppe i träd och över att par feta älvar uppe i Norge.

Sen är ju denna boken är att rekommendera.
The Ultimate Hang: Hammock Camping Illustrated

Permalänk
Moderator
Moderator

Kan bara hålla med att någon form av ryggisolering är mycket bra då det kan dra kallt över ryggen.

Återkommer senare med mer input, är på språng nu.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har funderat på det med ryggisolering men tänkte prova med liggunderlag först, jag kan ju annars ta med en extra sovsäck att ha i reserv för att rigga under, de första nätterna kommer inte att bli långt hemifrån utan jag kommer att testa på nära håll i olika temp och väder så jag vet hur det funkar och vad jag ev behöver komplettera med.
Att få till rätt temp är alltid lite bökigt speciellt på vår och höst, har sett att en del isolerar sig genom att hänga lågt och kapsla in sig nästan helt med tarpen så att det inte kan blåsa eunt mattan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Fortfarande på språng men tänkte tipsa om https://tentsile.co.uk som är en riktigt intressant variant på hängmatta + tält

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@Lan: €999 inte riktigt i min prisklass då jag försöker hänga så billigt som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Så blev det >

Är det nån som gjort en egen underfiltlösning ? Jag skaffade mig ett par billiga sovsäckstäcken på Jysk som jag tänkte labba med att hänga ett under men funderar på hur man gör det smidigast med tanke på storleken och om man ska använda resårband ? Ett täcke går ju att hänga både dubbelvikt eller enkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.