[RX580] Benchmarka med Vulkan ger artefakter?

Permalänk
Medlem

[RX580] Benchmarka med Vulkan ger artefakter?

Hej,

Trots den värdelösa tiden att köpa grafikkort, slog jag till på ett ROG Strix RX 580 8GB från Dustin (dock inte för 5149kr).

Fick det i måndags. Tog bort drivrutiner i felsäkert läge med DDU från mitt tidigare GTX960 och bytte kort.

Det är inga problem alls med kortet i vardagligt användade. Har spelat, både desktopspel och VR. Har kört Uniengine Valley och Heaven - inget som tyder på några problem.

Men, sedan hämtade jag GPUTweakII från ROG, och såg att man kunde köra en ROG-version av FurMark ("FurMark ROG Edition v0.6.1.0"). Denna kan benchmarka med Vulkan, vilket inte gick något vidare:

Saken är; dessa artefakter bara dyker upp i Vulkan när "artifact scanner" är igång, annars fungerar det felfritt.

Jag försöker få något svar av Asus för att bli klokare på om detta är något jag borde skicka tillbaka kortet för (hårdvaruproblem), eller om det är något skumt med deras FurMark.

Har någon kanske tips på någon annan benchmark-mjukvara (eller bara något demo som är enkelt att köra) som använder sig av Vulkan?

Har försökt få igång Doom med Vulkan, men det bara krashar. Har även testat flera olika Vulkan-versioner (äldst från November 2017), samt ett par olika drivrutiner, utan att påverka detta.

Tack för alla tips!

Bytte bildhost
Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Drog hem FurMark ROG Edition v0.6.1.0 och testade på ett Sapphire RX580 Nitro+ 8 GB. Identiska problem med de du beskriver. Vulkantest fungerar bra i Benchmark mode men inte i Gpu Stress Test. Lär alltså inte vara defekta kort utan något mjukvarurelaterat.

Permalänk
Medlem

@Wcx: "Skönt" att höra någon annan som kan återskapa det på ett annat kort, och dessutom inte ett Asus-kort. Då slipper jag bolla iväg kortet på något garantiärende, förhoppningsvis. I stället blir det att klaga på Asus att mjukvaran som de erbjuder inte fungerar.
En annan person har redan skickat tillbaka ett RX580 Strix eftersom han såg detta problem i furmark:
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?101189-ROG-STRIX-RX...

Stort tack för att du testade.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Ser det ok ut i benchmark mode och artefact scanner påslagen med vulkan?

Permalänk
Medlem

@Wcx: Vulkan+Artifact scanner är enda kombinationen som ger artifakter. OpenGL fungerar utmärkt, Vulkan utan scanner fungerar utmärkt.

EDIT: Benchmark mode, du menar presetsen som finns?

Edit2: Artifact scanner verkar endast vara aktiv i "stress test", det är den där "radarn" som snurrar. Den syns som den ska i OpenGL.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

ja presetsen

Permalänk
Medlem

@Wcx: Presetsen verkar inte använda scannern, och de fungerar utmärkt.

Men är scannern aktiverad under ett stress test, får jag resultatet som i första bilden om det är ett Vulkan-test.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Ah helt identiskt med mig. Tack själv, då kan vi sova lugnt förvissade om att våra kort är ok

Permalänk
Medlem

@Wcx: Haha, perfekt. Tack för svar i både denna tråden och innan när jag funderade på inköet!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?