Postnord anmäls till konkurrensverket

Permalänk
Medlem

@BlackBird:

Tror du att frakten var gratis. Skatten man betalade vid köp var gratis?. Hade problem från england sisst och brexit är inte färdig utan enligt postnords hemsida så ska EU klassas som Inrikes. Fick inte betala någon skatt men de höll paketet i några dagar och skickade det till gemensamma avdelningen för inlandspost. Ser inte ut som de kollar varifrån det kommer.

Nästa gång jag beställer in något med flyg är det inte kull att de håller det i några dagar.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne:
Mer jobb för portnord att skicka ett paket till kina än att bara ta emot ett och sortera.
Sen är det ju så att denna regel inte bara gäller kina som vissa verkar tro. Allt var utlandstrafik kallas. Med undandtag för EU men inte alltid. https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann... Så i teorin även norge. Och Schweiz är inte med i EU/EES så vitt jag vet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Mer jobb för portnord att skicka ett paket till kina än att bara ta emot ett och sortera.
Sen är det ju så att denna regel inte bara gäller kina som vissa verkar tro. Allt var utlandstrafik kallas. Med undandtag för EU men inte alltid. https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann... Så i teorin även norge. Och Schweiz är inte med i EU/EES så vitt jag vet.

För Norge verkar det finnas någon specialregel: norska handlare verkar kunna momsregistrera sig i Sverige och på så vis ta ut moms direkt via butiken och därmed undvika Postnords avgift. Räkna dock inte med att företaget momsregistrerat sig om det i huvudsak vänder sig till norrmän.

Tänk på att avgiften även tillkommer för försändelser från områden som är med i EU men inte är med i EU:s momsområde, t.ex. Åland.

Permalänk
Medlem

Lustigt att folk är så dumma att dom blandar in det korkade handelsavtalet och att det ska vara en giltig orsak att ta ut en avgift.
Ett privat företag tar ut oskäliga straffavgifter för att tjäna pengar på det. Och folk är tycker det är ok... till och med höja avgifter...
Varför blir man inte förvånad längre...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av zeg:

Lustigt att folk är så dumma att dom blandar in det korkade handelsavtalet och att det ska vara en giltig orsak att ta ut en avgift.
Ett privat företag tar ut oskäliga straffavgifter för att tjäna pengar på det. Och folk är tycker det är ok... till och med höja avgifter...
Varför blir man inte förvånad längre...

Problemet är att momsen hanteras på ett annat och krångligare sätt om man handlar utanför EU vilket medför extra kostnader. Det enklaste för kunden hade varit om avsändaren betalat in moms direkt till Skatteverket, men det är orimligt att kräva att alla butiker i hela världen ska momsregistrera sig i alla världens länder. Det man skulle behöva göra är att utvidga EU:s MOSS-system för digitala köp till alla sorters köp och dessutom utvidga systemet till hela världen så att en butik i Kina betalar mottagarlandets moms direkt till kinesiska skatteverket, oavsett om mottagaren är i Asien eller Europa.

Permalänk
Skrivet av Motherofgod:

Fortfarande, hur lång tid tar detta uppskattningsvis?

Vet inte. Sedan är det olika stor arbetsinsats beroende på om man aviserar per SMS eller per brev. SMS-avisering är ju bara möjlig om det finns ett telefonnummer. Det man får in av dem som betalar måste också täcka kostnaden för de försändelser man inte får in ett öre för för att mottagaren inte betalar utan låter försändelsen gå åter till avsändaren.

stavfel
Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Stackars människor som måste betala 75 kr för något som nån måste lägga ner arbete för och annars får noll kronor i ersättning för. Gratis ska det va! Snöflingor.

Om du på fullaste allvar tror att det kostar 1 500 000kr för PostNord att kolla moms på 20 000 paket så har du fel.
Hade det funnits andra alternativ hade den här avgiften inte funnits. Det här är PostNord som är giriga, inget annat.

Det ska inte kosta mer än 10Kr max för en "tjänst" som innebär att man skannar någonting och låter en dator sköta det.

De ska inte ta ut en extraavgift för att inte smuggla, de ska göra sitt jobb.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Tycker kan höja avgiften för kina paket till minst 300kr +.

Beställa en nyckel ring från kina för 4kr och få den gratis frakt är ej rimligt.
Vidrigt beteende dom som sitter hela dagarna köper små paket från Kina bara för det är billigt.

Vem är du att bestämma vad folk gör med sin tid och sina egna pengar?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det där ju inte ens närheten samma sak ...... vi har handels avtal med Kina som tillåter att ÅF i Kina kan skicka paketen gratis och Sverige får stå för notan..

Om Amazon bjuder på fri frakt så går dom ju back inte Sverige, för dom har avtal med DHL UPS Postnord etc etc etc.

Hur menar du att det är ett problem? Fri frakt är bara bra för konsumenten. Att PostNord inte har bra avtal är deras fel. Att lägga den här notan på oss är bara dålig business.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Tycker det här är dåligt.
Jag är för miljöförtäringen, den klarar sig själv, inte något jag bryr mig om.
Tycker att PostNords dåliga avtal ska stå för dom, om de inte har råd får de helt enkelt sparka folk.
Bättre att konsumenterna ska få göra valet. Om de vill köpa billigt skit så ska det vara gratis frakt.

Hoppas avgiften tvingas bort!
Mer paket från Kina!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Det ska inte kosta mer än 10Kr max för en "tjänst" som innebär att man skannar någonting och låter en dator sköta det.

Visst, men här snackar vi inte om "en 'tjänst' som innebär att man skannar någonting och låter en dator sköta det" utan om förtullning av försändelser från länder utanför EU.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Hur menar du att det är ett problem? Fri frakt är bara bra för konsumenten. Att PostNord inte har bra avtal är deras fel. Att lägga den här notan på oss är bara dålig business.

Skiter fullständigt i konsumenter att köpa billiga kina paket från Wish för folk "måste ha dessa"

Dålig business what?

"Fri frakt är bara bra för konsumenten"

Tror du saker är gratis eller?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Skiter fullständigt i konsumenter att köpa billiga kina paket från Wish för folk "måste ha dessa"

Dålig business what?

"Fri frakt är bara bra för konsumenten"

Tror du saker är gratis eller?

PostNord ska skita i vad folk köper.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Kommenterande:

Visst, men här snackar vi inte om "en 'tjänst' som innebär att man skannar någonting och låter en dator sköta det" utan om förtullning av försändelser från länder utanför EU.

Spelar ingen roll, beställer du ett paket från Kina, som jag nyligen gjorde för 70kr i värde, måste de skriva hur mycket det kostar osv på paketet så att PostNord kan skanna det. De vet exakt hur mycket moms jag ska betala. Extraavgiften har ingenting med det att göra. Då det inte är någonting som ska kräva en extraavgift.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Lustigt att folk är så dumma att dom blandar in det korkade handelsavtalet och att det ska vara en giltig orsak att ta ut en avgift.
Ett privat företag tar ut oskäliga straffavgifter för att tjäna pengar på det. Och folk är tycker det är ok... till och med höja avgifter...
Varför blir man inte förvånad längre...

Så att liknande avgift finns för andra länder utanför EU ska ignoreras för att det är lägligt för folk som vill köpa 100 tandpetare från Kina för en femma? Det är bestämt av regeringen redan 1992 att denna avgift ska tillämpas men fram tills nu har PN totalt ignorerat det. Det är heller inte en straffavgift utan bara en avgift för att moms ska räknas ut. Det är som avgiften man får betala när man får en fysisk räkning skickad till sig. Eller som den avgift CSN tar för att behandla ens lån.

Liknande administrativa utgifter finns hos de flesta företag med andra ord.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@tvelander: Du måste göra fruktansvärt dåliga affärer så som du resonerar. Nästa gång du är sugen på att konsumera kan du väl höra av dig till mig, jag blåser dig mer än gärna på dina stålar, ovillkorligt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

https://www.svd.se/postnord-trakigt-att-man-far-vanta

Relevant artikel.

Även om siffran 75kr kan vara diskutabel så innebär momshanteringen helt klart en extra arbetsbörda.

Permalänk
Medlem

Denna tråden och de som skriver i den är ett praktexempel på hur farligt där är att tex sänka skatten, för har något varit gratis ska det bannemig alltid vara gratis för evigt, omständigheterna kvittar. Det är ungefär så som hälften av sidan tänker, sen greppar de efter förvirrade förklaringar om monopol och annat dravel.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gorion:

@tvelander: Du måste göra fruktansvärt dåliga affärer så som du resonerar. Nästa gång du är sugen på att konsumera kan du väl höra av dig till mig, jag blåser dig mer än gärna på dina stålar, ovillkorligt.

Hur gör jag dåliga affärer?
Snälla förklara.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

PostNord ska skita i vad folk köper.

Det är statligt så funkar INTE riktigt så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har handlat flertalet gånger från olika butiker i Tyskland. Vissa gånger är det DHL, vissa är det UPS... extremt sällan är det direkt postnord, och ingen avgift kommer tas då det är inom EU...

Mm, samma här. Jag har haft paket från nederländerna, öststater etc. DHL och UPS har det varit. Aldrig postnord.
Det är väldigt roligt med dom som pratar om miljön kring det hela och sedan brassar loss med komponenter som drar en massa el och vars komponenter består av en större pcb m.m. Jag erkänner att jag bryr mig inte om miljön när jag köper varor men jag köper bara från svenska butiker förutom undantagsfall. Dom jag nämnt ovanför är när jag inte kunde hitta varan eller beställde via Philips egna sidor eller liknande. Själv tycker jag det bara framstår som skenheligt att slänga in miljö som ett argument när folk uppenbarligen skiter i den aspekten då det inte passar dom. Själv stött på miljönissar som alltid har den senaste iphonen och garanterat konsumerar mkt mer än mig etc.

Dock tycker jag Sverige ska omförhandla dom villkoren om dom är sådana som jag förstått dom och om det bara är Postnord som måste leva efter dom pga att dom var den gamla posten. Men att säga att Sverige skulle fallera pga att folk köper från Kina. Det köper jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Mm, samma här. Jag har haft paket från nederländerna, öststater etc. DHL och UPS har det varit. Aldrig postnord.
Det är väldigt roligt med dom som pratar om miljön kring det hela och sedan brassar loss med komponenter som drar en massa el och vars komponenter består av en större pcb m.m. Jag erkänner att jag bryr mig inte om miljön när jag köper varor men jag köper bara från svenska butiker förutom undantagsfall. Dom jag nämnt ovanför är när jag inte kunde hitta varan eller beställde via Philips egna sidor eller liknande. Själv tycker jag det bara framstår som skenheligt att slänga in miljö som ett argument när folk uppenbarligen skiter i den aspekten då det inte passar dom. Själv stött på miljönissar som alltid har den senaste iphonen och garanterat konsumerar mkt mer än mig etc.

Dock tycker jag Sverige ska omförhandla dom villkoren om dom är sådana som jag förstått dom och om det bara är Postnord som måste leva efter dom pga att dom var den gamla posten. Men att säga att Sverige skulle fallera pga att folk köper från Kina. Det köper jag inte

"Drar en massa el". Allt är iof. relativt men med tanke på den el som vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner drar så är datorer en droppe i havet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Ymerio:

Dock tycker jag Sverige ska omförhandla dom villkoren om dom är sådana som jag förstått dom och om det bara är Postnord som måste leva efter dom pga att dom var den gamla posten. Men att säga att Sverige skulle fallera pga att folk köper från Kina. Det köper jag inte

Posten i mer eller mindre samtliga rika länder skulle gärna omförhandla avtalet med Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har handlat flertalet gånger från olika butiker i Tyskland. Vissa gånger är det DHL, vissa är det UPS... extremt sällan är det direkt postnord, och ingen avgift kommer tas då det är inom EU...

Ja, självfallet!

Men du glömmer att det inte endast är postnord som hanterar försändelser till och från länder utanför EU.
Dessa går nästan alla via postnord när dom kommer in i Sverige.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag förstår inte hur ni resonerar...
Frakten är betald, men avsändaren har inte deklarerat moms.
Postens arbete med att kolla försändelsens värde (vilket oftast skiljer från det som står på paketet) och sedan debitera momsen är knappast gratis och inte frakt. Självklart ska de få ta betalt för arbetet. Om kineserna sköter momshanteringen tillkommer inga extra avgifter senare, men räkna med att en kostnad för momshanteringen tillkommer vid köpet.

Liknelsen med bilverkstaden stämmer bra, om kunden avtalar om pris på 2000kr och sedan får betala 2500, eftersom 2000kr är vad verkstaden vill ha och 500kr går till Skatteverket.

(På min arbetsplats kom de för några år sedan fram till att hanteringen av en internfaktura kostade ungefär 150kr.)

Är inte postnords avgift en form av fraktavgift?
Fraktavgift i sig är ju en betalning för att postnord ska hantera ditt paket, eller?
Då borde det väll betyda att dom tar ut en fraktavgift två gånger.

Sen så får du nog förklara hur kineserna eller ryssar eller armerikaner ska sköta momsarbetet?

Liknelsen med bilen är att av 2000 kr så går 400 kr till skatteverket som moms på ytfört arbete, dom 500 kronorna är en hanteringsavgift som verkstaden tar ut.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Långt ifrån sant. Har fått ett antal paket från utländska återförsäljare levererat till mig via DHL.

Bara för att du har fått ifrån DHL så beter det inte att allt från Tyska posten går med DHL, senast så gick det via postnord när jag fick en försändelse från Tyskland.

En aning om var Österikiska posten eller någon av dom andra postverken ifrån EU har sinna utlämningsställen här i Sverige?

Även dom verkar utanför EU och när en försändelse via dom andra går till Sverige så går det via postnord,och får då deras extra hanteringsavgift.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Bengt-Arne:
Mer jobb för portnord att skicka ett paket till kina än att bara ta emot ett och sortera.
Sen är det ju så att denna regel inte bara gäller kina som vissa verkar tro. Allt var utlandstrafik kallas. Med undandtag för EU men inte alltid. https://www.postnord.se/ta-emot/hamta-brev-och-paket/fran-ann... Så i teorin även norge. Och Schweiz är inte med i EU/EES så vitt jag vet.

Självfalle så gäller det alla länder/stater utanför EU som Norge och Schweiz , men håller med att många verkar ha snöat in sig på Kina.

Men hur menar du nu med att det är mer jobb för postnord att skicka ett paket till kina? Då undrar jag varför dom känner sig tvugna att ta extra betalt av kunden här när det kommer ifrån kina

Uppriktigt så ser dom en stor marknad i kina och har dumpat fraktkostnaden för att konkurrera, komma in. Eller postnord är så inneffektiva här så att kostnaden är motiverad av den orsaken...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Bara för att du har fått ifrån DHL så beter det inte att allt från Tyska posten går med DHL, senast så gick det via postnord när jag fick en försändelse från Tyskland.

En aning om var Österikiska posten eller någon av dom andra postverken ifrån EU har sinna utlämningsställen här i Sverige?

Även dom verkar utanför EU och när en försändelse via dom andra går till Sverige så går det via postnord,och får då deras extra hanteringsavgift.

Det har jag inte påstått heller. Kommentaren var riktad mot en person som påstod att Postnord har monopol på försändelser.. vilket inte stämmer eftersom DHL blanda annat kör ut vissa försändelser och Schenker likaså för att inte prata om en rad underleverantörer och åkerier. Med andra ord utnyttjar inte PN sin "Monopolställning" eftersom sagda ställning inte existerar.

Skrivet av Bengt-Arne:

Självfalle så gäller det alla länder/stater utanför EU som Norge och Schweiz , men håller med att många verkar ha snöat in sig på Kina.

Men hur menar du nu med att det är mer jobb för postnord att skicka ett paket till kina? Då undrar jag varför dom känner sig tvugna att ta extra betalt av kunden här när det kommer ifrån kina

Uppriktigt så ser dom en stor marknad i kina och har dumpat fraktkostnaden för att konkurrera, komma in. Eller postnord är så inneffektiva här så att kostnaden är motiverad av den orsaken...

För att de flesta företag utanför Kina momsdeklarerar och lägger det sedan på priset. Sådant är t.ex. fallet med Amazon och Ebay när de sänder från t.ex. USA.

Varför just Kinapaket ligger på agendan är för att de vägrar momsdeklarera för att få ned priset. Därför måste det momsdeklareras i efterhand och det kostar pengar. Alltså får den som tar emot paketet stå för notan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Får man drar av detta avgift (75kr) på deklarationen på någon bra sätt?
Sen tycker jag att Tullverket SKA stämma Postnord på förlorad intäkt av moms. Varför ska vi vanlig folk som lever på små kronorna sota för? Privatisera Postnord!

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

För att de flesta företag utanför Kina momsdeklarerar och lägger det sedan på priset. Sådant är t.ex. fallet med Amazon och Ebay när de sänder från t.ex. USA.

"De flesta"? Jag känner bara till de två företag du nämnde, men det finns ju mängder av företag utanför Kina. Hur kan man verifiera att din statistik är korrekt?

Skrivet av KAMIKIRI:

Sen tycker jag att Tullverket SKA stämma Postnord på förlorad intäkt av moms. Varför ska vi vanlig folk som lever på små kronorna sota för?

Är det verkligen meningsfullt att stämma Postnord? Förvisso får staten halva beloppet betalt av danskarna, men annars är det bara staten som betalar pengar till sig själv och så ska advokaterna ha en massa pengar också.