Hur många av er har använd reklamationsärenden på Intel processorer?

Permalänk
Medlem

Hur många av er har använd reklamationsärenden på Intel processorer?

Nu när intel håller på bli stämda även i USA för Meltdown och Spectre i chipsen, så själv har jag fundera på reklamerar och krävs åtminstone prisavdrag då varan inte trasig men den lider ju också samtidigt av tillverknings defekter, så det borde väl kunna gå och reklamera på dessa fel, och krävs som sagt åtminstone ett prisavdrag från köpet.

Bäst vore ju om intel återkalla samtliga processorer som lider av det och ersätter dem med felfria produkter.

Permalänk
Medlem

Tror inte att du har en chans till någon ersättning alls.

Men du kan ju testa, bara att kontakta din återförsäljare och göra en reklamation.

Permalänk
Inaktiv

Bästa är att alla skrotat sina datorer och går ut och umgås som förr.
Så slipper vi säkerhetshål mm 🤗

Går nog inte att få ersättning, men prova och återkom gärna.

Permalänk
Inaktiv

Folk stämmer för allt. inte därav sagt att det är fel denna gång, bara det att det ej betyder mycket.

Angående strida emot intel så bör man först ha en vettig Intel cpu om det ska vara värt, jag hade blivit skitförbannad om jag hade haft detta Men just nu så sitter jag på en 7700K som knappt duger till något även om buggen ej fanns. Så mycket tid man skulle behöva lägga ner, chansen att vinna ser jag typ är en procent och det jag får tillbaka om jag vinner när några pingvinstänger eller liknande.

Så nej jag tänker ej göra något, konflikten är något för de stora grabbarna som har köpt tusentals dyrare Intel cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bästa är att alla skrotat sina datorer och går ut och umgås som förr.
Så slipper vi säkerhetshål mm 🤗

Går nog inte att få ersättning, men prova och återkom gärna.

Jojo, för människor har inte "säkerhetshål" heller eller? Finns ju många som råkar avslöja hemligheter när de inte borde
Mig övertalar du inte, hem och överklocka istället!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Bäst vore ju om intel återkalla samtliga processorer som lider av det och ersätter dem med felfria produkter.

Fet chans.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna reklamera en cpu för en kiselbugg (som går att lösa(ish) med en patch) så kan du börja reklamera all mjukvara du någonsin har köpt. för dom innehåller buggar. and that's a fact.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Nu när intel håller på bli stämda även i USA för Meltdown och Spectre i chipsen, så själv har jag fundera på reklamerar och krävs åtminstone prisavdrag då varan inte trasig men den lider ju också samtidigt av tillverknings defekter, så det borde väl kunna gå och reklamera på dessa fel, och krävs som sagt åtminstone ett prisavdrag från köpet.

Bäst vore ju om intel återkalla samtliga processorer som lider av det och ersätter dem med felfria produkter.

Det är nog fler som använt rätten att skicka tillbaka produkter för att dom klockade för dåligt...

Permalänk

På vilket sätt påverkas du av "defekten"? Gör inte produkten det som den ska?

Skrivet av Haptic:

/..för dom innehåller buggar. and that's a fact.

I hope not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Skulle du kunna reklamera en cpu för en kiselbugg (som går att lösa(ish) med en patch) så kan du börja reklamera all mjukvara du någonsin har köpt. för dom innehåller buggar. and that's a fact.

Även med patch så tappar du prestanda vilket gör att du inte får vad du har betalt för, du har ju en lidade skada av försämringar med patchar, skulle hålla med dig om det vore så att patch inte påverkade processorn överhuvudtaget.

Men nu även med patch så får du prestanda försämringar vilket gör att det är ändå en skada, men givetvis ska bli kul se hur Intel kommer hantera sina stämningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

På vilket sätt påverkas du av "defekten"? Gör inte produkten det som den ska?
I hope not.

Finns alltid en bugg någonstans, om inte i applikationen själv, så i systemet som kör den.

Här är några av dom större buggarna hittills 2018 https://cve.mitre.org/cgi-bin/cvekey.cgi?keyword=2018

Skrivet av UMJ:

Även med patch så tappar du prestanda vilket gör att du inte får vad du har betalt för, du har ju en lidade skada av försämringar med patchar, skulle hålla med dig om det vore så att patch inte påverkade processorn överhuvudtaget.

Men nu även med patch så får du prestanda försämringar vilket gör att det är ändå en skada, men givetvis ska bli kul se hur Intel kommer hantera sina stämningar.

Så jag kan alltså reklamera en telefon efter ett år för att den har inte den batteritiden jag betalade för?

Dessutom så är det rätt extrema fall som prestanda förlusten märks i.
https://www.pcworld.com/article/3250645/laptop-computers/how-...

Dessutom är inte dessa buggar endast på Intel's CPUer, utan alla tillverkare.. så om du reklamerar den, vad ska du ersätta den med?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Även med patch så tappar du prestanda vilket gör att du inte får vad du har betalt för, du har ju en lidade skada av försämringar med patchar, skulle hålla med dig om det vore så att patch inte påverkade processorn överhuvudtaget.

Men nu även med patch så får du prestanda försämringar vilket gör att det är ändå en skada, men givetvis ska bli kul se hur Intel kommer hantera sina stämningar.

Mjo, men å andra sidan så garanterar la inte Intel några specifika prestanda siffror när dom säljer CPU'n till dig? (eller?)
Mer än klockhastighet, kärnor osv, och den är det samma. Även om den beräknar lite slöare.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Finns alltid en bugg någonstans, om inte i applikationen själv, så i systemet som kör den.

Här är några av dom större buggarna hittills 2018 https://cve.mitre.org/cgi-bin/cvekey.cgi?keyword=2018

Så jag kan alltså reklamera en telefon efter ett år för att den har inte den batteritiden jag betalade för?

Dessutom så är det rätt extrema fall som prestanda förlusten märks i.
https://www.pcworld.com/article/3250645/laptop-computers/how-...

Dessutom är inte dessa buggar endast på Intel's CPUer, utan alla tillverkare.. så om du reklamerar den, vad ska du ersätta den med?

Ja, det går att reklamera batteriet om efter 1 år tappar prestandan än mer det skall. Nåt mer jämförelser?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Finns alltid en bugg någonstans, om inte i applikationen själv, så i systemet som kör den.

Här är några av dom större buggarna hittills 2018 https://cve.mitre.org/cgi-bin/cvekey.cgi?keyword=2018

Så jag kan alltså reklamera en telefon efter ett år för att den har inte den batteritiden jag betalade för?

Dessutom så är det rätt extrema fall som prestanda förlusten märks i.
https://www.pcworld.com/article/3250645/laptop-computers/how-...

Dessutom är inte dessa buggar endast på Intel's CPUer, utan alla tillverkare.. så om du reklamerar den, vad ska du ersätta den med?

Hur kan du ens jämföra batteri? det är ju slitages grejer som blir sämre med åren, mjukvara kan man täppa igen utan någon direkt påverkningar det är ju bara kodändringar som behövs.

Däremot när de ligger i hårdvaran så kan du inte täppa igen den överhuvudtaget inte ens med en patch eller något då den finns direkt i varan i sig själv, enda sättet lösa den är ju med ny produkt som inte har den i produktionen, Metldown etc lär ju räknas som kunna räknas som defekt/fel direkt från tillverkaren, speciellt när Intel inte kan lösa felet direkt på hårdvaruvägen utan göra helt ny produkt.

Ta som typ Nexus telefoner med Bootloop det är också hårdvarumessigt fel på moderkortet, LG har betalt igen pengar åt folk som lider av bootloops problem då de inte kan lösa problemet.

Min egen Nexus 5X ligger på reklamation just nu för samma problem.

Däremot när de kommer till intel så lär man nog vänta se hur Intel tar för beslut om dessa i USA innan man provar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Även med patch så tappar du prestanda vilket gör att du inte får vad du har betalt för, du har ju en lidade skada av försämringar med patchar, skulle hålla med dig om det vore så att patch inte påverkade processorn överhuvudtaget.

Men nu även med patch så får du prestanda försämringar vilket gör att det är ändå en skada, men givetvis ska bli kul se hur Intel kommer hantera sina stämningar.

Jag kan nästan garantera att du hade aldrig märkt av den minimala prestandaförlusten som sker om det här inte hade fått någon publicitet alls och blivit patchat utan din vetskap.
För mig så verkar du bara försöka hitta en anledning till att gnälla och försöka få ersättning för i princip ingenting.

Hade varit annorlunda om Intel hade garanterat dig en viss prestandanivå men den inte kan hållas.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Jag kan nästan garantera att du hade aldrig märkt av den minimala prestandaförlusten som sker om det här inte hade fått någon publicitet alls och blivit patchat utan din vetskap.
För mig så verkar du bara försöka hitta en anledning till att gnälla och försöka få ersättning för i princip ingenting.

Hade varit annorlunda om Intel hade garanterat dig en viss prestandanivå men den inte kan hållas.

Det beror helt på vad du andvänder datorn till ska du kopiera många småfiler kan du märka av det direkt, medans i vissa senarion är så pass lite att de skulle inte synas med blåtta ögat utan att du mäter innan patch och efter patch.

Fått svar från inköpsstället på frågan som

Denna frågan är den första av sitt slag, trots att jag hört mycket om säkerhetshålen. Jag behöver kika lite närmare på denna och återkommer gärna till dig, jag har på rak arm svårt att tänka mig att det är något vi kan göra mycket åt. Vi behöver ta den vidare till vår leverantör, som förhoppningsvis har mer att gå på. // Oliver

Permalänk
Medlem

@UMJ: Otroligt intressant att du undviker hela frågan som jag ställer med mitt inlägg, vilket känns om att det verkligen bevisar min poäng.

Lycka till med reklamationen, om den blir godkänd så bör du passa på att köpa en triss-lott samtidigt

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Jag kan nästan garantera att du hade aldrig märkt av den minimala prestandaförlusten som sker om det här inte hade fått någon publicitet alls och blivit patchat utan din vetskap.
För mig så verkar du bara försöka hitta en anledning till att gnälla och försöka få ersättning för i princip ingenting.

Hade varit annorlunda om Intel hade garanterat dig en viss prestandanivå men den inte kan hållas.

Ska man vara realistisk så är det nog minimal chans till ersättning, men att inte klaga när komponenter inte fungerar som de ska, låter ju inte så smart och väldigt destruktivt.
Speciellt när man vet att företaget inte går ut med fel när dom upptäcker dom.
Personligen så hatar jag verkligen detta "det duger åt kunden och kunden märker nog ingen skillnad" mentaliteten.
Men visst kan vi slänga på lite färg på bilen istället för att fixa rosten, du kommer nog inte märka något i alla fall, innan det är för sent.

Permalänk
Medlem

Det går inte att reklamera något sånt här då processorn fungerar precis som den ska efter att säkerhetshålen patchats. Intel har inte utlovat någon exakt prestanda, så man kan inte reklamera för att "processorn går långsammare än jag tänkt mig".