Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem

Jar har precis skaffat en Zappi som laddbox och den förefaller göra ett ypperligt jobb med att ladda bilen primärt med sol-el.
Zappin är grundutrustad med en "lastbalanserare" samt att jag har kompletterat med en Harvi för att kunna mäta inkommande el samt el genererad från solpanelerna.

Detta systemet har möjliggjort att jag vid bra väder och gott om tid kan ställa in laddboxen på att endast använda sol-el eller tillåta en viss mängd ström från nätet.

För att få styrning via app kompletterade jag även med en Hub vilken troligen med en del pillande går att integrera med HomeAssistant (Hassio). Det är ett projekt för semestern!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TobiasStockholm:

Hmm svårt att välja,
Solcellen skulle gå på drygt 86.000 för 9200kWh förväntad produktion med 325W paneler
Svea solar skulle gå på 140.000 för 14260kWh förväntad produktion (såg fel på siffran tidigare, var inte jämförbart) med 395W paneler

Förväntad produktion beror lite på vilken siffra som används för solinstrålning. Jag brukar föredra att titta på installerad effekt och då få fram ett kronor per watt-värde. Är det sedan en begränsad yta och den ena lösningen kan ge 20 procent mer effekt till ett lite högre wattpris är det ju inte omöjligt att det är ett vettigare val. Men det är många faktorer som påverkar, bland annat din egen elförbrukning.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hej satt och kollade på ett sånt här system som man hänger på balkongen.

300W kostar 9500kr

Antar att 300W är vad systemet lämnar max en solig dag. Hur gör man en beräkning på hur mycket det kommer leverera?
Tyckte 9500kr var mycket pengar för så lite effekt

Låt säga att vi har igenom snitt 10 soltimmar per dag och den lämnar under dessa 50%= 150W

Då blir det 0,15kW x 10h = 1,5kWh per dag

1kWh = 1kr

9500kr/1,5kr = 6333 dagar eller 6333/365 = 17,35 år

ROI över 17 år innan du har igen dina pengar, hur ska beräkning göras?

Hittade denna info på Sveasolar "När det kommer till måttet kWh per installerad kW brukar vi säga är att en installerad kW ger ungefär 800–1100 kWh per år."

Så då blir det ca 9500/300= 31 år

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Hej satt och kollade på ett sånt här system som man hänger på balkongen.

300W kostar 9500kr

Antar att 300W är vad systemet lämnar max en solig dag. Hur gör man en beräkning på hur mycket det kommer leverera?
Tyckte 9500kr var mycket pengar för så lite effekt

Låt säga att vi har igenom snitt 10 soltimmar per dag och den lämnar under dessa 50%= 150W

Då blir det 0,15kW x 10h = 1,5kWh per dag

1kWh = 1kr

9500kr/1,5kr = 6333 dagar eller 6333/365 = 17,35 år

ROI över 17 år innan du har igen dina pengar, hur ska beräkning göras?

Hittade denna info på Sveasolar "När det kommer till måttet kWh per installerad kW brukar vi säga är att en installerad kW ger ungefär 800–1100 kWh per år."

Så då blir det ca 9500/300= 31 år

Nej den är inte värd pengarna och den får inte monteras i Sverige utan att en elektriker gör det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Hej satt och kollade på ett sånt här system som man hänger på balkongen.

300W kostar 9500kr

Antar att 300W är vad systemet lämnar max en solig dag. Hur gör man en beräkning på hur mycket det kommer leverera?
Tyckte 9500kr var mycket pengar för så lite effekt

Låt säga att vi har igenom snitt 10 soltimmar per dag och den lämnar under dessa 50%= 150W

Då blir det 0,15kW x 10h = 1,5kWh per dag

1kWh = 1kr

9500kr/1,5kr = 6333 dagar eller 6333/365 = 17,35 år

ROI över 17 år innan du har igen dina pengar, hur ska beräkning göras?

Hittade denna info på Sveasolar "När det kommer till måttet kWh per installerad kW brukar vi säga är att en installerad kW ger ungefär 800–1100 kWh per år."

Så då blir det ca 9500/300= 31 år

Det ser ut att vara ett dyrt system. Det är därför du inte får ihop kalkylen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jocke92:

Det ser ut att vara ett dyrt system. Det är därför du inte får ihop kalkylen.

En "standardpanel" på omkring 300 watt ligger någonstans mellan 1000 och 2000 kronor beroende lite på tillverkare och utseende. En liten växelriktare som klarar den effekten kostar inte heller stora pengar. Så om man utgår ifrån större solcellsanläggningar blir det många kronor per watt, precis som @jocke92 säger. Med det inte sagt att det inte finns användningsområden för det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Nej den är inte värd pengarna och den får inte monteras i Sverige utan att en elektriker gör det.

Den får inte ens monteras av elektriker i Sverige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Den får inte ens monteras av elektriker i Sverige...

varför skulle den inte få monteras av elektriker i sverige?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur många kWh får man in under säg Juli och Januari?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

varför skulle den inte få monteras av elektriker i sverige?

Att läsa i produktbeskrivningen:
Kommentarer
Solcellsanläggningen får anslutas direkt till det normala elnätet i huset i Tyskland, Österrike, Schweiz, Portugal, Nierderland. Förutsatt att det finns en automatsäkring kan per hushåll i Tyskland, Österrike, Schweiz max 2,6 A/600 WP, i Nederländerna max 2,25 A/500 WP och i Portugal max 200 WP anslutas till hushållsnätet.

Följ gällande lagstiftning för installation i andra länder och fråga din elleverantör.

Solcellsanläggningen fungerar bara för anslutning till det befintliga elnätet.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Att läsa i produktbeskrivningen:
Kommentarer
Solcellsanläggningen får anslutas direkt till det normala elnätet i huset i Tyskland, Österrike, Schweiz, Portugal, Nierderland. Förutsatt att det finns en automatsäkring kan per hushåll i Tyskland, Österrike, Schweiz max 2,6 A/600 WP, i Nederländerna max 2,25 A/500 WP och i Portugal max 200 WP anslutas till hushållsnätet.

Följ gällande lagstiftning för installation i andra länder och fråga din elleverantör.

Solcellsanläggningen fungerar bara för anslutning till det befintliga elnätet.

Precis står inget om att man inte får installera den i sverige i dom länder du räknar upp behöver dom ingen elektriker för att installera alls

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hittade denna tråd idag och verkligen kul att så många här inne verkar satsa på solpaneler vilket även jag börjar fundera över.
Det är många som räknat väldigt noga på detta ser jag mer än jag själv, men det känns som få har tagit med garantier i beräkningarna.
Många lämnar 10års produktgaranti, alltså i princip när anläggningen ska vara betald plus minus något år.
Men sen då, när panelerna och kanske växelriktare börjar gå sönder på nästkommande 10år då de flesta beräknar att få sin gratis el
på, då blir det ju inte "gratis" längre hur räknar ni där ?
Räcker 10 år eller borde man satsa på företag som lämnar 30års produktgaranti istället, för att slippa oroa sig i framtiden och få en säker produktion ?
Hur resonerar ni, jag vill ha nya sätt att se på saken?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Hur resonerar ni, jag vill ha nya sätt att se på saken?

Själv ser jag det som ett intresse och även livsstil med självförsörjning, ännu roligare att ladda sin elbil med egen energi.

Känslan att ha en app för att se produktionen när man sitter på lunchen på jobbet en solig dag när man ser att produktionen peakar gör en lite extra glad.

Mjuka värden, men man kan ju se det som en hobby om man har den läggningen 😊

Man kan även se det som investering för fastigheten, har man t.ex direktverkande el och kollar på bergvärmepump så kan den kalkylen också vara snäv i mellersta och södra Sverige då man behöver bygga om anläggning, VPpump och borrhål. Skulle man istället lägga pengarna på börsen så hade det gett bättre avkastning över tid. Men den dagen man ska sälja så är en BVP och vattenburet mycket mer attraktivt än direktverkande el, några 100tkr i installationkostnader i sammahanget av fastighets totala värde får man snabbt igen. Lika med solceller (tror jag).

Det är nästan alltid varit lönsamt att investera i sitt boende. Oavsett om det är fönster, isolering, värmesystem, solceller. En vacker dag behöver man sälja tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Hej satt och kollade på ett sånt här system som man hänger på balkongen.

Funkar nog endast på villabalkong, i stort sett inga brf eller hyresvärdar tillåter någon som helst montering på utsida av balkong.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Hittade denna tråd idag och verkligen kul att så många här inne verkar satsa på solpaneler vilket även jag börjar fundera över.
Det är många som räknat väldigt noga på detta ser jag mer än jag själv, men det känns som få har tagit med garantier i beräkningarna.
Många lämnar 10års produktgaranti, alltså i princip när anläggningen ska vara betald plus minus något år.
Men sen då, när panelerna och kanske växelriktare börjar gå sönder på nästkommande 10år då de flesta beräknar att få sin gratis el
på, då blir det ju inte "gratis" längre hur räknar ni där ?
Räcker 10 år eller borde man satsa på företag som lämnar 30års produktgaranti istället, för att slippa oroa sig i framtiden och få en säker produktion ?
Hur resonerar ni, jag vill ha nya sätt att se på saken?

Flesta paneler idag har 25 års garanti och ska då hålla 80-85 procent
Vad det gäller invertern vist kan den gå sönder och då kommer den kosta mellan 5k-25k beroende på vad man har.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Själv ser jag det som ett intresse och även livsstil med självförsörjning, ännu roligare att ladda sin elbil med egen energi.

Känslan att ha en app för att se produktionen när man sitter på lunchen på jobbet en solig dag när man ser att produktionen peakar gör en lite extra glad.

Mjuka värden, men man kan ju se det som en hobby om man har den läggningen 😊.......

Ja det kan jag tänka mig, men hörde av en granne att de kunde stänga av "köpet" av solel om det fanns för mycket att köpa.
Det känns märkligt när det är detta de säljer in sig på.=)

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Flesta paneler idag har 25 års garanti och ska då hålla 80-85 procent
Vad det gäller invertern vist kan den gå sönder och då kommer den kosta mellan 5k-25k beroende på vad man har.

Ja men det är väl oftast effektgarantin som är 25 år ? går panelen sönder gäller ju inte den garantin vad jag förstått.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Ja men det är väl oftast effektgarantin som är 25 år ? går panelen sönder gäller ju inte den garantin vad jag förstått.

Du menar om den går sönder så håller den sin lovade effekt?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du menar om den går sönder så håller den sin lovade effekt?

Antar det är av en anledning de har en 10årig produkt garanti och en 25 årig effektgaranti, för att kunna friskriva sig vissa problem efter 10 år.
Annars hade de väl bara satt 25års garanti på produkten så hade man inte behövt fundera.
Om produkten går sönder tex microsprickor eller att det tar sig in fukt i panelen så har jag svårt att se att effektgarantin tar det utan då menar de nog att det är produkten som är trasig där av får du inte ut din effekt inte att effekten är lägre pga utmattning tex.
jag har bara hittat ett företag än så länge som erbjuder 30 år på båda garantierna, därav mina funderingar kring hur tankarna går hos folk när de väljer leverantör om man ser det kortsiktigt eller väldigt långsiktigt.

EDIT:
Jag tänker såhär, köper jag en bil med 100hk och de lovar att jag har minst 90hk kvar om 20 år.
Garantin på motorn/bilen är 10år, skulle motorn haverera på 9e året så har man en produktgaranti som täcker det för produkten är har garanterat funktion 10 år med förutsättning att den är servad som den ska.
men havererar den på 11e året säg motorn har skurit och det behövs en ny, då går det förmodligen inte på någon effektgaranti.
Effektgarantin går bara in om du själv kan påvisa att den lämnar lägre effekt än vad som är lovat vid 20år, tex du ställer bilen i en bänk och får bara ut 80hk och du kan påvisa god service mm.
Hoppas du förstår min tanke , blev kanske rörigt

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Antar det är av en anledning de har en 10årig produkt garanti och en 25 årig effektgaranti, för att kunna friskriva sig vissa problem efter 10 år.
Annars hade de väl bara satt 25års garanti på produkten så hade man inte behövt fundera.
Om produkten går sönder tex microsprickor eller att det tar sig in fukt i panelen så har jag svårt att se att effektgarantin tar det utan då menar de nog att det är produkten som är trasig där av får du inte ut din effekt inte att effekten är lägre pga utmattning tex.
jag har bara hittat ett företag än så länge som erbjuder 30 år på båda garantierna, därav mina funderingar kring hur tankarna går hos folk när de väljer leverantör om man ser det kortsiktigt eller väldigt långsiktigt.

EDIT:
Jag tänker såhär, köper jag en bil med 100hk och de lovar att jag har minst 90hk kvar om 20 år.
Garantin på motorn/bilen är 10år, skulle motorn haverera på 9e året så har man en produktgaranti som täcker det för produkten är har garanterat funktion 10 år med förutsättning att den är servad som den ska.
men havererar den på 11e året säg motorn har skurit och det behövs en ny, då går det förmodligen inte på någon effektgaranti.
Effektgarantin går bara in om du själv kan påvisa att den lämnar lägre effekt än vad som är lovat vid 20år, tex du ställer bilen i en bänk och får bara ut 80hk och du kan påvisa god service mm.
Hoppas du förstår min tanke , blev kanske rörigt

Det jag har på mina paneler är

80% Power Output Warranty Period 25yrs
90% Power Output Warranty Period 12yrs
Workmanship Warranty Period 12yrs

så 12års garanti kan man säga då antar jag

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det jag har på mina paneler är

80% Power Output Warranty Period 25yrs
90% Power Output Warranty Period 12yrs
Workmanship Warranty Period 12yrs

så 12års garanti kan man säga då antar jag

Du har en "Effekt garanti" på 12år och den funkar så att dom garanterar att panelen skall hålla minst 80% av sin ursprungseffekt efter 25 år och den får minska med max 1% per år(tex får den inte minska med 10% det första året för att sedan hålla sig inom 80%) - Denna har inget med funktion att göra utan bara "om den funkar" så skall den ge detta.

Denna garanti har nog alla av dom stora kända tillverkarna i någon form (några, typ REC har 30) och är mest något som låter väldigt bra men som alla paneler klarar galant. (Sveriges äldsta Solcellesanläggning)

Sedan har du en "produkt garanti" som motsvarar det som vi brukar tänka på när det är garanti - Att den inte skall gå sönder

Denna varierar mellan 10 och 30 år beroende på tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Hittade denna tråd idag och verkligen kul att så många här inne verkar satsa på solpaneler vilket även jag börjar fundera över.
Det är många som räknat väldigt noga på detta ser jag mer än jag själv, men det känns som få har tagit med garantier i beräkningarna.
Många lämnar 10års produktgaranti, alltså i princip när anläggningen ska vara betald plus minus något år.
Men sen då, när panelerna och kanske växelriktare börjar gå sönder på nästkommande 10år då de flesta beräknar att få sin gratis el
på, då blir det ju inte "gratis" längre hur räknar ni där ?
Räcker 10 år eller borde man satsa på företag som lämnar 30års produktgaranti istället, för att slippa oroa sig i framtiden och få en säker produktion ?
Hur resonerar ni, jag vill ha nya sätt att se på saken?

Paneler och installation kommer säkerligen att hålla 30-40 år (tänk bara på att det är bra om taket under håller lika länge
Kablage ner från tak kan behövas tittats till efterhand, men bör klara sig så länge det inte ligger i sol 12h/dag.

Vad gällande växelriktare tror jag man skall räkna med att behöva byta minst 1 gång på 25 år men troligen inte innan 10-12år.
Vi har bytt ut 1 riktare som man kan se som "gått sönder" dock inom garantitid (2år ungefär) i konsument storlek. Detta under ~7 år och 100 talet riktare (mestadels fronius)

Det är nog inte många företag som lämnar 30 år produktgaranti på allt utan bara på paneler,
Riktare brukar ligga på 5-10år beroende på tillverkare
Installationsgaranti på 5år (allt runtomkring el, montage etc
Att köpa till garanti på riktaren är sällan värt det då 5 extra år kostar nästan 2/3 delar av vad riktaren kostar ny.

Jag ser det som en investering som ger en trygg avkastning, något fysiskt som jag har istället för att lägga pengarna på börsen.
Räknar kallt med att elpriset bara kommer skjuta i höjden i framtiden och vi kommer gå över till effektrariff på vanligen villor. Sedan med 2 elbilar slipper man hjärtproblem vid läsning av elräkningar

Sedan blir man lite nördig med elförbrukningen när man sitter i häckar i appen och släcker lampor för att "maxa" försäljningen varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Den får inte ens monteras av elektriker i Sverige...

I Sverige ska det vara en fast installation och den ska ha en egen säkring/grupp.
Denna ser ut att vara en som man kan installera genom en vanligt vägguttag med stickpropp.
Förutom det finns krav på att den ska bryta strömmen om nät-frekvens och spänning avviker för mycket från nominella värden. (Vilket så klart var olika i olika länder sist jag kollade det).

En anledning till att man inte får mata ut med vanlig stickpropp, tänk att du matar ut 10A på en grupp med 10A säkring och du samtidigt kan lasta den gruppen från andra uttag, du kan då ta ut 20A utan att säkringen löser ut vilket medför brandfara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

I Sverige ska det vara en fast installation och den ska ha en egen säkring/grupp.
Denna ser ut att vara en som man kan installera genom en vanligt vägguttag med stickpropp.
Förutom det finns krav på att den ska bryta strömmen om nät-frekvens och spänning avviker för mycket från nominella värden. (Vilket så klart var olika i olika länder sist jag kollade det).

En anledning till att man inte får mata ut med vanlig stickpropp, tänk att du matar ut 10A på en grupp med 10A säkring och du samtidigt kan lasta den gruppen från andra uttag, du kan då ta ut 20A utan att säkringen löser ut vilket medför brandfara.

Får garanterat inte installeras av någon i sverige, om den inte laddar ett batteri eller likande.

För att få koppla in en anläggning mot det svenska elnätet krävs godkännande från nätägaren och en för/färdiganmälan samt att växelriktaren måste ha godkända inställningar, att den skall va brytbar för nätägaren vid behov osv.

Så skall du inte ha en sådan till att köra ödrift/ladda batterier så är det bortkastade pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Får garanterat inte installeras av någon i sverige, om den inte laddar ett batteri eller likande.

För att få koppla in en anläggning mot det svenska elnätet krävs godkännande från nätägaren och en för/färdiganmälan samt att växelriktaren måste ha godkända inställningar, att den skall va brytbar för nätägaren vid behov osv.

Så skall du inte ha en sådan till att köra ödrift/ladda batterier så är det bortkastade pengar

Förutom att den är väldigt dyr för sin effekt så verkar den kräva elnät att synka mot, så kommer varken kunna ladda batteri eller köra ödrift ensam.

Dock ser jag inte problemet med att få den godkänd för fast installation om reläskyddsprotokollet uppfyller de svenska reglerna och frånskiljare finns mm.

Då den får säljas i EU så får man väl anta att omriktaren i övrigt uppfyller EMC direktiven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Förutom att den är väldigt dyr för sin effekt så verkar den kräva elnät att synka mot, så kommer varken kunna ladda batteri eller köra ödrift ensam.

Dock ser jag inte problemet med att få den godkänd för fast installation om reläskyddsprotokollet uppfyller de svenska reglerna och frånskiljare finns mm.

Då den får säljas i EU så får man väl anta att omriktaren i övrigt uppfyller EMC direktiven.

Vilket den inte gör, då den är inställd för EN-50438 och VDE-ARN 4105, inte EN-50438SE så den kommer ingen godkänna den i sina nät, Kan nog va lite omständligt att montera en frånskiljare som är åtkomlig för nätägaren när man bor på 10 våningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Vilket den inte gör, då den är inställd för EN-50438 och VDE-ARN 4105, inte EN-50438SE så den kommer ingen godkänna den i sina nät, Kan nog va lite omständligt att montera en frånskiljare som är åtkomlig för nätägaren när man bor på 10 våningen

Ja går det inte ställa om den så är det ju kört... vilket ju ändå inte spelar roll med tanke på priset.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har börjat kika på solceller, och hade tänkt finansiera det med energilån.
Frågar mig själv hurvida lånet och den energi jag själv tillverkar kommer slå ut varandra? Dvs under lånets löptid så ligger mina kostnader (över ett år) på +/- 0. För att sedan endast generera vinst efter att lånet löpt ut och solcellerna är betalda?

Är det någon som tagit ett energilån för att finansiera solceller?
Hur ser er kalkyl ut?
Är det värt att köpa ett batteri också, eller är det bättre för plånboken att sälja elen man inte använder?

Permalänk
Medlem

Vi funderar på solceller men är lite lost. Har försökt google en del men man får ju rätt många träffar.

Är det värt att gå på batteri? Jag bor i södra norrland så på vintern när man som mest skulle behöva battieriet lär det inte laddas upp särskilt fort. Det skulle ju vara för att bli oberoende av elnät vid ett strömavbrott tänker jag.

Vilka återförsäljare / tillverkare ska man satsa på offerter från?