EA: "Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

[...] men är man KREATIV nog så kan man ta fram kosmetiska saker som KAN passa i Star Wars universumet. Det här luktar lathet och girighet.

Man behöver inte ens vara kreativ, eftersom man säger att man bara kan använda canon. Bara vraka och välja bland det som redan är etablerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Är lite det jag menar. Vissa spel kanske klarar sig initialt med att sälja spelen för 500kr medans andra kanske inte gör det. Kostar ett spel 1200kr men utlovar över 100 timmar gameplay kanske det går att sälja och rättfärdiga en högre utvecklingskostnad. Tror att alla här är överens om att vi är trötta på att köpa hypat skräp med FATTIGT innehåll, ja, jag tittat på er Bungie!
Steg 1 för industrin är ju att sälja färdiga produkter och inte använda betalande kunder som ovetande beta-testare. Kräver det ett högre pris, ok. Microtransaktioner är inte svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Alternativet är väl det som många redan gör, att ha en låååång publik betaperiod så att man är säker på att communityt blir nöjda när det är dags för release. Men en överhängande risk då är ju istället att en stog grupp av de som skulle köpt spelet redan känner sig färdiga med det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man hamnat i ett läge där microtransaktioner är avgörande för ens framtid så vore det på sin plats att göra bättre spel från början. Det är väldigt dåligt det som nu sker.

Problemet är väl snarast att kostnaderna för att ta fram spel, har stigit på ett sätt som inte motsvaras av en ökning i antalet sålda spel, och det gör att speltillverkare måste hitta nya affärsmodeller.
JAG tycker det är girigt att först ta förbannat bra betalt för sitt spel, och ovanpå det sälja "power-up" föremål, men samtidigt är jag realist, och inser att budgeten Bullfrog hade för att ta fram sina i dag klassiska spel på Amiga, inte på något sätt motsvarar kostnaderna de har för spel som, om de har tur, säljer bra i ett halvår. Jag såg siffror på att Battlefront 2 har kostat EA 235miljoner dollar, i licensiering, utvecklingskostnader, och reklam. Om det stämmer, så sitter det nog någon på en ekonomiavdelning och är halvdesperat. De måste tjäna pengar på en sådan investering, och break even @ 60 dollar / st, är 4 miljoner sålda... Jag är inte säker på att man räknar med att sälja 4 miljoner av någon speltitel egentligen, och, 60 dollar i försäljningspris, är ju inte precis vad EA får...

Skrivet av Napster91:

Det roligaste i allt detta är "micro-transaktioner", som vilket i spel oftast är 100-3000;- + skatt och dricks. Rättare namn är content-transaktion. Micro antyder ju på max 10;- i min bok iaf.

Hela iden med "mikrotransaktioner" i spel, är för mig vansinnig. Det var för mig självklart att vi skulle få dyra köpe-spel, med "mikrotransaktioner" för att köpa power-up's och hamna i ett idiotiskt läge, redan första gången jag råkade på ett spel som experimenterade med in-game transaktioner. Och då var det ett F2P spel, där grejerna man kunde köpa för pengar var P2W "på riktigt", men spelutvecklarna var smarta nog att göra så att folk hade en anledning att köpa och sälja "spelvalutor" så att den som ville nöta på tangentbordet kunde skaffa sig köpe-valuta av någon som inte ville nöta på tangentbordet, men fortfarande ville ha spelets vanliga valuta. Det var kul, så länge man inte var intresserad av PvP. Top 100 PvP spelarna hade alla spenderat tusentals dollar, och en vanlig dödlig hinner inte nöta ihop så mycket via speltid, så det var bara att låtsas som om det regnade. Själv är jag mer för Co-Op än PvP, så det brydde jag mig inte mycket om...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Alltså jag förstå deras tanke och jag håller helt med, höll på att kräkas i Battlefront när man i början kunde välja att spela som Stormtrooper utan hjälm. MEN om man nu brydde sig om canon så himla mycket, varför har dom då gjort valet att hjältarna inte är låsta till den era som de tillhör? stör mig något fruktansvärt på det.

Fast sedan Episode 7 är det ju inte utanför kanon att en stormtrooper kan springa runt och panga utan hjälmen på

Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är väl snarast att kostnaderna för att ta fram spel, har stigit på ett sätt som inte motsvaras av en ökning i antalet sålda spel, och det gör att speltillverkare måste hitta nya affärsmodeller.
JAG tycker det är girigt att först ta förbannat bra betalt för sitt spel, och ovanpå det sälja "power-up" föremål, men samtidigt är jag realist, och inser att budgeten Bullfrog hade för att ta fram sina i dag klassiska spel på Amiga, inte på något sätt motsvarar kostnaderna de har för spel som, om de har tur, säljer bra i ett halvår. Jag såg siffror på att Battlefront 2 har kostat EA 235miljoner dollar, i licensiering, utvecklingskostnader, och reklam. Om det stämmer, så sitter det nog någon på en ekonomiavdelning och är halvdesperat. De måste tjäna pengar på en sådan investering, och break even @ 60 dollar / st, är 4 miljoner sålda... Jag är inte säker på att man räknar med att sälja 4 miljoner av någon speltitel egentligen, och, 60 dollar i försäljningspris, är ju inte precis vad EA får...

Fast varför ska EA spendera 235 miljoner dollar på Battlefront 2? Hur har de pengarna gjort det till ett bättre spel? Titta på PUBG eller Minecraft, det kan inte ha varit många dollar för att utveckla de spelen men likväl så har de sålt något så in i h**vete.

Om EA sänker så mycket pengar i ett spel och det inte blir årets bästa spel får de skylla sig själva, BF2 är inte värt mer än 500:-.

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: PUBG är nog bland de sämre exempel du kan ta eftersom de kommer ha microtransactions för det första och för det andra så är det ett väldig väldigt snävt multiplayer only spel. Kommer ha 2 kartor när det släpps och ett game mode i två olika perspektiv. Dessutom flyter det som tjock avföring i jämförelse med Battlefront 2 och ser ut som det också i jämförelse. Man kan lungt säga att de miljoner i utvecklingskostnader som skiljer syns väl. Sen håller jag med om att PUBG är en bättre spelupplevelse än Battlefront.

Minecraft är likadant och en hopplös jämförelse då det utvecklades initialt av en enda person och hade ett helt unikt koncept. Det folk tilltalades av var konceptet inte spelet i sig, hade EA gjort ett spel med samma koncept som de lagt hundratals miljoner på ja då hade nog folk hellre valt den polerade varianten. Samma med PUBG, om EA hade släppt ett polerat 100 miljoner+ alternativ hade alla kört på det istället.

I stort handlar det om helt olika grejer, EA levererar inte nyskapande upplevelser, de levererar polerade upplevelser och det är klart dyrare att göra. Vi behöver företag som EA för att pusha framåt hur snyggt, välgjort och bra flyt vi kan ha och få i spel och vi behöver personer som Notch och Player Unknown för att skapa framtidens spelidéer. Vi kan inte bara ha det ena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Så mikrotransaktioner är kritiska för företagets framtid. Hur har alla speltillverkare klarat att bli så stora och tjänat miljardvis hittills då?

Hur klarade sig Battlefront 1 :O? EA borde ju ha konkat för länge sen om det är så kritiskt!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

"But I would say we're certainly not changing our strategy. We think the strategy of deeply engaging games, keeping the community together, and allowing people to play those games with new content coming via events over time is critical to the future of our business."

Mao ska vi räkna med mikrotransaktioner i Anthem och i vart enda AAA-spel från EA framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

... Kostar ett spel 1200kr men utlovar över 100 timmar gameplay kanske det går att sälja...

Jag och flera andra betalade villigt 125 USD för Steel Beasts Pro PE när det kom, så visst kan man ha högre pris.
(Prislappen var medvetet satt högt för att få presumptiva köpare att tänka till två gånger om det var rätt produkt för dem. Detta är inte ett spel, utan en simulator med maximerad realism.)

Skrivet av -=Mr_B=-:

Hela iden med "mikrotransaktioner" i spel, är för mig vansinnig.

För mig också! I egenskap av förälder vill jag kunna hålla koll på när och hur mina minderåriga barn spenderar pengar på spel (och annat). Då blir mikrotransaktioner ett stort no-no!

Om EA tycker att:
1. Mikrotransaktioner är ett absolut krav i alla deras spel från och med nu, och
2. Kosmetiska tillägg i ett Star Wars spel omöjligt.
Så blir den logiska slutsatsen att de ska hålla sig borta från Star Wars och göra andra spel i stället!
... Tyvärr har ju orden "logik" och "Electronic Arts" väldigt låg korrelation.

Permalänk
Medlem

@takeoninja: De kommer ha kosmetiska microtransactions vilket jag inte har något som helst problem med.
Och vad spelar det för roll om grafiken inte är lika polerad? Helt ärligt? Om utvecklarna fick välja mellan att skapa ett grymt spel med medioker grafik eller ett tomt och tråkigt spel med otrolig grafik, vad hade du helst sett att pengarna gick till?

Hur många studios har inte gått under pga de släpper något som tar världen med storm men sen vid nästa tillfälle så snarare än att utveckla ett nytt spel till en ok budget som även om spelet inte tas emot med rosor går att få break even iallafall?
AC: Origins med sina sketna DRMs som totalmördade CPUn? Hur upplevde du att de där 100 miljonerna hade polerat spelet då?
Om de drar ner på budgeten och kraven en liten bit så kommer de dessutom kunna nå en större del av marknaden med kunder som kanske har lite äldre hårdvara o dylikt och på så sätt förhoppningsvis ha liv i spelet en längre tid -> stadig inkomst. Är spel som släpptes för 3-5 år sedan verkligen så ospelbara bara för att det kommit något nytt med ännu flashigare effekter?

Absolut får det gärna komma något spel som Crysis då och då (likställ med när Avatar släpptes på bio) där det bara handlar om att ge hela världen en käftsmäll genom effekter men när det är allt folk bryr sig om har det gått överstyr.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Darth princess!!!

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Mao ska vi räkna med mikrotransaktioner i Anthem och i vart enda AAA-spel från EA framöver.

Jag tror inte du ska begränsa dig så hårt... Mikrotransaktioner kommer i spel från betydligt fler utgivare än EA. Blizzard strösslar det på sina spel allt eftersom numera, och 2K har sagt att alla deras spel kommer innehålla mikrotransaktioner. (Borderlands, bland annat...)

Fan, titta på Bethesda, och Fallout 4. De kallar det "DLC'er" och tar en hundring eller två för dem, men det är av samma orsak, det kostar minimalt med utvecklartid, men ger dem ett förlängt inflöde med cash... Och som om det inte räckte, så har man skapat Creation Club, så man ska få lite penga flöde från mod-community's med.

Förutsatt att man inte börjar köpa spel som kostar 1200-1500:-, så kommer alla AAA titlar behöva finansieras på mer eller mindre äckliga sätt...

Skrivet av Olle P:

För mig också! I egenskap av förälder vill jag kunna hålla koll på när och hur mina minderåriga barn spenderar pengar på spel (och annat). Då blir mikrotransaktioner ett stort no-no!

Jag har inga barn, men min instinktiva tanke blir ju att alla kort som kan användas för online köp för "internetköp" avstängda, eller åtminstone förses med ett lösenord. Barnen kan plocka kortet ur plånbok/handväskan bäst de vill, om de inte kan handla med dem i alla fall.
Rättsligt "ska" det inte vara ett problem. Minderårig har ingen rätt att ingå avtal, så har EA debiterat 20.000:- för ingame köp, bör man kunna få tillbaka dem, men de lär inte vara speciellt intresserade av att samarbeta på egen hand...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.