Asus lanserar bärbar speldator med AMD Ryzen 7 1700

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du menar den angivna temperaturen, väl?

Japp. Temperaturen skuttar upp och ner från 28-45 typ. I stresstest och spelande ligger den däremot stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

@xcluzive: Sitter med en 1600x. Grym prestanda, tyst och sval. Och inte det minsta buggig (hur nu en cpu kan vara det).

Nu kan ju CPU:er ha både kända och okända buggar. Många (av allt att döma ej de nyare) av Ryzen-processorerna är "drabbade" av en känd bugg vid extrem trådning trådning, något som vanliga användare troligen aldrig drabbas av.

Intel hade nyligen ett stort säkerhetshål i sina CPU'er som de släppt mjukvaruuppdatering för (behöver tas upp av moderkortstillverkarna för BIOS-uppdatering). Ryzens kända problem kräver dock retur till AMD för att bytas ut rent fysiskt den vägen. Har själv en "felaktig" R5-1600 som inte ställt till med några problem över huvud taget vid vanlig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo alltså, rent allmänt är väl RX 580 sämre på effekt/Prestanda än vad RX 480 är? Ström förbrukning går väl upp i högre procentsats än vad prestandan gör?

Jag skulle kalla rx580 mer effektiv än vad rx 480 är om båda ligger i samma frekvens och rx580 brukar kunna undervoltas bättre :).

Ett rx 580 vid 1300mhz och 2250mhz undervoltat drar nog inte mer än 150w i desktop utförande.

Enbart byte utav pcb skulle nog sänka förbrukning med en bra mängd samt att man kan ta de bästa chippen och undervolta lite mera än average rx580. Går man ner till 1200 så sjunker förbrukning rätt mycket.

Det som är, rx580 kommer i princip alltid högre klockade och för hög gpu volt från fabrik därav flera testare/sidor som visar på det du säger .. sämre prestanda/watt mot rx 480. I själva verket är rx580 bättre

Permalänk
Skrivet av criscros:

Jag skulle kalla rx580 mer effektiv än vad rx 480 är om båda ligger i samma frekvens och rx580 brukar kunna undervoltas bättre :).

Ett rx 580 vid 1300mhz och 2250mhz undervoltat drar nog inte mer än 150w i desktop utförande.

Enbart byte utav pcb skulle nog sänka förbrukning med en bra mängd samt att man kan ta de bästa chippen och undervolta lite mera än average rx580. Går man ner till 1200 så sjunker förbrukning rätt mycket.

Det som är, rx580 kommer i princip alltid högre klockade och för hög gpu volt från fabrik därav flera testare/sidor som visar på det du säger .. sämre prestanda/watt mot rx 480. I själva verket är rx580 bättre

Men nu får vi ju lov att diskutera kring standard farter på kort, dvs ingen undervoltning eller dylikt, för börjar vi ta in sådana faktorer skulle jag gissa att en RX 580 med dåligt kisel är sämre än ett RX 480 med bra kisel och desamma med de motsatta. Är RX 580 i "stock" drar väl högre procent watt/h än ett RX 480 ur ett procentuellt perspektiv jämfört emot hur mycket prestanda man får. Alltså effekten går upp högre än vad prestandan gör procentuellt.

edit: sen är de så klart att en bättre PCB kan sänka volten och bibehålla samma prestanda.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Höhö, jo givetvis men vilket spel nyttjar 16 trådar? Vad jag menade var att jag kan inte se att denna produkt är speciellt genomtänkt för spelare utan mer "för att vi kan" och då hade jag tyckt att det var kul att se den i ett stilrena paket och utan en onödigt strömslukande GPU så att dom lite mer fåfänga personerna som faktiskt skulle kunna nyttja samtliga 16 trådar kan dra nytta av den. Dessa tror jag är betydligt fler än dom som köper denna som en spellaptop.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."