Permalänk
Medlem

IL-2 Sturmovik

Hittade ingen tråd om detta, så jag tänkte ta upp det här, inte minst med tanke på dagens tillkännagivande.

För de oinvigda handlar det alltså om en stridsflygsimulator i andra världskrigsmiljö. Serien har funnits sedan 2001 i ett antal olika utgåvor, och iom Battle of Stalingrad (2014) har de gjort en storsatsning för att ta fram en modern plattform som ska stödjas ett antal år framöver. Det är med denna plattform i åtanke jag skapade tråden.

https://il2sturmovik.com/

Plattformen består av oberoende moduler, vilka var och en behandlar ett specifikt slag. (köper du via Steam fungerar dock Battle of Stalingrad som basprodukt och krävs för att köpa andra moduler) Varje modul innehåller ett antal kartor, uppdrag och flygplan. Utöver Battle of Stalingrad finns även Battle of Moscow, vilket släpptes förra året, och Battle of Kuban, vilket planeras släppas i december.

Mycket fina och detaljerade plan. VR-stöd! Finns även pansarvagnar man kan köra, men funktionaliteten för dessa är ganska grundläggande. Spelar knappt själv tyvärr, men jag följer utvecklingen ganska noggrant. Kanske blir mer när jag skaffat VR och en bättre setup.

Tidigare idag avslöjades vilka framtidsplaner som gäller för plattformen. Tidigare var det tänkt att en serie moduler i Stilla havs-miljö skulle komma härnäst efter Kuban, men dessa har nu skjutits på, och istället ska man jobba på inte mindre än tre nya moduler, varav två är något av avstickare.

https://il2sturmovik.com/news/360/announcing-battle-bodenplat...

Battle of Bodenplatte - nästa vanliga flygmodul, introducerar bl a plattformens första jetplan (Me 262)

Flying Circus - plan från första världkriget, är tänkt som en uppföljare till deras tidigare spel Rise of Flight från samma tidsperiod

Tank Crew - utveckling av pansarvagnsspel, kör flermannad pansarvagn i multiplayer

Tror vi har ett par spännande år framför oss!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Är spelarna mer seriösa i detta än war thunder eller är hälften av piloterna "kamikaze" och satsar på att flyga rakt in i bombplanen istället för att använda kanonerna?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har inte testat multiplayer så jag kan inte svara definitivt, men det skulle jag utgå ifrån med tanke på att det är en riktig simulator jämfört med War Thunder, vilket torde attrahera spelare som tar det hela mer seriöst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080