Permalänk
Medlem

Lenovo y520 batteri

Har en sådan och batteriet vill jag ta bort då det kommer förstöras om man har elkontakten i hela tiden?
Jag vill ta bort batteriet men det är typ 12 skruvar för att ta bort det, och då gäller väl inte garantin?

Hur borde jag göra?

MVH,
Sebastian

Permalänk
Medlem

Hur man gör verkar du veta och det finns ju mängder av instruktionsvideos på t. ex. Youtube. Angående garantin så får du väl läsa din garantisedel och se vad den säger.

Kan du ta bort batteriet utan att dom märker att du varit inne i datorn är väl nästa fråga? När man stänger inne batteriet på sådant vis och inte tillåter öppnande av datorn med kvarvarande av garanti tycker jag man nästan ber om lite bedrägeri. Inte för att jag skulle uppmana till något sådant.

Sen är det ju inte heller så att batteriet kommer ta märkvärd skada på en vecka eller ens några månader. För att förlänga batteriets liv kan du installera program eller på annat sätt kontrollera laddningsnivån och se till så den inte håller batteriet fullt laddat konstant. Det är när det är fulladdat hela tiden det slits mest.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@olga32:

Tack för svar! Tips på något program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Hur man gör verkar du veta och det finns ju mängder av instruktionsvideos på t. ex. Youtube. Angående garantin så får du väl läsa din garantisedel och se vad den säger.

Kan du ta bort batteriet utan att dom märker att du varit inne i datorn är väl nästa fråga? När man stänger inne batteriet på sådant vis och inte tillåter öppnande av datorn med kvarvarande av garanti tycker jag man nästan ber om lite bedrägeri. Inte för att jag skulle uppmana till något sådant.

Sen är det ju inte heller så att batteriet kommer ta märkvärd skada på en vecka eller ens några månader. För att förlänga batteriets liv kan du installera program eller på annat sätt kontrollera laddningsnivån och se till så den inte håller batteriet fullt laddat konstant. Det är när det är fulladdat hela tiden det slits mest.

men vad bör man göra ifall den är fulladdat? ska man dra ut ström, slösa den till 0% och ladda om igen`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thademan:

@olga32:

Tack för svar! Tips på något program?

Nja, till Linux och Lenovo (iaf Thinkpad) finns det bra verktyg i kärnmodulen tp_smapi. Till Windows har jag ingen koll. Google föreslår detta: http://batterycare.net/ men det är inget jag provat.

Du har inget batterikontrollverktyg som följde med datorn?

Skrivet av Ghost93:

men vad bör man göra ifall den är fulladdat? ska man dra ut ström, slösa den till 0% och ladda om igen`?

Dom flesta brukar väl ha så att den börjar ladda vid 30% och slutar ladda vid 70% eller siffror däromkring. Man får väl anpassa till vad som passar en själv bäst.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...