Amerikansk återförsäljare tillämpar prispålägg för att skrämma bort miners

Permalänk
Melding Plague

Amerikansk återförsäljare tillämpar prispålägg för att skrämma bort miners

I ett försök att minska antalet grafikkort som säljs för brytandet av kryptovalutor, inför nu den amerikanska återförsäljaren Microcenter ett rejält prispålägg vid köp av flera grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så man köper från flera återförsäljare istället, förstår inte riktigt vad det här ska hjälpa.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gillar detta!

Istället för att miners kommer in och köper ut hela lagret, får även vanliga konsumenter möjligheten att köpa.

Motsvarigheten till att man limiterar spelkonsoler till 1 per release.

Permalänk
Inaktiv

Det finns bara två typer av grafikkortsanvändare, Miners and Whiners.

Nå dessa Miners är nog inte attraktiva bland butiker då de ofta köper billig konsumentdritt och kör det 100% hela tiden. Att höja priset på storköp är en smart taktik, det är jobbigt att beställa från ett hundratal olika butiker etc.

Permalänk
Medlem

Nvidia och amd skiter i om det spelas, grävs mynt eller om korten får ligger kvar i sina kartonger. Detsamma gäller återförsäljarna, bara de kan skratta hela vägen till banken sover de säkert gött om nätterna.
...och jag är inte bättre själv, säljer jag min bil tvingar jag inte köparen att ha den till ett speciellt ändamål. Skiter i om han kör den eller sover i den, bara han betalar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Vad hindrar någon från att lägga flera beställningar då, eller bara köpa olika modeller? Underligt sätt att försöka lösa problemet på, varför inte bara spärra så att varje kund bara kan köpa ett visst antal? Ingen kommer ju ändå köpa grafikkort för $10,000 styck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OnkelBob:

Nvidia och amd skiter i om det spelas, grävs mynt eller om korten får ligger kvar i sina kartonger. Detsamma gäller återförsäljarna, bara de kan skratta hela vägen till banken sover de säkert gött om nätterna.
...och jag är inte bättre själv, säljer jag min bil tvingar jag inte köparen att ha den till ett speciellt ändamål. Skiter i om han kör den eller sover i den, bara han betalar den.

Skickades från m.sweclockers.com

De absolut bästa kunderna är de som köper grafikkort och aldrig använder dem, näst bästa är folk som köper grafikkort och knappt använder de alls.
Dessa mimers fullkomligt pukar skiten ur konsumentdritten, där kännetecknet på produkterna är låg kvalité till billigt pris.
Och det kostar en hel del för tillverkarna att ta emot garantiärenden på dessa, något tillverkare ville slopa garantin helt och hållet, detta är ett annat sätt som kan få folk att tro att det handlar om att värna vissa kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så man köper från flera återförsäljare istället, förstår inte riktigt vad det här ska hjälpa.

Att företag får fler kort i lager? Samtidigt så blir det fortfarande dyrare eftersom det ska tilläggas frakt också.

Ett scenario som detta hjälper är om ett företag får en sändning på säg 30 kort och alla andra företag har slut eller har på ingång. Istället för att 10 personer får kort.. så kan detta innebära att säga 20 personer får kort eftersom vissa inte vill dra på sig extra utgifter utan vänder sig någon annanstans.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

LiteOn:
Tycker jag låter som en dum ide. Så om jag köper ett kort och skriver en egen benchmark programvara där man kan ändra parametrar för att se hur man på ett optimalt sätt ska använda alla delar av olika gpuer genom att man ändrar olika värden så ska firmware i grafikkortet sänka hastigheten då den ser att den börjar användas effektivt? Ta med det i beräkningen då man skriver en spelmotor.

On:
Men hur man ska komma till rätta med tillgång för gamers då tillgången äts upp av en annan marknad vet jag inte. Tror inte detta försök kommer lösa problemet. Men de kanske tjänar mer pengar. Känns som de är för små för att göra någon skillnad.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Gillar detta!

Istället för att miners kommer in och köper ut hela lagret, får även vanliga konsumenter möjligheten att köpa.

Motsvarigheten till att man limiterar spelkonsoler till 1 per release.

Två kan jag tänka mig. Brorsan spelade en del LAN co-op förut på x360 och då behövdes två stycken, men antar att du tänker på att folk köper t.ex NES classic mini och säljer vidare. Då är det tråkigt. Vi får i det fallet hoppas på 2018.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Förstår att tillverkarna kan ha långsiktiga planer kring ekosystem, önskad kundkrets, etc, men återförsäljaren? Vad tusan bryr han sig? Där kan det väl rimligen bara vara antal sålda enheter över tid som spelar någon roll, inte vem som köper dem, och till vilket syfte? Om något borde väl storköp gynna återförsäljaren, mindre administration per sålt kort.

Eller handlar det kanske om att miners i allmänhet kör skiten ur korten 24/7, och att det leder till fler returer, eller nåt i den stilen?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

Ja, typ nån sorts av throttling efter 10h 100% användning, sen är det viloläge i en vecka för kortet eller nåt..(Om datorn känner av mining i bakgrunden eller nåt)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

Tror knappast det är så simpelt.
Man vet ju hur normalt algoritmer som ska förbättra grejer ofta gör det motsatta,
och det är knappast något konstant mönster heller.
Och om dom skulle ha det skulle det betyda att det ska vara hårdvara som hela tiden analyserar efter såna mönster vilket inte är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

LiteOn:
Tycker jag låter som en dum ide. Så om jag köper ett kort och skriver en egen benchmark programvara där man kan ändra parametrar för att se hur man på ett optimalt sätt ska använda alla delar av olika gpuer genom att man ändrar olika värden så ska firmware i grafikkortet sänka hastigheten då den ser att den börjar användas effektivt? Ta med det i beräkningen då man skriver en spelmotor.

On:
Men hur man ska komma till rätta med tillgång för gamers då tillgången äts upp av en annan marknad vet jag inte. Tror inte detta försök kommer lösa problemet. Men de kanske tjänar mer pengar. Känns som de är för små för att göra någon skillnad.

Om du sitter och kodar en egen grafikmotor sitter du väl inte på ett konsumentkort vad jag förstått det som.

Jag vet inte. Jag blir bara lesden i ögat när jag tänker på hur långt utvecklingen hade kunnat komma om folk använt all denna kraft till typ Folding@home, men istället sitter de och gräver låtsaspengar. Det är så sorgligt, tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

On:
Men hur man ska komma till rätta med tillgång för gamers då tillgången äts upp av en annan marknad vet jag inte. Tror inte detta försök kommer lösa problemet. Men de kanske tjänar mer pengar. Känns som de är för små för att göra någon skillnad.

Höj priset, så fungerar det på alla andra marknader. Vill inte gamers betala marknadspriset synd för dem.

Problemet jag ser är att folk köper lågkvalitesprodukter kör dem konstant 100% och sedan klagar på att de ej tål detta och reklamerar, när produkterna aldrig var byggda för detta för första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Nvidia och amd skiter i om det spelas, grävs mynt eller om korten får ligger kvar i sina kartonger. Detsamma gäller återförsäljarna, bara de kan skratta hela vägen till banken sover de säkert gött om nätterna.
...och jag är inte bättre själv, säljer jag min bil tvingar jag inte köparen att ha den till ett speciellt ändamål. Skiter i om han kör den eller sover i den, bara han betalar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia och AMD är beroende av att mjukvara finns för deras grafikkort. Så jag om de bara vill sälja till miners eller datahallar där man själv skriver koden så har du helt rätt. Men mycket, mycket pengar kommer från low och mid end. Där kan man ta mycket extra. Så för att kunna sälja där behöver man synas. Därav det gamla tjafset om vem som har snabbast grafikkort eller bil. Har man det så köper gemene man från samma tillverkare för att de är ju "bäst" även om den produkten de köper inte als är bra pris/prestanda.

AMD brukar ju trevligt nog inte kastrera sinna chipp så som nvidia gjort sedan gtx 480. (och alla titan utom det första) Vilket förklarligt nog gör de mer intressant för lite alt möjligt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Två kan jag tänka mig. Brorsan spelade en del LAN co-op förut på x360 och då behövdes två stycken, men antar att du tänker på att folk köper t.ex NES classic mini och säljer vidare. Då är det tråkigt. Vi får i det fallet hoppas på 2018.

Alltså jag säger inte att man ska limitera till en. Grafikkort skiljer sig att man kan köra sli, så syftet är att limitera så att konsumenter får produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Höj priset, så fungerar det på alla andra marknader. Vill inte gamers betala marknadspriset synd för dem.

Problemet jag ser är att folk köper lågkvalitesprodukter kör dem konstant 100% och sedan klagar på att de ej tål detta och reklamerar, när produkterna aldrig var byggda för detta för första början.

Då har jag en annan idé. I Samsungs telefoner så får du ju inte garanti om du trippar Knox, har jag för mig. På liknande sätt skulle man kunna ha en flagga i korten som sätts om det använts till mining, då blir det ju typ såhär:

"Varsågod och köp och använd hur du vill, men du får ingen garanti om kortet används på felaktigt sätt, såsom mining".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att företag får fler kort i lager? Samtidigt så blir det fortfarande dyrare eftersom det ska tilläggas frakt också.

Ett scenario som detta hjälper är om ett företag får en sändning på säg 30 kort och alla andra företag har slut eller har på ingång. Istället för att 10 personer får kort.. så kan detta innebära att säga 20 personer får kort eftersom vissa inte vill dra på sig extra utgifter utan vänder sig någon annanstans.

Fast då man väl ändå sätta ett maxantal per kund, ger samma effekt men jag antar att det inte skrivs lika mycket om det.

Hur vanligt är det att miners köper upp hela lager?
Tycker det känns som att extrem brist är det bara vid lansering, övrig tid finns det iallafall andla modeller av samma chip att tillgå.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du sitter och kodar en egen grafikmotor sitter du väl inte på ett konsumentkort vad jag förstått det som.

Jag vet inte. Jag blir bara lesden i ögat när jag tänker på hur långt utvecklingen hade kunnat komma om folk använt all denna kraft till typ Folding@home, men istället sitter de och gräver låtsaspengar. Det är så sorgligt, tycker jag.

Det finns enorm innovationspotential i tekniken och exempelvis Ethereum planerar att övergå till "proof of stake" istället för "proof of work" vilket i princip gör mining odugligt och tar bort behovet av de extrema mängder datorkraft som krävs idag.

Blir du trött på att företag gräver guld ur gruvor i bergmalmen också?

Permalänk
Medlem

Genialiskt av försäljaren. Snacka om gratis-reklam. Jag förstår inte de som gnäller på mining. Tycker det bara är en bonus och är jättebra. Jag hade aldrig uppgraderat mitt 1080 till 1080ti t.ex..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag tidigare påpekat så borde det ju gå att lägga in spärrar som gör grafikkortet rejält söligt när ett mining-mönster känns igen. Så svårt ska det inte vara att få bukt med.

Som någon duktig programmerare sedan kan ta bort. Blir nog svårt att implementera direkt i hårdvaran. Om mjukvaran hittar liknande mönster i någon annan applikation (spel, rendering etc) så kapar man prestandan även för andra. Nej, jag tycker nog att det förslaget är ganska dumt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om du sitter och kodar en egen grafikmotor sitter du väl inte på ett konsumentkort vad jag förstått det som.

Jag vet inte. Jag blir bara lesden i ögat när jag tänker på hur långt utvecklingen hade kunnat komma om folk använt all denna kraft till typ Folding@home, men istället sitter de och gräver låtsaspengar. Det är så sorgligt, tycker jag.

folding at home har gett stanford massiv gratis datakraft i ptja..15 år? Inte har dem lyckats bota cancer ännu men kanske har det kommit något vettigt ut av det? Tänk om man hade använt all datakraft som militären och diverse underrättelsetjänster har till nåt vettigt istället. Ingen fara med mining i sverige där man ändå värmer husen halva året. Men kinesiska miner farms som går på kolkraft är ju lite meningslösa med tanke på hur smutsig lufen redan är där. Dock småpotatis i sammanhanget med hur mycket annan skit dem spottar ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Limitera va folk gör med korten.... nej.
Sätt bara som i Sverige max 2 per hushåll herregud.

Låter som folk vill censurera GPUs.....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Höj priset, så fungerar det på alla andra marknader. Vill inte gamers betala marknadspriset synd för dem.

Problemet jag ser är att folk köper lågkvalitesprodukter kör dem konstant 100% och sedan klagar på att de ej tål detta och reklamerar, när produkterna aldrig var byggda för detta för första början.

Så om man köper en produkt som de garanterar ska kunna gå i xxxxMhz får man skylla sig själv om kortet går sönder. För man köpte ett kort som var billigare än konkurenten som garanterade samma xxxxMhz för 1000kr mer? Den ena kylde sinna VRM den andra påstod det bara.

Det är konsument produkter ja. Men som du sa. Marknad och efterfrågan. Tydligen är efterfrågan på lågkvalitesprodukter som marknadsförs som produkter som ska vara generella för stor för att tillverkarna ska våga skriva ut att de inte är tänkta för att användas.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

varför i helskotta tror ni dem ser det som ett problem att de sålt slut alla grafikkort? Skitbra för amd som haft det tufft senaste åren. Nu har dem råd att kämpa vidare.

begränsa mining, snacka om sossetänk. AMD skapade till och med drivrutiner för mining läste jag, varför skulle dem göra något så idiotiskt som att försöka stoppa deras rekordföesäljningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast då man väl ändå sätta ett maxantal per kund, ger samma effekt men jag antar att det inte skrivs lika mycket om det.

Hur vanligt är det att miners köper upp hela lager?
Tycker det känns som att extrem brist är det bara vid lansering, övrig tid finns det iallafall andla modeller av samma chip att tillgå.

Då förlorar man istället potentiella inkomster. Kom ihåg att företag helt skiter i vem som köper korten i slutändan men samtidigt vill man ge sken av att man vill hjälpa "den gemene kunden" (alltså PR). Och då är detta det bästa sättet att göra på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Förstår att tillverkarna kan ha långsiktiga planer kring ekosystem, önskad kundkrets, etc, men återförsäljaren? Vad tusan bryr han sig? Där kan det väl rimligen bara vara antal sålda enheter över tid som spelar någon roll, inte vem som köper dem, och till vilket syfte? Om något borde väl storköp gynna återförsäljaren, mindre administration per sålt kort.

Det handlar nog mycket om att göra kunderna nöjda, eftersom nöjda kunder återkommer. Och fler kunder bör rimligtvis ge mer inkomster, för många köper nog mer än bara ett grafikkort när de väl är igång att uppgradera eller bygga nytt. Finns inga grafikkort att köpa så kanske kunderna struntar i hela köpet och blir missnöjda, även om det egentligen inte är återförsäljarnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du sitter och kodar en egen grafikmotor sitter du väl inte på ett konsumentkort vad jag förstått det som.

Jag vet inte. Jag blir bara lesden i ögat när jag tänker på hur långt utvecklingen hade kunnat komma om folk använt all denna kraft till typ Folding@home, men istället sitter de och gräver låtsaspengar. Det är så sorgligt, tycker jag.

Så vitt jag förstått på Johan på DICE så testar man mot en massa kort koden. Vissa inlägga jag läst på Steams forum från Indie utvecklare om varför det är dålig prestanda med vissa kort som borde vara bättre var att de inte hade råd att köpa in kort och optimera efter dem så de använde de de hade tillgång till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.