PCI Express 5.0 tidigareläggs till 2019

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Vad är det för HDD du ansluter med M.2? Jag tycker vanlig SATA har fullt tillräcklig hastighet för HDD.

Tackar för påpekandet det gav mig en funderare på vad hårddisk är. Det är ju lite konstigt att den har blivit förknippad med magnetisk lagringsmedium.

I vilket fall när jag skrev hårddisk så tänkte jag på en SSD variant, men man ska kanske sluta kalla dessa för hårddiskar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

... Det är ju lite konstigt att den har blivit förknippad med magnetisk lagringsmedium.

Inte alls. En hårddisk är just det: En hård (magnetisk) disk, till skillnad mot de mjuka "floppy" (i olika storlekar) som var allenarådande dessförinnan.
De optiska medierna CD, DVD, BluRay betecknas disc.
SSD är ju inte en skiva över huvud taget, utan bara lagring i chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För hemma bruk, ja. Men problemet är ju att där sitter du med 16 totalt hos Intel. Så det är antingen att gå via moderkortet och dens flaskhals DMI port mot CPUn (som delas med allt på moderkortet), eller offra 8x bandbredd mot GPUn och inte kunna köra dual GPU bara för att ens få en enda PCI-E baserad SSD.

Hade de haft 20-24 st på konsument, hade det dock varit mer än nog för de flesta fall.

Med High-End desktop dock så borde du dock kunna få upp till 3*16x för GPUer, och 4*4x för SSDer, dvs 64st imho. Inte för att alla behöver det, utan för att det trots allt är ett high-end system som borde ha möjlighet att köra värsting riggar och det ska inte snålas på dessa fronter. Här har ju AMD Threadripper denna möjlighet, då du har redan 64-lanes.

Om Intel nu vill satsa helt på 5.0 istället så är det väl inget fel i det, men absolut min tycker jag ändå borde vara någonstans runt 2 GPUer och 2 SSDer iaf med full bandbredd då du inte kan välja hur du vill fördela dessa själv. Så 2*16x + 2*4x = 40 lanes, borde vara absoluta min punkten för denna plattform, men istället måste du köpa en 20kkr CPU för att ens få detta. Hade alla CPUer här haft 40 lanes så räcker det långt, självklart. Men du kommer då ändå begränsas om du vill köra fler SSDer eller Tri-SLI/CF tex på en plattform som borde vara designad för det.

Så vill Intel göra sin trappa borde den vara 40-64... inte 16-40 på x299.

Sätter de 2x 5.0 till SSDer tex så blir ju alla 3.0 SSDer sega, och du tvingas köpa nytt för att ens få samma bandbredd som idag. Då är det bättre att göra som AMD att erbjuda fler lanes och sedan blir bara totala bandbredden kanske begränsad av interna bryggor eller RAM etc. Då kan du iaf använda de enheter du vill, fullt ut, bara inte allt fullt ut i alla lanes samtidigt, vilket du inte kan ändå med Intels metod om de ska dela lanes. Är bara två olika sätt att begränsas där den ena är betydligt mer flexibel.

Det blir lite konstigt att prata om vad som borde eller inte borde göras. Självklart kan man tycka att fler PCI-E spår är bra (ingen skulle ju tacka nej till att få det gratis liksom). Frågan blir dock för hur många och vilka det faktiskt spelar någon roll.

Jag tror ju inte att det är många som är angelägna om att köra 3xSLI och 4xM.2-enheter. Dessa finns förstås, men då finns också andra alternativ.

Intel har ju helt enkelt valt att rikta sig till den stora massan och sen ta lite mer betalt av de som vill bygga extremare system. För den stora massan blir det sedan närmast en icke-fråga.

Permalänk
Medlem

Segt att det dröjer, hade behövt 4.0 nu. får köra på xeon med 40 lanes sålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det blir lite konstigt att prata om vad som borde eller inte borde göras. Självklart kan man tycka att fler PCI-E spår är bra (ingen skulle ju tacka nej till att få det gratis liksom). Frågan blir dock för hur många och vilka det faktiskt spelar någon roll.

Jag tror ju inte att det är många som är angelägna om att köra 3xSLI och 4xM.2-enheter. Dessa finns förstås, men då finns också andra alternativ.

Intel har ju helt enkelt valt att rikta sig till den stora massan och sen ta lite mer betalt av de som vill bygga extremare system. För den stora massan blir det sedan närmast en icke-fråga.

Jag kan hålla med dig till en viss punkt, och lite det skrev jag ovan också. Väldigt få behöver 3xSLE och 4xM.2, men rätt många på denna high-end nivån kör dock 2xSLI och 2xM.2 och detta är väl inte direkt mycket begärt när du trots allt betalar lätt 15-20kkr för systemen.

Problemet med Intels nuvarande design är att de verkligen inte siktar på stora massan, utan snarare mjölkat de få som vill betala att tvingas betala mycket mer för mindre. Tittar du på 5930k tex så har du 40 PCI 3.0, precis perfekt för det ovan. Mer vanliga 5820k får ynka 28 lanes.... som om det vore budget lösning på high-end. Kan förstå mycket väl om du vill ha 8c16t vs 6c12t och då får betala mer, men ska du verkligen behöva betala 2x priset för CPUn för 12 PCI-E lanes?

Samma har du ju på 6800k och 6850k, med 12 PCI-E lanes i plattformen som kostar iaf $2000 extra. Tittar du dock på 4820k.. 40-lanes. 4 kärnig sak i denna kategori. Så denna girighet är något Intel gjort pga de inte haft någon konkurrens troligen. Utvecklingen av fler lanes har mao gått baklänges.

På 7000-serien är det ju ännu mer löjligt med 7740X och 7640X på 16-lanes, där du måste upp i 7900X, en 10kkrs CPU för att få mer än 28-lanes. Det är ju fullständigt löjligt. Detta borde varit 40/44 lanes (respektive genereration) för samtliga i denna serie. Inte sämre och sämre där du måste vilja ha 10 Cores för att ens få några PCI-E banor att leka med.