Undvek att bli scammad på Tradera?

Permalänk
Medlem

Undvek att bli scammad på Tradera?

För första gången ever kan någon ha försökt scamma mig på Tradera. (Fick mail imorse från Tradera att säljaren har blivit avstängd)

Under tiden vi mailade kollade jag efter denna person på hitta.se/eniro.se med adress och telefonnummer utan att hitta något.

Tänkte bara dela med mig av mail-konversationen för att jag tyckte att det var lite komiskt.

Länk: ***bort/mod***

EDIT; Länk utan personuppgifter: http://i.imgur.com/8IX2ktP.png

Hur tidigt ringer era varningsklockor i denna konversation? Tycker ni att man har rätt att be om foto på legitimation?

EDIT; Omformuleringar.

Tagit bort personuppgifter i enlighet med subforumreglerna
Permalänk
Medlem

Bra att du stod på dig och fick honom avstängd! Han har antagligen lurat fler sedan tidigare.
EDIT: Sedan Forex Bank, vem använder ens det? Där hade jag nog med blivit skeptisk.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Tradera rent allmänt har många fishy-säljare... så redan vi första mailet hade jag sagt nej tack. Forex bank, luktar ju illa direkt - framförallt att han inte vill använda traderas safe-pay

Skönt att du klarade dig

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk

Fast jag ser inte att det skulle vara så självklart att han försökt blåsa dig.

Att han inte vill ta foto på sin legitimation är väl inget konstigt. Givetvis kan du fråga om det, men har full förståelse för att många inte är sugna på det.

Nu var han avstängd så antar att vi inte kan få se hans profil, men hur såg den ut? Hur många affärer/omdömen hade han samlat på sig?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av bandless:

EDIT: Sedan Forex Bank, vem använder ens det? Där hade jag nog med blivit skeptisk.

Forex Bank har faktiskt väldigt bra vilkor och växer hela tiden.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Om man inte kan använda swish / klarna, så handlar jag inte. Så enkelt är det.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Fast jag ser inte att det skulle vara så självklart att han försökt blåsa dig.

Att han inte vill ta foto på sin legitimation är väl inget konstigt. Givetvis kan du fråga om det, men har full förståelse för att många inte är sugna på det.

Nu var han avstängd så antar att vi inte kan få se hans profil, men hur såg den ut? Hur många affärer/omdömen hade han samlat på sig?

Jag håller med dig, går ju inte att veta helt säkert.

Btw, var det inte jag som anmälde honom till Tradera, så varför han blev avstängd vet jag inte.

(Han hade ingen historik som säljare.)

Permalänk
Medlem

@hultron: Vardagshjälte, bort med skräpet!

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

För första gången ever har någon försökt scamma mig på Tradera. (Fick mail imorse från Tradera att säljaren har blivit avstängd)

Under tiden vi mailade kollade jag efter denna person på hitta.se/eniro.se med adress och telefonnummer utan att hitta något.

Tänkte bara dela med mig av mail-konversationen för att jag tyckte att det var lite komiskt.

Länk: ***bort/mod***

Hur tidigt ringer era varningsklockor i denna konversation? Tycker ni att man har rätt att be om foto på legitimation?

Bra gjort!

Det är svårt att säga eftersom jag redan vet att person är en scammer. Men jag höjer lite på ögonbrynen av att någon har Forex Bank. Sen när personen inte vill använda en säker betallösning skulle jag agera ganska likt dig.

När säljaren varken har bankid eller vill använda en säker betallösning blir man ju väldigt skeptisk.

Då tycker jag att du har rätt att be om leg (men som säljare skulle jag aldrig heller skicka mitt leg) eller avbryta köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Då tycker jag att du har rätt att be om leg (men som säljare skulle jag aldrig heller skicka mitt leg) eller avbryta köpet.

Inte ens om du fick blur'a bort all känslig information?

Hela diskussion blir såklart lite skev med tanke på att dom flesta här bara hade kört traderas säkra betalningar och innehar bankid...

Permalänk
Inaktiv

Tur att du slapp bli lurad, det finns allt för många oärliga personer på nätet. Däremot så tycker jag du sköter det illa själv av bilden att döma.

Personligen så hade jag verkligen inte skickat några bilder på leg eller bankid till någon. Tycker han gör helt rätt i att neka dig det.
Enligt säljaren i denna konversation så fanns varken Swish eller Traderabetalning med som alternativ i auktionen. Du måste betala enligt det sätt som säljaren angivit om ni inte kommer överens om annat.
Hade du vunnit en av mina auktioner och sedan vägrat använda de angivna betalsätten så hade jag sett till att du själv blivit avstängd.

Det kanske finns mer information utöver bilden som förklarar situationen bättre så jag kan bara bedöma utifrån den konversationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tur att du slapp bli lurad, det finns allt för många oärliga personer på nätet. Däremot så tycker jag du sköter det illa själv av bilden att döma.

Personligen så hade jag verkligen inte skickat några bilder på leg eller bankid till någon. Tycker han gör helt rätt i att neka dig det.
Enligt säljaren i denna konversation så fanns varken Swish eller Traderabetalning med som alternativ i auktionen. Du måste betala enligt det sätt som säljaren angivit om ni inte kommer överens om annat.
Hade du vunnit en av mina auktioner och sedan vägrat använda de angivna betalsätten så hade jag sett till att du själv blivit avstängd.

Det kanske finns mer information utöver bilden som förklarar situationen bättre så jag kan bara bedöma utifrån den konversationen.

Jag kan ha gjort fel som bad om leg/id, men det hela kändes väldigt suspekt. (Och som jag skrev ovan, det var inte jag som anmälde honom till Tradera, så varför han blev avstängd vet jag inte.)

Detta är "vinnarmailet" från Tradera som han bad mig ignorera:

Permalänk
Skrivet av hultron:

Jag håller med dig, går ju inte att veta helt säkert.

Btw, var det inte jag som anmälde honom till Tradera, så varför han blev avstängd vet jag inte.

(Han hade ingen historik som säljare.)

Hmm, gissar på att han försökt sälja på samma sätt till andra och att någon av dem hörde av sig till Tradera?
Att han inte har någon historik låter onekligen misstänksamt. En avstängd användare som återkommer under annat alias?

Skrivet av Kazurk:

@hultron: Vardagshjälte, bort med skräpet!

Fast nu var det inte TS som låg bakom avstängningen.
Jag vet inte hur Tradera arbetar för att minska sånt här, men det bästa vore att de lät bedragare blåsa folk ett par gånger så att det finns något att ta till rättegång.
Och tvinga åtminstone de användare som säljer saker att verifiera sin identitet med just bild på legg, räkningar osv. Så att de inte kan återkomma under nytt alias.
Eller kan och kan, bor missbrukaren (det rätt många av de här bedragarna är) tillsammans med andra kan denne givetvis olovligen låna deras legg för att verifiera sig...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hultron:

Jag kan ha gjort fel som bad om leg/id, men det hela kändes väldigt suspekt. (Och som jag skrev ovan, det var inte jag som anmälde honom till Tradera, så varför han blev avstängd vet jag inte.)

Detta är "vinnarmailet" från Tradera som han bad mig ignorera:

http://i.imgur.com/jKEUF4k.png

Okej, så då ljög han om betalningsmetoden. Detta är varför det är viktigt att ge all relevant information i en diskussion.
Bra att scammern blev utan pengar denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Okej, så då ljög han om betalningsmetoden. Detta är varför det är viktigt att ge all relevant information i en diskussion.
Bra att scammern blev utan pengar denna gång

Ljög och ljög, om du kollar på annonsen så har säljaren lagt till text om att han bara accepterar betalning till bankkonto. Det är antagligen därför han blev avstängd från Tradera, eftersom de kräver att man accepterar Paypal (och nu kanske Swish också) när man säljer mobiltelefoner.

Är väl inte alls säkert att han var en bedragare men han bröt mot Traderas villkor i alla fall.

Men hade jag haft en annons som bara hade betalsättet betala till konto och någon börjat snacka om att jag ska skicka mitt leg över internet för de hade synpunkter på mitt val av bank så hade jag rapporterat den personen som ej betalade till Tradera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tur att du slapp bli lurad, det finns allt för många oärliga personer på nätet. Däremot så tycker jag du sköter det illa själv av bilden att döma.

Personligen så hade jag verkligen inte skickat några bilder på leg eller bankid till någon. Tycker han gör helt rätt i att neka dig det.
Enligt säljaren i denna konversation så fanns varken Swish eller Traderabetalning med som alternativ i auktionen. Du måste betala enligt det sätt som säljaren angivit om ni inte kommer överens om annat.
Hade du vunnit en av mina auktioner och sedan vägrat använda de angivna betalsätten så hade jag sett till att du själv blivit avstängd.

Det kanske finns mer information utöver bilden som förklarar situationen bättre så jag kan bara bedöma utifrån den konversationen.

Tycker du?
Säljaren nekar alltså alla sätt som innebär att TS vet vem han skickar pengar till. TS gick med på att skicka pengar till hans konto, om han kunde bevisa att han faktiskt var ***snip/mod***. Men det vägrade han göra. Att försöka få TS avstängd innebär ju att man är för anonymisering av säljare på begagnatmarknaden, vilket bara leder till ökade bedrägerier. TS gjorde helt rätt som bad honom legitimera sig, om han ville använda en "osäker" betallösning.

Tagit bort personuppgifter i enlighet med subforumreglerna /screamin-daemon, forumledare
Permalänk
Medlem

Att köpa "senaste mobilen billigt" av nån okänd över nätet är det absolut sista jag skulle göra, eftersom just detta är den värsta scam-magneten. Jag nöjer mig oftast med närområdet inom 2 mil och gör bytet irl.

Med detta sagt, så ser jag ärligt talat inget solklart skumt med just den här konversationen. Han känner ju inte dig heller, jag hade inte heller velat posta bilder på mitt körkort, blurrat eller inte. Och kan kanske inte tyckte betalningssätt var nåt att tjafsa om när han ändå tänkte skicka varan.

Sen kanske det för all del fanns andra saker i profilen eller på nätet som hade kunnat starta några varningsklockor.

Permalänk
Inaktiv

Första svaret när han säger att du inte kan Swisha som det står i annonsen är ju ett givet tecken på att det är något problem. Lägg utöver det till vad han hade för omdömen samt hur många andra artiklar han hade sålt? (jag kan bara anta att det inte var så bra och många)

Dessutom, vem använder forex bank?..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Ljög och ljög, om du kollar på annonsen så har säljaren lagt till text om att han bara accepterar betalning till bankkonto. Det är antagligen därför han blev avstängd från Tradera, eftersom de kräver att man accepterar Paypal (och nu kanske Swish också) när man säljer mobiltelefoner.

Är väl inte alls säkert att han var en bedragare men han bröt mot Traderas villkor i alla fall.

Men hade jag haft en annons som bara hade betalsättet betala till konto och någon börjat snacka om att jag ska skicka mitt leg över internet för de hade synpunkter på mitt val av bank så hade jag rapporterat den personen som ej betalade till Tradera.

Jag anser att man ljuger om betalning via tradera finns med som alternativ men att man sedan påstår att det inte är okej bara för att man skrivit det i infon. När man lägger upp någonting på tradera så godkänner man också deras köp/säljvillkor.
Att lägga till ytterligare info om hur affären ska ske i annonsen är okej men det får ju absolut inte gå emot villkoren man ingår avtal mot.

Skrivet av Blomman90:

Tycker du?
Säljaren nekar alltså alla sätt som innebär att TS vet vem han skickar pengar till. TS gick med på att skicka pengar till hans konto, om han kunde bevisa att han faktiskt var ***snip/mod***. Men det vägrade han göra. Att försöka få TS avstängd innebär ju att man är för anonymisering av säljare på begagnatmarknaden, vilket bara leder till ökade bedrägerier. TS gjorde helt rätt som bad honom legitimera sig, om han ville använda en "osäker" betallösning.

Nej, det betyder att jag är emot bedrägerier. Mängden bedrägerier som sker med identitetskapning är enormt många. Man ska aldrig lämna ut känslig information så som bilder på legitimation på nätet, detta leder bara till ökade bedrägerier. TS gjorde helt fel i att begära bilder på legitimation.

Jag vill även passa på att varna TS för att låta säljarens namn synas här på forumet. Det kan röra sig om ett brott mot personuppgiftslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Att köpa "senaste mobilen billigt" av nån okänd över nätet är det absolut sista jag skulle göra, eftersom just detta är den värsta scam-magneten. Jag nöjer mig oftast med närområdet inom 2 mil och gör bytet irl.

Med detta sagt, så ser jag ärligt talat inget solklart skumt med just den här konversationen. Han känner ju inte dig heller, jag hade inte heller velat posta bilder på mitt körkort, blurrat eller inte. Och kan kanske inte tyckte betalningssätt var nåt att tjafsa om när han ändå tänkte skicka varan.

Sen kanske det för all del fanns andra saker i profilen eller på nätet som hade kunnat starta några varningsklockor.

Det var en 3-dagars budgivning med ~50 bud, telefonen kostar ca dubbla från webshop, så den biten kändes iaf legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Att försöka få TS avstängd innebär ju att man är för anonymisering av säljare på begagnatmarknaden, vilket bara leder till ökade bedrägerier. TS gjorde helt rätt som bad honom legitimera sig, om han ville använda en "osäker" betallösning.

Felet var att säljaren inte erbjöd de betalsätt som stod i annonsen. Står det bara betalning till bankkonto har du ingen rätt att komma och kräva bevis på något alls. Är du rädd att bli scammad så bjud inte på annonsen.

Skrivet av Hugligan:

Dessutom, vem använder forex bank?..

Folk som inte är så dumma att de betalar 425 kr per år till Swedbank för kort och internetbank när de kan få det gratis hos Forex Bank?

Förut fick man dessutom rätt bra ränta vilket Swedbank-kunderna kunde känns sig blåsta på.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Det var en 3-dagars budgivning med ~50 bud, telefonen kostar ca dubbla från webshop, så den biten kändes iaf legit.

Tja, jag sålde en drönare häromdagen till ungefär halva nypriset. Då fick killen iofs komma hem till mig och hämta den, jag visade grejerna jag skulle sälja, och han betalade med swish medan vid stod i dörren och snackade.

Permalänk
Avstängd

Att begära bild på ID kort borde vara olagligt då när man väl har en bild på ett ID kort så kan man begå oändligt med bedrägerier såsom att ta sms/mikro lån, beställa saker till sin egen adress på annans namn, mycket mycket annat. Detta är alltså möjligt på grund av att vissa företag nöjer sig med en bild på ett ID.

Att begära bild på ID från en säljare är idioti.
När folk har begärt bild på ID från mig har jag avslutat kontakt direkt, det är en varning för att köparen vill begå bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Att begära bild på ID kort borde vara olagligt då när man väl har en bild på ett ID kort så kan man begå oändligt med bedrägerier såsom att ta sms/mikro lån, beställa saker till sin egen adress på annans namn, mycket mycket annat. Detta är alltså möjligt på grund av att vissa företag nöjer sig med en bild på ett ID.

Att begära bild på ID från en säljare är idioti.
När folk har begärt bild på ID från mig har jag avslutat kontakt direkt, det är en varning för att köparen vill begå bedrägeri.

Vad hade varit rätt att göra i denna situation? Bara säga "Nej tack" och sluta svara?

EDIT; Du som verkar insatt, bröt han mot Traderas avtal?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Vad hade varit rätt att göra i denna situation? Bara säga "Nej tack" och sluta svara?

Säljaren borde ha slutat svara dig när du bad om ID ja.
Du borde inte ha bett om bild på ID och bara för säljaren inte vill ge ut det så är det inte bedrägeri.
Så vem är det som undvek att bli scammad här egentligen? Säljaren.

Man frågar inte om bild på ID, då det är att bokstavligen be om att bli bedragen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Vad hade varit rätt att göra i denna situation?

Säga att han måste erbjuda Swish eller Paypal enligt Traderas villkor för annonsen.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Säljaren borde ha slutat svara dig när du bad om ID ja.
Du borde inte ha bett om bild på ID och bara för säljaren inte vill ge ut det så är det inte bedrägeri.
Så vem är det som undvek att bli scammad här egentligen? Säljaren.

Man frågar inte om bild på ID, då det är att bokstavligen be om att bli bedragen.

Du hade alltså glatt skickat pengar till det kontonummer han mailade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Säljaren borde ha slutat svara dig när du bad om ID ja.
Du borde inte ha bett om bild på ID och bara för säljaren inte vill ge ut det så är det inte bedrägeri.
Så vem är det som undvek att bli scammad här egentligen? Säljaren.

Man frågar inte om bild på ID, då det är att bokstavligen be om att bli bedragen.

Öh. Jag håller med dig gällande ID, men som du formulerar dig menar du implicit att trådskaparen borde ha skickat pengarna till Forex-konto - vilket hade varit ren idioti.

Att han frågade om ID var för att säljaren vägrade säker betalning. Där tycker jag det bästa alternativet är att avbryta kontakten och meddela Tradera. Jag tycker inte det är stjärtdumt att fråga efter ID i stället, bara lite naivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hultron:

Du hade alltså glatt skickat pengar till det kontonummer han mailade?

Nej, jag köper inte begagnat och hade jag gjort det är det väl klart man betalar för sig?
Om det nu känns lustigt så avbryter man affären.

Att köpa begagnat medför risker och det är sådant man får ta, att sitta och skrika bedrägeri på alla som inte går med på det man vill är löjligt. Vill du inte betala till bankkonto så är det väl bara att leta vidare till någon som har swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramdm5:

Öh. Jag håller med dig gällande ID, men som du formulerar dig menar du implicit att trådskaparen borde ha skickat pengarna till Forex-konto - vilket hade varit ren idioti.

Att han frågade om ID var för att säljaren vägrade säker betalning. Där tycker jag det bästa alternativet är att avbryta kontakten och meddela Tradera. Jag tycker inte det är stjärtdumt att fråga efter ID i stället, bara lite naivt.

Min plan var att nu på morgonen chatta med Tradera och fråga vad dom tyckte att jag skulle göra, men då hade ju säljaren redan hunnit bli avstängd.