Guide till nätverk: Optimera ditt nätverk

Permalänk
Melding Plague

Guide till nätverk: Optimera ditt nätverk

I den andra delen av Kenneth "Yoshman" Jonssons nätverksguide avhandlas hur man bäst optimerar nätverket, med handfasta tips för att lyfta hastigheten på den trådlösa anslutningen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig guide! Bra skrivet och perfekt nu inför min lägenhetsflytt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Trevlig guide! Skulle vilja komplettera "anaylsera"-delen med appar av denna typen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif... Då den ger dig betydligt bättre koll på hur radionätet belastas i hela din lägenhet då det är betydligt enklare att gå runt med sin surfplatta (att föredra då dessa oftast har bättre antenner) än att släpa runt routern (om man nu ens är begåvad med en råtta som har analyseringsmöjlighet vilket nog de flesta inte har i dagsläget ).

Permalänk
Medlem

Bra, danke.

Permalänk
Medlem

@AtreX: Borde man då inte föredra att "gå runt" med något som inte har lika "stor" antenn?
T.ex en mobil eller något gammal trött mini-PCI-kort med tveksamma antenner.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Har redan gjort allt som står sedan tidigare men täckningen blir som den blir med betongväggar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

QoS låter dock bättre än vad det är i verkligheten.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AtreX:

Trevlig guide! Skulle vilja komplettera "anaylsera"-delen med appar av denna typen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif... Då den ger dig betydligt bättre koll på hur radionätet belastas i hela din lägenhet då det är betydligt enklare att gå runt med sin surfplatta (att föredra då dessa oftast har bättre antenner) än att släpa runt routern (om man nu ens är begåvad med en råtta som har analyseringsmöjlighet vilket nog de flesta inte har i dagsläget ).

Jättebra tips!

Ett annat tips, som jag tror det Björn använde i sin testpilot, är Heatmap. Kan man få en fin bild över var täckningen börjar droppa av.

Är själv lite bortskämd, vet inte om väggarna hemma består av papier-maché men har löjligt bra Wifi-täckning här, det med en enda accesspunkt.

Efter att dragit in fiber i sommarhuset inser att det direkt att Wifi ganska omedelbart blir frustrerande när man får till synes oförklarliga vita fläckar. Den stora skillnaden mellan dessa fastigheter är att den förra är ett tvåplanshus medan den senare är en planare, då de har ungefär samma totala yta blir det rätt naturligt att en enplanare blir den mer utmanande.

I båda fallen är det trähus, vilket har bättre förutsättningar jämfört med armerad betong.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Perfekt guide. Precis köpt hus och ska dra in fiber under hösten. Vilka fler tillverkare än Asus gör utrustning av god kvalitet? Lite olika tips på modeller och tillverkare hade varit guld. Är inte särskilt insatt i konfiguration av nätverksutrustning så det ska vara något som funkar "out of the box".

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Sjukt bra guide. Snyggt jobbat

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Efter ha haft (midnre strul) N66U och (betydligt mer strul) AC68U så slutade det med en pfSense + AP kombo.

@arowe17: Ubiquity https://www.ubnt.com/ På senare tid kända för Unify APs med bra täckning, hastighet och stabilitet. Kostar dock därefter.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Går det att köra VLAN över Wifi om man kunde ställa in mac adressen att den ska gå över en viss VLAN?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superegg:

Går det att köra VLAN över Wifi om man kunde ställa in mac adressen att den ska gå över en viss VLAN?

Tekniskt sett är det möjligt, om det är möjligt rent praktiskt beror på om stödet finns på de enheter du vill ha på ditt VLAN.

Är t.ex. inget problem att köra VLAN över Wifi på Linux. Kan kolla om man kan sätta upp ett VLAN-segment med den Linux som ASUS router kör (blir senare, är på plats utan vettig dator)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Tekniskt sett är det möjligt, om det är möjligt rent praktiskt beror på om stödet finns på de enheter du vill ha på ditt VLAN.

Är t.ex. inget problem att köra VLAN över Wifi på Linux. Kan kolla om man kan sätta upp ett VLAN-segment med den Linux som ASUS router kör (blir senare, är på plats utan vettig dator)

Skickades från m.sweclockers.com

Annans får man köra med flera accesspunktar det funkar det med men kostar lite extra.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

QoS låter dock bättre än vad det är i verkligheten.

Är ganska hårdvaruberoende också.

ASUS-routern jag hade tidigare gjorde det ingen nytta på. Men när man nu kör Enterprise-hårdvara så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Går det att köra VLAN över Wifi om man kunde ställa in mac adressen att den ska gå över en viss VLAN?

Köper du riktiga saker i stället för dessa överprissatta leksaker har du et inbyggt tex i unifi´s ap

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Köper du riktiga saker i stället för dessa överprissatta leksaker har du et inbyggt tex i unifi´s ap

Någon vet inte vad hen pratar om. ^^
https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Någon vet inte vad hen pratar om. ^^
https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

På Unifi's AP /m controller kan man tilldela specifika VLAN till olika SSID / WLAN. Jag kör t.ex Vlan XX på 1 SSID som jag har reserverat för alla skräpiga IOT-saker, såsom min TV och Sonos och annat som kan tänkas användas för att skräpa ner mitt nät, där jag själv inte kan styra mjukvaran. De kan då inte nå något annat än sig själva och de jag tillåter. Sedan kan jag fritt från mitt andra VLAN XY ansluta till allt på XX, men inte andra vägen.

Kan också knyta en specifik MAC-adress till ett specifikt VLAN, så oavsett vilket SSID eller vilken switch den saken ansluter till, så får den alltid det designerade VLANet :).

Möjligheterna blir bra mycket större med Enterprise-prylar, men dom kostar ju lite mer. Jag har själv 3 switchar och 4 accesspunkter för att ansluta alla mina prylar runt om kring på huset och gården, och tänker hela tomten med wifi. Jag har ett 50-tal WiFi clienter, och ett 30-tal trådade så behöver också en bra backend

OnTopic: Tycker det var en väldigt bra guide och @Yoshman, du nämner alla de viktiga delerna på ett bra sätt. Det är enkelt att läsa och man förstår vad du menar

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Någon vet inte vad hen pratar om. ^^
https://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

Nu syftade jag dock på att det går ställa in vlan direkt i ap vilken jag förutsatte att man förstår.
Fast det är klart, jag glömde bort att vissa är så inavlade att dom behöver ha instruktioner för dom mest självklara saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En sak som bör poängteras med 5GHZ kanelerna över 50:
De används av bland annat väder radar och satellit kommunikation.

Dessa routrar kommer att stänga av WiFi under ett tag om de upptäcker aktivitet av denna typ på den kanal som används. Detta ska dyka upp i system loggen om de sker.
(Jag kan inte köra dessa kanaler på grund av detta, till exempel)

Permalänk

En guide på perfekt nivå, ypperlig grammatik och bra grafik. Clintan är nöjd, mycket nöjd.

Tankar för mig direkt till att själv skriva en guide hur man kan kompilera en egen mjukvara baserat på Debian + IP tables men då tror jag att jag hamnar i oväder ganska snabbt. Bott i studentlänga många år så mitten på 5GHz bandet tyckte jag det var synd att det var oanvänt. (Nej, finns inget i närheten som använder de kanalerna).

..självklart så uppmanar jag inte till olagligheter, mitt inlägg är mest av anekdotisk karaktär..

Permalänk
Medlem

Gör QoS nån skillnad för ping i spel även när det är lugnt i nätverket? Trådat dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@AtreX: Borde man då inte föredra att "gå runt" med något som inte har lika "stor" antenn?
T.ex en mobil eller något gammal trött mini-PCI-kort med tveksamma antenner.

Ehrm.. Varför skulle det vara att föredra menar du? Det du vill få en uppfattning om är ju hur din enhet med bäst mottagning upplever olika platser du använder den på i hemmet för att kunna anpassa ditt nätverk därefter och då är det ju rätt dumt att undersöka något annat, eller?

Skrivet av Yoshman:

Jättebra tips!

Ett annat tips, som jag tror det Björn använde i sin testpilot, är Heatmap. Kan man få en fin bild över var täckningen börjar droppa av.

Är själv lite bortskämd, vet inte om väggarna hemma består av papier-maché men har löjligt bra Wifi-täckning här, det med en enda accesspunkt.

Efter att dragit in fiber i sommarhuset inser att det direkt att Wifi ganska omedelbart blir frustrerande när man får till synes oförklarliga vita fläckar. Den stora skillnaden mellan dessa fastigheter är att den förra är ett tvåplanshus medan den senare är en planare, då de har ungefär samma totala yta blir det rätt naturligt att en enplanare blir den mer utmanande.

I båda fallen är det trähus, vilket har bättre förutsättningar jämfört med armerad betong.

Sjukt bra tips! Precis vad jag var ute efter själv egentligen, men kände inte till att det fanns gratis mjukvara för det, har själv bara provat enterprise-varianter som kostar multum och aldrig skulle vara aktuella för oss vanliga dödliga

Editerade in ett citat till för att slippa dubbelpost :)
Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Köper du riktiga saker i stället för dessa överprissatta leksaker har du et inbyggt tex i unifi´s ap

Tänkte du på denna här https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/219654087-UniFi-Using... ?

Fråga är om man kan bara köra med ett vlan i taget eller om man kan köra med flera?

Nä jag är vuxen och håller inte på med leksaker längre kör med pfsense och enterprise switch.

Jag känner till att ubnt ac är dom bästa så kommer köpa där men just nu lägger jag pengar på andra saker då jag vill få mitt san klar innan jag börja köpa andra saker.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@AtreX: Klarar en enhet med skräpigast mottagning/sändning av anslutningen så kan du ju nästan utgå ifrån att "alla" nyare enheter som i regel har bättre chip och antenner också fungerar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@AtreX: Klarar en enhet med skräpigast mottagning/sändning av anslutningen så kan du ju nästan utgå ifrån att "alla" nyare enheter som i regel har bättre chip och antenner också fungerar.

Tyvärr har du nog inte riktigt förstått 50% av poängen med att göra en heatmapsundersökning, men don't worry, SweC has got you covered!
Visst är du intresserad av anslutningskvalitén till din egen basstation, ingen tvekan om det, men när du bor i lägenhet, vilket ju de flesta gör, så är dina grannars accesspunkter (och andra störningsmoment som ex. mikrovågsugnar) av minst lika stort intresse, därför bör du göra undersökningen med den enhet som "hör bäst"

Permalänk
Medlem

Är man riktigt jävlig kan man använda 1, 5, 9 och 13 som wifi kanaler på 2,4Ghz med 20Mhz breda kanaler.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

En sak som bör poängteras med 5GHZ kanelerna över 50:
De används av bland annat väder radar och satellit kommunikation.

Dessa routrar kommer att stänga av WiFi under ett tag om de upptäcker aktivitet av denna typ på den kanal som används. Detta ska dyka upp i system loggen om de sker.
(Jag kan inte köra dessa kanaler på grund av detta, till exempel)

Kan tilläggas att det är rekommenderat av ledande leverantörer att INTE stänga av DFS kanaler. Sannolikheten att du störs av radar är så pass liten att det lönar sig att ha stöd för dessa.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk

Oj detta var en superbra guide! Tack så mycket, nu kan jag försöka lite hemma!

Svarar du på en snabb fråga @Yoshman?