Vad händer med PSUn när man kortar kablarna?

Permalänk
Inaktiv

Vad händer med PSUn när man kortar kablarna?

Jag behöver korta ner kablarna på PSUn avsevärt för mitt mATX bygge men undrar om det påverkar PSUn negativt ur elektriskt hänseende?

Ex 24-pin porten i PSUn samt ingångskretsen i moderkortet på 24-pinsporten? Blir det för lite induktans om man tar bort 70% av kabeln? Jag gissar att mindre induktans skapar mindre strömrippel vilket är bra men kan det ställa till med andra problem istället?
Kan det bli problem med inrusningsström osv?
Kan det orsaka andra problem?

Samma frågor för CPU kontakterna....

Vore tacksam för hjälp av någon kunnig här på forumet.

Jag tänker bygga i en Bitfenix Prodigy M med Corsair 650 RMX, ASrock Z270M Extreme 4 mATX

Permalänk
Medlem

Det lilla motstånd som försvinner om du kortar ner kablarna kommer inte påverka något, men på vissa nätagg kan det sitta en kondensator på någon/några kablar, den bör du låta vara kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Skillnaderna som blir är väldigt försumbara. Se bara till att det blir seriöst gjort och att om det nu möjligtvis skulle finnas några synliga kondensatorer som ligger mellan linorna blir kvar och har fortsätt rätt polaritet även efter nedkortningen. Lycka till!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Känner du dig osäker så går det beställa kablage med custom längd och sleeving här:
https://store.cablemod.com/configurator/

Blir dock en liten slant med frakt osv, men så har du åtminstone kvar de ursprungliga kablarna ifall psu ska säljas vidare, eller in i ett annat chassi i framtiden.

Permalänk
Proffsmobbare

RM650X ska vara regulerad genom konstant mätning internt och är en digital eller "smart" PSU.

Det sitter fyra extra kablar i ATX24:an; GNDs, +3V3s, +5Vs, +12Vs. Detta är sensorkablar och mäter rimligtvis förändringar.

Du behöver med andra ord inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Skillnaden blir typ 0.001 Ohm och det kommer att funka lika bra med 10 mm eller 500 mm PSU kablar - med andra ord inget att oroa sig för så länge du kopplar rätt

Permalänk
Medlem

@Laine:

Det hade inte spelat någon större roll med farfars roterande omformare heller...

Hade gärna sett en PSU som inte är reglerad från de senaste 20 åren.

Jag skulle vilja påstå att spänningarna från en PSU varierar betydligt mer från spec än vad någon kabelförändring inom rimliga längder någonsin kan göra.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Tusen tack för alla svar!

Jag har varit i kontakt med CableMod USA och där påstår de att kondensatorn inte gör särkilt stor skillnad men de har med den för att vara compliant med specen från Corsair.
Det var tydligen Corsair själva som hade medgett till CableMod att kondingen inte gjorde någon större skillnad. Dvs den förbättrar ripplet något men inte mycket.

Jag vet inte vad jag ska tro om det.

På orginalkablarna sitter kondingen nära moderkortsänden på kablarna vilket gör att det är svårt att dölja dem i bygget. På customsleeved-kablar vet jag inte vart de sätter kondingen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon130700:

Tusen tack för alla svar!

Jag har varit i kontakt med CableMod USA och där påstår de att kondensatorn inte gör särkilt stor skillnad men de har med den för att vara compliant med specen från Corsair.
Det var tydligen Corsair själva som hade medgett till CableMod att kondingen inte gjorde någon större skillnad. Dvs den förbättrar ripplet något men inte mycket.

Jag vet inte vad jag ska tro om det.

På orginalkablarna sitter kondingen nära moderkortsänden på kablarna vilket gör att det är svårt att dölja dem i bygget. På customsleeved-kablar vet jag inte vart de sätter kondingen.

Säger de att det är ok så är det ok. Även jag kan säga att det är ok. Varför vet du inte vad du ska tro om det? Vad baserar du din tro på, magkänsla? Corsair baserar den på mätvärden.

De som vet vad de gör vet nog vad de gör mer än vad du vet, så kör hårt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Säger de att det är ok så är det ok. Även jag kan säga att det är ok. Varför vet du inte vad du ska tro om det? Vad baserar du din tro på, magkänsla? Corsair baserar den på mätvärden.

De som vet vad de gör vet nog vad de gör mer än vad du vet, så kör hårt.

Jag tror att både Corsair och CableMod vet de gör. Jag antar att jag bara var lite "rädd" för att mixtra med en lösning där man ansett att kondensatorer behövs.

Sen har jag en vän som hade lite otur med sitt Corsair 650 RMX och brände två stycken (vet inte vad han gjorde) men det tredje har fungerat bra ett längre tag nu. Så ja... någon form av magkänsla som inte är baserad på fakta eller kunskap i ämnet

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Karaff:

@JaZid:

Det hade inte spelat någon större roll med farfars roterande omformare heller...

Hade gärna sett en PSU som inte är reglerad från de senaste 20 åren.

Jag skulle vilja påstå att spänningarna från en PSU varierar betydligt mer från spec än vad någon kabelförändring inom rimliga längder någonsin kan göra.

Du får fördumma det hur mycket du vill, men långt från alla nätdelar idag har aktiv reglering.

I Corsair fall sätts t.ex. +12V till +12.00V digitalt och kommer inte att röra sig därifrån oavsett ålder eller slitage, den kalibrerar sig själv. Den varierar med andra ord inte från specifikation.

Dvs. i normala fall är skillnaden i kabellängder försumbar, i TS fall obefintlig, vilket är svaret på frågan som ställdes.

Permalänk

Att det fungerar utan kondensatorer är jag med på, men det måste väl vara bättre med?

Skickades från m.sweclockers.com