Permalänk
Medlem

Passivt grafikkort råd

Jo jag vill köpa ett passivt grafikkort till min nybyggda dator för musikproduktion. Har dock ingen aning om vad som finns och vilka som kan passa mej. Kravet är att köra 2 stycken 27" skärmar i 144hz. Har ni några förslag på vad som skulle passa mej?

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Antielefant

Du måste ha ett kort med dubbla displayportutgångar (enda som klarar 1440p144), men jag känner inte till något sådant kort som är helt passivt. Det krävs liksom lite effekt för att producera 25,5 gigabit per sekund, och effekt måste kylas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att hitta något helt passivt, men om det du ska göra inte är för grafikintensivt så borde ett halvpassivt funka där fläktarna inte går igång förrän de verkligen behövs vilket i ett vanligt desktop scenario förhoppningsvis är aldrig.

Lägger dessutom till att du i alla fall måste ha Displayport 1.2 för att få kunna driva 1440p i 144Hz, tänkte mest på listan på grafikkort du fick som innehöll en del äldre kort som jag är tveksam att de lever upp till de behoven.