Varför hyllas dagens kassa mobiler?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av keyser:

Fast planerat åldrande är inte riktigt samma sak som att folk tappar telefonen stup i kvarten.
Om de inte byggt in små, små behållare med såpa/olja som fördelas ut med jämna mellanrum för att försämra greppet...

Många lurar är inte direkt designade för att ge bra grepp heller, både form och materialval är dåligt på många och jag tycker att Apple generellt är sämst på design men Samsungs modeller med "gummerad baksida är kanske bäst hittills men det borde gå att göra bättre tex genom att inte ha släta baksidor utan göra dem mer räfflade eller ojämna på annat sätt, hade även gärna set bra fästpunkter där man kan skruva för att fästa telefonen ordentligt utan att behöva placera den i ett hölje som man i sin tur skruvar fast. Jag ser telefonen som en sak som ska både fungera och hålla att användas och dit är det en bra bit kvar för dagens bräckliga konstruktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kalla mig gärna klanthand, men dagens tunna mobiler med halkiga kanter är rent hopplöst för mig. Jag tvättar i arbetet ofta händerna med sprit, och har ganska torra händer. Swooosh så åker mobilerna i golvet om jag inte har TPU-skal på dem.Tunna och rundade mobiler typ moderna Iphone är rent hopplösa, som tur är har jag ingen sådan själv (för dyr).

Dock, så har jag inte gjort sönder någon mobil pga tappandet. Nu senast dängde jag mobilen (Galaxy S4) i asfalten när jag klev ur bilen med den i handen, men inga problem tack vare skalet. S4 är dessutom rätt "plastig" = bra i detta fall.
Barnen har fått min Nexus 4 som minispelplatta (jag har avinstallerat telefonfunktionen) och den åker väl i golvet minst en gång per dag...men tack vare skalet har det hittills funkat. TPU-skal, det ska man ha. (Nexus 4 är annars ganska ohalkig, men har glas som sticker ut och lätt skadas)

Fånigast är skal med hål i så man ska kunna se loggan på telefonen. Så, då var det sagt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Det jag tycker är intressantast med det här är att telefonerna som nämnts hyllas för slimmad design, snygga materialval och känslan i handen etc etc. Sedan är det ingen som faktiskt ser den slimmade designen, snygga materialvalen eller får den sköna känslan i handen för att man har på diverse skal för att telefonen ska hålla för minsta lilla.

Jag har själv klarat mig hyfsat bra utan skal och skärmskydd. Men när något hänt har det varit löjligt små grejer som mer eller mindre totalkvaddat telefonen.

Ja, man ska ju använda telefonen. Inte lägga in den i något hölje. Då försvinner hela grejen med att ha en snygg telefon.

Har aldrig haft skal på mina telefoner och nu 3,5 år senare så är min iphone 6+ fortfarande relativt fräsch. Givetvis några repor på baksidan osv men det är förslitningsskador, sånt får man räkna med när man bär runt på telefonen 12-16h per dygn.

Enda mobilen jag klätt in i skal är jobbmobilen då jag inte pallar att den skulle gå sönder.. Ser inte så proffsigt ut om man kommer med en trasig skärm till ett möte eller liknande. Så den får faktiskt vara i ett skal. Men det gör inte så mycket, är bara en Samsung S7:a så den ser ändå ut som en plastbit så skalet gör den lite snyggare

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag nös, ryckte till, telefonen flög precis när jag tog ett steg framåt, han inte hejda mig och satte foten på telefonen.
Sedan blev det en ulefone armor

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SunQ:

Men innebär inte premium även premiummaterial?
Så resonerar jag. Jag är ett stort fan av snygga telefoner med glas och alu och andra material.

Sen får man helt enkelt se till att inte slänga runt mobilen så jävulska.

Men det du skriver här ovanför har säkert en stor marknad. MÅNGA som vill ha en hållbar telefon med top of the line innehåll.
Sen tror jag tyvärr inte någon telefontillverkare vill göra en sådan, särskilt inte med utbytbara batterier.
Allt görs ju idag för att hålla 1-3 år så vi ska köpa nytt. Inte värt att bygga något som håller 10 år. Isåfall ska den antingen kosta 30k+ eller så ska tillbehör såsom extra batterier kosta som en ny telefon 5-9k för att det ska vara värt att skapa en sån..

Sen är det ju givetvis bättre för oss människor, mindre onödig konsumtion och mindre avfall osv. Men det är inte så vi människor fungerar nuförtiden... Vi vill KÖPA KÖPA KÖPA!

Jag tycker det är patetiskt att visuell design går före funktionen, man ser ju ändå inte nått mer än skärmen eftersom allt annat ändå måste döljas av externa skydd för att funktionen ska finnas kvar när man börjar använda den bräckliga telefonen.
Bra plast/komposit är många gånger oerhört mycket med premium än metall, speciellt när man väljer billig metall som inte håller, möjligen skulle titan kunna funka men de flesta verkar använda ohärdad aluminium om det är metall.
En bra seg plast är närmast oförstörbar så kanske polycarbonat skulle passa för telefoner, kolfiber är dyrt men det är rätt skört så det är troligen lika svårt att få att hålla som metall.
Kolfiber skulle däremot kanske vara ett något bättre alternativ till de som vill ha nått dyrare men som ändå är nästan lika dåligt som alu och glas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft sönder en smarthphone, men det är nog mer tur än skicklighet, har skickat min gamla iphone 4 i golvet otaliga gånger utan att den fick en skråma. Morsan ärvde den och tillslut dog den efter lång o trogen tjänst. dock med glaset intakt. Men jag håller med, typ hajfenan från ericsson gick ju knappt att ha sönder även om man ville, vi backade över den med en timmerlastbil utan att den gick sönder.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Honor 8 är hal som en ål och det märkte jag snabbt och köpte ett plånboksfodral till den. Problemet löst. Att visa upp för omvärlden vad man har för telefon är för mig inte syftet med ägandet, då är det viktigare att den får hålla. Genom denna manöver kunde jag dessutom ratcha den vanliga plånboken helt, ryms de 4 vanligaste plastkorten jag använder + nån sedel för nödfall i fodralet. Att inte alla kör med någon form av skydd förstår jag inte, och då menar jag stötskydd och inte såna där klisterskydd för displayen.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Honor 8 är hal som en ål och det märkte jag snabbt och köpte ett plånboksfodral till den. Problemet löst. Att visa upp för omvärlden vad man har för telefon är för mig inte syftet med ägandet, då är det viktigare att den får hålla. Genom denna manöver kunde jag dessutom ratcha den vanliga plånboken helt, ryms de 4 vanligaste plastkorten jag använder + nån sedel för nödfall i fodralet. Att inte alla kör med någon form av skydd förstår jag inte, och då menar jag stötskydd och inte såna där klisterskydd för displayen.

För att man inte behöver ett skydd?

Om man tex jobbar på kontor så har man telefonen i fickan eller på skrivbordet. Inte mycket som kan hända då.

Sen kan det givetvis hända olyckor såsom att någon går in i en eller annat när man pratar i telefonen. Men bara för att sånt kan hända behöver man inte packetera in telefonen i massa ful plast.. Den blir otymplig och fulare.

Det är som om du alltid skulle gå runt med hjälm på huvudet för att du kan ramla eller att du kan slå i huvudet i saker..
Man kan göra det, men det ser inte så bra ut..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

För att man inte behöver ett skydd?

Om man tex jobbar på kontor så har man telefonen i fickan eller på skrivbordet. Inte mycket som kan hända då.

Sen kan det givetvis hända olyckor såsom att någon går in i en eller annat när man pratar i telefonen. Men bara för att sånt kan hända behöver man inte packetera in telefonen i massa ful plast.. Den blir otymplig och fulare.

Det är som om du alltid skulle gå runt med hjälm på huvudet för att du kan ramla eller att du kan slå i huvudet i saker..
Man kan göra det, men det ser inte så bra ut..

Men det är ju det hela tråden handlar om, att dagens mobiler är så ömtåliga. Anser man sig inte behöva skydd, kör utan, så enkelt är det ju absolut. Skydd är ju en sån sak som inte behövs förrän det behövs och olyckor är ju lite svåra att planera.

Det finns även skydd för den modemedvetne, jag t ex som jobbar på kontor har ett handsytt skydd i äkta kohud.

Hjälm har jag när jag cyklar, men alldeles för många cyklar utan och det förstår jag inte heller.

slarv
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Den intressanta frågan är hur många som kvaddar sina lurar nyktra...

Har själv på 8 år lyckats tappa två smarta lurar. Inte speciellt nykter vid något av tillfällena. Numera är jag sällan ute och partajar, men de få gånger jag gör det har jag en "fylletelefon". Något nokiaskräp som kostade 300 pix på Ica. Duger ypperligt i dessa tillfällen.

I nyktert tillstånd har jag förmågan att hantera mina prylar mer varsamt.

Permalänk
Medlem

För att det du tycker inte är någon universell sanning. Har så vitt jag minns aldrig tappat någon mobil under de 15+ år jag ägt en.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tröttnade på stora Androider (smartphones) och gick över till gamla goda SonyEricsson mobiler från förr.
Först en ihopskjutbar SE Hazel en mycket avancerad "dumbphone" men efter några månader började skjutmekanismen strejka även skärmen repades till nära oanvändbar.
Bytte till en SE T707 som hopvikbar mobil men samma sak med den efter några månaders användning var batteriluckan sprucken och gångjärnet glappade.

Även om mobilerna fungerade perfekt även som musikspelare för ett 14GB mp3-arkiv så höll dom inte.
Provade även en W880 och en W890 men dessa fungerade sämre med 16GB m2 kort, vilket gjorde att dom inte fungerade för mig.

T700 och C902 är för värdefulla för mig, att jag inte vill slita ut dom genom att använda dom dagligdags.

Efter en LG H410 hopfällbar Android. Gick jag över till dagens Galaxy A3, A3 är en perfekt balans (för mig).
Har redan tappat A3 flera gånger och den visar tecken på repor (inte på skärmen dock) men fräsch känns den inte längre...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

Ny teknik i all ära, men jag har aldrig förstått varför en måste trycka in 2K-upplösta bildskärmar i dessa små (snart gigantiska) telefoner. Det käkar ju bara ström? Och alla älskar det?!

Och edit:
Varför gör man telefoner som OnePlus One där knapparna sitter i SKALET och inte i telefonen, så om du tappar mobilen eller förstör skalet så har du inga knappar! Det säljs inte längre skal till OnePlus One (som inte är gjorda för att ha ovanpå det originala skalet).

Det går ju att byta batteri på OnePlus One, men om jag inte hade tappat den så hade jag köpt ett ersättningsbatteri istället.
Hur många moderna telefoner kan man byta batteri på?

Permalänk
Medlem

Kan ännu sakna känslan som fanns i Motorola XT720. Den hade med alla sina svagheter två stora fördelar. Den ena var den gummerade ytan. Kom aldrig ens på tanken att det skulle behöva någon typ av skal för att skyddas och var inte halkig för fem öre. Den andra var utbuktningen i sidan där knapparna för kameran satt. Det betydde att jag aldrig tog fel på vad som var upp och ner på telefonen. Sedan vet jag sanningen att säga inte om designen skulle fungera idag då även en liten skärm idag är minst 5 tum gentemot dess mer blygsamma 3,7 tum.

Permalänk
Medlem

Jag har otroligt nog aldrig lyckats krossa en display.
Det inkluderar min gamla iPhone 4 som åkt i asfalten ett antal gånger.
Föredrar nog aluminium själv, ser trevligt ut!
Avskyr blank plast, hade lika gärna kunnat vara gjort av smör så halt som det är

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EmilH:

Tänkte bara skriva av mig lite och samtidigt kolla om det inte är fler än jag som reagerat.

När man läser dagens recensioner på mobiler är mycket fokus känslan i att hålla den och hur snygg den är att se på. Ett billigt plastskal skulle sågas jämns med anklarna direkt.

Nu till problemet, aluminium och glas!? är värdelösa matrial att ta upp stötar, vilket resulterar i att nästa alla jag känner har kvaddat en fin, fullt fungerande smartphone. Alla här på forumet som INTE har gjort det räcker upp en hand. Själv kvaddade jag en Nexus 6P efter en vecka, tappade den i asfalten från 30! cm höjd. Fick laga den för 1800:-

Alla äldre här på forumet som var med på den gamla goda tiden och har lyckats kvadda en Nokia 3310 genom att tappa den i golvet kan räcka upp en hand . Själv hade jag en HTC X tror jag den hette, den hade ett skal av kompositplast tror jag det var, tappade den i stengolvet, i asfalten massvis av gånger, hände ingenting!

Nu säger någon här säkert att det är ju bara att köpa ett gummiskal eller kanske ett tjockt läderfodral. Visst, men varför skall man då betala dyra pengar på matt aluminium eller glänsande glas?

Någon annan säger säkert det finns mobiler som tål stryk, visst, men de är ofta rätt kassa prestandamässigt med högst mediokra kamreror.

Nä! Ge mig ett riktigt fett kompositskal som tål stryk och inte ett skal som måste behandlas som en tvåtusen år gammal pergamentsrulle.

Tack för mig, och ha en skön semester

Har aldrig kvaddat en mobil, inte ens Z1-5 modellerna jag har ägt. Har aldrig tappat någon. Däremot har dom haft lite smårepor på displayen men det räknar jag som vanligt slitage efter ett år eller två.

Permalänk
Medlem

Det finns gott om slagtåliga mobiler, tex Cat S60.

Men "vanligt" folk vill hellre ha en tunn mobil än en som tål att bli tappad.

Permalänk
Medlem

Enda smartphone jag lyckats spräcka glaset på gjordes när den låg i benfickan på arbetsbyxorna och den fick sig en smäll under arbetsdagen. Aldrig haft sönder en mobil genom att tappa den.
Lyckades dock döda en 3310 när det begav sig genom att köra den i 60 graders tvätt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Har inte heller lyckats spräcka någon telefon någonsin. Har ju förståss bara haft Moto G-telefoner de senaste åren, dem tål både ett och annat

Förstår dock inte hur föräldrar kan köpa flaggskeppsmodeller till sina unga barn och tro att de kommer hålla under längre tid. (Låter jag gammal nu?, det är jag inte )

Kommer ihåg när jag var barn och hade en Nokia 3510i, brukade kasta den fram och tillbaka över gräsmattan med en kompis, som om den vore en boll. Den ligger troligen fortfarande i en kökslåda hemma hos föräldrarna, utan så mycket som en skråma.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

har aldrig lyckats spräcka en skärm på en av "dagens" telefoner och köper alltid en billig lur med bra prestanda utan massa fancy materialval, har idag en Nexus 5x som jag köpte för 1790kr förra året när siba sålde ut dem, den presterar bra och är ganska stöttålig och man får bra grepp eftersom det är gummi på baksidan.

Och nej jag vill verkligen inte ha en nokia 3310 igen, är ganska nöjd med att kunna göra alla vardagliga saker direkt i telefonen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

När jag köpte mobil i höstas, så vägde uthållighet tungt, eftersom jag inte gärna byter mobil varje år.

Huawei Honor 8 var ett alternativ: bra prestanda*, bra kamera*, ok batteri, blanka ytor i inbjudande blå finish
Motorola X Force var ett annat alternativ: bra prestanda*, bra kamera*, stort batteri, plastigare utförande, skärm av plast i stället för glas
*i prisklassen där jag kollade

Valet hamnade på Moto'n. Visst, skärmen av plast spricker inte; men kan repas. Och telefonen vinner nog inga designerpriser.

men det känns som att den skulle klara några smällar utan vidare.
Med det sagt, så har jag inte direkt testat extremerna.

Tl;dr - Så några få alternativ finns väl för att öka hållbarheten lite, om man vill. Dock verkar uthållighet kosta på designfronten, menmen.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ledsen, mina föräldrar hade inte råd att skicka mig till tankeläsarskolan när jag var liten så din kommentar är i stort obegriplig.

Inte? vilka taskiga föräldrar..

Du länkade till en CAT-mobil, hade du läst min tråd från början ordentligt så skrev jag att de telefoner på marknaden som tål lite stryk lider av dåliga skärmar,klen cpu och mediokra kameror.

Hade dom inte råd att skicka dig till vanlig skola heller för att lära dig läsa en vanlig text?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Inte? vilka taskiga föräldrar..

Du länkade till en CAT-mobil, hade du läst min tråd från början ordentligt så skrev jag att de telefoner på marknaden som tål lite stryk lider av dåliga skärmar,klen cpu och mediokra kameror.

Hade dom inte råd att skicka dig till vanlig skola heller för att lära dig läsa en vanlig text?

Jag länkade till flera mobiler. Något som framgått med all tydlighet om du hade läst mitt inlägg ordentligt. Hur ska jag veta vilken telefon du syftar på? Trodde det var materialvalet som var den stora frågan; "Nu till problemet, aluminium och glas!?". Eller tolkade jag det fel också?

Sen att du får överflödig info som inte faller dig i smaken är väl för tusan inget att böla över? Filtrera och gå vidare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Är uppenbarligen en av de få som lyckas hålla min telefon i handen, med tanke på hur stort problem det visst är att de inte tål att tappas. Är på min tredje smartphone nu, och har aldrig lyckats få någon spricka i skärm eller liknande. Har just nu Galaxy s6, som helt klart ligger under "bräcklig"-kategorin, och gick under de första 8 månaderna helt utan skal, och nu har jag ett tunt plastskal.

Men har man klena nypor förstår jag att det är väldigt opraktiskt att inte ha stöttåliga telefoner, är ju tydligen populärt att slänga dem i marken, då varannan person verkar ha en trasig skärm.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Puckat inlägg.

Du köper alltså en mobil som inte är stötsäker och sen klagar.
Välj istället att köpa en mobil som tål stötar mm och recensera efter det.

Du får ju köpa efter krav, inte köpa och sen ställa krav * Facepalm *

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av apskalle:

Kanske lite offtopic, men upplever ni också att telefoner blir segare och segare med tiden? Känns som sirap efter att man har haft dom typ 1-2 år? & "reset"/'clearcache etc" hjälper ju inte. Är väl tänkt så att man ska köpa nyaste värsta hela tiden? Leasingtelefoner nästa😁?
Skickades från m.sweclockers.com

Jag upplever det med, lite som på 90-talet och tidigt 00-tal när datorerna började kännas segare och segare. Mycket har med att hårdvaran förblir densamma men mjukvaruuppdateringar ökar kraven på systemet de körs på.

Och jo, tanken är att vi konsumenter ska köpa en ny, helst dyr, telefon så ofta som möjligt. Själv är jag ute efter en, kanske två telefoner men finns inget som tilltalar mig. Behöver ny jobbtelefon och är rätt sugen på att byta ut min LG G3 jag har privat med. Gillar förvisso telefonen men den är något omständig att ha att göra med emellanåt. Samt batteritiden, skulle nog behövas ett batteri med tredubbel kapacitet för att hålla igång den.