Motivet bakom "Petya" tros vara politiskt

Permalänk
Melding Plague

Motivet bakom "Petya" tros vara politiskt

Förra veckan spreds vad som troddes vara en gammal ransomware i ny skepnad. Analyser av den skadliga koden visar ett destruktivare snarare än ekonomiskt mål.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbar hos har gått över 1 miljard back och har fortfarande inte lyckats återställa alla system 100%. Rätt sjukt vad lite kod kan blåsa bort pengar.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är främst Ukraina som drabbats så är det väl ingen högoddsare att det är Ryssland som ligger bakom? De har ju ingen respekt för andra stater.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men va i all sin dar är detta för artikel!? Anti-Rysslands-propaganda baserad på estländska uppgifter på Sweclockers!

Hur lågt kan ni sjunka egentligt? Loggar ut för gott. Bye!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Men va i all sin dar är detta för artikel!? Anti-Rysslands-propaganda baserad på estländska uppgifter på Sweclockers!

Hur lågt kan ni sjunka egentligt? Loggar ut för gott. Bye!

Hej då!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att det är främst Ukraina som drabbats så är det väl ingen högoddsare att det är Ryssland som ligger bakom? De har ju ingen respekt för andra stater.

Nu har jag inte all fakta på bordet så ta detta som lite spekulativt, men jag läste någonstans om att den krypterar filer likt Wannacry _om_ det är så att den inte hittar Kaspersky installerat. Om den hittar Kaspersky så skriver den sönder MBR (som dock ska gå att återskapa genom att läsa ut backups/partitionstabeller IIUC)

Det går väl utifrån detta inte dra några slutsatser om Ryssland är måltavlan eller ligger bakom härvan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Med tanke på att det är främst Ukraina som drabbats så är det väl ingen högoddsare att det är Ryssland som ligger bakom? De har ju ingen respekt för andra stater.

Ha, du får det att låta att det bara är Ryssland som inte har någon respekt för andra stater.

Tror nog att USA ligger där uppe med, samt så tror jag inte att några andra länder har någon större respekt för andra stater.

Du har ju Stuxnet från USA, och det läckte bara för Snowden, så tänkt dig allt som inte har kommit ut. Speciellt från China som har hårda tag på säkerheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Nu har jag inte all fakta på bordet så ta detta som lite spekulativt, men jag läste någonstans om att den krypterar filer likt Wannacry _om_ det är så att den inte hittar Kaspersky installerat. Om den hittar Kaspersky så skriver den sönder MBR (som dock ska gå att återskapa genom att läsa ut backups/partitionstabeller IIUC)

Det går väl utifrån detta inte dra några slutsatser om Ryssland är måltavlan eller ligger bakom härvan.

Inte enkom utifrån den informationen du skrivit ovan, nej.
Var väl lite annan info som det drogs slutsatser ifrån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Ha, du får det att låta att det bara är Ryssland som inte har någon respekt för andra stater.

Tror nog att USA ligger där uppe med, samt så tror jag inte att några andra länder har någon större respekt för andra stater.

Rimlig poäng. Hade det varit Iran som var drabbat eller kanske Kuba så hade väl USA varit mer misstänkt.
När det rör hackerattacker som verkar vara statliga och som drabbar just Ukraina i stor utsträckning är väl Ryssland en mer rimlig kanditat i det här fallet med tanke på att de konstant håller på med en destabiliseringsprocess mot Ukraina.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ha, du får det att låta att det bara är Ryssland som inte har någon respekt för andra stater.

Tror nog att USA ligger där uppe med, samt så tror jag inte att några andra länder har någon större respekt för andra stater.

Du har ju Stuxnet från USA, och det läckte bara för Snowden, så tänkt dig allt som inte har kommit ut. Speciellt från China som har hårda tag på säkerheten.

Jag har ingalunda påstått eller incinuerat att Ryssland är den enda staten på planeten som saknar respekt för andra länder. Men i det här fallet så ser jag det som troligt då det är Ukraina som drabbats hårdast och det finns en konflikt mellan dem och Ryssland.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, sista stycket går att skippa dock. Det annars objektiva i artikeln faller med den slutsatsen. Det är för tidigt att säga vem eller vilka som låg bakom, och att lyssna på NATOs officiella utlåtande i frågan ger väl ett ganska givet svar.

Vad kom Symantec, Microsoft, Kaspersky och andra som faktiskt arbetar med det, fram till? ?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Varje sån här attack gör mig mer och mer positivt inställd till datalagring och avanonymisering på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Men va i all sin dar är detta för artikel!? Anti-Rysslands-propaganda baserad på estländska uppgifter på Sweclockers!

Hur lågt kan ni sjunka egentligt? Loggar ut för gott. Bye!

lol, måndagshumor på hög nivå

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenKenny:

Bra artikel, sista stycket går att skippa dock. Det annars objektiva i artikeln faller med den slutsatsen. Det är för tidigt att säga vem eller vilka som låg bakom, och att lyssna på NATOs officiella utlåtande i frågan ger väl ett ganska givet svar.

Vad kom Symantec, Microsoft, Kaspersky och andra som faktiskt arbetar med det, fram till? ?

Företag kommer nog sällan peka ut nationer hur tydliga bevisen än må vara (fast det finns säkert undantag). Det är rätt vassa politiska ställningstaganden som sällan är bra för business. Mer att förlora än att vinna där. Större odds när enskilda personer som inte oficiellt representerar något företag kan peka ut specifika nationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det är Ryssland. Som vanligt.
De har flera tusen heltidsanställda hackers, plus ytterligare tusentals frilansare, som angriper framförallt Ukraina, men även andra västländer, inklusive Sverige.
Hybridkrigföring är billigt och effektivt, särskilt som Väst inte törs försvara sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1r1d1um:

Men va i all sin dar är detta för artikel!? Anti-Rysslands-propaganda baserad på estländska uppgifter på Sweclockers!

Hur lågt kan ni sjunka egentligt? Loggar ut för gott. Bye!

Skrivet av HenKenny:

Bra artikel, sista stycket går att skippa dock. Det annars objektiva i artikeln faller med den slutsatsen. Det är för tidigt att säga vem eller vilka som låg bakom, och att lyssna på NATOs officiella utlåtande i frågan ger väl ett ganska givet svar.

Det är ju inte Sweclockers som gör den slutsatsen som ställs i sista stycket, utan det är en rapportering av vad Natos estländska avdelning säger. Som sådan rapportering tycker jag den har relevans i sammanhanget. Och den nämner inte heller Ryssland specifikt. (om nu inte artikeln har editerats i efterhan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Företag kommer nog sällan peka ut nationer hur tydliga bevisen än må vara (fast det finns säkert undantag). Det är rätt vassa politiska ställningstaganden som sällan är bra för business. Mer att förlora än att vinna där. Större odds när enskilda personer som inte oficiellt representerar något företag kan peka ut specifika nationer.

Företag kanske använder sig av begrepp som att det är en stat som ligger bakom, eller att det inte är det. Att vara tillräckligt säker för att peka ut en specifik stat, då är det något riktigt ovanligt.

Den här typen av utbrott tenderar till att vara svåra att spåra, det innebär att det är lätt att skylla på någon om du själv skapar något. Det kanske ligger i ens intresse så att säga. Det är viktigt att vara kritisk.

Jag tycker det är vanskligt att spekulera i vem som ligger bakom, det har inte gått tillräckligt lång tid och beroende på vem som blir tillfrågade så kanske det kommer olika svar så att säga.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Varje sån här attack gör mig mer och mer positivt inställd till datalagring och avanonymisering på internet.

Vad skulle det göra för nytta?
Hackarna hackade en Ukrainsk mjukvarufirmas server, och använde firmans uppdateringsfunktion för att sprida sin malware till firmans kunder. Huvudmålet var som vanligt Ukrainska banker och stat. Hur skulle "datalagring och avanonymisering" ha stoppat detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är ju inte Sweclockers som gör den slutsatsen som ställs i sista stycket, utan det är en rapportering av vad Natos estländska avdelning säger. Som sådan rapportering tycker jag den har relevans i sammanhanget. Och den nämner inte heller Ryssland specifikt. (om nu inte artikeln har editerats i efterhan)

Det står inte uttryckligen Ryssland. Men det nämns t.ex att militär respons kan vara att vänta. Och det är från NATOs vad det nu heter, i Estland.

Att det är med i artikeln innebär att de tycker att det är trovärdigt / och eller tillför något. Jag skulle ha haft med en annan källa, även om de kom fram till samma sak.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Varje sån här attack gör mig mer och mer positivt inställd till datalagring och avanonymisering på internet.

Så att dessa personer kan stjäla denna lagrade data? Mjo tack, låter ju prima

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Ryska oljebolag som Rosneft har drabbats även de.

Pekar man ut Ryssland på förhand, bara för att Ukraina drabbats, är det givet att vem som helst kan iscensätta en attack för att utan att behöva ange bevis, anklaga Ryssland. Ukraina är ett väldigt speciellt land, där allt dåligt som händer skylls på ryska FSB (som inte ens verkar i utlandet), eller är en putinistisk sammansvärjning. Dör civila i kriget mot Donbas, skyller man på att de beskjuter sig själva. Lustigt nog finns inga fördömanden av väst här när tusentals dött och mördats för sina oppositionella åsikters skull, men när polisen tom avstod från att använda vattenkanoner beskylldes den förra regeringen för att bruka våld, av västliga aktörer. Man var så skraj att målas ut som våldsamma att man inte ens försvarade ministerier och partihögkvarter. Brottslingar går fortfarande fria och agerar som frikårer med polisens goda minne.

Man måste komma ihåg att dylika fördömanden och utpekanden som kommer från NATO bara är svammel och att det inte finns något informationsvärde i vad diverse satellitstaters representanter säger. Deras utfästelser är att vänta oavsett om bakgrunden är sann eller falsk.

De senaste 25 åren har varit strålande för Baltikum, snart finns ingen kvar. Alla kan ha en Chihuahuas höga svansföring när man har beskydd av en rabiat Rottweiler.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

Det står inte uttryckligen Ryssland. Men det nämns t.ex att militär respons kan vara att vänta. Och det är från NATOs vad det nu heter, i Estland.

Att det är med i artikeln innebär att de tycker att det är trovärdigt / och eller tillför något. Jag skulle ha haft med en annan källa, även om de kom fram till samma sak.

Min poäng är att det är tydligt presenterat i artikeln att det som står i sista stycket är CCD COE's åsikt/slutsats och att detta därmed inte är någon form av definitiva fakta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenKenny:

Företag kanske använder sig av begrepp som att det är en stat som ligger bakom, eller att det inte är det. Att vara tillräckligt säker för att peka ut en specifik stat, då är det något riktigt ovanligt.

Den här typen av utbrott tenderar till att vara svåra att spåra, det innebär att det är lätt att skylla på någon om du själv skapar något. Det kanske ligger i ens intresse så att säga. Det är viktigt att vara kritisk.

Jag tycker det är vanskligt att spekulera i vem som ligger bakom, det har inte gått tillräckligt lång tid och beroende på vem som blir tillfrågade så kanske det kommer olika svar så att säga.

Jag har lite svårare att se varför säkerhetsföretag skulle hitta på den typen av uppgifter. Det riskerar bara att svärta ned företagsryktet om de inte har fog för vad de påstår.
Jag tror helt enkelt inte säkerhetsföretagen skulle uttala sig alls kring det här om de inte såg ganska tydliga mönster av statlig inblandning.

Däremot är det rimligt att fundera lite mer kring slutsatserna NATO dragit kring det här. Där finns såklart intressen från NATO att rikta uppmärksamhet och "skurkifiera" andra så den delen av kakan är partisk, men den behöver inte vara osann för det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Det är Ryssland. Som vanligt.
De har flera tusen heltidsanställda hackers, plus ytterligare tusentals frilansare, som angriper framförallt Ukraina, men även andra västländer, inklusive Sverige.
Hybridkrigföring är billigt och effektivt, särskilt som Väst inte törs försvara sig.

Så terrorbombningarna från västsstödda oligarkstyret i Kiev mot östra Ukraina är ingenting för dig. Roligt med blint hatande personer. Kina får inte bygga öar i sitt hav, ingen får ha atomvapen förutom USAs gunstlingar, USA har som vanligt skippat fredsträvan och gör allt för att starta tredje världskrig mot Ryssland och Kina. Man kan ju inte annat än önska all lycka till Ryssland och Kina efter att ha sett USAs och dess allierades "värderingar".

Permalänk

Det är klart som f-n att det är Ryssland. Ryssland är sedan tre år i krig med Ukraina, och Ryska cyberkrigsenheter anfaller konstant Ukrainas infrastruktur. Det är bara ideologisk blindhet eller överdriven politisk korrekthet att låtsas som att det inte är Ryssland som ligger bakom.

Permalänk
Skrivet av Србо:

Så terrorbombningarna från västsstödda oligarkstyret i Kiev mot östra Ukraina är ingenting för dig.

Vad pratar du ens om, Boris?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Vad pratar du ens om, Boris?

Vad är det som du inte fattar Clinton?

Citat:

Stoppa den humanitära katastrofen i östra Ukraina
Civila drabbas på bägge sidor, men särskilt av den ukrainska sidans artilleribeskjutningar. OSSE räknar med att åtta gånger fler civila skadades på upprorssidan i folkrepublikerna under oktober. I strid med Minskavtalet har den ukrainska armén under en längre tid flyttat fram fronten och återigen har civila drabbats av artillerianfall.

Tystnaden kring kriget i Östra Ukraina och dess följder för civilbefolkningen måste brytas. 2.5 miljoner beräknas vara flyktingar. En övervägande majoritet bor kvar i de självutnämnda folkrepublikerna Donetsk och Lugansk. För de som flytt landet är Ryssland det enskilt största mottagarlandet.

I år beräknas 2,3 miljoner vara i akut behov av humanitära insatser i folkrepublikerna och lika många är hotade p.g.a. vattenbrist med medföljande risk för utbrott av vattenrelaterade sjukdomar. 70 procent är äldre, kvinnor och barn. Tillgång till mat är osäker. Sjukhus, skolor, bostäder och andra byggnader är förstörda. Detsamma gäller vital infrastruktur.

Situationen förvärras av att 60 procent av befolkningen i folkrepublikerna har pension och andra sociala förmåner som huvudsaklig inkomstkälla samtidigt som den ukrainska regeringen har ställt in alla utbetalningar. Endast fem gränspassager är öppna och där passerar, med fara för sitt liv, tiotusentals om dagen. Humanitära insatser tillåts endast genom två gränspassager.

https://www.svd.se/stoppa-den-humanitara-katastrofen-i-ostra-...

Sedan kommer USA och dess allierade och hävdar hur dom är fredssträvande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är klart som f-n att det är Ryssland. Ryssland är sedan tre år i krig med Ukraina, och Ryska cyberkrigsenheter anfaller konstant Ukrainas infrastruktur. Det är bara ideologisk blindhet eller överdriven politisk korrekthet att låtsas som att det inte är Ryssland som ligger bakom.

Nu citerade du bara en bit av vad jag skrev och då blir det fel.

Du citerade: "Det står inte uttryckligen Ryssland."

Jag skrev: "Det står inte uttryckligen Ryssland. Men det nämns t.ex att militär respons kan vara att vänta. Och det är från NATOs vad det nu heter, i Estland."

Det jag menar med detta är att det syftas Absolut på Ryssland, även om det uttryckligen inte står det. Och inte då att jag tycker det, utan att det sista stycket i artikeln, som jag skrev om, handlar om det.

Din citering av mig är helt galen, vill nästan ha en ursäkt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Det är klart som f-n att det är Ryssland. Ryssland är sedan tre år i krig med Ukraina, och Ryska cyberkrigsenheter anfaller konstant Ukrainas infrastruktur. Det är bara ideologisk blindhet eller överdriven politisk korrekthet att låtsas som att det inte är Ryssland som ligger bakom.

Det är just politisk korrekthet att stödja väststödda oligarkstyret i Kiev. Msm media och styrande i väst och dess allierade har tydlig antirysk agenda, att tiofalt orsaka mer civila förluster och sedan kalla det för bra insatser från väst är vämjeligt. Du har inte tänkt på att det finns många invandrare i Sverige och övriga väst som har mycket att tacka Ryssland för och att antiryskhet i väst bara får fler att förakta väst och dess allierade, det är bara Ryssland som kämpar och har tack från den kristna ursprungsbefolkningen i Syrien. Komiskt att hävda Assad skulle gasattackera civila när han inte ens utsatt IS för det. Finns som vanligt inga bevis från USAs sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Vad skulle det göra för nytta?
Hackarna hackade en Ukrainsk mjukvarufirmas server, och använde firmans uppdateringsfunktion för att sprida sin malware till firmans kunder. Huvudmålet var som vanligt Ukrainska banker och stat. Hur skulle "datalagring och avanonymisering" ha stoppat detta?

Genom att man hittar och neutraliserar de som sprider sådan mjukvara.