Permalänk

Första bygget

Hej allihopa.

Tänkte bygga min första dator och tänkte bygga den lite med ursprung ur systemkrav. Har smått kollat igenom guider för hur den ska byggas ihop och läst igenom några tidigare trådar här angående första byggen, men har egentligen ingen koll på vilka nivåer alla komponenter ska ligga på för att datorn ska bli optimerad.

Här är iallafall listan på alla komponenter (plus operativsystem och esd armband) som jag har kommit fram till, nästan helt utan basis.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10483887/

Om någon känner att denne har tid får ni gärna ge lite tips, råd och tricks.

Edit: Har inte glömt nätagg. utan har redan en som borde vara tillräcklig från en tidigare dator.

Tack i förväg,
Erik

Permalänk
Hedersmedlem

Köp inte låst i7, satsa på 7700K istället, om du inte ska gå över till Ryzen. Jag hade rekommenderat snabbare minnen också. Om du ska montera datorn själv så köper du retail-Windows, inte OEM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjo!

CPU'n är det med flit du väljer icke K versionen när det skiljer ca 100kr i pris.
Vill du ha ett svalare och strömsnålare system så visst men 0,6Ghz är en del i skillnad.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Geeks Gaming

ta en 7700k istället som har möjlighet till överklockning. Kanske inget som känns så viktigt nu men kan vara något du ångrar om ett par år.
https://www.inet.se/produkt/5300180/intel-core-i7-7700k-4-2-g...

Permalänk
Medlem

@Vikingen1202: Jag har en sån i7 7700 och den inte lika bra som ryzen 1700 i spel.
Kan garantera att den blir inte lika rolig att spela med!
Köp ej som de andra sa

Har både ryzen 1700 och 7700 vet hur de presterar

Sen ska du absolut ha en intel och inte en Ryzen så kan du alltid kolla på dessa dyra saker https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/processorer/...

La till extra
Permalänk

@Andreaz1 Snabbare minnen som i högre frekvens? Varför inte OEM? Vad är skillnaden, utöver att det verkar vara billigare?

@NightFlash Tittade först på dustin när jag letade efter komponenter och då var det +700 mellan 7700 och 7700K och visste inte (utöver frekvensen) vad skillnaden var, så jag valde det billigare.

@Surxx Hur stor är egentligen skillnaden mellan Ryzen och i7? Verkar vara lite av en laguppdelning angående vilken som är bäst.

Försöker för övrigt hålla ner priset lite. Har inte satt en definitiv budget, men vill inte att kostnaden ska eskalera heller.

Permalänk
Geeks Gaming

Gjorde en egen lista, såg också att du har glömt nätdelen så lade till den och landade ändå runt 14k.

Permalänk
Medlem

@Vikingen1202: Ryzen 1700 kostar samma som 7700
Och min 1700 presterar som 7770k. Har 165 fps i bf1 max än så länge.

Men jag rekomenderar 1700 om du vill hålla nere priset. Jag streamar bf1 i 100 fps på max settings. bör nog tilläggas
Ryzen 1700 är till och med billigare. 3389.

La till extra
Permalänk

@TheMadPanda Glömde att säga det i första inlägg, men har sen tidigare en Corsair TX650, som åtminstone enligt Cooler Masters PSU kalkyl borde räcka (och med tanke på att du valde en lika kraftig så lär det vara sant). Hur gör man sen när man ska installera operativsystemet från en e-licens? Tanka till USB och sen til datorn?

@Surxx Bara enligt en grov översikt så verkar Ryzen 1700 och 1700X ha en lägre frekvens än i7 7700 och 7700K resp. Hur påverkar det datorprestandan?

Permalänk
Medlem

@Surxx: Här har du en ryzen vagn. 13971 , under 14k. Vet inte om det är något för dig men hittade dock inte esd armband https://www.komplett.se/cart

Permalänk
Medlem

@Surxx:Kan säga så här , Tekniskt sett ja så har 1700 lägre hastighet, men den är snabbare än min 7700. Även o klockad .
Vet inte hur jag ska förklara det, men säg jag får högre max fps och lägre max fps .
I spel där jag laggade med min intel i 30 fps ligger jag inte med min ryzen 1700 och laggar.
Med 7700 låg jag i runt max 130 fps i bf1 med mitt 1080 och min ryzen ligger jag i "max" 165.
Men jag har klockat den nu efter det och den är riktigt vass. Som jag skrev över där min intel laggar gör inte denna.
Men visst spel som gillar singeltråd som cs är den bättre i men jag ångrar inte köpet emot min 7700, ångrar nästan den
Och jag är bara ärlig, säger inte att du inte ska köpa intel , de har bra fps och funkar bra men var inte vad jag hoppades på med den cpun. Då kostade 7700 3800krungefär.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Vikingen1202:

@TheMadPanda Glömde att säga det i första inlägg, men har sen tidigare en Corsair TX650, som åtminstone enligt Cooler Masters PSU kalkyl borde räcka (och med tanke på att du valde en lika kraftig så lär det vara sant). Hur gör man sen när man ska installera operativsystemet från en e-licens? Tanka till USB och sen til datorn?

Okej, men då sparar du några kronor till där och landar på 13200. Precis du använder din nuvarande dator och laddar ner windows installer och sen lägger in det på en usb, microsoft har all mjukvara för det på sin hemsida. Kan tillägga att min nuvarande dator med en 6700k och 1070 aldrig går över 300W från nätdelen, så 650W är långt över vad du behöver. Men eftersom agget jag valde har semi-passiv fläkt kommer det vara väldigt tyst under drift.

Permalänk
Medlem

Testade att sätta ihop ett AMD och MSI-system med tema rött och svart.

ESD-band är överdrivet och Windows går att få tag på annat vis för 900 kr lägre pris.

Grafikkort och moderkort finns inte i lager. Brist på 580-grafikkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10483951/

Permalänk
Medlem

@Leoms: Satte ihop en amd med på länken över. Men kunde inte få den till en bild

Permalänk

@Surxx Men kan det då vara "dålig" matchning mellan processor och grafik som gör att du får bättre resultat med din Ryzen? För det verkar som att Intel har fler, eller åtminstone mer uttalade, anhängare än AMD. (Försöker bara förstå)

Permalänk
Avstängd

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10484002/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vikingen1202:

@Andreaz1 Snabbare minnen som i högre frekvens? Varför inte OEM? Vad är skillnaden, utöver att det verkar vara billigare?

Högre frekvens, ja. OEM låser sig till moderkortet så om du byter det I framtiden blir det krångel. Det går att komma runt på olika sätt som jag inte kan så mycket om, men prisskillnaden är så liten. Köp retail så slipper du oroa dig alls över det.

Skrivet av Vikingen1202:

@Surxx Men kan det då vara "dålig" matchning mellan processor och grafik som gör att du får bättre resultat med din Ryzen? För det verkar som att Intel har fler, eller åtminstone mer uttalade, anhängare än AMD. (Försöker bara förstå)

AMD har legat så långt efter i så många år att Intel har valt det enda riktiga alternativet, därför har de fler fans just nu. AMD har dock kommit ifatt rejält med sin senaste generation processorer. Nu är det Intel som börjar tappa mark istället för att AMD ger mycket mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen1202:

Bara enligt en grov översikt så verkar Ryzen 1700 och 1700X ha en lägre frekvens än i7 7700 och 7700K resp. Hur påverkar det datorprestandan?

Det går inte att jämföra klockfrekvens rakt av mellan olika processorarkitekturer. Frekvensen är bara vilken hastighet de "tickar" i, men hur mycket arbete de kan utföra per tick varierar.

Skrivet av Vikingen1202:

För det verkar som att Intel har fler, eller åtminstone mer uttalade, anhängare än AMD. (Försöker bara förstå)

Jag skulle säga att det är tvärtom, d.v.s. att det är AMD-fansen som skriker högst just nu. Och det är väl ganska förståeligt med tanke på att AMD för första gången på många år är med i matchen igen. Jag rekommenderar att du läser några Ryzen-recensioner (t.ex. Sweclockers egen) och bildar dig en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem

@Vikingen1202: Fler som köper intel, har blivit tvärt om, men köp dessa om du vill ha en intel. https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/processorer/...

Ändrade om text
Permalänk
Medlem

@perost: Jo det är bäst om han gör det, Visst intel är bra men vi som köpt de är ju väldigt nöjda, specielt jag med min 1700 mot 7700. Men förstår det du säger

Permalänk
Medlem

@Vikingen1202: Kan ta mitt fury kort och testa på bägge blir ändå sammma, kör extakt lika dana minnen med
Fast 7700 är har ju högre hastighet så den borde ju vara bättre då

la till extra
Permalänk
Avstängd

Är ganska värdelöst att köpa en i7 till 1060 som är ett grafikkort en i3 och i5 kan maxxa

Varför köpa ett moderkort för 1900 om du inte ska klocka och är inte så du kör sli med 1060 då det inte går

Köp Ryzen 1600 och ett 350 moderkort för runt 1000kr =ca 3300kr och för pengarna du får över lägger du I stället på ett starkare grafikkort så får du en mycket bättre dator

Edit: nått i den här stilen hade jag byggt om datorn var till mig
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10484088/

Helst slängt på 600-1000kr och köpt även ett nytt nätagg när man man ändå har en ny burk men du kanske har ett som är bra med så beror såklart på är i vilket fall skönt att slänga med nytt sånt om det är nått år gammalt ...kanske hade bytt ut cpu kylaren högg bara en som var nära tillhands och vill man spara lite finns det 1070 men 1080 kändes mer upphetsande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos Du verkar ju har starka argument för listan. (Har ju ingen erfarenhet själv, så får gå på det som "verkar".) Finns det även någon anledning till att du valde ett moderkort med mini-ATX, istället för ATX?

Men en mer generell fråga. I dagens utbud av komponenter, ungefär hur stor andel av kostnaden ska gå till vad? (Om man exkluderar skönhetsprylar som chassi, skärm och dylikt.)

Permalänk

Kan man för övrigt ha ett RAM med högre frekvens än vad som står på moderkortets standard utan att överklocka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikingen1202:

@lord_vasagos Du verkar ju har starka argument för listan. (Har ju ingen erfarenhet själv, så får gå på det som "verkar".) Finns det även någon anledning till att du valde ett moderkort med mini-ATX, istället för ATX?

Men en mer generell fråga. I dagens utbud av komponenter, ungefär hur stor andel av kostnaden ska gå till vad? (Om man exkluderar skönhetsprylar som chassi, skärm och dylikt.)

Moderkorts valet är baserat på vad man behöver och ett kort som har vrm kylning sen om det är matx eller atx spelar ingen roll i övrigt utan är dom kriterierna och billigast vettiga kortet utan att vara dumsnål jag gick efter

Det är väldigt svårt att ge nån ratio hur man bör lägga pengarna och beror väldigt mycket på budget och grafikkort som man vill klämma ur och med 1060 i budget dator kan man köpa en 600kr 4560 och ha riktigt bra fps i det mesta och beror lite på hur man bygger för absolut max fps med väldigt hög hz på skärmen så blir det mer på cpu singeltråds prestanda man vinner på som med intel som kostar mer eller en multitrådat stark cpu som ryzen som kan tappa några fps i några spel men är ett mycket smartare val och vid högre upplösning som 1440p är det ungefär lika fps

Men fördelen att gå ryzen är att dom är så mycket billigare och är en jävligt stark cpu och har man t.e.x 60fps med 1060 har man 80 med 1070 och 100fps med 1080 "höftat hitta på exempel" men prestanda vinsten för grafik är i snitt väldigt mycket högre och är värt att spendera mest på grafikkortet än att stirra på intel/vs amd som är stark på olika vis men båda ger bra fps i spel

men jag hade utgått från 1600an oavsett grafikkort som är starkare än 1060 och 1080 kanske är lite overkill men man har gott om gpu prestanda som bör hänga med riktigt bra ett bra tag och att jag väljer det över 1070 är mer att en stark gpu är bättre att köpa om man har möjligheten då singel gpu är trevligare än sli lösnigar

Får hoppas det inte är för rörig tex för nu lär jag dra på middag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tack för alla svaren, allihopa. Tror jag har lite mer koll nu, men jag ser att för exempelvis Ryzen 5 1600 medföljer en fläkt/kylare (Wraith Spire). Är den värd att använda, eller ska en köpa en "ordentlig" kylenhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vikingen1202:

Tack för alla svaren, allihopa. Tror jag har lite mer koll nu, men jag ser att för exempelvis Ryzen 5 1600 medföljer en fläkt/kylare (Wraith Spire). Är den värd att använda, eller ska en köpa en "ordentlig" kylenhet?

Många säger dom är helt ok för att vara orginal kylare men en bättre kylare brukar vara trevligt helst om man vill ha så tyst dator som möjligt eller klockar på lite men dom ska rätt bra och ok att köra på sägs det så går ju att testa och är man inte nöjd kan man köpa till en annan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Hej igen, allihopa.

Har nu nästan kopplat färdigt datorn, enbart kvar att koppla in kablarna från min nätdel. Har märkt att exempelvis drivrutinen för mitt grafikkort finns på en cd, men jag har ingen hållare för en cd-läsare i mitt chassi. Ska jag då koppla in den för stunden och låta den ligga bredvid, för att sedan koppla ur den?

Permalänk
Medlem

@Vikingen1202 Ladda ner drivrutiner från tillverkarnas hemsidor istället, de på skivan är gamla vid det här laget och inget du vill använda.

Permalänk

Antar att jag då ska köra dem från en usb?