Permalänk
Medlem

Moderkort till Ryzen7 1700

Hejsan Sweclockers.

för första gången på väldigt länge känner jag att jag måste ställa en fråga till alla kunniga här på forumet.
Frågan avhandlar val av moderkort till en Ryzen 7 1700.

Historian bakom.

Jag har ett Asus Prime x370 PRO idag, efter massa problem och frysningar, hängningar och krascher vid spelande så tröttnade jag
och köpte mig en 7700k och ett MSI moderkort.
Alla tester och liknande visar att det är den absolut bästa processorn för gaming, det som har skett efter ca 1 månads spelande
är att suget att gå tillbaka till AMD är större än någonsin.
processorn flaskar duktigt jämfört med min Ryzen 7 när det kommer till just spelande, flaskningen hänvisar jag troligtvis till det faktum att jag streamar ofta och/eller spelar in samtidigt som jag spelar. Detta klarar denna processor inte utan att just bottna ur. (CPU workload peakar ständigt 100%)
detta beteende fanns inte på min Ryzen.

Nåväl, tillbaka till Amd och mitt val av moderkort.
Mitt nuvarande moderkort är troligtvis defekt, detta har jag kommit fram till genom timtals av felsökning och testande så det ska bytas ut.

Frågan är bara TILL VAD??
det har kommit många nya moderkort sedan jag köpte mitt och jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska völja?
jag är inte partisk till någon specifik tillverkare så ALLA förslag inkl motiveringar mottages tacksamt.

Mvh Peter

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

ett gigabyte gaming k5 eller k7 skulle jag säga

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Har själv Prime X370-Pro (med Ryzen 1700) och har inga problem, datorn går 24/7 och oavsett idle eller full load så fungerar det bara.

Byt ut kortet för det måste vara något fel på det, eller minnena kanske, testat dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keptang:

Har själv Prime X370-Pro (med Ryzen 1700) och har inga problem, datorn går 24/7 och oavsett idle eller full load så fungerar det bara.

Byt ut kortet för det måste vara något fel på det, eller minnena kanske, testat dessa?

Kortet är inlämnat till Inet.
jag är övertygad om kortet isig är ok men som sagt mitt är med absolut största säkerhet defekt.

Jag har provat med andra minnen, nätaggregat, cpu och hårddisk.
min nuvarande setup går med exakt samma hårdvara mon Ryzen, endast moderkort samt cpu byttes när jag gick över till en 7700k.

Tack för svar.

Anledning till att jag vill byta är att jag anser att det saknas inställningar för överklockning, då framförallt när det kommer till minnesöverklockning.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Hejsan Sweclockers.

för första gången på väldigt länge känner jag att jag måste ställa en fråga till alla kunniga här på forumet.
Frågan avhandlar val av moderkort till en Ryzen 7 1700.

Historian bakom.

Jag har ett Asus Prime x370 PRO idag, efter massa problem och frysningar, hängningar och krascher vid spelande så tröttnade jag
och köpte mig en 7700k och ett MSI moderkort.
Alla tester och liknande visar att det är den absolut bästa processorn för gaming, det som har skett efter ca 1 månads spelande
är att suget att gå tillbaka till AMD är större än någonsin.
processorn flaskar duktigt jämfört med min Ryzen 7 när det kommer till just spelande, flaskningen hänvisar jag troligtvis till det faktum att jag streamar ofta och/eller spelar in samtidigt som jag spelar. Detta klarar denna processor inte utan att just bottna ur. (CPU workload peakar ständigt 100%)
detta beteende fanns inte på min Ryzen.

Nåväl, tillbaka till Amd och mitt val av moderkort.
Mitt nuvarande moderkort är troligtvis defekt, detta har jag kommit fram till genom timtals av felsökning och testande så det ska bytas ut.

Frågan är bara TILL VAD??
det har kommit många nya moderkort sedan jag köpte mitt och jag har faktiskt ingen aning om vad jag ska völja?
jag är inte partisk till någon specifik tillverkare så ALLA förslag inkl motiveringar mottages tacksamt.

Mvh Peter

Jag har exakt samma moderkort och samma cpu. Inga problem förutom att mina skitminnen (Corsair vengeance LPX 3000) inte vill nå högre än 2666Mhz vad jag än gör.

Processorn går stabilt i 3.95Ghz så det måste ju vara något med ditt specifika kort.

Har kollat runt lite men om Intel-Nic och stark VRM med bra kylning är ett krav så är det svårt att hitta billigare. Om du inte har de kraven så fungerar nog i princip vad som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av p_stman:

Anledning till att jag vill byta är att jag anser att det saknas inställningar för överklockning, då framförallt när det kommer till minnesöverklockning.

Minnesöverklockningen på mitt mderkort, MSI b350m Mortar Arctic, har fungerat ypperligt. Med xmp tog det stopp vid 2933 men MSIs trevliga "try it"funktion ger mig stabila 3200mhz CL16 med Corsairs 3200mhz "skit"LEDminnen.

Har inte själv överklockar CPUn men dock läst från andra användare här att inställningarna är begränsade på åtminstone b350m Mortar.

Kanske kolla huruvida MSIs x370-kort är mer sammarbetsvilliga vad gäller cpuklockning?
& om deras b350 överhuvudtaget ÄR gimpade i denna aspekt?

Förutsatt att CPUklockningen & övrig funktionalitet är bra torde, såvida jag inte haft tur i kisellotteriet, deras "try it"funktion kunna vara en smidig väg till prima minnesklockning.

Förövrigt jefligt nöjd med Ryssen, hoppas du får styr på det.

Skrev från mobil. På jobblunch. I sol. Styrt upp disposition. :)
Visa signatur

Skåda e-penis: Antec Fusion | RM550x | B350m Mortar Arctic | Ryzen 1700 + Wraith RGB | 16GB LPX LED 3200Mhz@cl16 |10TB hd & 120GB ssd | Asus GTX770 DCU II OC | 2x120mm Silent Wings 3 | Win10x64 Pro
Skärmar: Pioneer KURO PDP-LX5090 | Asus VX239H-W |
Styre: Apple Alu Mini Keyboard | R.A.T.7 Contagion | Razer Scarab | DMC-CM1 + PCremote |
Ljud: Aurelia Magenta, 5 st | Anthem MRX 500 | Adire Audio Dharman Ported Sub | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har exakt samma moderkort och samma cpu. Inga problem förutom att mina skitminnen (Corsair vengeance LPX 3000) inte vill nå högre än 2666Mhz vad jag än gör.

Processorn går stabilt i 3.95Ghz så det måste ju vara något med ditt specifika kort.

Har kollat runt lite men om Intel-Nic och stark VRM med bra kylning är ett krav så är det svårt att hitta billigare. Om du inte har de kraven så fungerar nog i princip vad som helst.

Överklockningen fungerade utmärkt på mitt kort med, CPU gick i 4 Ghz stabilt @1.375v
minnes överklockningen var en annan historia, mina 3600Mhz corsair minnen gick inte högre än 2933Mhz och det med CL20 i timings.
dom ska klara 3200 med standard DOCP profil enligt Asus QVL.

Priset på moderkortet är inte avgörande.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Har hört mycket bra om ASRock Taichi. Ska både vara smidigt att överklocka minnen och processor. Bör dock nämnas att jag inte äger kortet i fråga.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, tror att det blir Crosshair Hero eller Gigabyte K5 eller K7

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Tack för era svar, tror att det blir Crosshair Hero eller Gigabyte K5 eller K7

Kan tipsa om att Dustin har Gigabyte X370 Gaming K7 för 1999kr just nu!