Rykte: AMD Radeon RX Vega släpps i tre modeller – Core, Eclipse och Nova

Permalänk
Melding Plague

Rykte: AMD Radeon RX Vega släpps i tre modeller – Core, Eclipse och Nova

Nya uppgifter talar för att AMD lanserar tre varianter av Radeon RX Vega till lanseringen, vilka går upp mot Nvidias Geforce GTX 1080 Ti, GTX 1080 respektive GTX 1070.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Och här är jag och försöker mig på ett till GTX970, känner mig utdaterad

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Och här är jag och försöker mig på ett till GTX970, känner mig utdaterad

Utdaterad Ska du säga, look at my sign man

Alltså varje dag man kommer hem från jobbet och tänker, nu fan ska jag beställa min 30k + dator ink. skärm kommer nya nyheter upp.. först Intels i9 och nu detta Seriöst, ångesten bara ryker

Permalänk
Medlem

Lika bra för samma pris kommer nog inte räcka AMD. Kämpa på!

Permalänk
Medlem

Sägs att informationen i själv verket är baserad på en nu borttagen Reddit-inlägg. Jag var i tråden förrigår...men kanske yttersta källan någon mer pålitlig men jag är väldigt tveksam och förvånad över hur snabbt overifierade 'rykten' sprids runt techmedia.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

649 dollar för 1080ti? Nej snarare 8990kr

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Intressant med prissättningen, om den stämmer, det innebär att AMD tror att dom kan matcha Nvidia. Blir en spännande sommar/höst. Själv är jag mest intresserad av Ryzen R9

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill är att AMD levererar ett kraftfullt grafikkort till bra pris. Vilka av Nvidias motsvarigheter det slår kvittar mig så länge det går att köra 1440p i vettig bilduppdatering!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

649 dollar för 1080ti? Nej snarare 8990kr

Haha
1080ti skulle ta 1080s gamla pris men kollar man priserna så ligger dom i snitt 1000kr högre.
500-1500 extra ligger dom på. Ändå köper folk korten o jag har då inte sett någon här klaga på att priset är högre än det borde vara med tanke på att det redan är sjukt mycket pengar för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara prestandasiffrorna man vill veta... så klart. Att Nova är billigare än 1080Ti kan ju antingen betyda att det är mer prisvärt, men om inte kraften finns där så mjo.

Jag hoppas på att reviews pratar lite om Freesync också för det är ju just det som har gjort AMD-kort en dold prestanda/pris-kung. Förutsatt att man vill ha adaptive sync.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Haha
1080ti skulle ta 1080s gamla pris men kollar man priserna så ligger dom i snitt 1000kr högre.
500-1500 extra ligger dom på. Ändå köper folk korten o jag har då inte sett någon här klaga på att priset är högre än det borde vara med tanke på att det redan är sjukt mycket pengar för ett grafikkort.

Visst är det tur att dom kan mjölka skandinaviska marknaden så dom får lite extra stålars i fickan.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Digital fyndjägare

Folk lägger gärna ut extra pengar när det står Nvidia på kortet.
Skulle det stå AMD så förväntar folk sig "typ" halva priset för samma prestanda.

Varför kan man undra?

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Jag tror Nova kommer spöa 1080Ti i fler applikationer än omvänt. Att priset bara ligger 50$ under 1080Ti ser jag som mycket, mycket positivt.
Det är Nvidias mind share så tvingar AMD hålla ner priset. Bara se AMD vs Intel. 499$ för deras flaggskepp var för bra för att säga nej till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bl4ckIce:

Folk lägger gärna ut extra pengar när det står Nvidia på kortet.
Skulle det stå AMD så förväntar folk sig "typ" halva priset för samma prestanda.

Varför kan man undra?

Håller med, tyvärr så har det blivit så genom åren pga nVidias energisnåla kort som presterar bra direkt ur box, men tappar lite senare.

Folk vill ha bra idag, inte kanske imorgon.

AMD glänste med sin HD 7XXX-serie, sen tappade de bort sig i dimman och nVidia seglade hem marknaden, och skapade en enorm kundbas och tyvärr..fanboism.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Digital fyndjägare

Kommer bli intressant att se det riktiga priset när korten står ute på hyllorna.
Hur mycket sanning dessa rykten bär på kommer visa sig inom en snar framtid.
"Kanske billigare, kanske dyrare"

Tills dess sitter jag lugnt och tittar på....

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Det är lite, mmh, att se Sweclockers falla för dessa fantasier som sprids på Reddit som fakta, för att andra sajter anger dem som "reliable sources" i hopp om att det skulle stämma.

Det här är den "pålitliga källan" https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6aeat3/full_vega_lineup...

Citat:

Hello, I am here to bring you some important information about Vega. Yes I know many people here have been waiting patiently for some substantial information about Vega from AMD. Well I am happy to say your wait has finally come to an end. Today I will relieve you of your suffering and reveal the full Vega lineup and release dates!

The RX Vega lineup will come in 3 flavors to cater for different price points. The stated aim is to contend directly against the GTX 10 series.

THE LINEUP:

RX Vega "Core" - RRP: $399.99 (1070 perf or better) RX Vega "Eclipse" - RRP: $499.99 (1080 perf or better) RX Vega "Nova" - RRP: $599.99 (1080TI perf or better)

Please note: The RX Vega subnames were still being finalized by the board at the time so they may change. The alternative was "Dwarf" "Super" "Hyper" based on the Hertzsprung–Russell diagram.

And now for the grand finally... DATES!

[spoiler]The Vega teaser is May 16. The full Vega reveal is May 30 - June 3. The official release of Vega is June 5.](/spoiler)"

P.S Do not ask me for my source. If I told you my friend could be fired. Let's just say it is rather "Sunny" where he works... P.S.S Let the downvotes begin. I am expect that I will be flamed for revealing this info despite being from a legit source. If you don't believe me feel free to come back to this post in 3 weeks.

So are you ready to join the #RadeonRebellion? Which Vega are you most interested in and why?

Fakta vi vet om Vega : (ingenting)
Vad vi hoppas : Att AMD visar Vega på Computex i slutet av Maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Utdaterad Ska du säga, look at my sign man

Alltså varje dag man kommer hem från jobbet och tänker, nu fan ska jag beställa min 30k + dator ink. skärm kommer nya nyheter upp.. först Intels i9 och nu detta Seriöst, ångesten bara ryker

Själv sitter jag på 1440p med ett HD 6950 och inväntar vega

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Trevlig prissättning om det stämmer, Vega Nova känns lockande, inväntar recensioner med spänning.

Permalänk
Inaktiv

Jag känner mig rätt trygg med pris/prestandan på mitt 1080 för 4500kr totalt efter cashback och såld spelkod. Jag tror inte AMD har någonting att komma med där, men hoppas verkligen de kan bjuda på lite konkurrens efter att ha varit uträknade så länge.
De måste ha någonting bra i rockärmen om de ska kunna utmana nu ett år senare.

Permalänk
Avstängd

''AMD:s dito gå in på vilket bör innebära en prislapp på omkring 5 500 kronor inklusive moms i svenska butiker.''

Så med straffskatt och lite ÅF-fuffens är 5500:- egentligen 8990:- i Sverige? För liksom..de kan ta det där lilla extra.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan mycket väl bli ett Core kort för mig.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Nu är jag trött på rykten, visa för helvete upp den nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Jag tror Nova kommer spöa 1080Ti i fler applikationer än omvänt. Att priset bara ligger 50$ under 1080Ti ser jag som mycket, mycket positivt.
Det är Nvidias mind share så tvingar AMD hålla ner priset. Bara se AMD vs Intel. 499$ för deras flaggskepp var för bra för att säga nej till.

Skickades från m.sweclockers.com

150 dollar under 1080Ti, inte 50.
edit jag är fanimig blind.

Tror i alla fall den blir prisvärd, för det är kortet som AMD alltid fått spela med.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det enda jag tror på i det här ryktet är priset och namnen på de olika modellerna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

''AMD:s dito gå in på vilket bör innebära en prislapp på omkring 5 500 kronor inklusive moms i svenska butiker.''

Så med straffskatt och lite ÅF-fuffens är 5500:- egentligen 8990:- i Sverige? För liksom..de kan ta det där lilla extra.

Ungefär såhär bör lanseringspriserna ligga:
Radeon RX Vega Nova - 6900kr
Radeon RX Vega Eclipse - 5750kr
Radeon RX Vega Core - 4600kr

Kan dock bli högre än så med tanke på att t.ex. RX 480 länge var dyrare i Sverige än övriga världen samt rykten pekar på att tillgången på Vega blir extremt begränsad till en början. Framåt hösten så kanske vi ser lite rimligare priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag känner mig rätt trygg med pris/prestandan på mitt 1080 för 4500kr totalt efter cashback och såld spelkod. Jag tror inte AMD har någonting att komma med där, men hoppas verkligen de kan bjuda på lite konkurrens efter att ha varit uträknade så länge.
De måste ha någonting bra i rockärmen om de ska kunna utmana nu ett år senare.

Med ett av sina kort till ett dyrare pris och ett till samma pris som GTX 1080 så tror du inte att de kommer att rå på just ett GTX 1080? Det går ju att räkna ut med lillfingret att de kommer att komma upp i den prestandaklassen så länge ingen anställt papegojor som prissättare

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Det enda jag tror på i det här ryktet är priset och namnen på de olika modellerna

Finns det något mer ryktet avslöjar?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Med ett av sina kort till ett dyrare pris och ett till samma pris som GTX 1080 så tror du inte att de kommer att rå på just ett GTX 1080? Det går ju att räkna ut med lillfingret att de kommer att komma upp i den prestandaklassen så länge ingen anställt papegojor som prissättare

Inte i pris/prestanda nej. Eller var det något som var oklart?

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde i Vega tråden är prissättningen och prestanda intervallet vettigt men... tillförlitlig källa, lol. Knappast.

Det enda som jag hoppas absolut inte stämmer är att top end är vattenkylt. Den skiten är ju en anledning till varför Fury X floppade. Det gick varmt, luftkylda kort var tystare och den tog upp en fläktplats. Det var totalt meningslöst och utan tvekan onödigt dyrt för AMD.