Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spaceman81:

Vad betyder "försändelsen har lastats"?
Har skickat in min mobil på lagning och fick denna avisering igår morse. Bör inte postnord ha kört ut och levererat paketet under dagen igår?
(Jag försöker alltså få reda på om företaget i Göteborg har mottagit min mobil och börjat reparationen)

Det brukar betyda att paketet kommer levereras den dagen. Dvs om du fått skanningen "Försändelsen har lastats" idag så kommer paketet levereras under dagen idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det brukar betyda att paketet kommer levereras den dagen. Dvs om du fått skanningen "Försändelsen har lastats" idag så kommer paketet levereras under dagen idag

Det har jag dock inte fått nån avisering om, när ska man börja noja?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spaceman81:

Vad betyder "försändelsen har lastats"?
Har skickat in min mobil på lagning och fick denna avisering igår morse. Bör inte postnord ha kört ut och levererat paketet under dagen igår?
(Jag försöker alltså få reda på om företaget i Göteborg har mottagit min mobil och börjat reparationen)

Du kan ju testa maila företaget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det bästa är när man har fått ett brevpaket, men att man ändå får vänta en dag extra för jag får bara post varannan dag
#SufferingFromPostNordSuccess

Samtidigt sitter dem garanterat och gnuggar geniknölarna till hur företag som Budbee, Instabox etc har seglat upp från ingenstans.
Visst, det är inte de primära konkurrenterna tills dem börjar leverera till företag, men något annorlunda måste dem ju göra för jag har hittills inte fått några försvinna, borttappade eller stulna paket på någon annan tjänst än PostNord...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Samtidigt sitter dem garanterat och gnuggar geniknölarna till hur företag som Budbee, Instabox etc har seglat upp från ingenstans.

Det är en väldigt stor skillnad på att levera x antal brev till kanske 5 olika paketboxar i en kommun versus att köra 1000-tals mil var och varannan dag, och besöka kanske 5 miljoner lådor och instick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det är en väldigt stor skillnad på att levera x antal brev till kanske 5 olika paketboxar i en kommun versus att köra 1000-tals mil var och varannan dag, och besöka kanske 5 miljoner lådor och instick.

Vissa av dem levererar hem också, men upplägget förefaller vara att de ofta dumpar paketen utanför folks dörrar. Det sparar förstås massor med tid, men gör att paketen lätt skulle kunna få fötter. Och de finns bara där de kan leverera många paket på kort tid, medan de stora drakarna i princip finns i hela landet.

Notera att PostNord själva har börjat sätta upp paketboxar på en del ställen som alternativ.
https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/hamta-paket-i-paketbox

PostNords paketflöde är fortsatt varje dag också, även om det som det alltid har varit finns vissa begränsningar. Går något i brevflödet så blir det förstås i enlighet med den tjäsntens villkor och det riskerar att ta längre tid, som det är numera. Detta är ju dock ett val för den som skickar.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Du kan ju testa maila företaget.

Fick mejl nyss om att de fått in mobilen, så jag nojade i onödan (som vanligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torpedvägg:

Det är en väldigt stor skillnad på att levera x antal brev till kanske 5 olika paketboxar i en kommun versus att köra 1000-tals mil var och varannan dag, och besöka kanske 5 miljoner lådor och instick.

Varför då?
Varför kör man inte två olika sorter? En för vanlig post + företag, och en snabbare budorienterad tjänst? "Postnord Xpress".

Problemet ligger helt enkelt i att man har inte hängt med i utvecklingen, det är inte svårare än så. Svensson ställer högre krav på snabbare leveranstider idag, och i samma veva så drar PostNord in så post levereras varannan dag? Det är så fundamentalt korkat, oavsett vilken anledning som ledde till det så det är löjligt. Man öppnar ju målet helt och hållet för dessa mindre och spetsigare företagen att plocka marknadsandelar, för att inte tala om skåpen jämfört med att "stå i kö och hämta i kassa"

Jag behöver definitivt inte få mina brev varje dag (De få som jag inte ändrat till E-faktura eller motsvarande), men när jag behöver vänta en dag extra trots att jag har valt expressleverans så blir man ju fundersam på hur de egentligen har tänkt, och varför det sitter samma gäng som styr fortfarande

Edit*
Detta ställs ju på sin kant där folk som jag undviker postnord, just på grund av att jag vet att det tar längre tid om det skickas direkt till brevlådan, samt att ingen annan tjänst har tappat bort mina paket - Postnord har "förlorat" 4 paket senaste två åren.

Edit2*
Jag kanske är lite hård, det går inte riktigt att jämföra vinstdrivande företag med PostNord, då de har olika uppgifter.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför då?
Varför kör man inte två olika sorter? En för vanlig post + företag, och en snabbare budorienterad tjänst? "Postnord Xpress".

Problemet ligger helt enkelt i att man har inte hängt med i utvecklingen, det är inte svårare än så. Svensson ställer högre krav på snabbare leveranstider idag, och i samma veva så drar PostNord in så post levereras varannan dag? Det är så fundamentalt korkat, oavsett vilken anledning som ledde till det så det är löjligt. Man öppnar ju målet helt och hållet för dessa mindre och spetsigare företagen att plocka marknadsandelar, för att inte tala om skåpen jämfört med att "stå i kö och hämta i kassa"

Jag behöver definitivt inte få mina brev varje dag (De få som jag inte ändrat till E-faktura eller motsvarande), men när jag behöver vänta en dag extra trots att jag har valt expressleverans så blir man ju fundersam på hur de egentligen har tänkt, och varför det sitter samma gäng som styr fortfarande

Edit*
Detta ställs ju på sin kant där folk som jag undviker postnord, just på grund av att jag vet att det tar längre tid om det skickas direkt till brevlådan, samt att ingen annan tjänst har tappat bort mina paket - Postnord har "förlorat" 4 paket senaste två åren.

Edit2*
Jag kanske är lite hård, det går inte riktigt att jämföra vinstdrivande företag med PostNord, då de har olika uppgifter.

Postnord delar inte ut brev varje dag men paketdistribution sker varje dag.
https://www.postnord.se/foretagslosningar/artiklar/framtidens...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Postnord delar inte ut brev varje dag men paketdistribution sker varje dag.
https://www.postnord.se/foretagslosningar/artiklar/framtidens...

Se där ja, så verkar inte vara fallet i verkligheten, i alla fall inte hos mig..
Skumt, tack för svaret

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför då?
Varför kör man inte två olika sorter? En för vanlig post + företag, och en snabbare budorienterad tjänst? "Postnord Xpress".

Problemet ligger helt enkelt i att man har inte hängt med i utvecklingen, det är inte svårare än så. Svensson ställer högre krav på snabbare leveranstider idag, och i samma veva så drar PostNord in så post levereras varannan dag? Det är så fundamentalt korkat, oavsett vilken anledning som ledde till det så det är löjligt. Man öppnar ju målet helt och hållet för dessa mindre och spetsigare företagen att plocka marknadsandelar, för att inte tala om skåpen jämfört med att "stå i kö och hämta i kassa"

Jag behöver definitivt inte få mina brev varje dag (De få som jag inte ändrat till E-faktura eller motsvarande), men när jag behöver vänta en dag extra trots att jag har valt expressleverans så blir man ju fundersam på hur de egentligen har tänkt, och varför det sitter samma gäng som styr fortfarande

Edit*
Detta ställs ju på sin kant där folk som jag undviker postnord, just på grund av att jag vet att det tar längre tid om det skickas direkt till brevlådan, samt att ingen annan tjänst har tappat bort mina paket - Postnord har "förlorat" 4 paket senaste två åren.

Edit2*
Jag kanske är lite hård, det går inte riktigt att jämföra vinstdrivande företag med PostNord, då de har olika uppgifter.

a) Som sagt, PostNord sätter upp skåp också, även om de inte var först med att börja med detta.

b) De har en "budorienterad tjänst" under varumärket PEX

c) Om någon väljer att skicka som brev istället för paket så får man ta det som följer av den tjänsten, t ex utdelning varannan dag

d) Är en lantbrevbärarlinje inblandad blir det dock lite speciellt

e) Anges inte något, eller det blir fel, så att det blir brevavisering istället för SMS så kan det av förklarliga skäl ta längre tid

f) Min erfarenhet är att det i snitt är vanligare att DHL eller Schenker fastnar något extra dygn på terminal, UPS verkar vara 50/50 om man alls får leverans

g) PostNord är vinstdrivande, men det betyder inte nödvändigtvis att företaget går med vinst. Det är också ålagt visst ansvar för heltäckande postdistribution. Brevportot är reglerat, men pakettaxan sätts kommersiellt.

Tillägg: Däremot inte sagt att PostNord är problemfritt, men den dominerande aktören får ofta (ännu) mer skit än den förtjänar. Antalet möjliga tillfällen att misslyckas är väldigt stort och de hippa utmanarna håller sig till det de har lättast att lyckas med och struntar i mycket som är besvärligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

a) Som sagt, PostNord sätter upp skåp också, även om de inte var först med att börja med detta.

Mer än vad jag visste, aldrig sett eller hört talas om det innan

Skrivet av ztenlund:

b) De har en "budorienterad tjänst" under varumärket PEX

Här gissar jag att det på samma sätt som argument ovan, inte påverkar privatpersoner men däremot kan användas av företag - dvs, inget som gemene man stöter på när man köper krafs på nätet?

Skrivet av ztenlund:

c) Om någon väljer att skicka som brev istället för paket så får man ta det som följer av den tjänsten, t ex utdelning varannan dag

Som jag skrev ovan, om de gånger jag beställt paket som är tillräckligt stora för att få plats i brevlådan så har jag ofta behövt att vänta en dag extra pga varannandags leveransen på post - Som jag skrev ovan kan det mycket väl vara så att jag bara haft otur några gånger, en dag extra spelar ju egentligen ingen roll i det stora hela - Sålänge man inte jämför mot konkurrenter, som detta fallet även kör leverans på helger.

Skrivet av ztenlund:

e) Anges inte något, eller det blir fel, så att det blir brevavisering istället för SMS så kan det av förklarliga skäl ta längre tid

Just detta går jag in på i punkten nedan...

Skrivet av ztenlund:

f) Min erfarenhet är att det i snitt är vanligare att DHL eller Schenker fastnar något extra dygn på terminal, UPS verkar vara 50/50 om man alls får leverans

..och det är här det blir så intressant.
Jag har väl enstaka gånger kört via Shenker, vilket aldrig har varit ett problem dock ligger ombudet en bit längre bort så brukar välja alternativ
PostNord i detta fallet är den enda leverantören (Fraktaren? Speditören? Aja, du fattar) som har tappat, förlorat, förstört eller på annat sätt orsakat mig möda, då det inte mindre än 4 gånger senaste 1 och ett halvt till två åren har tappats bort, hanterats dåligt, trampats på osv som har resultetar i en totalförlust av det som fanns i - vilket såklart läggs på mig som privatperson att rådda i vilket är trist.
Det är sannolikt så att jag har helt enkelt haft otur, men faktum kvarstår -> ingen annan än PostNord har hittills fallerat i att leverera, tappat bort eller förstört en försändelse för mig. För mig ger det såklart en lätt bias mot PostNord, då jag alltid förespråkat "Posten" tidigare.

Skrivet av ztenlund:

g) PostNord är vinstdrivande, men det betyder inte nödvändigtvis att företaget går med vinst. Det är också ålagt visst ansvar för heltäckande postdistribution. Brevportot är reglerat, men pakettaxan sätts kommersiellt.

Tillägg: Däremot inte sagt att PostNord är problemfritt, men den dominerande aktören får ofta (ännu) mer skit än den förtjänar. Antalet möjliga tillfällen att misslyckas är väldigt stort och de hippa utmanarna håller sig till det de har lättast att lyckas med och struntar i mycket som är besvärligt.

Det är väl detta som är det stora problemet - PostNord har ett så enormt mycket större ansvar, men det går tillbaka till det jag sa tidigare - Varför då inte knoppa av paketleverans mot privatpersoner/företag för att ge en mer strömlinjeformat tjänst med ex utdelning över helger? Det finns så otroligt mycket bra lösningar, och den mest betydande hittills har varit att leverera brev hälften så ofta till privatpersoner (förståeligt), och en rätt bra app.
Jag önskar väl bara att man faktiskt tog tag i det, då det ger ganska långtgående konsekvenser - Jag väljer aktivt att inte använda postnord på grund av detta. Inte för att de nödvändigtvis är mycket sämre, men för att konkurrenterna faktiskt är så mycket bättre.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Inte för att de nödvändigtvis är mycket sämre, men för att konkurrenterna faktiskt är så mycket bättre.

Och jag bojkottar alla andra. Varför då?

Tex; Bring: Närmsta lokala bringombud ligger ca 3 mils omväg tur och retur. Postnordombud 10 meter...

Beställer jag gratis hemleverans hos amazon, ja då skickas det direkt till ombud, bring skiter fullständigt i landsbyggden.

Postnord levera amazons paket, hem till dörr för blygsamma 45kr. Med dagens bränslepriser är det billigt.

Budbee påstår sig vara fosilfri. Det är de inte. (Hvo100 innehåller i dagsläget minst 20 procent fosil diesel.) De blev nyligen fällda för falsk reklam/marknadsföring. Står dock fortfarande kvar på deras boxar. Företag som ljuger och 'gröntvättar' sin verksamhet har jag inget förtroende för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag behöver definitivt inte få mina brev varje dag (De få som jag inte ändrat till E-faktura eller motsvarande), men när jag behöver vänta en dag extra trots att jag har valt expressleverans så blir man ju fundersam på hur de egentligen har tänkt, och varför det sitter samma gäng som styr fortfarande

Då kanske den du beställer av inte ska kalla det expressleverans, för de köper garanterat ingen sådan tjänst av sin speditör.

Skrivet av SuperSverker:

Det är väl detta som är det stora problemet - PostNord har ett så enormt mycket större ansvar, men det går tillbaka till det jag sa tidigare - Varför då inte knoppa av paketleverans mot privatpersoner/företag för att ge en mer strömlinjeformat tjänst med ex utdelning över helger?

Varför skulle de knoppa av något som använder samma postkontor som resten av verksamheten?

Låter återigen som att dina återförsäljare får vara tydliga med vad det är för fraktalternativ de betalar för.

Varubrev är tänkt att gå som brev, då drabbas du såklart av att det inte är utdelning alla dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Här gissar jag att det på samma sätt som argument ovan, inte påverkar privatpersoner men däremot kan användas av företag - dvs, inget som gemene man stöter på när man köper krafs på nätet?

Som jag skrev ovan, om de gånger jag beställt paket som är tillräckligt stora för att få plats i brevlådan så har jag ofta behövt att vänta en dag extra pga varannandags leveransen på post - Som jag skrev ovan kan det mycket väl vara så att jag bara haft otur några gånger, en dag extra spelar ju egentligen ingen roll i det stora hela - Sålänge man inte jämför mot konkurrenter, som detta fallet även kör leverans på helger.

Det är väl detta som är det stora problemet - PostNord har ett så enormt mycket större ansvar, men det går tillbaka till det jag sa tidigare - Varför då inte knoppa av paketleverans mot privatpersoner/företag för att ge en mer strömlinjeformat tjänst med ex utdelning över helger? Det finns så otroligt mycket bra lösningar, och den mest betydande hittills har varit att leverera brev hälften så ofta till privatpersoner (förståeligt), och en rätt bra app.
Jag önskar väl bara att man faktiskt tog tag i det, då det ger ganska långtgående konsekvenser - Jag väljer aktivt att inte använda postnord på grund av detta. Inte för att de nödvändigtvis är mycket sämre, men för att konkurrenterna faktiskt är så mycket bättre.

När du köper "krafs" på internet så brukar dessa skickas med Varubrevet vilket fortsatt delas ut varje dag, sedan årsskiftet så lämnas dessa också utanför din dörr eller en påse på brevlådan. Om inte brevbäraren bedömmer det som en risk.

Postnord har dessutom lördagsleveranser både till ombud och hem i de större städer sedan en tid tillbaka. Så potentialen finns men det är upp till avsändaren vad dom är redo att betala för det som du har beställt, alternativt vad du är villig att betala för att få den tjänst som du önskar. Via amazon kan du tom få varan samma dag i vissa områden.

Postnord är absolut inte felfria och det både försvinner paket och emballage förstörs. Men sett till att det är ett etablerat företag som måste tjäna pengar och har inte möjlighet att bränna igenom riskkapital som många konkurrenter.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Tycker postnord duger. Finns många andra som funkar sämre. Typ UPS.

Körde förbi vårt kontor i en veckan utan att leverera. Stod att vi inte fanns på plats, även om vi hade bemannat 08.00-17.00.
Troligtvis kollade de inte utan fyllde bara i att kontoret var tomt. De väntade kanske på att vi skulle rulla ut röda mattan.

Permalänk
Medlem

T ex så har Postnord börjat tömma brevlådorna tidigare. Är det någon som vet när Bring tömmer brevlådorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Varför då?
Varför kör man inte två olika sorter? En för vanlig post + företag, och en snabbare budorienterad tjänst? "Postnord Xpress".

Finns ju redan lite olika som andra sagt, även andra företag som fyller såna tjänster.

Det blir fort lite problem om du ska erbjuda massa olika tjänster med hemleverans.
Du får kostnad för många fler fordon, plats att ställa alla fordon (mitt jobb letade i flera år efter större lokaler), ännu mer personal (jag har kört paket åt annat bolag och vi tjänade över 40k i månaden) och än så länge kan man inte köpa nog många fossilfria bilar så man ökar sina utsläpp när alla har som mål att minska utsläppen.

Och i värsta fall kan man regelbundet behöva börja köra halvtomma lastbilar mellan städer vilket är ännu mer utsläpp och kostnader.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

T ex så har Postnord börjat tömma brevlådorna tidigare. Är det någon som vet när Bring tömmer brevlådorna?

Vilka brevlådor menar du egentligen?

Jag tycker att PostNord fungerar kanon. Deras applikationslösningar/skicka lätt (via webben) är bra mycket bättre än deras konkurrenter.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vilka brevlådor menar du egentligen?

De som inte existerar?

Citymail har bara brevtjänster för företagskunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som inte existerar?

Citymail har bara brevtjänster för företagskunder.

Exakt och Citymail är inte en del av Bring längre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Frågar eftersom det finns Postnord-anställda här; hur fungerar hemleverans av tunga paket? Kan man beställa extratjänst såsom leverans till dörr istället för leverans till port?

Permalänk
Medlem

Beställde en sak som dom lämnade utanför dörren. Har aldrig gett mitt medgivande att dom får göra så och skulle aldrig göra det heller.
Har dom ens rätt att göra så utan köparens medgivande?
Känns inte säkert då jag bor i lägenhet så vill hellre att dom tar det till ombud som förr om leverans inte går in i postboxen.
Går det att göra något så dom slutar med dessa dumheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Beställde en sak som dom lämnade utanför dörren. Har aldrig gett mitt medgivande att dom får göra så och skulle aldrig göra det heller.
Har dom ens rätt att göra så utan köparens medgivande?
Känns inte säkert då jag bor i lägenhet så vill hellre att dom tar det till ombud som förr om leverans inte går in i postboxen.
Går det att göra något så dom slutar med dessa dumheter?

Är den skickad som varubrev får de göra det. Det beror helt på vad för tjänst företaget valt att skicka paketet med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Yrkesstolthet NOLL.

Verkar vara en logistisk katastrof överallt just nu. Igår skulle jag fått leverans från 3 olika företag med 3 olika transportfirmor och ingen leverans dök upp. Detta trots att de ringde dagen innan och sa att det var VIKIGT att JAG var hemma så ja kunde ta emot... "#¤@@#####@@£$$€€€££$€@€@!!!!!!!!! :@ .

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är den skickad som varubrev får de göra det. Det beror helt på vad för tjänst företaget valt att skicka paketet med

Men om någon stulit leveransen innan jag kommit hem? Vem bär ansvaret? Bevisbörda att någon stulit det? Känns extremt osäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Men om någon stulit leveransen innan jag kommit hem? Vem bär ansvaret? Bevisbörda att någon stulit det? Känns extremt osäkert.

Du får ställa krav mot din motpart – säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Frågar eftersom det finns Postnord-anställda här; hur fungerar hemleverans av tunga paket? Kan man beställa extratjänst såsom leverans till dörr istället för leverans till port?

Hej, Hur tunga paket pratar vi om? MyPack Home får väga upp till 35kg. Allting över detta kommer att klassas som en pall (även om det fysiskt inte är det) och då krävs det att avsändaren har avtal med postnord för leverans till anvisad plats. Det kan inte kompletteras av mottagaren i efterhand tyvärr.

Permalänk
Medlem

Beställde för ett par veckor sedan från USA, England, Tyskland och Sverige och inom en vecka hade jag fått samtliga paket levererade av DHL, UPS, Postnord och <glömt namnet>. Tullklarering via sms och utan fördröjning.

Är faktiskt lite imponerad hur smidigt det går numera. I alla fall denna gång

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Ja, jag kan bara hålla med, minns då man en gång i tiden fick invänat ett brev frun tullverket, skicka in ett kvitto, invänta en räkning ( som kom med posten) betala räkningen och sedan fick man paketet, kunde ta en 5-6v att få ett paket