Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Pallar levereras inte till ombud. En normal pall skulle fylla upp hela postutrymmet hos ombudet och det är inte säkert att den kommer in genom alla dörrar. Det skulle nog inte heller vara så populärt om folk gick in med sina gaffeltruckar i mataffären för att hämta ut sina pallar.Det verkar korkat att skicka något så litet som en pall. Det hade varit smartare att skicka det som brev eller som paket.Vad jag vet har Amazon i alla tider delat upp beställningar på en massa utskick. Det är inte alltid som alla varor finns i samma lagerlokal.

Självklart skickar inte Postnord en pall till ombud, det roliga i detta var att de skrev pall fast det med nästan hundra procent säkerhet är en liten plastpåse med lite kläder. Om man kollar i appen står det Postnord Mypack Home

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad jag vet har Amazon i alla tider delat upp beställningar på en massa utskick. Det är inte alltid som alla varor finns i samma lagerlokal.

De har lager där de kan slå ihop de i teorin. Tror båda kom från Tyskland iaf, och det var den som kom med UPS som både tog längst tid att skickas såväl som fraktas.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De har lager där de kan slå ihop de i teorin. Tror båda kom från Tyskland iaf, och det var den som kom med UPS som både tog längst tid att skickas såväl som fraktas.

Det är dock inte säkert att det är billigare att slå ihop försändelserna om prylarna finns på olika lager. Det blir ju extra hanteringskostnader om en vara först ska skickas från ett lager till ett annat. Sedan kan det bli klagomål för att leveransen tar extra tid. För övrigt tycker jag att Amazon ofta är långsammare än andra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är dock inte säkert att det är billigare att slå ihop försändelserna om prylarna finns på olika lager. Det blir ju extra hanteringskostnader om en vara först ska skickas från ett lager till ett annat. Sedan kan det bli klagomål för att leveransen tar extra tid. För övrigt tycker jag att Amazon ofta är långsammare än andra butiker.

Kanske inte i hantering, men i frakt så bör det bli billigare att skicka med DHL/Postnord från Tyskland till Sverige än att skicka en del med Postnord och en del med UPS. Lite onödigt att ha alternativet att man vill ha det i samma försändelse när det inte är möjligt. Har inte mycket nytta av prylen utan batteriet vilket som

Batteriet är ju från samma tillverkare dessutom, så det är något de bör ha i samma lager. Amazon själva som sålde båda.

I det här fallet var det okej att det tog extra tid, men de hade lika gärna kunnat skriva utan att ge något val att det kan delas upp i två. Har nog hittat svenska butiker som är långsammare för övrigt.

Skönt att det fanns ett utlämningsställe för UPS nu, de utgår från en terminal 90 km bort.

Permalänk
Medlem

Jag har varit förskonad från några större problem med Postnord, fram till nu.

Innan jag beskriver mitt problem kan jag nämna att min fru köper tyger och material från USA då de sällan står att finna i Europa. Konstanta problem med tullhanteringen där man får en räkning med tull och importavgift, hon betalar men chansen att få hem paketet ligger någonstans runt 60%.

Den roligaste incidenten i mina ögon är när hon fick en paketavi om att hon hade ett paket att hämta hos ett ombud i Varberg, vi bor i Stockholm. När hon ringde kundtjänst så förstod dom inte riktigt vad problemet var med att vi skulle behöva ta bilen i 5 timmar enkel resa för att hämta ut ett paket.

Nu till mitt problem.
Jag beställde 2 T-shirts på någon obskyr butik på Instagram till ett ca värde av runt 500:-. Det var ett spontanköp och jag hade inte inte kollat upp var butiken fanns, tyvärr visade det sig att den var belägen i USA.
Nåväl, paketet makade sin väg så sakteliga genom Tyskland och Danmark med DHL, varpå det lämnades över till Postnord, där blev det tyst i några veckor till jag fick en räkning på 84:- för tull och importavgift. Jag betalade direkt via Swish och fick kvitto.

Det blev tyst i 3 veckor tills jag fick ytterligare en räkning för ett annat försändelsenummer, denna gång på 94:- jag bara betalade igen via swish och fick kvitto. Men här bestämde jag mig för att ringa Postnords kundtjänst och verifiera, jag misstänkte redan nu att detta var samma paket då jag inte väntar på något annat paket från utlandet.

Jag fick prata med en trevlig tjej, beväpnad med alla de vanliga fraserna.
"Det är olika sändningsnummer så det är olika paket"
"Vi kan tyvärr inte betala tillbaka några pengar utan du måste vända dig till avsändaren för att reklamera om du inte är nöjd"

Jag förfäktade naivt irrelevanta saker som "Men jag har inte fått något paket och kan inte ens vara säker på vem som är avsändare hur ska jag kunna reklamera?"`

Tjejen i andra ändan av telefonlinjen skulle kolla upp "mera detaljer" om det första paketet och parkerade mig i drygt 5 minuter.
Detta fick inte henne att ändra ståndpunkt utan jag skulle helt enkelt "...avvakta några dagar till".

Jag påpekade att jag kunde inte längre se bild på den första försändelsen och att försändelsenumret inte ens hittas i Postnords söksystem och fick svaret "Så är det, när du betalat så ser du inte längre försändningen".

Jag bad som en sista desperat åtgärd att hon skulle i sitt system kolla om inte det var exakt samma paket som jag betalat för 2 ggr, hon kunde ju uppenbarligen se bilderna för de "båda försändelserna".

Här hamnade jag på kö igen i 5 minuter men därefter BINGO, hon bekräftade att detta var samma paket och att jag betalat dubbelt. Ena betalningen skulle återbetalas till mig och paketet skulle levereras inom kort.

Nu sitter jag här drygt en vecka efter samtalet och har varken sett till någon återbetalning eller paket.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Postnords försändelsespårning är ju helt jävla värdelös!

Jag har på senare tid skickat flera paket (rek) utomlands (utanför EU) och får i princip inga uppdateringar alls i spårningen hos Postnord; paketet "ligger hos postombudet" tills det är utlämnat till mottagaren.

Just nu har jag ett paket som jag skickade i måndags och som enligt Postnord ligger kvar hos ombudet, men när jag söker paketet hos posten i det mottagande landet så ser jag att det lämnat Sverige vid tretiden i morse. Det finns inga händelser registrerade för paketets färd genom Sverige (iaf inte som visas), så uppenbarligen har Postnord löst teleporteringens gåta och teleporterat paketet direkt från postombudet till flyplatsen, synd bara att dom inte kan teleportera paketet direkt till mottagaren när dom ändå är på gång!

Ock Postnord, om ni mot förmodan läser detta; Ta för helvete och skärp till er!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Mailade pn med frågan varför mitt paket legat stilla i en månad och inte rört på sig sen det ankom i deras händer. Skyller på mycket att göra.. Lustigt då jag fått flertalet andra paket som skickats efteråt..från samma avsändare. Ingen ordning i den verksamheten inte. Å ja, deras egna spårning suger. Man får mer info från spårningen på externa sajter.

Permalänk
Medlem

Haha skulle ha fått min nya tv hemlevererad till dörren (med PostMord) idag. Istället lyckades PostMord med konststycket att leverera den till *hör å häpna* Olles Kiosk i Järfälla! ungefär 15 mil från min adress...

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av THURGOOD:

Haha skulle ha fått min nya tv hemlevererad till dörren (med PostMord) idag. Istället lyckades PostMord med konststycket att leverera den till *hör å häpna* Olles Kiosk i Järfälla! ungefär 15 mil från min adress...

Om Postnords budbil var i Järfälla var det väl för långt att köra den 15 mil till dig och sedan 15 mil tillbaka till terminalen i Veddesta (i Järfälla kommun).

Hur mycket väger tv:n? Om paketet är väldigt tungt, ska det inte gå att få det levererat till ett postombud för att det är för tungt för ombudets personal.

Står det rätt postnummer på Postnords spårningssida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om Postnords budbil var i Järfälla var det väl för långt att köra den 15 mil till dig och sedan 15 mil tillbaka till terminalen i Veddesta (i Järfälla kommun).

Hur mycket väger tv:n? Om paketet är väldigt tungt, ska det inte gå att få det levererat till ett postombud för att det är för tungt för ombudets personal.

Står det rätt postnummer på Postnords spårningssida?

Vilken TV väger över 20 kg numera?

Kontakta säljaren/Postnord för att få den utkörd eller till ett närmare ombud. Alternativt ändra direkt på hemsidan eller i app om de använder Postnords changegrej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om Postnords budbil var i Järfälla var det väl för långt att köra den 15 mil till dig och sedan 15 mil tillbaka till terminalen i Veddesta (i Järfälla kommun).

Hur mycket väger tv:n? Om paketet är väldigt tungt, ska det inte gå att få det levererat till ett postombud för att det är för tungt för ombudets personal.

Står det rätt postnummer på Postnords spårningssida?

Enligt appen väger paketet 28.1 kg. Ajjamen rätt postnummer är angivet.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilken TV väger över 20 kg numera?

Kontakta säljaren/Postnord för att få den utkörd eller till ett närmare ombud. Alternativt ändra direkt på hemsidan eller i app om de använder Postnords changegrej.

Jo det fick jag så klart göra, gick inte att ändra leveranssätt i appen då den redan var incheckad på ett ombud. Måste ju ha blivit något generalfel hos Postmord, för jag hade ju beställt hemleverans med express till dörren. Då vill man ju gärna ha leveransen till dörren och inte till Olles Kiosk i Järfälla xD

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Ett av mina paket från England som varit i tullen onormalt länge verkar ha returnerats till avsändaren enligt Royal mail tracking men det står också att det är leverat i Sverige, hmmm...

Wednesday 24 March 2021
10:39
Delivered
BORAS, Sweden

Saturday 20 March 2021
11:02
Refused - Returned to Sender
Feltham DO

Jag har ju betalat tull/moms i tid så jag får väl ringa PostNord och reklamera.

När jag spårar på Postens hemsida står det bara att transport av paketet har påbörjats 4:de Januari så det har inte blivit scannat i Sverige. Varför det står att det är levererat i Sverige är mysko. Jag har kontaktat säljaren och frågat.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Skrivet av =)(=:

När jag spårar på Postens hemsida står det bara att transport av paketet har påbörjats 4:de Januari så det har inte blivit scannat i Sverige. Varför det står att det är levererat i Sverige är mysko. Jag har kontaktat säljaren och frågat.

Detta är förmodligen Postnords nya metod för att dela ut paket. Man skickar paketet till ombudet där det ligger i en månad i väntan på att någon hämtar det, men struntar i att ange något på spårningssidan och struntar i att avisera mottagaren. Tanken är att mottagaren inte ska ha någon aning om att det finns ett paket som väntar på att hämtas. Jag har sett flera exempel på den leveransmetoden i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Nu har Postmord 7 minuter på sig att leverera mitt paket till dörren, frågan är om dom lyckas?

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Hämtade ett Postmord paket idag, eller snarare tekniskt korrekt, stal ett paket som blev "bort-tappat". Import från Japan jag väntat på sedan Februari, moms och avgifter betalade.

Postmord "försökte köra ut men misslyckades" när jag satt hemma, ingen knackade på. Och idag gick jag till Konsum för att hämta ut det. Postmord hade felkonfiguerat paketet som att Underskrift krävs, men paketet kräver enbart Legitimation för att hämtas ut. Systemet krockade med sig själv och krävde underskrift som den aktivt vägrade inmatning på så det kunde inte utlämnas digitalt i systemet.

Postnords lösning över tfn var att paketet måste returneras till Japan och skickas om så de kan göra om allt från början så det blir rätt...

Kassörskans lösning var att "oops det här paketet försvann!" <3 .

Permalänk
Medlem

Blev det ingen hemleverans idag heller då och ingen återkoppling, postmord är verkligen ett riktigt skärpföretag. Samtidigt sitter deras VD och kammar ut månadslön på 700 000 kr.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Hämtade ett Postmord paket idag, eller snarare tekniskt korrekt, stal ett paket som blev "bort-tappat". Import från Japan jag väntat på sedan Februari, moms och avgifter betalade.

Vad valde du för fraktsätt? Jag väntar på ett paket som skickades från Japan i slutet av februari. Det skickades med båt, vilket normalt tar 2-3 månader och tremånadersstrecket har nu marginellt passerats. Paketet kan förstås ha suttit fast en stund i samband med stopped i Suez-kanalen i slutet av mars och jag vet inte hur mycket extra tid det tar om paketet skulle ha skickats runt Godahoppsudden istället för att gå genom Suez-kanalen. Rent tidsmässigt skulle japanska posten ha kunnat skicka paketet till Taiwan och sedan flyttat över paketet till Ever Given som fortfarande sitter fast i Suez-kanalen på grund av juridiskt käbbel, men jag vet inte vilket rederi japanska posten använder. Förhoppningsvis gick det med någon annan båt.

Spårningen brukar visa att en sådan försändelse postas någonstans i Japan och sedan skickas till utrikesterminalen, Kawasaki östra postkontor (Wikipedia), som ligger i hamnområdet i Tokyo-bukten. Sedan brukar det inte komma några uppdateringar alls på 2-3 månader då paketet dyker upp i Toftanäs (Malmö). Detta paket var vid Kawasaki östra postkontor men har fortfarande inte dykt upp i Malmö. Jag har tittat på Postnords spårningssida, japanska postens spårningssida och Postnords sida för betalning av moms, men inget nytt har hänt sedan i februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Detta är förmodligen Postnords nya metod för att dela ut paket. Man skickar paketet till ombudet där det ligger i en månad i väntan på att någon hämtar det, men struntar i att ange något på spårningssidan och struntar i att avisera mottagaren. Tanken är att mottagaren inte ska ha någon aning om att det finns ett paket som väntar på att hämtas. Jag har sett flera exempel på den leveransmetoden i den här tråden.

Jag misstänker att det inte varit hos ombud utan att tullen har missat att jag betalat och därför returnerat det till avsändaren.
Vad jag kan minnas så har det aldrig hänt mig att ett paket inte har blivit scannat när det kommit till mitt ombud.
Har bara hänt att Posten inte scannat det på vägen dit men ombudet har skött sig och scannat.

Ringde Posten idag och dom återbetalade mig inom 3 timmar.
Nu väntar jag på återbetalning från säljaren men frakten som jag betalade är bortkastade pengar.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad valde du för fraktsätt?

EMS flygfrakt, förbokad limited edition sak som skeppas i Maj :), skickades 2021-05-07. Lämnade Japan 2021-05-09, landade i Sverige 2021-05-24.

Permalänk
Medlem

Beställde lite grejor från Tysklandet. Dessa skickades med DHL och var spårbara.
När jag sökte på kollinummer dök mina uppgifter upp.
Paketet kom till Malmö och postnord tog över den sista biten vidare mot Stockholm.
Jag följde i min iver paketets resa då det skulle komma fram på torsdagen och jag behövde grejorna till helgen.
Paketet låg på bil för utkörning och 2 timmar senare så står det "adressat okänd, paketet åter avsändare".
Jag ringer till PN och frågar hur i h-te paketet kan hitta fram till mer eller mindre min dörr och sedan utan vidare bli återsänt.
TelefonFia sa att paketet nu låg hos ombud varvid jag direkt sa, "Perfekt, då hämtar jag det i eftermiddag".
Hon ringde till ombudet för att dubbelkolla.
Efter ett par minuter så återkom hon och sa att ombudet redan scannat paketet som "adressat okänd" och då kan man inte "återkalla" det.
Givetvis blir man smått upprörd av att höra att paketet ligger i samma kvarter, men att inget kan göras.
Men, säger hon. Vi löser ju detta. Du måste ju ligga ute med extra pengar, Men vi står för de kostnaderna givetvis, Du beställer nya grejor, vi står för ny expressfrakt och vi står även för varan då det är vårt fel. Du reklamerar via vår hemsida och skickar in kvitton etc så löser det sig.
Naiv som man är så köper man förklaringen.
Jag beställer nya varor och bokar expressfrakt för 130 spänn extra för att det ska komma fram till fredagen.
Jag kan dock inte reklamera försändelsen via hemsidan som hon sa, så jag ringer igen på torsdag eftermiddag och får prata med reklamationsavdelningen.
Då får jag reda på att deras kundtjänstmedarbetare antingen inte har en aning om sitt jobb, eller medvetet ljuger för att ta sig ur ett jobbigt samtal.
Det hon sagt stämmer inte alls, utan jag har ett avtal med säljaren av produkten och dom får höra av sig till Postnord för att reklamera felet.
Pga Postmords tavla så får jag dels ligga ute med pengar för en ny produkt då jag behöver den omgående, samt att jag även får ligga ute med expressfrakten. Varvid hon snabbt svarar att dom givetvis inte heller står för expressfrakt. Dom slår ifrån sig allt ansvar för sin egen inkompetens.
Som grädde på moset så kom grejorna inte fram på fredagen, utan på måndag eftermiddag.

Ett par dagar efter att leveransen återkommit till säljaren så fick jag pengarna tillbaka för den leverans som inte kom fram, men de 130:- för expressfrakt vill ingen betala...

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

EMS flygfrakt, förbokad limited edition sak som skeppas i Maj :), skickades 2021-05-07. Lämnade Japan 2021-05-09, landade i Sverige 2021-05-24.

Aha. Det lät på ditt förra inlägg som att din försändelse, i likhet med min, hade postats i februari.

Skrivet av ddr:

Efter ett par minuter så återkom hon och sa att ombudet redan scannat paketet som "adressat okänd" och då kan man inte "återkalla" det.

Ligger det fortfarande hos ombudet bör man genast springa dit och se om de kan göra något. De kanske kan ordna så att det blir som för @str8forthakill ovan d.v.s. att paketet råkar "försvinna" och kundtjänstkvinnan kanske har fel om att paketet inte kan lämnas ut av ombudet.

Skrivet av ddr:

Men, säger hon. Vi löser ju detta. Du måste ju ligga ute med extra pengar, Men vi står för de kostnaderna givetvis, Du beställer nya grejor, vi står för ny expressfrakt och vi står även för varan då det är vårt fel. Du reklamerar via vår hemsida och skickar in kvitton etc så löser det sig.
Naiv som man är så köper man förklaringen.
Jag beställer nya varor och bokar expressfrakt för 130 spänn extra för att det ska komma fram till fredagen.
Jag kan dock inte reklamera försändelsen via hemsidan som hon sa, så jag ringer igen på torsdag eftermiddag och får prata med reklamationsavdelningen.
Då får jag reda på att deras kundtjänstmedarbetare antingen inte har en aning om sitt jobb, eller medvetet ljuger för att ta sig ur ett jobbigt samtal.
Det hon sagt stämmer inte alls, utan jag har ett avtal med säljaren av produkten och dom får höra av sig till Postnord för att reklamera felet.
Pga Postmords tavla så får jag dels ligga ute med pengar för en ny produkt då jag behöver den omgående, samt att jag även får ligga ute med expressfrakten. Varvid hon snabbt svarar att dom givetvis inte heller står för expressfrakt. Dom slår ifrån sig allt ansvar för sin egen inkompetens.
Som grädde på moset så kom grejorna inte fram på fredagen, utan på måndag eftermiddag.

Grundregeln är att det är avsändaren som ska reklamera, men samtidigt låter det som vilseledande marknadsföring om Postnords kundtjänst säger något annat. I och med att kundtjänst sagt att du har rätt till ersättning från Postnord och detta gjort att du fått extra kostnader, tänker jag mig att Postnord måste ersätta dig. Problemet är att du förmodligen inte har någon inspelning av telefonnumret till kundtjänst, så du kan inte bevisa att kundtjänst sagt det du hävdar att kundtjänst sagt.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande 2
Jag returnerade fyra däck (ångerrätt) till Tyskland 2018, tre däck kom fram. Det fjärde är fortfarande "in transit".

Postnords reklamationsavdelnings lögner:
Paketet postades aldrig
Paketet togs aldrig emot av mottagaren och returnerades
Paketet är inte borttappat utan kommer fram snart
Du har angett felaktigt Kolli-ID

med mera, efter nästan ca 10 svar där man skjuter ned deras löjliga påståenden säger de helt enkelt att ärendet är avslutat. Nu 2021, är paketet fortfarande "på väg". Och köparen av frakten, dvs Dalticom i Tyskland, bryr sig inte direkt då det är på min bekostnad.

Hade gått med det till ARN ifall jag var beställaren av frakten, efter diskussion med däckfirman fick jag tillbaka pengarna för de tre däcken Postmord inte mördade dock.

Så nja, "kundtjänst"? Kan inte direkt påstå att Postnord har en kundtjänst. De har en informationslinje vid frågor om hur eller var man köper emballage och frakt, eller betalar avgifter/moms, inget annat omfattas av deras kundtjänst.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Följer inte Däckonline ARN? Vad har Postnord med saken att göra? Skulle bolaget agerat annorlunda om de använde UPS?

Nej nu följer de inte ARN, som man frivilligt kan göra som utländsk firma (det är ju trotts allt frivilligt för de inhemska med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@str8forthakill: Följer inte Däckonline ARN? Vad har Postnord med saken att göra? Skulle bolaget agerat annorlunda om de använde UPS?

Nej nu följer de inte ARN, som man frivilligt kan göra som utländsk firma (det är ju trotts allt frivilligt för de inhemska med).

Däckonline ja, köparen av frakten med kvittot på Frakten är Dalticom. I andra ord är jag inte inblandad i ärendet och kan inte skapa ett ärende mot Postnord till ARN, det är något som Dalticom skulle behöva göra. Och avtalsmässigt är det mitt ansvar att produkten returneras, så Dalticom har agerat korrekt enligt alla punkter, deras ansvar täcker inte reklamation av frakten. Samt att de är baserade i Tyskland och inte direkt har intresse av att reklamera frakt i ett annat land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Däckonline ja, köparen av frakten med kvittot på Frakten är Dalticom. I andra ord är jag inte inblandad i ärendet och kan inte skapa ett ärende mot Postnord till ARN, det är något som Dalticom skulle behöva göra. Och avtalsmässigt är det mitt ansvar att produkten returneras, så Dalticom har agerat korrekt enligt alla punkter, deras ansvar täcker inte reklamation av frakten. Samt att de är baserade i Tyskland och inte direkt har intresse av att reklamera frakt i ett annat land.

Nej, nu tänker du inte bara bakvänt utan du vet inte vad ARN har för roll.

ARN medlar inte i tvister mellan företag.

Det enda som är ditt ansvar är att du valt ett bolag som inte anser sig behöva följa de normalt förekomna reglerna på den svenska marknaden. Hade de följt ARNs rekommendationer så hade de stått för förlusten, då det var företaget som bokade frakten. ARN har inget att säga om speditören i sammanhanget, och för din del är det också ointressant.

Om företag använder speditörer som de kan få igenom en reklamation mot är ointressant för en konsument, det är kostnader som måste sväljas via högre frakt eller högre kostnader för säljaren vilket som.

Permalänk
Medlem

@Petterk tror du missförstår helt och hållet?
ARN medlar i tvister mellan privatperson och företag, jag har ingen Tvist med Dalticom. Dalticom har en Tvist med Postnord (som jag står till notan för). Dvs ARN är inte relevant i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Petterk tror du missförstår helt och hållet?
ARN medlar i tvister mellan privatperson och företag, jag har ingen Tvist med Dalticom. Dalticom har en Tvist med Postnord (som jag står till notan för). Dvs ARN är inte relevant i frågan.

Du är konsument, och hade du köpt av en firma som följer ARNs rekommendationer hade de stått för förlusten och inte lagt det på dig, du hade inte ens behövt ta det till ARN.

Du som totalt missförstår när du skriver "I andra ord är jag inte inblandad i ärendet och kan inte skapa ett ärende mot Postnord till ARN, det är något som Dalticom skulle behöva göra.".

De heter för övrigt Delticom AG, men butiken heter dackonline.se.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Däckonline ja, köparen av frakten med kvittot på Frakten är Dalticom. I andra ord är jag inte inblandad i ärendet och kan inte skapa ett ärende mot Postnord till ARN, det är något som Dalticom skulle behöva göra. Och avtalsmässigt är det mitt ansvar att produkten returneras, så Dalticom har agerat korrekt enligt alla punkter, deras ansvar täcker inte reklamation av frakten. Samt att de är baserade i Tyskland och inte direkt har intresse av att reklamera frakt i ett annat land.

Om det är mottagaren som väljer fraktsätt och står för fraktsedeln tänker jag mig att det måste vara mottagaren som står för risken om försändelsen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om det är mottagaren som väljer fraktsätt och står för fraktsedeln tänker jag mig att det måste vara mottagaren som står för risken om försändelsen försvinner.

Min tyska är inte bra nog för att jag ska orka kolla om vad som gäller federalt i Tyskland eller lokalt i Niedersachsen. Företag kan dock frivilligt välja att använda sig av de svenska reglerna och normerna när de marknadsför sig mot Sverige och då står företaget för risken. Vill de inte stå för risken är det bara att göra det lätt för sig och låta konsumenten boka frakten själv, vilket i praktiken inte skulle göra returer till utlandet möjliga då det skulle kosta i princip lika mycket som varorna.