Citat:
En annan slutsats i studien är att omkring hälften av utsläppen uppstår vid råvaruframställningen och hälften vid produktionen av själva batteriet i fabriken. Själva gruvbrytningen står bara för en mindre del på mellan 10-20 procent.
Läs mer: ”Potentialen elbilarnas främsta fördel”
Beräkningen är gjord utifrån antagandet att elmixen som används i batterifabriken består till drygt hälften av fossil kraft.
Alltid bra att syna "forskningen" som vinklar fakta, antagligen för att de har en agenda. I framtiden kommer elbilar att vara majoritet och staten vill ha in dessa förlorade pengar från bensin- & diesel-skatten. Hur gör man det? Jo man förvränger data som senare används som underlag för nya skatter på elbatterier, typ kemikalieskatten som är också ett vidrigt påhitt. (Att ändå beskatta produkter som är helt miljövänliga är ett osunt tecken av våra politiker)
I detta fall där forskningen nämner Tesla som den stora boven och ett exempel, att man måste köra i minst 8 år för att bli kvitt denna koldioxidutsläpp jämfört med fossilbilar, där är var skon klämmer. Enligt citatet ovan som är från =314311370,31788&utm_campaign=mail4]nyteknik så har de utgått från att hälften av denna beräknade koldioxidutsläpp baseras på fabrikens framställning av Li-Ion, där hälften av energin som krävs kommer från elproduktion med koldioxidutsläpp. Teslas fabriker är koldioxidfria och använder solel, eller rättare sagt, nettoutsläppet är noll på gigafactory! Denna forskning tar inte detta i sina beräkningar...
Jag tänker inte reda ut flera misstag från denna "forskning" utan redan här konstaterar att de antingen har en agenda eller saknar kompetens. Baserad på hur trafikverket (beställaren) har ändras de senaste 10+ åren, där de reverse-engineer:ar sina politiska agendor, (eller rättare sagt politikerna som beställer detta från trafikverket som i sin tur beställer forskning som stödjer agendan), d.v.s. att först utgår från t.ex. "Hur kan vi motivera att beskatta elbilar?" och från detta försöka hitta underlag som skulle få en beskattning av elbilar låta rimligt i smyg och därefter annonsera:
"Enligt dessa oberoende ("oberoende") forskningsstudier visar att vi är tvungna att beskatta elbilar.
Att oljeframställningen inte är med i beräkningen är underligt, oljeframställning bl.a.i hav skapar större skador i denna kontext. Detta då för att algerna i havet är den som producerar mest syre från koldioxid på vår jord, närmare 80%
https://sv.wikipedia.org/wiki/Alger
Citat:
Alla algers fotosyntetiska förmåga härstammar evolutionärt från cyanobakterierna. Algerna uppskattas stå för omkring 73–87 procent av den globala syreproduktionen.
Själva oljeraffinaderierna är också stora "utsläppsbovar" vilket inte nämns mot fossilbilar.
Ser gärna fram emot en riktigt oberoende forskning som tar med hela energiproduktions-kedjan för fossilbilar vs elbilar, denna forskning ovan är inget vi kan använda oss utav.
Sorry jag har inte fått mitt kaffe än