Intel tidigarelägger Skylake-X, Kaby Lake-X och Coffee Lake för att kontra AMD Ryzen

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Alltså detta prat om singlethread hela tiden... Om intel skulle släppa en enkeltrådad processor på säg 12Ghz, skulle folk köpa den då?

Fortsätter vi hålla antiparalellismen under armarna så kommer vi ju aldrig frammåt. Enkeltrådat är fortntiden och nutiden, inte framtiden

HAHAHA.....detta kunde du ha skrivit typ för 10 å sedan????

Svar gällande 12Ghz....JA!!! Inte folk men en viss målgrupp skulle köpa den 100% (kanske inte P4) Beroende främst på priset! Men sen andra egenskaper också. sockel osv osv men vi fattar poängen och ditt resonemang.

För mig är hastigheten på enkeltrådad viktigare just nu då jag aldrig pressar min processor 100%. Ibland vissa aplikationer där mera kärnor skulle behövas skulle jag uppskatta mindre Ghz men mera kraft. Jag spelar sällan nu för tiden (köper inte nya spel alls, då jag har 60% av mina 30-40 spel har jag inte ens spelat en enda gång). Men jag redigerar musik och video och bilder (vanliga jpg)....så det skulle vara roligt att spara 2-10min säg typ 1-5 gg i månaden men knappast behöver jag en ny processor p.g.a detta. Och jag tror att speciellt RYZEN skulle säkert göra min dator långsammare.

Så vad behöver 60-80% av svenskar (skandinavier då jag är från Finland) nu då? Vilken processor skulle vara bäst för dem?? Jag har svaret!

Om nån som kan bygga en dator åt dem...säg t.ex jag åt mina förälrdrar som gör dessa saker:

  • -surfar

  • -facebookar

  • -chattar

  • -skype

  • -spelar upp video men ganska sällan

  • -skickar mail osv... helt enkelt gör bara en-två saker åt gången.

Ni fattar väl, ni känner såna personer speciellt de äldre.

Så min Pappas dator har 256Gb EVO SSD.(detta är ju för fan viktigare än processor, E6600 E8400, Q6600, Q9550 är mycket trevligare dator med ssd, än 7600K och endast HDD, och det värsta av allt en laptop med endast HDD. Känner en som har E8400 och när jag sa åt honom att köp för fan en sdd så blir din dator 10x snabbare så efter bytet så svor han bara att han förlorade så mycket tid när han i flera år haft HDD och inte trodde på mig tidigare)

Processor då? Vilken typ skulle kunna vara bäst för de flesta i Sverige???? Min pappa har Msi H81 + G3258 som jag överklockade BARA TILL 4Ghz...sänkte dock V. Så när man startar datorn så varvar intels fläkt upp till max direkt och börjar sakta ner. Efter 3-4 sek innan fläkten hunnit varva ner är Win 10 klar att använda.

Så detta är vad de flesta skulle vara jävligt nöjda med och tänker också på priset:

  • SNABB DUBBELKÄRNING PROCESSSOR SOM GÅR helst ATT ÖVERKLOCKA (och nån som kan det förstås)

  • 8Gb Ram

  • En snabb sata3 SDD (behöver inte vara snabbast, farsan har Kingston Fury)

  • Så lite skit både på moderkortet, och i Windows10 som möjligt. Helt enkelt, ett enkelt moderkort och det som man inte använder i WIN10 bortkopplat.

  • Optimera systemet och program som de kommer att använda. (fläktvarvskurvan, inställningar, bokmärke, genvägar)

  • Lära dem hur man kan göra det snabbare, nya tips och trick....beror helt enkelt från person till person)

-Om man inte kan/tänker överklocka så är en snabb i3/i5 det bästa valet för färgigt byggda datorer.

SÅ MIN PAPPAS DATOR ÄR DEN SNABBASTE JAG HAR SETT. Till och med min mamma blev imponerad när hon provade farsans dator då något i hennes laptop började krångla. Så nu använder hon endast Pappas dator. Laptoppen fick jag sälja och tjänade lite på detta själv (1000kr)

Extra för dom som vill: Första gången min mamma använde pappas dator så förstod hon inte t.ex att Win 10 var klar så snabbt (annat bakgrund, hon hade win7 som tog 30sek att ladda)....och när hon använde den så laddades allting omedelbart...hon var van med att vänta efter varje klick) så det var som en annan värld för henne. Att komma tillbaks till sin AMD-Laptop blev ju otänkbart för henne. Hon hann föra mera på mindre tid helt enkelt. Snabbare dator + större skärm, mindre ljud, bättre tangentbord så varför inte.

(Jag bytte dock i hennes laptop HDD-till Vertex 2 SSD för flera år sedan så den var inte såååå långsam som så många har i Sverige-Fin kvar ännu.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

HAHAHA.....detta kunde du ha skrivit typ för 10 å sedan????

Svar gällande 12Ghz....JA!!! Inte folk men en viss målgrupp skulle köpa den 100% (kanske inte P4) Beroende främst på priset! Men sen andra egenskaper också. sockel osv osv men vi fattar poängen och ditt resonemang.

För mig är hastigheten på enkeltrådad viktigare just nu då jag aldrig pressar min processor 100%. Ibland vissa aplikationer där mera kärnor skulle behövas skulle jag uppskatta mindre Ghz men mera kraft. Jag spelar sällan nu för tiden (köper inte nya spel alls, då jag har 60% av mina 30-40 spel har jag inte ens spelat en enda gång). Men jag redigerar musik och video och bilder (vanliga jpg)....så det skulle vara roligt att spara 2-10min säg typ 1-5 gg i månaden men knappast behöver jag en ny processor p.g.a detta. Och jag tror att speciellt RYZEN skulle säkert göra min dator långsammare.

Så vad behöver 60-80% av svenskar (skandinavier då jag är från Finland) nu då? Vilken processor skulle vara bäst för dem?? Jag har svaret!

Om nån som kan bygga en dator åt dem...säg t.ex jag åt mina förälrdrar som gör dessa saker:

  • -surfar

  • -facebookar

  • -chattar

  • -skype

  • -spelar upp video men ganska sällan

  • -skickar mail osv... helt enkelt gör bara en-två saker åt gången.

Ni fattar väl, ni känner såna personer speciellt de äldre.

Så min Pappas dator har 256Gb EVO SSD.(detta är ju för fan viktigare än processor, E6600 E8400, Q6600, Q9550 är mycket trevligare dator med ssd, än 7600K och endast HDD, och det värsta av allt en laptop med endast HDD. Känner en som har E8400 och när jag sa åt honom att köp för fan en sdd så blir din dator 10x snabbare så efter bytet så svor han bara att han förlorade så mycket tid när han i flera år haft HDD och inte trodde på mig tidigare)

Processor då? Vilken typ skulle kunna vara bäst för de flesta i Sverige???? Min pappa har Msi H81 + G3258 som jag överklockade BARA TILL 4Ghz...sänkte dock V. Så när man startar datorn så varvar intels fläkt upp till max direkt och börjar sakta ner. Efter 3-4 sek innan fläkten hunnit varva ner är Win 10 klar att använda.

Så detta är vad de flesta skulle vara jävligt nöjda med och tänker också på priset:

  • SNABB DUBBELKÄRNING PROCESSSOR SOM GÅR helst ATT ÖVERKLOCKA (och nån som kan det förstås)

  • 8Gb Ram

  • En snabb sata3 SDD (behöver inte vara snabbast, farsan har Kingston Fury)

  • Så lite skit både på moderkortet, och i Windows10 som möjligt. Helt enkelt, ett enkelt moderkort och det som man inte använder i WIN10 bortkopplat.

  • Optimera systemet och program som de kommer att använda. (fläktvarvskurvan, inställningar, bokmärke, genvägar)

  • Lära dem hur man kan göra det snabbare, nya tips och trick....beror helt enkelt från person till person)

-Om man inte kan/tänker överklocka så är en snabb i3/i5 det bästa valet för färgigt byggda datorer.

SÅ MIN PAPPAS DATOR ÄR DEN SNABBASTE JAG HAR SETT. Till och med min mamma blev imponerad när hon provade farsans dator då något i hennes laptop började krångla. Så nu använder hon endast Pappas dator. Laptoppen fick jag sälja och tjänade lite på detta själv (1000kr)

Extra för dom som vill: Första gången min mamma använde pappas dator så förstod hon inte t.ex att Win 10 var klar så snabbt (annat bakgrund, hon hade win7 som tog 30sek att ladda)....och när hon använde den så laddades allting omedelbart...hon var van med att vänta efter varje klick) så det var som en annan värld för henne. Att komma tillbaks till sin AMD-Laptop blev ju otänkbart för henne. Hon hann föra mera på mindre tid helt enkelt. Snabbare dator + större skärm, mindre ljud, bättre tangentbord så varför inte.

(Jag bytte dock i hennes laptop HDD-till Vertex 2 SSD för flera år sedan så den var inte såååå långsam som så många har i Sverige-Fin kvar ännu.)

Läste att du inte spelar och mest redigerar video (orkade inte läsa resten). Om du jobbar med videoredigering och tror fler kärnor skulle slöa ner din dator har du fått det om bakfoten. Intels 4 kärniga är bättre i spel enbart på grund utav att spel inte är bra på att utnyttja mer än 4 kärnor och de har snabbast singletrådad prestanda (Men du spelar ju inte!). I videoredigerings- och 3D mjukvaror finns det mer än ofta goda möjligheter att uttnyttja 8-16 kärnor och köttigt med RAM minne.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av mrpijey:

Eller så får vi processorer med några feta buggar i sig som måste patchas bort med nya firmwares... men nåt är ju skumt om de kan pressa tillbaka lanseringen ett helt kvartal, så nåt får de ju tumma på.

De tummar på vinsten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Om Intels 6 kärnor har högre singeltrådsprestanda än AMD's 8 så är det Intel som kommer att komma ut på topp där. Speciellt eftersom 8+ kärnor inte tillför tillräckligt till breda massan än, medan singeltråd fortfarande gör det.

Är det verkligen värt att sälja sin själ för några fps mer i något slumpmässigt spel? Liknande med nvidia, alla gnäller på att de saboterar för sina egna äldre kort, att de låser in användaren men sedan köper de deras grejer ändå och skriker på att någon annan bör fixa konkurrensen. Det är sådant kortsiktigt tänkande som ligger bakom de flesta av våra problem.

Permalänk

@Kilgam:

Nej, jag gör allt möjligt med redigerar video korta klipp 1-5 gg per månad. För de mesta så chattar jag ser på TV (ibland flera kanaler samtidigt, lyssnar på radio, har 4 olika webbrowsers pga varje har sin egen del av mitt surfande. Sem programerar jag Mql4 och använder trading program (ibland upp till 5 program), spelar Poker, Ser på filmer,+ det + det + det allt beror på tid och tillfälle
...så jag gör mycket på mina 5 skärmar.....

Som värst så har jag 50-80% påfrestning av min processor ik5 4670k = 4 kärnor och 4 trådar. Då är processorn 70 grader (att ha en tyst dator prioriterar ja väldigt mycket). Jag märker skillnad på 4400Mhz och 4500Mhz tyvärr så är hoppet i spänningen för hög i detta hopp uppåt så 4400Mhz är jag ändå nöjd med. 4770k eller 4790k är kanske min framtida uppdatering...men som sagt...just nu så räcker min processor bra till.

Att uppgradera moderkortet, minnena, annan processortillverkare, windows skulle förmodligen behöva installeras om, är ju bara dumt att byta just nu. Jag har allting är så bra optimerat och allt funkar snabbt så jag är jävligt nöjd med min
"bara gamla haswell icke refresh) 4670k.

Och jag tror verkligen att min dator skulle bli slöare med vilken RYZEN som helst just nu.
Att få snabbare SSD än sata3 skulle jag säkert tjäna mest på just nu. Så detta är min "flaskhals" just nu?? Minnena 2400 kanske också... men de var över 30Gb/sek sist jag kollade med aida.

Min WIN10 har inte kraschat i år ännu...Jag tror att de första med RYZEN så måste omstarta datorn oftare. Att ha ett 100% stabilt system=Det viktigaste för mig... 99.9% det är för lågt...Men de som har RYZEN vet säkert bättre

En fråga:
NI SOM HAR RYZEN. KRÄVER DEN MERA KYLNING ÄN INTELS PROCESSORER????
Vad ligger tempsen på 10/50%/100% belastning????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sedan tittar man på drivrutinerna som Nvidia och Intel spottat ut de senaste två åren och ser att de har tom. varit värre än AMDs som varit hyfsat stabila. Framförallt Intels drivrutiner är så värdelösa att man storknar..

Min erfarenhet har varit tvärt om, minst sagt. Då både Nvidia faktiskt har drivrutiner till sina kort, AMD tyckte tydligen det var en god ide att förpassa produkter som bara såldes bara för ett par år sedan och fullt fungerande kort till Legacy utan vidare stöd och släppte en Beta som 'goodwill' i efterhand, detta är i min mening oacceptabelt. Sitter med 5 kort här hemma som numera är 'Legacy' och inte får vidare stöd. Likaså vid släppet av RX480 saknades helt drivare för Windows 8.1 att ladda hem i flera veckor...

Skrivet av fieskmask:

Allt detta gnäll om drivrutiner.
Haft AMD I ca 10 år nu, aldrig haft ett problem med drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart man har problem med drivare då de inte ens existerar vid givet tillfälle, eller inte uppdateras. Läs ovanstående. Skulle kunna göra en lista längre än ett kvitto på IKEA med drivarproblem från båda lägren jag haft under de senaste 20 år/40+ Kort jag kört AMD/Nvidia om vart annat. AMD tog däremot tronen på senare år med samma återkommande problem som inte fixades på flera år trots lovord i release notes om 'fixar' vilket tillslut fick mig att kassera mina två grafikkort för jag lessnade.

Skrivet av anon127948:

Är det verkligen värt att sälja sin själ för några fps mer i något slumpmässigt spel? Liknande med nvidia, alla gnäller på att de saboterar för sina egna äldre kort, att de låser in användaren men sedan köper de deras grejer ändå och skriker på att någon annan bör fixa konkurrensen. Det är sådant kortsiktigt tänkande som ligger bakom de flesta av våra problem.

Ens själ har noll och inget med saken att göra, mer prestanda = Köp, levererar de inte blir det inget. Sitter själv och väntar på något intressant att uppgradera till med 10+ kärnor, men inget har hittat ut ännu. Tänker inte köpa undermåliga produkter bara för att få lite bättre samvete, båda lagren fudgar sina produkter rätt fint, Nvidia med 700-serien ett tag där de presterade som knarkade sniglar med nyare drivare, och AMD då de helt enkelt gav upp drivarstödet helt istället och gjorde korten värdelösa.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

HAHAHA.....detta kunde du ha skrivit typ för 10 å sedan????

Svar gällande 12Ghz....JA!!! Inte folk men en viss målgrupp skulle köpa den 100% (kanske inte P4) Beroende främst på priset! Men sen andra egenskaper också. sockel osv osv men vi fattar poängen och ditt resonemang.

För mig är hastigheten på enkeltrådad viktigare just nu då jag aldrig pressar min processor 100%. Ibland vissa aplikationer där mera kärnor skulle behövas skulle jag uppskatta mindre Ghz men mera kraft. Jag spelar sällan nu för tiden (köper inte nya spel alls, då jag har 60% av mina 30-40 spel har jag inte ens spelat en enda gång). Men jag redigerar musik och video och bilder (vanliga jpg)....så det skulle vara roligt att spara 2-10min säg typ 1-5 gg i månaden men knappast behöver jag en ny processor p.g.a detta. Och jag tror att speciellt RYZEN skulle säkert göra min dator långsammare.

Så vad behöver 60-80% av svenskar (skandinavier då jag är från Finland) nu då? Vilken processor skulle vara bäst för dem?? Jag har svaret!

Om nån som kan bygga en dator åt dem...säg t.ex jag åt mina förälrdrar som gör dessa saker:

  • -surfar

  • -facebookar

  • -chattar

  • -skype

  • -spelar upp video men ganska sällan

  • -skickar mail osv... helt enkelt gör bara en-två saker åt gången.

Ni fattar väl, ni känner såna personer speciellt de äldre.

Så min Pappas dator har 256Gb EVO SSD.(detta är ju för fan viktigare än processor, E6600 E8400, Q6600, Q9550 är mycket trevligare dator med ssd, än 7600K och endast HDD, och det värsta av allt en laptop med endast HDD. Känner en som har E8400 och när jag sa åt honom att köp för fan en sdd så blir din dator 10x snabbare så efter bytet så svor han bara att han förlorade så mycket tid när han i flera år haft HDD och inte trodde på mig tidigare)

Processor då? Vilken typ skulle kunna vara bäst för de flesta i Sverige???? Min pappa har Msi H81 + G3258 som jag överklockade BARA TILL 4Ghz...sänkte dock V. Så när man startar datorn så varvar intels fläkt upp till max direkt och börjar sakta ner. Efter 3-4 sek innan fläkten hunnit varva ner är Win 10 klar att använda.

Så detta är vad de flesta skulle vara jävligt nöjda med och tänker också på priset:

  • SNABB DUBBELKÄRNING PROCESSSOR SOM GÅR helst ATT ÖVERKLOCKA (och nån som kan det förstås)

  • 8Gb Ram

  • En snabb sata3 SDD (behöver inte vara snabbast, farsan har Kingston Fury)

  • Så lite skit både på moderkortet, och i Windows10 som möjligt. Helt enkelt, ett enkelt moderkort och det som man inte använder i WIN10 bortkopplat.

  • Optimera systemet och program som de kommer att använda. (fläktvarvskurvan, inställningar, bokmärke, genvägar)

  • Lära dem hur man kan göra det snabbare, nya tips och trick....beror helt enkelt från person till person)

-Om man inte kan/tänker överklocka så är en snabb i3/i5 det bästa valet för färgigt byggda datorer.

SÅ MIN PAPPAS DATOR ÄR DEN SNABBASTE JAG HAR SETT. Till och med min mamma blev imponerad när hon provade farsans dator då något i hennes laptop började krångla. Så nu använder hon endast Pappas dator. Laptoppen fick jag sälja och tjänade lite på detta själv (1000kr)

Extra för dom som vill: Första gången min mamma använde pappas dator så förstod hon inte t.ex att Win 10 var klar så snabbt (annat bakgrund, hon hade win7 som tog 30sek att ladda)....och när hon använde den så laddades allting omedelbart...hon var van med att vänta efter varje klick) så det var som en annan värld för henne. Att komma tillbaks till sin AMD-Laptop blev ju otänkbart för henne. Hon hann föra mera på mindre tid helt enkelt. Snabbare dator + större skärm, mindre ljud, bättre tangentbord så varför inte.

(Jag bytte dock i hennes laptop HDD-till Vertex 2 SSD för flera år sedan så den var inte såååå långsam som så många har i Sverige-Fin kvar ännu.)

OM det du skriver stämmer känns det lite som att folk helt missat det här med överklockning. De flesta klockar ju inte. Överklockning är ett gratis och retativt riskfritt sätt att kräma ur mer kraft ur sin dator, som de IPC-törstande massorna alltså låter bli? Låter skumt.

Eller för den delen... Varför säljer inte intel "färdigklockade" icke-K modeller till ett premiumpris, typ Golden Sample och liknande om folk nu bildligt talat skulle sälja sin njure för min hypotetiska 12Ghz-processor.

Jag tror att svaret på ovanstående är att singelstrådat inte är så viktigt som du vill få det att låta som. Vad har du att komma med för svar på det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Allt hänger på prissättningen här. Intel kan inte fortsätta med sina överpriser. Samma gäller Nvidia om AMD's kommande kort blir bra.

Fan vad skoj att det börjar bli lite tävling igen mellan jättarna!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

HAHAHA.....detta kunde du ha skrivit typ för 10 å sedan????

Svar gällande 12Ghz....JA!!! Inte folk men en viss målgrupp skulle köpa den 100% (kanske inte P4) Beroende främst på priset! Men sen andra egenskaper också. sockel osv osv men vi fattar poängen och ditt resonemang.

För mig är hastigheten på enkeltrådad viktigare just nu då jag aldrig pressar min processor 100%. Ibland vissa aplikationer där mera kärnor skulle behövas skulle jag uppskatta mindre Ghz men mera kraft. Jag spelar sällan nu för tiden (köper inte nya spel alls, då jag har 60% av mina 30-40 spel har jag inte ens spelat en enda gång). Men jag redigerar musik och video och bilder (vanliga jpg)....så det skulle vara roligt att spara 2-10min säg typ 1-5 gg i månaden men knappast behöver jag en ny processor p.g.a detta. Och jag tror att speciellt RYZEN skulle säkert göra min dator långsammare.

Så vad behöver 60-80% av svenskar (skandinavier då jag är från Finland) nu då? Vilken processor skulle vara bäst för dem?? Jag har svaret!

Om nån som kan bygga en dator åt dem...säg t.ex jag åt mina förälrdrar som gör dessa saker:

  • -surfar

  • -facebookar

  • -chattar

  • -skype

  • -spelar upp video men ganska sällan

  • -skickar mail osv... helt enkelt gör bara en-två saker åt gången.

Ni fattar väl, ni känner såna personer speciellt de äldre.

Så min Pappas dator har 256Gb EVO SSD.(detta är ju för fan viktigare än processor, E6600 E8400, Q6600, Q9550 är mycket trevligare dator med ssd, än 7600K och endast HDD, och det värsta av allt en laptop med endast HDD. Känner en som har E8400 och när jag sa åt honom att köp för fan en sdd så blir din dator 10x snabbare så efter bytet så svor han bara att han förlorade så mycket tid när han i flera år haft HDD och inte trodde på mig tidigare)

Processor då? Vilken typ skulle kunna vara bäst för de flesta i Sverige???? Min pappa har Msi H81 + G3258 som jag överklockade BARA TILL 4Ghz...sänkte dock V. Så när man startar datorn så varvar intels fläkt upp till max direkt och börjar sakta ner. Efter 3-4 sek innan fläkten hunnit varva ner är Win 10 klar att använda.

Så detta är vad de flesta skulle vara jävligt nöjda med och tänker också på priset:

  • SNABB DUBBELKÄRNING PROCESSSOR SOM GÅR helst ATT ÖVERKLOCKA (och nån som kan det förstås)

  • 8Gb Ram

  • En snabb sata3 SDD (behöver inte vara snabbast, farsan har Kingston Fury)

  • Så lite skit både på moderkortet, och i Windows10 som möjligt. Helt enkelt, ett enkelt moderkort och det som man inte använder i WIN10 bortkopplat.

  • Optimera systemet och program som de kommer att använda. (fläktvarvskurvan, inställningar, bokmärke, genvägar)

  • Lära dem hur man kan göra det snabbare, nya tips och trick....beror helt enkelt från person till person)

-Om man inte kan/tänker överklocka så är en snabb i3/i5 det bästa valet för färgigt byggda datorer.

SÅ MIN PAPPAS DATOR ÄR DEN SNABBASTE JAG HAR SETT. Till och med min mamma blev imponerad när hon provade farsans dator då något i hennes laptop började krångla. Så nu använder hon endast Pappas dator. Laptoppen fick jag sälja och tjänade lite på detta själv (1000kr)

Extra för dom som vill: Första gången min mamma använde pappas dator så förstod hon inte t.ex att Win 10 var klar så snabbt (annat bakgrund, hon hade win7 som tog 30sek att ladda)....och när hon använde den så laddades allting omedelbart...hon var van med att vänta efter varje klick) så det var som en annan värld för henne. Att komma tillbaks till sin AMD-Laptop blev ju otänkbart för henne. Hon hann föra mera på mindre tid helt enkelt. Snabbare dator + större skärm, mindre ljud, bättre tangentbord så varför inte.

(Jag bytte dock i hennes laptop HDD-till Vertex 2 SSD för flera år sedan så den var inte såååå långsam som så många har i Sverige-Fin kvar ännu.)

Oooj vad ointressant. Du hänger på ett forum bland entusiaster och försöker förklara basic. Först säger du att din pappa har en EVO 256 gb och sedan en Kingston fury.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roxkz:

Min erfarenhet har varit tvärt om, minst sagt. Då både Nvidia faktiskt har drivrutiner till sina kort, AMD tyckte tydligen det var en god ide att förpassa produkter som bara såldes bara för ett par år sedan och fullt fungerande kort till Legacy utan vidare stöd och släppte en Beta som 'goodwill' i efterhand, detta är i min mening oacceptabelt. Sitter med 5 kort här hemma som numera är 'Legacy' och inte får vidare stöd. Likaså vid släppet av RX480 saknades helt drivare för Windows 8.1 att ladda hem i flera veckor...

Klart man har problem med drivare då de inte ens existerar vid givet tillfälle, eller inte uppdateras. Läs ovanstående. Skulle kunna göra en lista längre än ett kvitto på IKEA med drivarproblem från båda lägren jag haft under de senaste 20 år/40+ Kort jag kört AMD/Nvidia om vart annat. AMD tog däremot tronen på senare år med samma återkommande problem som inte fixades på flera år trots lovord i release notes om 'fixar' vilket tillslut fick mig att kassera mina två grafikkort för jag lessnade.

Ens själ har noll och inget med saken att göra, mer prestanda = Köp, levererar de inte blir det inget. Sitter själv och väntar på något intressant att uppgradera till med 10+ kärnor, men inget har hittat ut ännu. Tänker inte köpa undermåliga produkter bara för att få lite bättre samvete, båda lagren fudgar sina produkter rätt fint, Nvidia med 700-serien ett tag där de presterade som knarkade sniglar med nyare drivare, och AMD då de helt enkelt gav upp drivarstödet helt istället och gjorde korten värdelösa.

Jag har aldrig haft problem med ett speciellt märke.. Betyder det att ingen har problem? Samma gäller de som dammsuger sina datorer. Betyder det att det är riskfritt att dammsuga datorn?

Faktum är att AMD har inte lyckats med bedriften att bricka kort eller bränna dem. Något Nvidia lyckats med. De senaste året har AMD haft betydligt stabilare drivrutiner medan Nvidias form är bokstavligen full av personer som menar att Nvidias drivrutiner är skräp. Visst handlar det antagligen om en högljudd minoritet men samtidigt så finns inte samma mängd trådar hos AMDs forum. Problem med drivrutiner brukar gå i generationer. Denna generation (och delar av den förra) har helt klart varit Nvidia som dominerat med värdelösa drivrutiner. Där ett tag så lyckades man med bedriften att lansera fyra raka WHQL-versioner som alla var värre än den förra som den var menad att ersätta. AMD har iallafall vettet nog att döpa sina drivrutiner till beta medan Nvidia ibland pushar ut betadrivrutiner som skarpa sådana utan att tänka en extra tanke.

Sedan kan man inte utesluta SBS heller.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Bra. Jag hade AMD som "huvudsystem" för typ 10 år sedan när de hade bra pris på först 2- och sedan 4-kärniga processorer, och byter gärna tillbaks till AMD - men eftersom jag kör Mac OS är det lite struligare med AMD-system. Eller mycket struligare. Får hoppas Apple slänger in en Ryzen i nån iMac bara för att sätta lite press på Intel.

Angående drivrutiner för moderkort och CPU har jag inget att säga, men för grafikkort har jag haft mer lycka med Nvidia än ATI/AMD. AMD har varit snabba på att pensionera kort och bara efter mycket krångel släppt användbara drivrutiner till Windows 10 (eller 8.1). Mitt 7750 hänger på gärdsgården, och såå gammalt och dåligt är det väl inte...eller det kanske det är.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

alla gnäller på att de saboterar för sina egna äldre kort, att de låser in användaren men sedan köper de deras grejer ändå och skriker på att någon annan bör fixa konkurrensen. Det är sådant kortsiktigt tänkande som ligger bakom de flesta av våra problem.

Det är nog inte nödvändigtvis samma grupper som både handlar korten och uttrycker dessa åsikter. Däremot finns det en skrikig klick som gärna skriver samma gnälltråd på fem olika forum och som kräver att hårdvaruleverantörer ska lägga ner tid och resurser så att korten fungerar åratal efter att garantier gått och resten av världen gått vidare till andra operativsystem osv.

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl inte konstigare än att det är ett alternativ om man behöver något specifikt som x299 erbjuder men inte behöver en sexkärnig? Nischat? Absolut. Onödigt? Njae, finns oftast användningsområden för det mesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Triton242:

De kommer skära i PCI express banorna och då kommer det troligen komma 4 kärniga cpuer till extreme plattformen med med banor tillgängliga.

Men allt som Intel har pekat på är att 7740k/7640k kommer vara 4C/8T samt 4C/4T CPUer med samma gamla 16 PCIe 3.0 lanes, dual channel memory etc etc. Möjligtvis så klockar de högre (vi har väl rykten om 100MHz grund och boost ökning) men de aknske pushar taket med högre pin count etc. Men Den lilla marknaden som behöver MER PCIe expansionslots men inte behöver fler lanes verkar.. lite för niche för att bygga en helt ny specificerad plattform för. De enda eventuella jag ser att detta kan innebära är ifall någon vill ha en quad-core som klockar bra, inte kommer använda PCIe expansionsplatser, men kanske vill ha mer RAM, återigen. Detta kommer vara en dyr, ny 2066 plattform, och jag tror inte att det här är det mest priseffektiva sättet att göra det, men vem vet.

Missförstå mig inte, jag älskar att Intel tittar på att lägga 6C/12T CPUer med 16 PCIe lanes på mainstream 115X plattformen, awesome! Men det förstärker bara frågan "vilka vill betala för 4 kärnor på en plattform där moderkort start prisen ligger på $300, särskilt när man antagligen kommer kunna köra nya 8600k/8700k (8800k?) på Z170, Z270 med BIOS uppdateringar när de är billigare på
andrahandsmarknaden.

Jag upplever att Intel med sin 8800k (eller va den kommer heta) på 1151 plattformen sänker gapet mellan entusiast och mainstream marknaden, vilket AMD redan gjort med Ryzen, och det visar på att de kommer ta AMD's utmaning på CPU marknaden på allvar. Underbart, men varför åt andra hållet också? LGA 2066 är fortfarande DDR4, inte DDR5 då den standarden inte utvecklas ännu, så är man bara ute efter fler DIMM platser (vilket är den enda utveckling från 115X plattformen), så ser det mycket billigare ut att sikta på t.ex. en 5820k och en X99 plattform, kanske t.o.m en X79 plattform om inte DDR4 är ett måste. Återigen, jag är nyfiken, men skeptisk på den här typen av marknadsföring, kom ihåg att Intel gör dumma saker ibland, som t.ex. 7350k, jättebra processor, urusel prissättning.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Är det verkligen värt att sälja sin själ för några fps mer i något slumpmässigt spel? Liknande med nvidia, alla gnäller på att de saboterar för sina egna äldre kort, att de låser in användaren men sedan köper de deras grejer ändå och skriker på att någon annan bör fixa konkurrensen. Det är sådant kortsiktigt tänkande som ligger bakom de flesta av våra problem.

Sälja sin själ? Inget illa menat, men med den frasen tar du fanboy-pratet till nya nivåer.

Som konsument köper man det som passar bäst till det man ska använda sin dator till. Det vill säga man jämför pris och prestanda (och kvalitet) mot sitt tänkta användningsområde och sedan så köper man den utrustning som hamnar bäst i den jämförelsen. Om det sedan står AMD, Intel eller Nvidia på loggan är egentligen ointressant.

Det är inte upp till konsumenten att driva fram tekniken genom att köpa sämre produkter än vad de egentligen hade kunna få för sina pengar. Det är upp till tillverkarna att producera produkter som är tillräckligt intressanta för att konsumenterna ska vilja ha dem. Sedan måste naturligtvis konsumenten driva på sina krav, men som sagt inte genom att köpa sämre utrustning.

Jag själv har inte upplevt några problem med varken Intels eller Nvidias utrustning, och inte heller med AMDs. Jag har heller inte upplevt att Intel och Nvidia skulle vara "onda" på något sätt och sabotera eller låsa sina användare. Alla tre företagen är just det, företag. De tillverkar utrustning för att tjäna pengar och kommer att vända kappan efter vinden när det kommer till vad konsumenterna vill ha.

Jag är ganska trött på "kriget" mellan AMD, Intel och Nvidia. Jag är övertygad om att hade AMD haft 70% av marknaden hade det låtit precis tvärt om. Jag hoppas dock att AMD kommer in i matchen nu med Ryzen och Vega, för om det är något som driver på utvecklingen så är det konkurrens.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Klart de har övertag alla köper ju intel. Har både amd och intel.
Folk säger ju ofta de "Köp inte amd köp intel" klart att folk gör det. Har slutat använda min
7700 i spel för får bättre prestanda med min 6300 "konstigt nog" . Cpun jobbar iallafall inte 50% i idel . Och klarar mina spel i Max utan lagg och ryck ... är ganska galen i fin grafik så har ett 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Jag har aldrig haft problem med ett speciellt märke.. Betyder det att ingen har problem? Samma gäller de som dammsuger sina datorer. Betyder det att det är riskfritt att dammsuga datorn?

Faktum är att AMD har inte lyckats med bedriften att bricka kort eller bränna dem. Något Nvidia lyckats med. De senaste året har AMD haft betydligt stabilare drivrutiner medan Nvidias form är bokstavligen full av personer som menar att Nvidias drivrutiner är skräp. Visst handlar det antagligen om en högljudd minoritet men samtidigt så finns inte samma mängd trådar hos AMDs forum. Problem med drivrutiner brukar gå i generationer. Denna generation (och delar av den förra) har helt klart varit Nvidia som dominerat med värdelösa drivrutiner. Där ett tag så lyckades man med bedriften att lansera fyra raka WHQL-versioner som alla var värre än den förra som den var menad att ersätta. AMD har iallafall vettet nog att döpa sina drivrutiner till beta medan Nvidia ibland pushar ut betadrivrutiner som skarpa sådana utan att tänka en extra tanke.

Sedan kan man inte utesluta SBS heller.

Självklart inte, det utesluter inte faktumet att nya drivare för kort och kretsar som var aktuella för bara något år sedan är övergivna, det är ett faktum, likaså bristen på drivare vid släpp är likaså faktum. AMD har grillat flertalet kort med sina drivare likaså, även potentiella drivare med allvarliga fel har sluppit ut, flertalet tillfällen, inte vara Nvidia som är skyldiga till den fadäsen. Faktum är att problemet med mitt AMD-kort fixades aldrig, problemet var kvar när kortet slutade få officiellt drivarstöd. Tycker båda lägrens drivare är upp och ner, Nvidias hade jag problem med 3 drivarsläpp i rad vid ett par tillfällen, inget nytt under solen där, men tycker ändå att AMD dominerat biten med värdelösa drivare senaste 3-4 åren hands down. Som du säger går nog våra åsikter isär, för min egen del har det räckt med att hantera returer och felsökning inom hårdvarubranchen, plus mina egna kort och burkar för att tycka annorlunda.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Problemet för Intel är att 1600an är så billig och med den får man i5 spel prestanda och i7 + för produktion och jag tror den kommer åldras bättre än i5 och den kan överklockas och utpresterar i5 med nästan dubbla multitråds prestandan och kan även spöa 7700k för priset av en i5

I spel har Ryzen bra kapacitet och många inser att mellanskillnaden spenderas bättre på att trappa upp grafikkortet än cpu och Intels nya flerkärniga lär inte bli en billig historia och kommer vara svårt att motivera ett köp av dom även om dom presterar som en 6 core 7700k och där pappa inte betalar eller där p12 cs pojke måste ha 400fps på sin 60hz skärm spelar inte ipc eller trådar så stor roll och kommer fortfarande vara många som köper amd som är löjligt prisvärda idag

skärpning Intel 140w tdp? vi vill ha en cpu inte en brödrost 😉

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jag förstår mig inte på somligas ekonomi när jag läser om hur de bygger dator. För vilken vuxen heltidsarbetande person är det ett problem att lägga någon tusenlapp till på en bättre CPU i en dator som man kommer ha ett par tre år åtminstone? Folk köper ju nya bilar som tappar mer i värde av att de kör ut den ur bilhallen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sveklockarn:

... Jag förstår mig inte på somligas ekonomi när jag läser om hur de bygger dator. För vilken vuxen heltidsarbetande person...

Varför tar du för givet att alla här på Sweclockers är heltids-anställda eller över huvud taget vuxna?
Finns många inklusive mig själv som studerar.

Med det sagt så håller jag ändå med, när det väl skall köpas komponenter som CPU, moderkort etc så skall det investeras. Därav komponenterna i min signatur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår mig inte på somligas ekonomi när jag läser om hur de bygger dator. För vilken vuxen heltidsarbetande person är det ett problem att lägga någon tusenlapp till på en bättre CPU i en dator som man kommer ha ett par tre år åtminstone? Folk köper ju nya bilar som tappar mer i värde av att de kör ut den ur bilhallen.

Nu när RAM är så billigt och SSD finns i rimliga prisklasser är det väl inte omotiverat att lägga minst lika mycket pengar
på cpu som på ett grafikkort?
Köper man ett GeForce 1080Ti för 8000-9500 kr är det väl inte orimligt att matcha denna gpu
med t ex Intel Core i7 6850K eller rentav Intel Core i7 6900K.
Dumt att spara på cpu. Spara istället på chips och läsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Varför tar du för givet att alla här på Sweclockers är heltids-anställda eller över huvud taget vuxna?
Finns många inklusive mig själv som studerar.

Med det sagt så håller jag ändå med, när det väl skall köpas komponenter som CPU, moderkort etc så skall det investeras. Därav komponenterna i min signatur

Det baserar jag på den höga medelåldern på den genomsnittlige datorspelare (sist jag kollade var den 35 år), men det finns såklart andra som har en budget av olika skäl. Rent ekonomiskt menar jag ändå att det spelar liten roll för de flesta om datorn blir 10% dyrare. En helg eller två utan krogbesök för en student så är saken biff.

Skrivet av Andylindy:

Nu när RAM är så billigt och SSD finns i rimliga prisklasser är det väl inte omotiverat att lägga minst lika mycket pengar
på cpu som på ett grafikkort?
Köper man ett GeForce 1080Ti för 8000-9500 kr är det väl inte orimligt att matcha denna gpu
med t ex Intel Core i7 6850K eller rentav Intel Core i7 6900K.
Dumt att spara på cpu. Spara istället på chips och läsk

Exakt, det finns många andra utgifter som folk inte tänker på som drabbar ekonomin långt hårdare än en marginellt dyrare dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag förstår mig inte på somligas ekonomi när jag läser om hur de bygger dator. För vilken vuxen heltidsarbetande person är det ett problem att lägga någon tusenlapp till på en bättre CPU i en dator som man kommer ha ett par tre år åtminstone? Folk köper ju nya bilar som tappar mer i värde av att de kör ut den ur bilhallen.

Frågan är inte om man har råd utan att det är korkat när 1600an klarar flera år än i5or är mycket billigare än i7 och presterar multitrådat bättre är på modernare socket och är smartaste köpet när man får mest för pengarna och handlar om ett smart köp oavsett om man är gamer eller håller på med annat är dom ett bra val och jag tycker inte man ska kasta pengar sjön i onödan

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Mig veterligen så tar det inte lång tid innan spelel till konsolerna utnyttjar systemet till max, så just konsoler är ett bra exempel på att man kan kräma ut mer prestanda genom att utnttja fler kärnor, bara man måste. Problemet är att dagens 90-talistutvecklare som läst något hippt nytt språk tycker det är besvärligt med TAP-möster och annat som möjliggör multitrådade lösningar på klassiskt enkeltrådade problem. Om utvecklare bara kunde lägga tid på att lära sig om TAP-möster så skulle vi vara mycket närmare bra multitrådning, även i spel faktiskt.

90-talsutvecklarna är väl helt insnöade på OOP? OOP om något är ett hinder, dock inte oöverstigligt, för att kunna dra nytta av multitrådning då en av fundamenten i OOA/OOD är att man associerar ett implicit tillstånd som normalt inte är garanterat konstant över tid med anrop av funktioner (s.k. instansmetoder). Att resonera kring sådana program när man har flera trådar som kan komma åt objekten är extremt komplicerat.

Tur att man lärde mig programmera på 80-talet när den teoretiska grunden för det du kallar TAP-mönster lades (utgår från att du refererar till detta). Fast detta ändrar inte huvudpunkten i det folk påpekat: dagens återupptäckt av det C.A.R Hoare formaliserade i mitten på 80-talet gör det möjligt att köra oberoende delar asynkront. Viktigt att påpeka att asynkront != parallellt, är ofta möjligt dock inte alltid optimalt att köra asynkrona saker parallellt. Men huvudpunkten är ändå att problemet måste bestå av flera oberoende delar!

Detta faller åter tillbaka på Gustafsons/Amdahls lagar: att sprida uppgifter mellan CPU-kärnor och sedan sammanställa resultatet introducerar synkroniseringspunkter. Dessa synkroniseringspunkter ökar den seriella delen i Gustafsons/Amdahls lagar, så just detta minskar möjligheten att utnyttja många CPU-kärnor. Totalt sett blir det därför bara en vinst om kostnaden att göra beräkningen vida överstiger kostnaden att sprida ut beräkningen, finns problem där så är fallet, finns andra där det inte är fallet.

Skrivet av Ozzed:

OM det du skriver stämmer känns det lite som att folk helt missat det här med överklockning. De flesta klockar ju inte. Överklockning är ett gratis och retativt riskfritt sätt att kräma ur mer kraft ur sin dator, som de IPC-törstande massorna alltså låter bli? Låter skumt.

Eller för den delen... Varför säljer inte intel "färdigklockade" icke-K modeller till ett premiumpris, typ Golden Sample och liknande om folk nu bildligt talat skulle sälja sin njure för min hypotetiska 12Ghz-processor.

Jag tror att svaret på ovanstående är att singelstrådat inte är så viktigt som du vill få det att låta som. Vad har du att komma med för svar på det?

De flesta överklockar inte, men majoriteten kör också med bärbara dator där andel modeller med fler än två kärnor minskat de senaste åren (läst att ~70 % av alla PC som sålts de senaste åren är bärbara).

Tittar man på trenden för 15 W TDP CPUer är den rätt talande, man har gått från max turbo på runt 2,5 GHz till att idag ha 3,8 GHz turbo. Det hade varit långt enklare att öka antalet CPU-kärnor till det dubbla och stannat på 2,5-3,0 GHz inom samma TDP, men för majoriteten betyder det en långsammare dator.

För normalanvändaren är idag en laptop med 15 W TDP snabbare än en high-end desktop som har ett par år på nacken. Så finns absolut utveckling, dock inte på desktop.

Här är ett exempel på vad högre enkeltråd prestanda kan ge, högre nyttjandegrad av I/O-enheter vid lågt ködjup. Högre diskhastighet är nog minst lika viktigt som högre CPU-hastighet för normalanvändaren.

Samma disk i alla systemen, vid sekventiell läsning/skrivning får man också identisk prestanda

Dold text

Men när antal I/O-operationer per tidsenhet går upp så blir hög enkeltrådprestanda viktig. Även SMT är en fördel i detta fall, så Intel bör skrota dagens desktop i5.

Dold text

Samma beteende syns även hos Surface Pro 4, här ser man framförallt att modellen med eDRAM (som i Skylake inte är en L4$ utan ligger som en generell RAM-cache vilket betyder att den används vid DMA!!!) klarar högre antal I/O-operationer per tidsenhet (är främst läsprestanda vid lågt ködjup som boostas här).

I mitt tycke är Ryzen 5 > Core i5 och Core i7 > Ryzen 7 (gör inget som är "embarrassingly parallel" så färre snabbare kärnor blir kung). Intels "problem" med en 6-kärnig standardmodell klockad som i7-7700K är ju att E-serien går från en nischprodukt till en EXTREM nischprodukt. Redan idag matchar ju i7-7700K de sexkärniga E-serie CPUerna även i fall som skalar riktigt bra med kärnor, lägg 50 % extra kraft på det...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Hittade den här tråden om hur fan-boysen bråkade för 13 år sedan. Trevlig läsning!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/256928-trott-pa-brak-me...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

90-talsutvecklarna är väl helt insnöade på OOP? OOP om något är ett hinder, dock inte oöverstigligt, för att kunna dra nytta av multitrådning då en av fundamenten i OOA/OOD är att man associerar ett implicit tillstånd som normalt inte är garanterat konstant över tid med anrop av funktioner (s.k. instansmetoder). Att resonera kring sådana program när man har flera trådar som kan komma åt objekten är extremt komplicerat.

Tur att man lärde mig programmera på 80-talet när den teoretiska grunden för det du kallar TAP-mönster lades (utgår från att du refererar till detta). Fast detta ändrar inte huvudpunkten i det folk påpekat: dagens återupptäckt av det C.A.R Hoare formaliserade i mitten på 80-talet gör det möjligt att köra oberoende delar asynkront. Viktigt att påpeka att asynkront != parallellt, är ofta möjligt dock inte alltid optimalt att köra asynkrona saker parallellt. Men huvudpunkten är ändå att problemet måste bestå av flera oberoende delar!

Detta faller åter tillbaka på Gustafsons/Amdahls lagar: att sprida uppgifter mellan CPU-kärnor och sedan sammanställa resultatet introducerar synkroniseringspunkter. Dessa synkroniseringspunkter ökar den seriella delen i Gustafsons/Amdahls lagar, så just detta minskar möjligheten att utnyttja många CPU-kärnor. Totalt sett blir det därför bara en vinst om kostnaden att göra beräkningen vida överstiger kostnaden att sprida ut beräkningen, finns problem där så är fallet, finns andra där det inte är fallet.

De flesta överklockar inte, men majoriteten kör också med bärbara dator där andel modeller med fler än två kärnor minskat de senaste åren (läst att ~70 % av alla PC som sålts de senaste åren är bärbara).

Tittar man på trenden för 15 W TDP CPUer är den rätt talande, man har gått från max turbo på runt 2,5 GHz till att idag ha 3,8 GHz turbo. Det hade varit långt enklare att öka antalet CPU-kärnor till det dubbla och stannat på 2,5-3,0 GHz inom samma TDP, men för majoriteten betyder det en långsammare dator.

För normalanvändaren är idag en laptop med 15 W TDP snabbare än en high-end desktop som har ett par år på nacken. Så finns absolut utveckling, dock inte på desktop.

Här är ett exempel på vad högre enkeltråd prestanda kan ge, högre nyttjandegrad av I/O-enheter vid lågt ködjup. Högre diskhastighet är nog minst lika viktigt som högre CPU-hastighet för normalanvändaren.

Samma disk i alla systemen, vid sekventiell läsning/skrivning får man också identisk prestanda

Men när antal I/O-operationer per tidsenhet går upp så blir hög enkeltrådprestanda viktig. Även SMT är en fördel i detta fall, så Intel bör skrota dagens desktop i5.

Samma beteende syns även hos Surface Pro 4, här ser man framförallt att modellen med eDRAM (som i Skylake inte är en L4$ utan ligger som en generell RAM-cache vilket betyder att den används vid DMA!!!) klarar högre antal I/O-operationer per tidsenhet (är främst läsprestanda vid lågt ködjup som boostas här).

I mitt tycke är Ryzen 5 > Core i5 och Core i7 > Ryzen 7 (gör inget som är "embarrassingly parallel" så färre snabbare kärnor blir kung). Intels "problem" med en 6-kärnig standardmodell klockad som i7-7700K är ju att E-serien går från en nischprodukt till en EXTREM nischprodukt. Redan idag matchar ju i7-7700K de sexkärniga E-serie CPUerna även i fall som skalar riktigt bra med kärnor, lägg 50 % extra kraft på det...

Du belyser mycket jag inte tänkt på, så hatten av där. Men fortfarande... Varför säljer inte Intel "färdigklockade" processorer. Det finns ju som det verkar en vilja att betala för något sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hittade den här tråden om hur fan-boysen bråkade för 13 år sedan. Trevlig läsning!

Hästen är inte bara död, den har även blivit färs och hunnit serveras på en snabbmatskedja med skotskklingande namn utan att debatten rört sig framåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Sälja sin själ? Inget illa menat, men med den frasen tar du fanboy-pratet till nya nivåer.

Som konsument köper man det som passar bäst till det man ska använda sin dator till. Det vill säga man jämför pris och prestanda (och kvalitet) mot sitt tänkta användningsområde och sedan så köper man den utrustning som hamnar bäst i den jämförelsen. Om det sedan står AMD, Intel eller Nvidia på loggan är egentligen ointressant.

Det är inte upp till konsumenten att driva fram tekniken genom att köpa sämre produkter än vad de egentligen hade kunna få för sina pengar. Det är upp till tillverkarna att producera produkter som är tillräckligt intressanta för att konsumenterna ska vilja ha dem. Sedan måste naturligtvis konsumenten driva på sina krav, men som sagt inte genom att köpa sämre utrustning.

Jag själv har inte upplevt några problem med varken Intels eller Nvidias utrustning, och inte heller med AMDs. Jag har heller inte upplevt att Intel och Nvidia skulle vara "onda" på något sätt och sabotera eller låsa sina användare. Alla tre företagen är just det, företag. De tillverkar utrustning för att tjäna pengar och kommer att vända kappan efter vinden när det kommer till vad konsumenterna vill ha.

Jag är ganska trött på "kriget" mellan AMD, Intel och Nvidia. Jag är övertygad om att hade AMD haft 70% av marknaden hade det låtit precis tvärt om. Jag hoppas dock att AMD kommer in i matchen nu med Ryzen och Vega, för om det är något som driver på utvecklingen så är det konkurrens.

Vad händer om dit kortsiktiga köpet idag gör att företaget du valde får monopol och kan resten av ditt liv suga ut pengar ur dig för att du har inget val längre? Att tro på att företagen är snälla och kommer sköta sig är absurt då både intel och nvidia har visat att de har inget intresse av fair-play om de kan undvika det. AMD är relativt ok men det är också mer brist på möjligheter att jävlas med Intel/nvidia på samma sätt dessa saboterar för AMD.

Du kan försvara dina beslut hur mycket du vill men kortsiktigheten lyser igenom dessa val och vägran att tänka på den större bilden. Kom ihåg att alla rättigheter du tar för givet idag var det någon som slogs och blödde för bara för att vi ska ge bort de i jakt på några FPS. Verkligheten är betydligt mer komplex än några prestandatester.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serverfel:

Hittade den här tråden om hur fan-boysen bråkade för 13 år sedan. Trevlig läsning!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/256928-trott-pa-brak-me...

Roliga var på den tiden krossade amd 64 intel och min athlon 64 låg bland dom bättre i världen på luft och fanns inte en p4 i sikte och dom ovanför satt med prometeia mach II som man inte kunde slå med luft men även dom satt på amd athlon av en orsak

sen låg amd draken i dvala ett tag och är inte lika uppenbart bäst idag som då men draken har vaknat och helst med 1600an som idag är bästa alternativet att bygga en dator runt till bra pris med bra prestanda oavsett vad man gör på datorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hästen är inte bara död, den har även blivit färs och hunnit serveras på en snabbmatskedja med skotskklingande namn utan att debatten rört sig framåt.

Haha! Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Roliga var på den tiden krossade amd 64 intel och min athlon 64 låg bland dom bättre i världen på luft och fanns inte en p4 i sikte och dom ovanför satt med prometeia mach II som man inte kunde slå med luft men även dom satt på amd athlon av en orsak

sen låg amd draken i dvala ett tag och är inte lika uppenbart bäst idag som då men draken har vaknat och helst med 1600an som idag är bästa alternativet att bygga en dator runt till bra pris med bra prestanda oavsett vad man gör på datorn

Amd har verkligen varit starka många gånger.

Men för det mesta har de kunnat erbjuda ok prestanda till lågt pris. K6-2 är ett bra exempel. Eller en fx8350 för samma pris som i3. Det har gått upp och ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli