Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Googles webbläsare Chrome kan få inbyggd reklamblockering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vill tipsa er om att Sweclockers reklam är ganska diskret, inga jämra reklamvideos för bettingbolag som börjar vråla en i örat, japp inga videos överhuvudtaget.
Har inte sett jämra Frank Andersson en enda gång på dessa sidor.

Dessa oönskade videos bör vara ett stort problem för de som har 4G modem, vem vill nå max nedladdninggräns, via reklamvideos?

Dock är hela sidan täkt av reklam istället om massa grafikkort i olika färger. Vill jag ha rave så går jag ut på raveparty.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tja, reklamföretaget Google vill bygga in en reklamblocker i sin reklamplatform, hrm webläsare...
Jag gillar nog mer Perceptual Ad Highlighter; https://chrome.google.com/webstore/detail/perceptual-ad-highl...

Vänta bara koden släppts så man kan bygga om den till en riktig ad-blocker....

Permalänk
Inaktiv

Reklam som stör upplevelsen? Då är det dags att blockera ALL reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Google kommer dessvärre inte blockera sin egen reklam. Den inbyggda adblocken i Chrome kommer rikta sig främst till att ta bort skadliga annonser och pop-ups. Ett bättre alternativ är uBlock Origin ifall ni vill ta bort alla annonser, för det kommer ni inte kunna göra med den inbyggda adblocken!

Det är ju givet att man nyttjar uBlock Origin, fast inte på Sweclockers.

Skrivet av Segas:

Reklam som stör upplevelsen? Då är det dags att blockera ALL reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du att reklamen på t.ex. Sweclockers är störande? Den är ju knappast i vägen för en komfortabel surf-upplevelse.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Dreijer:

Tycker du att reklamen på t.ex. Sweclockers är störande? Den är ju knappast i vägen för en komfortabel surf-upplevelse.

Well, ja och nej. Top-bannern har inte en fast höjd, vilket gör att det inte förutsägbart går att föra musen till ett visst ställe (tex för "mina citat") innan sidan helt laddats. Om det blir en ny banner med annan höjd än föregående sida, så kommer jag hamna fel och antingen klicka i tomma luften eller på en annons jag inte nödvändigtvis är intresserad av.

Det är nit-picking, men även relativt diskret reklam kan sabba användarupplevelsen om den inte är konsekvent.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreijer:

Det är ju givet att man nyttjar uBlock Origin, fast inte på Sweclockers.

Tycker du att reklamen på t.ex. Sweclockers är störande? Den är ju knappast i vägen för en komfortabel surf-upplevelse.

Jag ser ingen reklam, men det beror nog mest på jobbets proxy.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Well, ja och nej. Top-bannern har inte en fast höjd, vilket gör att det inte förutsägbart går att föra musen till ett visst ställe (tex för "mina citat") innan sidan helt laddats. Om det blir en ny banner med annan höjd än föregående sida, så kommer jag hamna fel och antingen klicka i tomma luften eller på en annons jag inte nödvändigtvis är intresserad av.

Det är nit-picking, men även relativt diskret reklam kan sabba användarupplevelsen om den inte är konsekvent.

Men, hur lång tid tar det att ladda sidan? Ungefär 0.2 sekunder, kanske.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag är uppriktigt konfys över folk reaktioner. Man vill normalt kunna accessa alla sidor vitt och brett, men man är inte beredd att låta dem tjäna pengar. Betalväggar gör att folk får krupp, och även sidor med relativt diskret reklam får en AdBlock i nyllet.

Hur menar ni att den som äger en sida ska tjäna pengar på den om man varken vill prenumerera på innehållet, eller tillåta reklamfinansierat innehåll?

Google är väl sin sak, de gör mycket annat med, men tidningar tex, där pappersutgåvan snarare finns av tradition än faktiskt efterfrågan? Dessa behöver leva på sitt online-innehåll, men utan inflöde av pengar finns inga nyheter att läsa. Alternativt blir samtliga artiklar köpta av någon sponsor, och ingen vet längre vad som är sant (nästan som nu alltså, fast värre).

Det förvirrar mig.

Jag har för egen del inte börjat blocka reklam förrän (relativt) nyligen. Det är numera, tyvärr, ett helvete att surfa utan adblocker. Reklam och popups har blivit allt mer störande och det är inte ovanligt att skiten sänker hela webläsaren. Om det bara handlat om sidor med väl implementerad reklam skulle det inte störa mig alls, utan det är snarare positivt om det kan generera intäkter.

Permalänk
Medlem

Google bekämpar andra reklamföretag och kommer ha ensamrätt att bestämma vilken reklam du ska se när du använder deras webbläsare?
Förstår jag detta rätt?

Och vissa tycker detta är bra?
LOL!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aqwedcxz:

Google bekämpar andra reklamföretag och kommer ha ensamrätt att bestämma vilken reklam du ska se när du använder deras webbläsare?
Förstår jag detta rätt?

Och vissa tycker detta är bra?
LOL!

Nä. Du förstår inte det hela riktigt rätt utan det finns en avgörande grundskillnad här.
Det är inte google som avgör vilka annonser som inte passar in. Det ska avgöras av Coalition for better ads.
Vilka är det då?
Finns att läsa på deras site:
https://www.betterads.org/standards/

Google är med där, liksom googles konkurrenter och många andra relevanta aktörer på marknaden. Det bygger på att komma över ens i branchen för att få en bättre fungerande annonsmarknad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Bra att de inte va så illa som ja trodde.
Men jag tycker det fortfarande är kass, man ska få köra vilken reklam man vill på sin hemsida utan att bli särbehandlad för det.

Är det för mycket ads så hittar man en annan hemsida bara (eller kör riktig adblock), besökaren bestämmer, funkar skitbra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aqwedcxz:

@Söderbäck:

Bra att de inte va så illa som ja trodde.
Men jag tycker det fortfarande är kass, man ska få köra vilken reklam man vill på sin hemsida utan att bli särbehandlad för det.

Är det för mycket ads så hittar man en annan hemsida bara (eller kör riktig adblock), besökaren bestämmer, funkar skitbra.

Problemet är att adblockers breder ut sig. Med ad blockers blir det ingen konkurrens kvar alls längre. Det innebär inte bara döden för annonsnätverk utan även för väldigt många siter. För att detta ska undvikas behövs agerande i tid. Folk blockerar inte annonser för att de vill vara taskiga utan för att annonserna är för jobbiga och det är lätt att ta till anonnsblockerarna.

Har du något bättre sätt att hantera och jobba förebyggande mot att annonsblockerare breder ut sig så sitter du troligen på en guldgruva! Nöten är nämligen tämligen svårknäckt. Bättre alternativ efterfrågas av typ alla parter i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av gonace:

Jag utgår ifrån att de kommer ha möjligheten att göra något de inte säger, det var en rent hypotetisk ståndpunkt, jag hurrar inte av glädje när de ger sig själva makten att välja vad jag ska se och inte ska se.

Då är jag med. Missförstod helt vad du menade. Du har en mycket god poäng.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt initiativ! Jag hatar reklam i alla former. Själv använder jag både Adblock Plus, Popup Blocker Ultimate samt Greasemonkey med AdsBypasser skriptet Jag slipper all reklam, alla banners, alla pop-ups, pop-unders, fake-länkar som öppnas automatiskt när man t.ex klickar i ett sökfält för att skriva in något (vanligt på sidor som t.ex dreamfilm) Jag slipper även vänta på saker som AdFly och liknande tråkigheter och kommer direkt till material jag vill öppna.

Rent, snyggt och gratis är mitt motto

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

@Xaves: Då har du inte heller hjärtsymbolen här på Sweclockers som visar att du stöder Sweclockers genom att inte blockera annonser.

Permalänk
Medlem

Undrar om googles egen reklam kommer blockeras...

Permalänk
Medlem

Det här är extremt fascinerande. Google är rätt läskigt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Problemet är att adblockers breder ut sig. Med ad blockers blir det ingen konkurrens kvar alls längre. Det innebär inte bara döden för annonsnätverk utan även för väldigt många siter. För att detta ska undvikas behövs agerande i tid. Folk blockerar inte annonser för att de vill vara taskiga utan för att annonserna är för jobbiga och det är lätt att ta till anonnsblockerarna.

Har du något bättre sätt att hantera och jobba förebyggande mot att annonsblockerare breder ut sig så sitter du troligen på en guldgruva! Nöten är nämligen tämligen svårknäckt. Bättre alternativ efterfrågas av typ alla parter i nuläget.

Alternativ? Byt affärsmodell. Vill inte folk betala med reda pengar så är inte din produkt tillräckligt konkurrenskraftig.

Tänk så mycket mindre smäck och distraktioner vi skulle drabbas av i vår vardag om all reklam bara försvann som genom ett trollslag. Nej, jag vet, det är inte särskilt realistiskt..

Permalänk

Inbyggd väldigt selektiv annonsblockering. Det osar katt om detta, och det kan hända att andra addons som blockerar reklam så småningom slutar att fungera. Dylika program är ju sedan länge bannlysta från Google Play.

Så det blir nog att även i fortsättningen använda ublock för desktop och Opera, som utöver att vara en av de vassaste webbläsarna för Android har en hyfsad inbyggd ad blocker. Det bästa alternativet är dock att roota sin telefon och använda t.ex AdAway, men inte alla vill eller har möjlighet att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så jag påpekar att de ger sig själva maken att välja vad vi ska se och inte ska se, och du svarar med "GTFO"...........

Google är grundat på reklampengar. Otroligt att folk ska ha saker gratis, dessutom utan några annonser. Vem ska betala för kostnaderna? Sen kan du alltid använda något annat, Google är inte det enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Google är grundat på reklampengar. Otroligt att folk ska ha saker gratis, dessutom utan några annonser. Vem ska betala för kostnaderna? Sen kan du alltid använda något annat, Google är inte det enda alternativet.

Om du läser det jag skrev så var det inte reklamen i sig jag kommenterade utan snarare den möjliga makten de själva skapar sig att välja vad som bör och inte bör.

Permalänk
Avstängd

@Xaitra: Oroa dig inte mitt barn. Mitt hjärta klappar för Swec ändå, och jag behöver ingen liten orange symbol vid sidan av mitt namn för att bevisa det

Jag tillhör en minoritet som påverkar Swec reklamintäkter så pass lite att det är försumbart.

Dessutom... SL kör reklam på sina bussar, väljer jag att titta bort så betyder det inte att jag inte stödjer lokaltrafik eller SL som bolag. SL's reklamintäkter sjunker inte för att folk tittar åt ett annat håll när deras bussar kör förbi, och det borde även gälla på webbplatser.

Metro är en gratistidning, om jag väljer att täcka för alla annonser med post-it lappar innan jag läser tidningen, så påverkas inte deras reklamintäkter.

Varför ska det vara skillnad på webbplatser? Bara för att man kan mäta hur många IP-adresser som successfully laddar sidan och tillhörande annonser?

Om Metro satte in en form av aktivt high-tech-papper i sina tidningar och räknade alla som klipper ur eller täcker för annonserna, för att sedan rapportera denna statistik till de bolag som betalar för att ha sin reklam med i tidningen så får ju Metro skylla sig själva om ett sådant system sätt i verket. Ska då folk sågas för att de väljer att undvika annonserna? Ska de bli påhoppade och anklagas för att de inte stödjer företaget bakom tidningen också?

Vill jag ha en produkt så gör jag ordentlig research själv, är det något storslaget eller skitviktigt så hamnar dessa produkter i nyheterna och/eller i folks hem, och jag kommer att bli varse dessa oavsett. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan reklam, har alltid gjort, kommer alltid att göra. Står och faller man p.g.a reklamintäkter så kanske man borde söka andra sätt att finansiera sig, oavsett om det är non-profit eller en gratistidning.

Till Sweclockers: Ta bort funktionen som gör att det går att räkna hur många som laddar in era annonser samt hur många som klickar på annonserna så är problemet löst.

Varken i fysiska tidningar, på TV, på lokaltrafik-fordon eller på reklampelare etc så mäter man inte hur många som ser eller påverkas av reklamen till den grad att det direkt medför ett produktköp. Således borde även gälla på internet.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Om du läser det jag skrev så var det inte reklamen i sig jag kommenterade utan snarare den möjliga makten de själva skapar sig att välja vad som bör och inte bör.

I så fall kan du ta och läsa själv vad pålis svarade på, eftersom du svarade honom.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Fair AdBlocker till Chrome: https://www.standsapp.org/

"Stands is a Fair AdBlocker that blocks ads, popups, malware, and trackers. It's fast, light, speeds up your browsing and saves you time. And if you let a few ads through, it can use the money advertisers pay to sponsor the websites you visit and a cause you care about."

Har fungerat bättre än ADP/AD med popups och sånt för mig.

Visa signatur

😑

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olegh:

Alternativ? Byt affärsmodell. Vill inte folk betala med reda pengar så är inte din produkt tillräckligt konkurrenskraftig.

Hehe. Ja givetvis är det andra affärsmodeller som eftersöks i så fall. Det är knappast ett svar på frågan att byta affärdmodell utan svaret bör innehålla vad det är för affärsmodell man ska byta till ;). Det är där alternativen är skrala. Eller ja, ett alternativ är väl då att nyhetsiterna, sociala medier, sökmotorer, streamingsiter (twitch, youtube m.m.), ratingsiter(prisjakt, imdb and such) och liknande ska rensas ut. Det går väl det också fast jag förstår att åtgärder tas för att förindra det alternativet. Det innebär ett bra mycket kalare utbud än idag...

Skrivet av Olegh:

Tänk så mycket mindre smäck och distraktioner vi skulle drabbas av i vår vardag om all reklam bara försvann som genom ett trollslag. Nej, jag vet, det är inte särskilt realistiskt..

Ja visst är det så. Och fattigare på innehåll. Vi hade exempelvis aldrig haft diskussion här heller ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

@Xaitra: Oroa dig inte mitt barn. Mitt hjärta klappar för Swec ändå, och jag behöver ingen liten orange symbol vid sidan av mitt namn för att bevisa det

Jag tillhör en minoritet som påverkar Swec reklamintäkter så pass lite att det är försumbart.

Dessutom... SL kör reklam på sina bussar, väljer jag att titta bort så betyder det inte att jag inte stödjer lokaltrafik eller SL som bolag. SL's reklamintäkter sjunker inte för att folk tittar åt ett annat håll när deras bussar kör förbi, och det borde även gälla på webbplatser.

Metro är en gratistidning, om jag väljer att täcka för alla annonser med post-it lappar innan jag läser tidningen, så påverkas inte deras reklamintäkter.

Varför ska det vara skillnad på webbplatser? Bara för att man kan mäta hur många IP-adresser som successfully laddar sidan och tillhörande annonser?

Om Metro satte in en form av aktivt high-tech-papper i sina tidningar och räknade alla som klipper ur eller täcker för annonserna, för att sedan rapportera denna statistik till de bolag som betalar för att ha sin reklam med i tidningen så får ju Metro skylla sig själva om ett sådant system sätt i verket. Ska då folk sågas för att de väljer att undvika annonserna? Ska de bli påhoppade och anklagas för att de inte stödjer företaget bakom tidningen också?

Vill jag ha en produkt så gör jag ordentlig research själv, är det något storslaget eller skitviktigt så hamnar dessa produkter i nyheterna och/eller i folks hem, och jag kommer att bli varse dessa oavsett. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan reklam, har alltid gjort, kommer alltid att göra. Står och faller man p.g.a reklamintäkter så kanske man borde söka andra sätt att finansiera sig, oavsett om det är non-profit eller en gratistidning.

Till Sweclockers: Ta bort funktionen som gör att det går att räkna hur många som laddar in era annonser samt hur många som klickar på annonserna så är problemet löst.

Varken i fysiska tidningar, på TV, på lokaltrafik-fordon eller på reklampelare etc så mäter man inte hur många som ser eller påverkas av reklamen till den grad att det direkt medför ett produktköp. Således borde även gälla på internet.

Väldigt dålig jämförelse. Reklam som du ser i tidningar, ute på gatan osv är till allra största del sådant som påverkar undermedvetet, du behöver inte aktivt tänka på vad det är du ser, och det räcker att du ser det en kort stund. Sedan finns det förmodligen inte en människa i världen som skulle täcka annonser med post-it lappar, och i så fall vore denne vara bra idiotisk då du måste se annonserna för att kunna täcka dem, annars vet du inte vad du skall täcka.

Jag tror inte någon annonsör i världen skulle vilja annonsera på en sida där man inte räknar hur många klick man får. Fatta hur mycket man hade kunnat förlora på det. Sedan så kan du knappast påstå att du stödjer en sida som du inte bidrar till på något sätt.

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag att det va märkligt att Google släpper en webbläsare som gräver deras egna grav, dvs blockera ALL reklam. Men tanken är alltså att stänga ute alla andra företag utom dem själva.

Ytterligare ett steg i Google's arbete till ett världsherravälde.
1. Lägg massiva resurser på att ta fram en webbläsare (Crome)
2. Se till att gemene man använder den
3. Stäng ute all annonsering utom Google's egna

Läskigt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lessismore:

Först tänkte jag att det va märkligt att Google släpper en webbläsare som gräver deras egna grav, dvs blockera ALL reklam. Men tanken är alltså att stänga ute alla andra företag utom dem själva.

Ytterligare ett steg i Google's arbete till ett världsherravälde.
1. Lägg massiva resurser på att ta fram en webbläsare (Crome)
2. Se till att gemene man använder den
3. Stäng ute all annonsering utom Google's egna

Läskigt!

Oj! Det lät konspiratoriskt :).
Har skrivit två inlägg kring detta som nog passar ganska väl.

#16783604
#16783797

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag har för egen del inte börjat blocka reklam förrän (relativt) nyligen. Det är numera, tyvärr, ett helvete att surfa utan adblocker. Reklam och popups har blivit allt mer störande och det är inte ovanligt att skiten sänker hela webläsaren. Om det bara handlat om sidor med väl implementerad reklam skulle det inte störa mig alls, utan det är snarare positivt om det kan generera intäkter.

En hemsida är i regel ett kontaktformulär riktat till ett specifikt företag som vill sälja tjänster/varor. Om man utgår från en hemsida och förlitar sig på att reklam ska betala för hemsida, drift, lön och slutligen ett drägligt liv, tycker jag att man har börjat i fel ände. Det är mina fem cent och jsg är fullt medveten om att alla inte tycker som jag.

Det finns ingen grund för hur reklam presenteras. Inga regler, former, storlekar...inget. Av den enkla anledningen väljer folk att installera adblock. Dela är man kanske inte intresserad av att se penisförlängare, Omega 3 eller senaste Britney Spears-skivan länkad i ett halvtaskigt script.

Nej, det fuckar upp allt vad behaget heter att ena navigera sig i en sådan sida - oavsett innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Väldigt dålig jämförelse. Reklam som du ser i tidningar, ute på gatan osv är till allra största del sådant som påverkar undermedvetet, du behöver inte aktivt tänka på vad det är du ser, och det räcker att du ser det en kort stund. Sedan finns det förmodligen inte en människa i världen som skulle täcka annonser med post-it lappar, och i så fall vore denne vara bra idiotisk då du måste se annonserna för att kunna täcka dem, annars vet du inte vad du skall täcka.

Jag tror inte någon annonsör i världen skulle vilja annonsera på en sida där man inte räknar hur många klick man får. Fatta hur mycket man hade kunnat förlora på det. Sedan så kan du knappast påstå att du stödjer en sida som du inte bidrar till på något sätt.

"Väldigt dålig jämförelse....till allra största del sådant som påverkar undermedvetet"
Väldigt bra jämförelse skulle jag säga. Det finns inget som stödjer ditt påstående att majoriteten av Sveriges befolkning påverkas undermedvetet av reklam som swishar förbi på stan, för att sedan springa och köpa produkterna i fråga.

"Sedan finns det förmodligen inte en människa i världen som skulle täcka annonser med post-it lappar"
Nej, det finns ingen i hela världen som täcker annonser i tidningar med post-it lappar, men om du funderar lite på det så kanske du fattar att det bara var ett typexempel på hur annonsering skiljer sig mellan fysiska tidningar etc och på webbsidor, och inte ett sakligt exempel.

"Jag tror inte någon annonsör i världen skulle vilja annonsera på en sida där man inte räknar"
Jag tror att om alla webbplatser som delvis eller helt finansieras av reklam bestämde sig för att lägga ner med räknare samtidigt, så skulle annonsörer inte ha något annat val än att antingen fortsätta med webbreklam eller sluta helt. Vad tror du de väljer? Den som började acceptera annonser med räknare och rapportering begick ett stort misstag, detta har lett till den diskussion vi har nu, den har lett till bl.a visningshysteri, pengakåteri, anklagelser och sämre intäkter för de som lever på reklam på nätet. Du har samma typ av hysteri på youtube. Den typer av hysteri ser man inte hos bolag som säljer gratistidningar eller som sätter upp reklam på spårvagnar, bussar, tåg, reklampelare etc. Man säljer reklam, och så blir det var det blir. Folk som inte vill ha reklam tar bort den, annonsörerna får mer pengar och vi slipper sitta här och diskutera hur moraliskt rätt eller fel det är att ta del av gratismaterial när man tar bort annonserna för sin egen del.

"kan du knappast påstå att du stödjer en sida som du inte bidrar till"
Där tar du fel ponken, om du tittar bredvid mitt namn så ser du en liten orange stjärna, gå hem och fundera på vad den innebär så förstår du att jag visst bidrar till sidan Sedan väljer jag Swec framför andra sidor när jag lägger ut saker för försäljning, var tror du pengarna går som mina annonser kostar? Jo i fickorna på Swec

Ett exempel till: Folk som lägger upp youtube videos gör det gratis, youtube är en gratissida där allt videomaterial är gratis tillgängligt. Nu ska dessa personer börja gnälla på folk med adblockers för att de inte får lika mycket pengar. Vad har detta skapat? Jo, pengakåteri, girighet och en missämja mellan människor som vägrar se på reklam och de som lägger upp gratismaterialet. Är saker gratis, ska de vara gratis också. Nej, det kostar inte pengar att titta på en reklamfilm, men det kostar tid. Och tid = pengar i dagens samhälle.

Från början när stora youtubers började lägga ut material, förväntade de sig inte något tillbaka, de lade upp material gratis och utan krav på något tillbaka. När de sedan blivit stora och drar in en massa pengar på sina videos (tack vare reklam), så börjar de genast gnälla på folk med adblockers. Frågar man de sedan om du fortfarande hade suttit och laddat upp material om de inte fick några pengar för det skulle svaret vara nej. Men då frågar man sig ju; varför var det okej att lägga upp material från början utan att få något för det? Och helt plötsligt så är det inte okej nu? Svaret är, du gissade rätt; Pengakåteri, girighet och mycket-vill-ha-mera tänk... Inte den öppna och ödmjuka inställningen om att dela med sig av något för delandets skull, så som tanken var från början med youtube. Tror du folk på Deviant-art, Flickr eller Polycount förväntar sig få något för det som de delar med sig av? Nej, varför? För att man har inte satt in ett system med pengar kontra visningar.

Vad är då sensmoralen i det hela? Jo, svaret är helt enkelt att: Pengar är roten till allt ont!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)