Qualcomm Snapdragon 835 i tidiga prestandatester

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm Snapdragon 835 i tidiga prestandatester

Qualcomms nya systemkrets Snapdragon 835 introduceras inom kort i ett flertal flaggskeppstelefoner, men redan nu har utvald media fått chansen att prestandatesta denna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gällande Samsung så är det Exynos vi får här i Europa. Men ändå kul att det går frammåt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt kul att grafikprestandan är så bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så Apple är fortsätt ohotad kung vad gäller ARM baserade kretsar.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyprus:

Så Apple är fortsätt ohotad kung vad gäller ARM baserade kretsar.

Verkar som det, speciellt när Apple A11 eventuellt kommer... Med det sagt så får man ju verkligen betala för det i alla fall
Skräddarsydd hårdvara+mjukvara är alltid kung.

Det är roligt att det går fort framåt för mobila ARM-kretsar till skillnad från x86-processorer i alla fall.
Längtar tills dagen då man kan docka en smartphone till en datorskärm och spela moderna spel utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Verkar som det, speciellt när Apple A11 eventuellt kommer... Med det sagt så får man ju verkligen betala för det i alla fall

Skräddarsydd hårdvara+mjukvara är alltid kung.

Skickades från m.sweclockers.com

Priser från NetOnNet:

Galaxy S7 Edge - 5979 kronor
IPhone 7 - 6989 kronor

Även att tänka på att IPhone 7 är en nyare telefon. Tycker faktiskt inte att prisskillnaden är sådär jättehög.

Edit - Källor:

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/samsung-...

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/apple-ip...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon99339:

Priser från NetOnNet:

Galaxy S7 Edge - 5979 kronor
IPhone 7 - 6989 kronor

Även att tänka på att IPhone 7 är en nyare telefon. Tycker faktiskt inte att prisskillnaden är sådär jättehög.

Edit - Källor:

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/samsung-...

https://www.netonnet.se/art/telefoner/mobiltelefoner/apple-ip...

Visst, men man måste inte välja Galaxy S7 Edge för att få en Snapdragon 821 SoC.
Är man bara ute efter Snapdragon 821 så kan man ta OnePlus 3T för 4200kr

Sedan så ska väl ändå vanliga Galaxy S7 jämföras mot iPhone 7, inte Edge? Det är ju iPhone 7 Plus motståndare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Samsung galaxy S8 och S8+ förväntas ju inte bli speciellt billiga. Ungefär €800 och uppåt.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Visst, men man måste inte välja Galaxy S7 för att få en Snapdragon 821 SoC.
Är man bara ute efter Snapdragon 821 så kan man ta OnePlus 3T för 4200kr

Sedan så ska väl ändå vanliga Galaxy S7 jämföras mot iPhone 7, inte Edge?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter ju samsung egna chipset Exynos 8890 i de europeiska galaxy S7orna och inte snapdragon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av matte70:

Sitter ju samsung egna chipset Exynos 8890 i de europeiska galaxy S7orna och inte snapdragon

Det är sant ja.

Och detta tippar fördelen ännu mer till Android i jämförelsen skulle jag säga då Samsungs chip genomgående verkar ha mer rå CPU-prestanda jämfört med Snapdragons motsvarighet medan Snapdragon leder i GPU-prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyprus:

Så Apple är fortsätt ohotad kung vad gäller ARM baserade kretsar.

Yes, och det flesta inom mobiltelefoni.

Android bör fixa sitt...snart behöver man 16GB RAM och 12-trådad processor för att ens starta upp Android Oreo...som ska eventuellt komma..tycker Android går åt fel håll..de borde bli mer resurssnåla, istället behöver man en monstertelefon för att ens få någorlunda flytsamt UI..

Men vafan...4K på en 5" skärm och 8-12 kärnor med 6-8GB RAM sedan ett sketet 3000MAH batteri på detta...det är vad Android-enheter satsar på i dagsläget..Och ett operativsystem som kräver det absolut senaste för att kunna uppdateras 1 år senare...eller så blir man utan Nougat eller Oreo..

Vet varför Android tar namn efter bakverk...deras mobiler blir varma som ugnar så de blir tillagade

Apple är storslaget när det kommer till detta.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem

Hur snabb är denna jämfört med chippet i huawei p10 plus???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Verkar som det, speciellt när Apple A11 eventuellt kommer... Med det sagt så får man ju verkligen betala för det i alla fall
Skräddarsydd hårdvara+mjukvara är alltid kung.

Det är roligt att det går fort framåt för mobila ARM-kretsar till skillnad från x86-processorer i alla fall.
Längtar tills dagen då man kan docka en smartphone till en datorskärm och spela moderna spel utan problem

Skickades från m.sweclockers.com

Dagens telefoner har ju runt 40 Gigaflop, och dom kör ju på samsungs 14nm teknik (20nm).
Med lite större krets, vid 5nm (äkta 5nm) torde vi se 16ggr fler Transistorer, med förbättrad arkitektur samt högre frekvens kan vi väl förvänta oss 16x1,5x1,5x1,5=54~50ggr (Litografiminskning x kretsstorlek x Frekvensökning x arkitekturförbättring) mer prestanda i en Telefon Det blir 2 Teraflopps med ett shipp som är 50% större än dagens Med förbättrad batteriteknik och värmeavledningsförmåga kan vi förvänta oss ändå större kretsar!
Så 3-4 Terflop torde inte vara omöjligt? Men 5nm (äkta 5nm) är ju troligen ett årtionde bort. Och måste vi byta till Kol kretsar (Grafen) får vi ju runt 10ggr mer i prestanda då grafen klarar ~10ggr högre frekvenser

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klena:

Yes, och det flesta inom mobiltelefoni.

Android bör fixa sitt...snart behöver man 16GB RAM och 12-trådad processor för att ens starta upp Android Oreo...som ska eventuellt komma..tycker Android går åt fel håll..de borde bli mer resurssnåla, istället behöver man en monstertelefon för att ens få någorlunda flytsamt UI..

Men vafan...4K på en 5" skärm och 8-12 kärnor med 6-8GB RAM sedan ett sketet 3000MAH batteri på detta...det är vad Android-enheter satsar på i dagsläget..Och ett operativsystem som kräver det absolut senaste för att kunna uppdateras 1 år senare...eller så blir man utan Nougat eller Oreo..

Vet varför Android tar namn efter bakverk...deras mobiler blir varma som ugnar så de blir tillagade

Apple är storslaget när det kommer till detta.

Ptja, som jag skrev tidigare.
Har man ett slutet ekosystem med en handfull kretsar man dessutom kan optimera sitt operativsystem för så är det klart att slutprodukten blir jättebra - men dyr.

Pengar styr allt och många är inte villiga att betala Apples priser. Om man får valuta för pengarna man spenderar är en annan femma.
Sen så måste jag säga att jag är helnöjd med min OnePlus 3 som uppdaterats till Android 7 från 6. Inga prestandaförluster alls faktiskt, snarare tvärtom.

Det är klar att det finns rötägg av Android-telefoner ute på marknaden och med iPhone så vet man som konsument vad man får men det är bara att göra lite research så kan man få en topptelefon med Android!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, som jag skrev tidigare.
Har man ett slutet ekosystem med en handfull kretsar man dessutom kan optimera sitt operativsystem för så är det klart att slutprodukten blir jättebra - men dyr.

Pengar styr allt och många är inte villiga att betala Apples priser. Om man får valuta för pengarna man spenderar är en annan femma.
Sen så måste jag säga att jag är helnöjd med min OnePlus 3 som uppdaterars till Android 7 från 6. Inga prestandaförluster alls faktiskt, snarare tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter med en Honor 7, samma här! 2-5% CPU användning i vila, 10-15% Vid Youtube 1080p, runt 20-30% i lätta spel Vem behöver mer? Har dessutom 8 kärnor så vette fan hur man ska kunna överbelsta med för många processer haha!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Intressant att Apple väljer att satsa på enkeltrådad prestanda medans Qualcomm och Huawei lägger krutet på flertrådad. Ungefär som Intel och AMD på PC-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Längtar tills dagen då man kan docka en smartphone till en datorskärm och spela moderna spel utan problem
Skickades från m.sweclockers.com

Tills dess att vi spelar i riktig fotorealism så får spelen ligga långt efter hårdvaran i utveckling om det ska vara möjligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ignostic:

Tills dess att vi spelar i riktig fotorealism så får spelen ligga långt efter hårdvaran i utveckling om det ska vara möjligt

Nej, för spelen idag begränsas mycket av konsolerna..

Utvecklarna håller ju tillbaka pga annars blir det för stora skillnader mellan konsolspel och PC-spel.

Visa signatur

#Gör vertikal filming olagligt. ''Mobilkameran borde stängas av självmant så fort man försökte spela in vertikalt''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ptja, som jag skrev tidigare.
Har man ett slutet ekosystem med en handfull kretsar man dessutom kan optimera sitt operativsystem för så är det klart att slutprodukten blir jättebra - men dyr.

Pengar styr allt och många är inte villiga att betala Apples priser. Om man får valuta för pengarna man spenderar är en annan femma.
Sen så måste jag säga att jag är helnöjd med min OnePlus 3 som uppdaterats till Android 7 från 6. Inga prestandaförluster alls faktiskt, snarare tvärtom.

Det är klar att det finns rötägg av Android-telefoner ute på marknaden och med iPhone så vet man som konsument vad man får men det är bara att göra lite research så kan man få en topptelefon med Android!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl just det många är, dvs villiga att betala Apples priser i alla fall i Sverige. Nu vet jag inte hur pålitlig Geekbench är som prestandatest, men den enkeltrådiga prestandan är ju överlägsen på Apple A10 Fusion och jag tror inte det beror på operativsystem.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Lite avis på den entrådiga prestandan i iPhone. Den gör väl mer skillnad än flertrådiga i vanlig användning. Men har svårt att tänka mig använda iPhone för är så van med Chrome som syncar och Google photos och allt sånt. iPhone har ju iCloud och annat men det är inget jag har på datorn och har ingen Mac. Gillar Google för deras grejer man använder överallt. Google Drive och photos och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyprus:

Så Apple är fortsätt ohotad kung vad gäller ARM baserade kretsar.

Det mest beklämmande här är att Snapdragon 835 nog ligger i nivå med Apples A8 (Iphone6) vad det gäller prestanda per kärna. D.v.s. en kommande high-lur från Samsung matchar en Iphone som släpptes för hösten 2014 (antal mobilappar som på något relevant sätt använder mer än två CPU-kärnor kan räknas på ena handens fingrar).

Dold text

Iphone7 vs Galaxy S7 (Exynos 8890) i Geekbench 4
Iphone7 vs Google Pixel Plus (SN 821) i Geekbench 4

Exynos 8890 och SN821 är ju inte ens snabbare i GB4 multitrådtest, ett syntetiskt benchmark som är rätt bra på att använda alla kärnor.

När ska de andra fatta att man bör lägga transistorer på färre snabbare kärnor i telefoner? Föredrar absolut Android över iOS, men just nu är Iphone en så överlägset mycket bättre designad telefon (sett till systemkretsen, men även rent mekaniskt ligger den i topp) att jag inte kan motivera mig att köra något annat än just Iphone.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Hur snabb är denna jämfört med chippet i huawei p10 plus???

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en Kirin 960 som sitter i p10 plus den processorn placerar sig strax under om du kikar på testet. Har själv en mate p9 pro som också har den processorn och den är snabb enligt mig. Sedan vet jag inte om p10 plus kör samma frekvens som mate p9 pro.

Edit jo de verkar köra samma frekvenser https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4016882,4191481

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lite avis på den entrådiga prestandan i iPhone. Den gör väl mer skillnad än flertrådiga i vanlig användning. Men har svårt att tänka mig använda iPhone för är så van med Chrome som syncar och Google photos och allt sånt. iPhone har ju iCloud och annat men det är inget jag har på datorn och har ingen Mac. Gillar Google för deras grejer man använder överallt. Google Drive och photos och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Google drive, photos och Chrome funkar till IPhone också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Yes, och det flesta inom mobiltelefoni.

Android bör fixa sitt...snart behöver man 16GB RAM och 12-trådad processor för att ens starta upp Android Oreo...som ska eventuellt komma..tycker Android går åt fel håll..de borde bli mer resurssnåla, istället behöver man en monstertelefon för att ens få någorlunda flytsamt UI..

Men vafan...4K på en 5" skärm och 8-12 kärnor med 6-8GB RAM sedan ett sketet 3000MAH batteri på detta...det är vad Android-enheter satsar på i dagsläget..Och ett operativsystem som kräver det absolut senaste för att kunna uppdateras 1 år senare...eller så blir man utan Nougat eller Oreo..

Vet varför Android tar namn efter bakverk...deras mobiler blir varma som ugnar så de blir tillagade

Apple är storslaget när det kommer till detta.

Har du något emot att utvecklingen går framåt och mobilerna blir kraftfullare? Du vill istället att vi ska banta ner funktioner i operativsystemet? En av de nya Nokia 3310 kanske är något för dig?

Hela grejen med Android är möjligheterna och att kunna ha så många olika användbara funktioner som möjligt och låta användaren skräddarsy, vilket inte går ihop med "resurssnål".

Skrivet av Klena:

Och ett operativsystem som kräver det absolut senaste för att kunna uppdateras 1 år senare

Bara så fel. Att många telefoner slutar uppdateras är bara tillverkarnas fel. Såg en video igår när en 6.5år gammal HTC körde Marshmallow med ok flyt.

"Vet varför Android tar namn efter bakverk...deras mobiler blir varma som ugnar så de blir tillagade :D"

Herregud, hur gammal är du? Låt gärna bli att uttala dig om saker du uppenbarligen inte kan något alls om. Att du dessutom säger att Apple är "ohotad kung" gällande det mesta i mobiltelefoni är helt otroligt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket prestanda över en Kina telefon det... tror att CPU racet är över på mobilmarknaden. Apple vinner single thread, och alla andra är typ på samma plats som för 1-2 år sedan med det övriga.

Och detta tycker folk är värt att lägga 7500kr för?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Det var inte mycket prestanda över en Kina telefon det... tror att CPU racet är över på mobilmarknaden. Apple vinner single thread, och alla andra är typ på samma plats som för 1-2 år sedan med det övriga.

Och detta tycker folk är värt att lägga 7500kr för?

Ja och det säljer som smör.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja och det säljer som smör.

Egentligen borde man inte vara förvånad.
Folk köper massor med överprisade saker för de tror det är mycket bättre, för det kostar mer

Men okej, Samsung luren har trots allt lite andra fördelar under skalet också, så det är väl lite andra anledningar till det också. Men efter att ha sett testen ovan så ser man hur utvecklingen börjat nå sitt tak iaf.

Permalänk
Medlem

Vad är det för typiska appar som använder singeltrådat och vilka som använder flertrådade? Har noll koll när det gäller telefoner. Har själv iPhone, var ju väldigt mycket bättre än alla andra i singeltrådat och hängde iallafall med de bästa i flertrådat.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klena:

Yes, och det flesta inom mobiltelefoni.

Android bör fixa sitt...snart behöver man 16GB RAM och 12-trådad processor för att ens starta upp Android Oreo...som ska eventuellt komma..tycker Android går åt fel håll..de borde bli mer resurssnåla, istället behöver man en monstertelefon för att ens få någorlunda flytsamt UI..

Men vafan...4K på en 5" skärm och 8-12 kärnor med 6-8GB RAM sedan ett sketet 3000MAH batteri på detta...det är vad Android-enheter satsar på i dagsläget..Och ett operativsystem som kräver det absolut senaste för att kunna uppdateras 1 år senare...eller så blir man utan Nougat eller Oreo..

Vet varför Android tar namn efter bakverk...deras mobiler blir varma som ugnar så de blir tillagade

Apple är storslaget när det kommer till detta.

Nja, har väl inte fått intrycket att Android blir så mycket mer krävande för varje ny release. Däremot finns det ju en viss tillverkare från Korea som är jävligt vass på att degradera sina äldre modeller med uppdateringar i mjukvaran. Vill minnas över att jag svor över hur seg min S5:a blivit, tydligen hade man dedikerat mer av internminnet till GPUn i en "optimering".

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vad är det för typiska appar som använder singeltrådat och vilka som använder flertrådade? Har noll koll när det gäller telefoner. Har själv iPhone, var ju väldigt mycket bättre än alla andra i singeltrådat och hängde iallafall med de bästa i flertrådat.

Interfacet och webbsidor skulle jag tro använder rätt mycket en-trådat, medan spel och mer krävande saker använder fler-trådat.

Dock så är de båda snabba nog för att få det mesta av detta att fungera bra i dagsläget.