Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av KirillK:

Bra Telia! De erbjuder fri surf på DE mest använda sociala tjänsterna i Sverige! Man kan inte behaga alla tydligen, dock hoppas jag att Tele2 också erbjuder liknande!

Min fru bränner oerhörda mängder data på Instagram och Facebook! Det är inget jag eller Telia påverkar utan det är bara så att hon använder dessa tjänster!

Varför ska Instagram vara gratis för din fru men till exempel Flickr ska kosta mig pengar/data?

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Varför ska Instagram vara gratis för din fru men till exempel Flickr ska kosta mig pengar/data?

Företag får välja sina tjänster själva och ingå avtal med andra. Det är så det har fungerat väldigt länge. Vissa får rabatt pga en viss ålder, andra får gratis service vid ett visst märke, Mc-Donalds säljer bara en cola och det coca-cola osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv.

Sovjet fungerade ju sådär, men är det så folk vill ha det så xD

Permalänk
Medlem

Meanwhile: Här har ni våra kunders information du frågade inte? nämen ta det ändå! kom igen!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

@Silcan: Ditt exempel faller ihop om man tänker efter längre än 5 sekunder.

Skillnaden är självklart att jag inte har ett konto med Coca Cola och McDonalds val att endast ha deras produkter i sina restauranger inte påverkar vilken cola jag köper hem själv.
Man kan ju vara lite smartare och säga att "Telia = ICA/COOP/Willy's/etc" men även där går exemplet inte ihop då dessa affärer har begränsat utrymme att ha produkter på medans Telia å andra sidan endast är begränsade av vilken tjänst de vill ingå avtal med.

Problemet är att Telia inte har att göra med vilka tjänster jag och andra använder.
Föreställ dig att det kommer en förbättrad Instagram. Du vill använda den istället för Instagram för den är bättre.
Vad är problemet då? Jo, Instagram är bra nog på vad du vill använda den för, dvs ladda upp bilder på din mat, att det inte är värt den extra kostnaden som den nya tjänsten kommer kosta i och med att den inte har gratis data.

Resultatet är att ingen använder den nya tjänsten och Telia har strypt den i vaggan.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ni som är oroliga för nätneutralitet: är detta verkligen ett hot? Telia gör något, och andra gör annat. Så länge det finns efterfrågan på nätneutralitet kommer marknaden möta den. Jämför t.ex. med spårning och Bahnhof.

Det riktigt farliga vore om stater och myndigheter började lägga sig i vad vi fick göra på internet, eller vad ISP fick och inte fick sälja till oss. Det är lätt att säga upp ett abonnemang, men svårt att säga upp ett medborgarskap. Kanske vore det till och med ett steg i den riktningen om Sverige eller EU gick in och bestämde att Telia inte fick köra denna kampanjen? Det är foten i dörren för myndigheterna som vill styra vad ISP:n får och inte får göra. Nästa steg är att tvinga dem förbjuda viss (eller all) porr, blockera alla piratsidor (och hålla ISP:n ansvarig för lagbrott från användare), lagra användaruppgifter, osv.

Är det inte i längden bäst att hålla staten och EU borta från våra internetuppkopplingar över huvud taget?

Marknadskrafterna kommer inte hjälpa nätneutralitet. Telia kommer bestämma villka företag som lyckas och villka som inte kommer lyckas. kunderna har inte ens changsen att testa nya tjänster.

Permalänk
Medlem

Härligt att dom inte viker sig och ökar utbudet istället, viber är ett härligt tillskott. 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av lizzard8:

Marknadskrafterna kommer inte hjälpa nätneutralitet. Telia kommer bestämma villka företag som lyckas och villka som inte kommer lyckas. kunderna har inte ens changsen att testa nya tjänster.

Klart de har? Det finns tusen andra ISP:er? Det finns bara ett företags framgång som Telia kommer förstöra genom att begränsa vad deras användare får göra på internet, och det är Telias.

Permalänk
Inaktiv

Nätneutraliteten är viktigt. Det kommer bli dyrt för Telia när EU kommer med stora hammaren och slår ned. Inte ens Sveriges Riksdag kan sätta stå emot. Titta bara på datalagringsdirektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

@Silcan: Ditt exempel faller ihop om man tänker efter längre än 5 sekunder.

Skillnaden är självklart att jag inte har ett konto med Coca Cola och McDonalds val att endast ha deras produkter i sina restauranger inte påverkar vilken cola jag köper hem själv.
Man kan ju vara lite smartare och säga att "Telia = ICA/COOP/Willy's/etc" men även där går exemplet inte ihop då dessa affärer har begränsat utrymme att ha produkter på medans Telia å andra sidan endast är begränsade av vilken tjänst de vill ingå avtal med.

Problemet är att Telia inte har att göra med vilka tjänster jag och andra använder.
Föreställ dig att det kommer en förbättrad Instagram. Du vill använda den istället för Instagram för den är bättre.
Vad är problemet då? Jo, Instagram är bra nog på vad du vill använda den för, dvs ladda upp bilder på din mat, att det inte är värt den extra kostnaden som den nya tjänsten kommer kosta i och med att den inte har gratis data.

Resultatet är att ingen använder den nya tjänsten och Telia har strypt den i vaggan.

Det är just det Telia har rätt att göra. Dom är en privat aktör och erbjuder sina kunder de tjänster dom anser är bäst för företaget i det långa loppet.

Tycker du inte om det Telia erbjuder så använder du en annan ISP eller varför inte starta en egen? Så svårt är det väl inte om frågan är sååå viktig för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nätneutraliteten är viktigt. Det kommer bli dyrt för Telia när EU kommer med stora hammaren och slår ned. Inte ens Sveriges Riksdag kan sätta stå emot. Titta bara på datalagringsdirektivet.

Jag hoppas och tror att EU kommer ställa sig på Telias sida. kapitalism... Mmmmmmm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@Mirialia:

Det finns många saker privata aktörer ej har rätt att göra. Tydligen så anser många (inklusive PTS, EU m.fl.) att en av de sakerna är att ge vissa tjänster fördelar på konkurrerande tjänsters samt dessas användares bekostnad.

Och jag använder inte Telia. Har använt dem tidigare som både mobil och ADSL leverantör och haft goda erfarenheter med dem.
Skulle förmodligen inte byta leverantör i fall jag använde Telia och var nöjd, men det hindrar mig inte från att anse att detta är något som ingen leverantör borde få erbjuda.

Sist, tror nog att det är litet svårare att starta en ISP än vad du tror det är, med tanke på din sista anmärkning.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Är dom tjocka i huvudena eller?

Jag har tyvärr företagsabonnemang hos dem men ska nog be om att få ett undantag och köra med 3 eller något istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mirialia:

Det är just det Telia har rätt att göra. Dom är en privat aktör och erbjuder sina kunder de tjänster dom anser är bäst för företaget i det långa loppet.

Tycker du inte om det Telia erbjuder så använder du en annan ISP eller varför inte starta en egen? Så svårt är det väl inte om frågan är sååå viktig för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja då kan dom ha fri data abonnemang då.
För prioritera trafik kan dom dra åt helvete med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

@Mirialia:

Det finns många saker privata aktörer ej har rätt att göra. Tydligen så anser många (inklusive PTS, EU m.fl.) att en av de sakerna är att ge vissa tjänster fördelar på konkurrerande tjänsters samt dessas användares bekostnad.

Och jag använder inte Telia. Har använt dem tidigare som både mobil och ADSL leverantör och haft goda erfarenheter med dem.
Skulle förmodligen inte byta leverantör i fall jag använde Telia och var nöjd, men det hindrar mig inte från att anse att detta är något som ingen leverantör borde få erbjuda.

Sist, tror nog att det är litet svårare att starta en ISP än vad du tror det är, med tanke på din sista anmärkning.

Rea på specifika varor i affärer. Ska vi sluta upp med det eftersom det gynnar den producenten som gett lite pengar till affären för att deras varor ska vara attraktivare? Eller vad sägs om Apples montrar i t.ex. Media Markt? Styr ju kunderna till deras datorer istället för konkurrenterna. Kanske ska vi förbjuda Apples tilltag att det endast går att se deras presentationer från en apple-enhet?

Tycker det är löjlig tonårstrots. Privata aktörer ska få erbjuda vilka tjänster de vill, så länge de inte bryter mot lagen (vilket fri surf inte gör om fri konkurrens råder).

Ja, alltså om alla hade tänkt att det är för svårt så hade samhället aldrig utvecklats. Människor som inte gillar något och startar upp ett bättre alternativ är det som driver samhället framåt. Att bara sitta och klaga tjänar inget till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd

Kabel TV håller på att dö men samtidigt inför Telia deras affärsmodell.
Tycker det är en skrämmande utveckling att internet delas upp allt för att kunna låsa folk till visa tjänster.

Inför frisurf igen som vi hade förr i tiden.
+PTS blir glad.
+Kunderna blir glada.
+Dom får fler kunder.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är just det Telia har rätt att göra. Dom är en privat aktör och erbjuder sina kunder de tjänster dom anser är bäst för företaget i det långa loppet.

Tycker du inte om det Telia erbjuder så använder du en annan ISP eller varför inte starta en egen? Så svårt är det väl inte om frågan är sååå viktig för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr måste du ju ha lite saker som ISP om du vill nå ut till mobilanvändarna, som tillstånd att sälja på mobil-frekvenserna t.ex.

Permalänk
Medlem

@Mirialia:

Fri surf för alla tjänster hade nog varit fullkomligt acceptabelt.

I övrigt orkar jag inte gå över dina exempel. De har ingen relevans i diskussionen.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelcious:

Pga av detta som jag bytte ifrån Telia till Tele2.

Samma här. Första gången Telia pissade på nätneutraliteten så bytte jag operatör. Hoppas fler gör detsamma!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

@Mirialia Förstår att du inte förstår begreppet fri konkurrens. Fri i den bemärkelsen att alla tjänster samarbetar på lika villkor. Användarna ska få fritt välja mellan tjänster och varor, då nätleverantör är just en nätleverantör så skall denne inte få möjlighet att gynna en tjänst före en annan. Om du inte kan förstå det här konceptet så måste jag säga att du har fel och jag har rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

@Silcan: Ditt exempel faller ihop om man tänker efter längre än 5 sekunder.

Skillnaden är självklart att jag inte har ett konto med Coca Cola och McDonalds val att endast ha deras produkter i sina restauranger inte påverkar vilken cola jag köper hem själv.
Man kan ju vara lite smartare och säga att "Telia = ICA/COOP/Willy's/etc" men även där går exemplet inte ihop då dessa affärer har begränsat utrymme att ha produkter på medans Telia å andra sidan endast är begränsade av vilken tjänst de vill ingå avtal med.

Problemet är att Telia inte har att göra med vilka tjänster jag och andra använder.
Föreställ dig att det kommer en förbättrad Instagram. Du vill använda den istället för Instagram för den är bättre.
Vad är problemet då? Jo, Instagram är bra nog på vad du vill använda den för, dvs ladda upp bilder på din mat, att det inte är värt den extra kostnaden som den nya tjänsten kommer kosta i och med att den inte har gratis data.

Resultatet är att ingen använder den nya tjänsten och Telia har strypt den i vaggan.

Tre har ju så nu. 70gb surf om man använder någon av musikapparna spotify, tidal och ngn mer.

Permalänk
Medlem

Om vägnätet var privatiserat och en aktör bestämde att alla skulle betala vägtull per vikt på fordonet utom Mercedes-ägare så är det inte längre en fri marknad, marknaden är då skev då konkurrensen mellan bilmärken blivit snedvriden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om vägnätet var privatiserat och en aktör bestämde att alla skulle betala vägtull per vikt på fordonet utom Mercedes-ägare så är det inte längre en fri marknad, marknaden är då skev då konkurrensen mellan bilmärken blivit snedvriden.

Tänkte skriva ungefär samma sak
Du får bara köra 10 mil på vägen per vecka utan betala mer, om du inte har märke X eller Z.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av test0r:

Varför ska Instagram vara gratis för din fru men till exempel Flickr ska kosta mig pengar/data?

Instagram och Facebook är de mest använda apparna/tjänsterna bland Sveriges befolkning. Flickr används väl inte tillräckligt stor utsträckning att man inkluderar den tjänsten? Majoriteten använder de appar Telia erbjuder med fri surf.

Telia är ett vinstdrivande företag! Likt andra företag så säljer man en produkt som kanske inte passar alla. Dock kommer du ändå åt Flickr om du använder dig av Telias tjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

Marknadskrafterna kommer inte hjälpa nätneutralitet. Telia kommer bestämma villka företag som lyckas och villka som inte kommer lyckas. kunderna har inte ens changsen att testa nya tjänster.

Skrivet av _MmattiasS_:

Klart de har? Det finns tusen andra ISP:er? Det finns bara ett företags framgång som Telia kommer förstöra genom att begränsa vad deras användare får göra på internet, och det är Telias.

Nu förstår jag inte? Vilka tjänster är det du inte kan använda om du har Telia?

Alla tjänster kommer fungera men vissa kostar inte data, om du väljer telenor kostar alla tjänster data..

Innebär det att inga tjänster fungerar med telenor eftersom dom kostar data?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja att svenska folket är "nöjda" är jag inte förvånad över. Allt som är "gratis" är bra och som svenne ska man falla i led.
Bara synd svenska folket är så urbota korkade och naiva hela tiden.

Synd bara att det kommer kosta nästa generation en satans massa pengar att få tillgång till det som borde vara fritt. Precis som på medeltiden där böcker var fastkedjade med lås så kommer webbsidor ligga bakom tullar i framtiden. Microsoft försökte ju "äga" internet med just "tull" iden på 90 talet, var inte poppis då men antar att tiden är kommen nu.
Mins när "IE" kom på xbox360, jepp var god betala 699Kr om året för att får surfa på din konsol.
MS tog bort det tillslut, men som sagt företag kommer göra ALLT för att ta TULL på websidor DU vill surfa på i framtiden, men först ska iden accepteras hos folket sedan kommer tull och betalmetoder att införas snyggt och prydligt och alla svenska kommer betala och i värsta fall muttra för grannarna om det "nya sverige" dom inte alls var med att skapade, var ju nån annans fel.

Men men så blir det när kabelTV generationen ska bestämma.
I framtiden kan vi säkert förvänta oss "privata internet" från olika företag, "applet net", betla 700Kr om året för att använda "apples" websidor, eller Samsungs, eller Microsoft, så inte nog med att operatören tullar dig på sidor som inte är "gratis" på dit abonemang, du kan behöva betala tull till tillverkaren av din enhet för att ens komma ut på nätet.
Som sagt försök har redan gjort så iden och tekniken är inget nytt.

Det är så enkelt att ett företag gör INGET som INTE tjänar dom MER pengar, med andra ord, gratis kostar MER så enkelt är det för INGET är gratis, alltid någon som betalar så läge samhället är baserat på kapitalism.

Tycker synd om framtida generationen som inte ens kommer kunna föreställa sig vad ett fritt internet en gång var.

Och för dom som inte vet så är "fritt" inte gratis, frihet kostar och någon får betala för det, så ska alla som använder "gratis" snåla så blir det ju såhär tillslut.

Ursäkta, men var är relevansen i ditt inlägg? :S

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Rea på specifika varor i affärer. Ska vi sluta upp med det eftersom det gynnar den producenten som gett lite pengar till affären för att deras varor ska vara attraktivare? Eller vad sägs om Apples montrar i t.ex. Media Markt? Styr ju kunderna till deras datorer istället för konkurrenterna. Kanske ska vi förbjuda Apples tilltag att det endast går att se deras presentationer från en apple-enhet?

Jag tycker din liknelse haltar en aning. En bättre jämförelse vore om butikerna började dela ut fullvärdiga varor gratis i oändliga mängder, förutsatt att man är medlem hos butiken. Det är det dock inga butiker som gör, mig veterligen.

Skrivet av Mirialia:

Tycker det är löjlig tonårstrots. Privata aktörer ska få erbjuda vilka tjänster de vill, så länge de inte bryter mot lagen (vilket fri surf inte gör om fri konkurrens råder).

Om de bryter mot lagen eller inte är upp till domstol att avgöra, vilket jag gissar att vi snart kommer få se. Den reglerande myndigheten här är PTS och deras hållning till nätneutralitet är klar sedan tidigare: nätneutralitet är något som bör värnas om.

Skrivet av Mirialia:

Ja, alltså om alla hade tänkt att det är för svårt så hade samhället aldrig utvecklats. Människor som inte gillar något och startar upp ett bättre alternativ är det som driver samhället framåt. Att bara sitta och klaga tjänar inget till.

Här verkar vi dock vara överens.
Dessvärre är det just dessa bättre alternativ som kommer hållas tillbaka pga gräddfilarna som Telia nu skapar för de nuvarande jättarna...

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Saxat från anton beckman på feber som förklarar varför neitralitet är bra

Kopierar mig själv från en annan tråd:

Tänk imorgon när du vaknar upp.

Du
går och skall koka kaffe, men inser direkt att din Melittaautomat är
för dyr att använda eftersom de vanliga elpriserna endast gäller
Philipsautomater, så du får kallpressa kaffet istället.

Tyvärr så
har dock ditt favoritmärke Gevalia höjt priset på kaffet eftersom de får
betala tullavgifter på vägtransporten, något som Nestlé inte behöver
göra eftersom de har lobbat bra.

Så det får bli att bara dricka kallpressat Gevaliakaffe varannan dag.

När
du sedan skall ta bilen till jobbet så kommer du på att din Volvo också
måste betala tullavgifter på vägen, eftersom Daimler har lobbat så att
bara Mercedesbilar får åka gratis.

När du sedan väl tar
kollektivtrafiken och kommer fram till din anställning på Pripps så
inser du att du har fått sparken för att ditt företag inte kan
konkurrera med Coca-Cola company, eftersom de får sitt vatten gratis av
vattenverket. Så de har inte råd att ha kvar dig.

Men hej, gratis är gott...

Skickades från m.sweclockers.com

Herregud vad överdrivet! Ni väljer verkligen att se det från det absolut värsta perspektivet. Jag antar att vad gäller kärnkraften så är ni strikt emot den ENBART pga att Sverige kommer att bygga kärnvapen och föra krig mot Norge... det vore ju lite i samma spår som ni resonerar.

Telia begränsar er inte eller "nya företag" som vill konkurrera med de stora tjänsterna. De förbjuder er heller inte att använda de sidor ni vill använda vilket ni får det att låta som. Telia kollar i sin trafik efter vilka tjänster som används mest och ser till att det därmed inte kostar att använda dem... just för att om vi skulle använda dem så skulle vi förbruka allt vårt internet. Visst, det kanske gör att inte alla får fri surf för just deras favorittjänster men allvarligt talat, är det någon som inte använder någon av tjänsterna på listan och ändå förbrukar all sin surf?
Själva problemet är ju att surfen tar slut, så det är alltså bättre enligt er att tvinga kunderna att betala +500kr för ett abonnemang för nöjet att Tindra?

OM, och jag säger OM Telia skulle t.ex. strypa hastigheterna för vissa sidor medan de hade höjt den för andra så anser jag att det hade varit ett brott mot nätneutraliteten, då är det ju inte fair game. Men detta är ju enbart en fråga om vilka tjänster som används mest. Har ni ett nytt bolag som konkurrerar så se bara till att fler vill använda den, den kommer dyka upp på listan om det blir stort nog. Vad jag vill komma fram till är att i det här läget så skadar det ingen, och det enda som skulle skilja om Telia skulle förbjudas till detta är att vi skulle få högre räkningar, och det är bättre?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om vägnätet var privatiserat och en aktör bestämde att alla skulle betala vägtull per vikt på fordonet utom Mercedes-ägare så är det inte längre en fri marknad, marknaden är då skev då konkurrensen mellan bilmärken blivit snedvriden.

Inga problem så länge det finns parallella vägar som går lika fort och till samma ställe.

I fallet Telia så finns det andra alternativ att välja för de som störs sig på att subventionera sociala media knarkarna, dvs har man ingen nytta av fri surfen så kan man faktiskt välja ett annat alternativ.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Nu förstår jag inte? Vilka tjänster är det du inte kan använda om du har Telia?

Alla tjänster kommer fungera men vissa kostar inte data, om du väljer telenor kostar alla tjänster data..

Innebär det att inga tjänster fungerar med telenor eftersom dom kostar data?

Att vissa tjänster inte går att använda i framtiden är vad folk är rädda för. En slippery slope, så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

fri surf, med censuretat innehåll. Yey... NOT

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.