Mina nyköpta Fidelio X2 låter förvrängda vid hög volym.

Permalänk
Medlem

Mina nyköpta Fidelio X2 låter förvrängda vid hög volym.

Kom hem precis från elgiganten där jag köpte ett par X2 för 990kr. Satte på mig dem och lyssnade på mina favorit låtar, har ett par DT770 250ohm som jag då skulle ersätta dessa med . Jag höjde volymen på min 2i2 och hörlurarna började låta mer och mer förvrängda ju mer jag vrider på volymen till en punkt där det låter totalt förvrängt. På mina DT770 250ohm lyssnar jag på max volym på min 2i2 utan några problem, allt låter lika cleant som det gör vid låg volym. Är det att dessa burkar har för låg ohm för mig eller är det något fel på produkten jag fått?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Vrider du upp ratten ungefär lika högt som förut för att nå samma volym?
Om du måste vrida mer på förstärkaren så kan det väl möjligen vara förstärkaren som inte orkar, men jag tycker inte X2 borde vara mer svårdrivna än DT770...

Annars så är ju kvalitetskontrollen lite skakig på X2.. Du har kanske fått ett kasst ex?`Låter det distat ur båda öronen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vrider du upp ratten ungefär lika högt som förut för att nå samma volym?
Om du måste vrida mer på förstärkaren så kan det väl möjligen vara förstärkaren som inte orkar, men jag tycker inte X2 borde vara mer svårdrivna än DT770...

Annars så är ju kvalitetskontrollen lite skakig på X2.. Du har kanske fått ett kasst ex?`Låter det distat ur båda öronen?

Yes, jag vrider upp volymen lika högt som förut, jag kan lyssna på max volym på mina dt770 men max volym på x2 låter som att de kommer att explodera. Och ja det låter distat ur båda öronen. De låter dock jättefint!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Inaktiv

Prova att köra ur frontpanelens jack istället (på datorn alltså). 2i2 har över 10ohm outputimpedance, om jag inte minns fel.

Permalänk

10ohms på 2i2. Äger sj 2i2 men har seriekopplat med en fiio e18. 2i2>e18>dt990 pro 250ohms>suveränt

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Hur fick du tag på lurarna för 990 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hur fick du tag på lurarna för 990 kr?

Elgiganten säljer för det priset varannan dag typ, endast i affärer dock.

Visa signatur

Dator: i7 6700K @ 4.2 GHz, RTX 2070 SUPER | Rog SWIFT PQ279Q
Laptop: MacBook Pro Retina 13,3 inch, 2015.
Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Prova att köra ur frontpanelens jack istället (på datorn alltså). 2i2 har över 10ohm outputimpedance, om jag inte minns fel.

Skrivet av Powerjimmy:

10ohms på 2i2. Äger sj 2i2 men har seriekopplat med en fiio e18. 2i2>e18>dt990 pro 250ohms>suveränt

oj, ja detta hjälpte. höjde max på windows och började få ont i öronen men det lät inte förvrängt. mina öron vibrerar förfan, shit. haha ok. så vad för amp skulle ni rekommendera att jag kopplar mina X2 in i istället för 2i2?

en annan fråga också, vad tycker ni generellt om X2?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Låter det bra på normal volym så lär det inte vara fel på hörlurarna.

Var inte en idiot med volymratten, du har bara ett par öron.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korbevel:

oj, ja detta hjälpte. höjde max på windows och började få ont i öronen men det lät inte förvrängt. mina öron vibrerar förfan, shit. haha ok. så vad för amp skulle ni rekommendera att jag kopplar mina X2 in i istället för 2i2?

en annan fråga också, vad tycker ni generellt om X2?

Härligt. Du behöver väl kanske inte någon amp.. De spelar högre än du känner behov av. Och du gillar väl ljudet? Du kan ju alltid prova med AMP/DAC, men det är mer finlir.

Personligen gillar jag inte X2. De är väldigt häftiga, men det var inget jag fann dom användbara till. Extremt sköna, men för mörkt ljud.

Permalänk

X2 va grymma när dom först släpptes, men nu lider dom av dålig och ojämn kvalité. Har reklamerat 3 par hittills, alla med olika problem och med olik ljudbild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Härligt. Du behöver väl kanske inte någon amp.. De spelar högre än du känner behov av. Och du gillar väl ljudet? Du kan ju alltid prova med AMP/DAC, men det är mer finlir.

Personligen gillar jag inte X2. De är väldigt häftiga, men det var inget jag fann dom användbara till. Extremt sköna, men för mörkt ljud.

ne, nu när jag har lyssnat på dem så behöver jag verkligen inte en amp. jag gillar ljudet faktiskt men kan hålla med att de är lite "mörka" på något vänster. jag har ju 30 dagars öppet köp på dessa, så jag ska definitivt känna och klämma på dessa innan jag tar mitt beslut. några du skulle annars rekommendera som du har lyssnat på som slår dessa? inte mer än 2.8k. För 990kr tycker jag dock att dessa är sjukt bra.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebelfry:

X2 va grymma när dom först släpptes, men nu lider dom av dålig och ojämn kvalité. Har reklamerat 3 par hittills, alla med olika problem och med olik ljudbild.

trode gibson fixade detta? det skulle endast vart att de har limmat fast öron kuddarna? allt ska väl låta likadant. har du några andra du skulle rekommendera?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korbevel:

ne, nu när jag har lyssnat på dem så behöver jag verkligen inte en amp. jag gillar ljudet faktiskt men kan hålla med att de är lite "mörka" på något vänster. jag har ju 30 dagars öppet köp på dessa, så jag ska definitivt känna och klämma på dessa innan jag tar mitt beslut. några du skulle annars rekommendera som du har lyssnat på som slår dessa? inte mer än 2.8k. För 990kr tycker jag dock att dessa är sjukt bra.

Låt inte mitt tycke förstöra upplevelsen nu bara Tror faktiskt de ska falla dig i smaken, då du ju gillar dina DT770.
Jag föredrar oftast de neutralare lurarna. De två favoriterna hittills är orginalet* av HyperX Cloud och Hifiman HE-400i, men tror att Sennheiser HD600/650 skulle gå finfint de med. Alla dessa har betydligt mindre bas än båda dina lurar, så de kan nog uppfattas som ljusa.
* = HyperX Cloud var kinalurar, som då hette Takstar Pro80. Men det är samma ljud i dom. De har bara gjort dom till headsets med lite flashigare utseende.

Permalänk

Jag tycker du borde testa ett par dt990 pro 250ohm. Pga dem har ljusrare o klarare toner o bredare ljudbil, dme har bra bass med men dem e inte lika mörka som x2.
Dock så är inte dt990 lika förlåtande till en del musik som inte är 100% bra samplat!
Men dt990 är ju guld till spel där du vill ha detaljer samt bred ljudbild!

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Jag tycker du borde testa ett par dt990 pro 250ohm. Pga dem har ljusrare o klarare toner o bredare ljudbil, dme har bra bass med men dem e inte lika mörka som x2.
Dock så är inte dt990 lika förlåtande till en del musik som inte är 100% bra samplat!
Men dt990 är ju guld till spel där du vill ha detaljer samt bred ljudbild!

har kollat på dessa, ska fundera. det vore himla skönt med en avtagbar sladd dock, vill verkligen ha detta då problemet med mina dt770 är sladden och det glappar som vilket bidrar till att ljudet bryts ibland, och att jag har haft dem i över 4 år nu så ville ha ett par nya. men ska kika närmare på dessa, tack för förslaget!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Låt inte mitt tycke förstöra upplevelsen nu bara Tror faktiskt de ska falla dig i smaken, då du ju gillar dina DT770.
Jag föredrar oftast de neutralare lurarna. De två favoriterna hittills är orginalet* av HyperX Cloud och Hifiman HE-400i, men tror att Sennheiser HD600/650 skulle gå finfint de med. Alla dessa har betydligt mindre bas än båda dina lurar, så de kan nog uppfattas som ljusa.
* = HyperX Cloud var kinalurar, som då hette Takstar Pro80. Men det är samma ljud i dom. De har bara gjort dom till headsets med lite flashigare utseende.

jo jag älskar verkligen mina dt770, jag tycker om min bas lol, jag har ju dock ett par hs7 framför mig. ska kika mer in på dessa, är alltid bra att få andras rekommendationer. tack för förslagen!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Skrivet av korbevel:

trode gibson fixade detta? det skulle endast vart att de har limmat fast öron kuddarna? allt ska väl låta likadant. har du några andra du skulle rekommendera?

Mina första va Voxx(Voox/W?) med limmade kuddar. Dessa lät bäst, höga och kanske lite mycket diskant, men fick glapp och reklamerade. Par nummer 2 Gibson, olimmade, plastdelar hade spruckit så dom hängde och svängde. Lät inget vidare i ljudet. Nummer 3 samma som nummer 2 fast bättre ljud.

Visst för 999 kr är dom väl rätt hyggliga, sitter skönt, rätt bra ljud, osv. Ända jag inte gillar är att när kabeln nuddar något blir det friktion och går rakt upp i kåpan.

Har tyvärr inga andra rekommendationer.