Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@JoBBi: Ser ju bra ut, synd på finishen bara. Men man får vara glad för de lilla, caps på svenska är ingenting som hör till vanligheten, speciellt inte PBT och dyesubs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@JoBBi: Ser ju bra ut, synd på finishen bara. Men man får vara glad för de lilla, caps på svenska är ingenting som hör till vanligheten, speciellt inte PBT och dyesubs.

Nej precis! Överlag är jag nöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Sneglar lite på Anne pro då jag vill ha ett trådlöst alternativ inom vettig prisklass (vettig för mig). Tycker dock att det är lite svårt att avgöra vart man ska inhandla det. Finns det kanske några andra alternativ med liknande pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Sneglar lite på Anne pro då jag vill ha ett trådlöst alternativ inom vettig prisklass (vettig för mig). Tycker dock att det är lite svårt att avgöra vart man ska inhandla det. Finns det kanske några andra alternativ med liknande pris?

Haft mitt i cirka 5 månader nu, inhandlat på Banggood.com och förtillfället så liggar det på ca 500:- istället för 700-800:- som det brukar kosta. Har inte haft några problem alls med det sen jag fick det och det funkade galant att koppla det med bluetooth både till datorn samt mobilen och har inte haft några problem med input lag vid skrivande av uppsatser samt spelande. Köpte ett vitt med bruna gaterons som jag sedans smörjde samt bytte keycaps då det är den "normala chinese-gaming"-fonten och jag inte var något fan av den (inte lika illa dock som på vissa tangentbord, typ Motospeed etc)

Dock finns detta som är relativt nytt;

(har äkta cherry switchar men kina-stabilizers)

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppekniven:

Haft mitt i cirka 5 månader nu, inhandlat på Banggood.com och förtillfället så liggar det på ca 500:- istället för 700-800:- som det brukar kosta. Har inte haft några problem alls med det sen jag fick det och det funkade galant att koppla det med bluetooth både till datorn samt mobilen och har inte haft några problem med input lag vid skrivande av uppsatser samt spelande. Köpte ett vitt med bruna gaterons som jag sedans smörjde samt bytte keycaps då det är den "normala chinese-gaming"-fonten och jag inte var något fan av den (inte lika illa dock som på vissa tangentbord, typ Motospeed etc)

https://i.imgur.com/jHZoDPO.jpg

Dock finns detta som är relativt nytt;

https://www.youtube.com/watch?v=9DawzxOhYe0&t=4s

(har äkta cherry switchar men kina-stabilizers)

Tack för tipset, dock så verkar man inte få med någon blåtandsdongel till MantisTek Har du något att säga om den BT-dongeln man får med till Anne pro? Är det lätt att få tag på andra keycaps till Anne? Har en sambo som kommer använda tangentbordet också, hon är inget fan av att Å Ä Ö saknas.

Permalänk
Skrivet av Guestah:

Har en sambo som kommer använda tangentbordet också, hon är inget fan av att Å Ä Ö saknas.

Fick hem min för någon dag sen, mycket nöjd! För min del funkar det bra bra "utan" åöä, dock tänkte jag inte på att enterknappen är mindre så ha det det i åtanke om du inte redan gjort det. Samma gäller knappen för stjärnan '*'. Så man (i alla fall jag) måste vänja mig lite. Men jag är super nöjd, ångrar ingenting!

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Har länge varit sugen på att slänga ihop min egen bräda men inte riktigt haft en anledning. Kom förbi följande format som jag inte ännu har och blev du taggad på försöka göra ett bygga av detta.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/x-varmilo-miya-pr...

Finns det DIY delar till denna formfaktorn? Eller är man mer eller mindre tvingad till 60% eller TKL? Får gärna länka direkta exemple om det finnns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imo:

Hejsan.

Har länge varit sugen på att slänga ihop min egen bräda men inte riktigt haft en anledning. Kom förbi följande format som jag inte ännu har och blev du taggad på försöka göra ett bygga av detta.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/x-varmilo-miya-pr...

Finns det DIY delar till denna formfaktorn? Eller är man mer eller mindre tvingad till 60% eller TKL? Får gärna länka direkta exemple om det finnns.

Finns kit för detta t.ex.
https://www.aliexpress.com/item/High-quality-VA68M-DIY-Kit-CN...

eller den snarlika layouten: https://kbdfans.myshopify.com/collections/new-arrival/product...

Eller "löst" PCB (programmerbart): http://www.lfkeyboards.com/lfk78-pcb-68key.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Tack för tipset, dock så verkar man inte få med någon blåtandsdongel till MantisTek Har du något att säga om den BT-dongeln man får med till Anne pro? Är det lätt att få tag på andra keycaps till Anne? Har en sambo som kommer använda tangentbordet också, hon är inget fan av att Å Ä Ö saknas.

BT-dongeln är helt ok faktiskt! Använder den till ett par andra saker också, går även att använda en annan om du har en som ligger och skräpar! Keycaps är det extremt lätt att få tag i då det är standard så ca allt passar. Om du har ett sett med svenska tangenter som ligger så kan du mixa dom med ett ANSI-set så får du Å Ä Ö!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk

Hej!

Jag har bestämt mej för att gå ifrån mitt steel series apex m800.
Tangentbordet är helt ok, enligt mitt tycke, men jag har haft problem med såväl mjukvara som hårdvara i form av spel som krashar (pga steel series engine) och tangentbordet som av nån andledning kopplar ifrån sej och behöver anslutas på nytt för att fungera igen.

Därför är jag ute efter nåt lite enklare tangentbord, men dock av hög kvalitet.
Har kikat lite på corsair, ADX, turtle beach osv, men vet inte vad jag ska välja.

Mina kriterier:
-Plug and play. Jag vill inte behöva installera nån mjukvara.
-Mekaniskt. Cherry mx red eller likvärdigt, vill gärna kunna byta ut keycaps (tex WASD för att enklare hitta tillbaka när man skrivit)
-Belyst. Enfärgat duger.
-Nordiskt ISO
-Vill helst ha numlocksen kvar

Tänkte lägga runt en tusing, men är inte jättekinkig med priset bara det är tätt tangentbord

Macro keys osv kommer jag inte ha nån användning för dock har jag sett att en del tangentbord har en volymratt vilket verkar rätt schysst, så det är ju ett plus.
Tror inte jag kommer ha användning för handledsstöd, men om det ingår så skadar det inte.

Tackstam för svar!
mvh Patrik

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@patriksweden: Du får nog flika in med en prisklass också för att få bättre tips.

Permalänk
Skrivet av huttala:

@patriksweden: Du får nog flika in med en prisklass också för att få bättre tips.

Jag har tänkt mej runt tusenlappen, men det är inte hela världen om jag går lägga till några hundringar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av patriksweden:

Jag har tänkt mej runt tusenlappen, men det är inte hela världen om jag går lägga till några hundringar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle jag nog rekommendera Ducky One.
Finns en ny modell som verkar vara på G till maxgaming, annars finns den första modellen som är klart godkänd och bättre än alternativen du nämnde i din initiala post.

Skillnaderna på den nya vs den gamla modellen verkar främst vara att man får PBT tangenter på den nya, och de har en (vad de flesta tycker) skönare struktur och håller betydligt bättre än ABS tangenter.

Här har du dom:
Ducky One

Ducky One 2

Permalänk
Skrivet av huttala:

Då skulle jag nog rekommendera Ducky One.
Finns en ny modell som verkar vara på G till maxgaming, annars finns den första modellen som är klart godkänd och bättre än alternativen du nämnde i din initiala post.

Skillnaderna på den nya vs den gamla modellen verkar främst vara att man får PBT tangenter på den nya, och de har en (vad de flesta tycker) skönare struktur och håller betydligt bättre än ABS tangenter.

Här har du dom:
Ducky One

Ducky One 2

Tack för svar! Dom ser riktigt schyssta ut! Var ju inne på ett backlit, men horizon och skyline var ju sjukt läckra!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@patriksweden: Ja, om du klarar dig utan belysning så är ju de att föredra då capsen är sjukt snygga

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska snart flytta, har bestämt att mitt QPAD mk-50 ryker då.

  • Storlek: 80% TKL (tror jag kommer sakna piltangenterna om jag köper 60%, eller är det bara vanesak?)

  • Fysisk Layout: Har ingen betydelse

  • Mekaniskt skall det vara! Har Cherry MX Red nu, men är öppen för förslag. Spelar inte så mycket numera, även om det händer ibland. Har ingen särskild brytarpreferens. Men testar gärna något annat än MX Red

  • Trådat och trådlöst kombinerat vore toppen.

  • Stilrent! Inget blink-blink eller gaming-tjafs, detta bord ska vara en del av inredningen.

  • Budget: 1-3 tusen

Använde just prisjakts filter och försökte hitta något utifrån min lilla lista. Fick fram hela 0 träffar. Så behöver tips

Tack så jättemycket på förhand.

Permalänk
Medlem

@Jaco8: Jag använder nästan uteslutande 60% (HHKB) och jag har inga problem med avsaknaden av fysiska pilar. Om du tycker steget verkar stort finns exempelvis Varmilos VA69 som med en ganska liten storleksökning erbjuder dedikerade piltangenter.

Rent allmänt om du letar efter något lite mer exotiskt än g4m3r 1337 från Corsair, Razer mfl, är maxfps ett bra ställe att börja leta på. Finns flertalet tangentbord som uppfyller dina önskemål (undantaget kanske trådlöst), bara att välja och vraka!

Permalänk
Medlem

@Khers: Okej! Det var ju lite ironiskt att just Max Gaming är den butik som skulle ha "icke-gaming". Hade nog inte kommit på tanken att leta där..

Tackar för tipset, ska definitivt ta mig en titt.

Permalänk

Letar efter ett bra, platt tangentbord som även kan fungera för gaming. Bakgrundsbelyst är ett krav och helst tyst.
För att inte få ont behöver jag ha ett tangentbord som är max 3 cm hög, helst inte mer än 2 cm.
Har kört Steelseries Apex 800 men det tangentbordet är dels för högt och har rejält buggig programvara.

Ducky är också för höga för händerna.
Har provat Logitechs tunna trådlösa tangentbord men gillar inte den plastiga känslan och upplever en seghet i dom. Logitech mekaniska är tyvärr för höga.
Har idag ett Tesoro gram mekaniskt tangentbord som är lite för högt och som låter en del.

Kan ge 2500 för ett bra tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@DocStargazer: Valfritt tangentbord + ett separat handledsstöd skulle jag säga är det du får gå på om du vill ha ett "lågt" tangentbord.

Permalänk
Skrivet av huttala:

@DocStargazer: Valfritt tangentbord + ett separat handledsstöd skulle jag säga är det du får gå på om du vill ha ett "lågt" tangentbord.

Klarar tyvärr inte handledsstöd då alla säkert 20 olika varianter lett till momentan smärta. På jobbet fick jag prova på massor av stöd innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tips på några bra trådlösa tangentbord till MAC? helst mekaniska

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DocStargazer:

Klarar tyvärr inte handledsstöd då alla säkert 20 olika varianter lett till momentan smärta. På jobbet fick jag prova på massor av stöd innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Skulle det vara någon skillnad att vila handlederna mot bordet jämfört med ett handledsstöd?
Såhär sitter jag och det blir ingen skillnad med eller utan handledsstöd mer än att tangentbordet blir "nerfällt" i bordet eftersom jag har ett handledsstöd som höjer upp mina händer.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Hur menar du? Skulle det vara någon skillnad att vila handlederna mot bordet jämfört med ett handledsstöd?
Såhär sitter jag och det blir ingen skillnad med eller utan handledsstöd mer än att tangentbordet blir "nerfällt" i bordet eftersom jag har ett handledsstöd som höjer upp mina händer.

https://i.imgur.com/ROT1JyM.jpg

Har jättesvårt att ha händerna uppåt på det viset som blir med ett handledsstöd. Därtill ärr på handlederna som fortfarande är känsliga för beröring så handlederna håller jag precis ovan ytan.
Hur som helst så letar jag efter platt tangentbord så undrar om ngn här tips på ett sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt glömt att tacka för länkarna. Så tack!

Lyckades missa att skriva att det helst ska vara ISO, vet att ni riktiga entusiaster i regel går över till ANSI...
Om jag jämför med ISO bärdan jag skriver på verkar det inte gå att köra det på DIY kitet från ali, eller har jag fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imo:

Helt glömt att tacka för länkarna. Så tack!

Lyckades missa att skriva att det helst ska vara ISO, vet att ni riktiga entusiaster i regel går över till ANSI...
Om jag jämför med ISO bärdan jag skriver på verkar det inte gå att köra det på DIY kitet från ali, eller har jag fel?

I kittet är det nog en ANSI-plåt (om jag minns rätt), men t.ex. LFKkeyboards har ISO-plåt att köpa. (Annars kan man om man är lite småhändig konvertera (fila/såga) en ANSI-plåt till ISO). Vid närmare eftertanke är LFK78s ISO-variant kanske bara för ALPS?

Annars brukar de flesta säljarna på Ali (vad gäller DIY tangentbord i varje fall) vara väldigt serviceminded, så messa och hör om de har ISO-varianter.

Se t.ex. https://www.sweclockers.com/galleri/14337-ett-nygammalt-tange... där jag har byggt en ISO-variant av layouten (iofs ALPS)

Edit: Dito PCB (Chassit är samma för ISO och ANSI)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DocStargazer:

Har jättesvårt att ha händerna uppåt på det viset som blir med ett handledsstöd. Därtill ärr på handlederna som fortfarande är känsliga för beröring så handlederna håller jag precis ovan ytan.
Hur som helst så letar jag efter platt tangentbord så undrar om ngn här tips på ett sådant?

Skickades från m.sweclockers.com

Då är jag med!
Känns som du sitter oergonomiskt till att börja med om du sitter med händerna ovan bordet och ändock måste ha ett lågt tangentbord.
Men jag har inte all info och vet inte allt så jag köper det och vi kan gå vidare.

EDIT: Missade att bakgrundsbelysning var ett krav. Du kan ignorera mitt inlägg, eller inte.
Jag tror tangentbordet nedan kommer hjälpa dig mer med dina handledsproblem än bakgrundsbelysning på tangentbordet, så jag låter inlägget vara kvar iaf...

Jag tror nog det som skulle fungera bäst för dig är detta isf:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2131132

Det går till och med att tilta nedåt, så du slipper "sväva" med händerna, och det är saxswitchar som jag misstänker att du är ute efter.

Sen hur bra det är för gaming överlåter jag till google.

Permalänk

Tjena,
jag bygger min första PC och är ute efter tangentbord. Då jag har kört macbooks hela mitt liv trivs jag med lågprofil tangenter.
Kan vara fullsize eller TKL
Bakgrundsbelyst,
upp till 1000kr,
Inga högljudda switches som cherry blå eller gröna

Visa signatur

Stationär "Bob" - i5-8600k, GTX1070 ti, 16 gb DDR4 3000mhz
Laptop "Lennart" - 15,6 tum Macbook pro Retina intel i7, Intel Iris Pro

Permalänk
Medlem

Tips på några bra mekaniska tangentbord som inte är allt för dyra?

Permalänk
Skrivet av WFabbe:

Tips på några bra mekaniska tangentbord som inte är allt för dyra?

Från första inlägget:

"Rekommenderade märken:
”Svenska Mekaniska Tangentbord” (ISO SE/Nordic) tillgängliga på svenska marknaden (2018-02-08)

Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro S/M/L", QFR)

Ducky (One, Shine)

Vortex (Pok3r m.fl.)

Varmilo (VA69, VA88, VA104/105)

Filco

Realforce(Topre)

Matias(Alps)

Leopold (Topre och Cherry MX)

Detta kanske inte är varumärken du känner till: men det är för att de fokuserat på materialval, ingenjörstimmar, produktutveckling, kvalitet och funktion i stället för marknadsföring, sponsring och "branding"! "

Visa signatur

Tangentbord e kul